Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-11, 18:24   #161
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Den var veldig interessant, og resonnerer bra med de reaksjonene jeg har og ikke klarer å formulere så godt.

Gammel 30-11-11, 18:30   #162
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Derimot ligger noe av problemet i denne saken også i norsk lov. Jeg har allerede nevnt at norsk rett i større grad forutsetter at objektive svar finnes, tilgjengelig i form av sakkyndige, enn for eksempel det anglosaksiske ”expert witness”-instituttet. Dertil er det slik at de norske kriteriene for utilregnelighet, slik det er oppstilt i straffelovens § 20, fremstår rent medisinsk; dette er i følge Aslak Syse nærmest unikt i verden. Etter lovens tekst oppstår utilregnelighet når retten bedømmer det slik at tiltalte var psykotisk i gjerningsøyeblikket; de aller fleste land har et eller flere tilleggskriterier av filosofisk eller kausal art, der det for eksempel må påvises at tiltalte ikke forstod hva han gjorde, eller at han ikke kunne forstå at det var galt eller straffbart. Det er langt fra åpenbart at en hver forbrytelse utført av en som lider av en psykose, ikke minst av typen paranoid schizofreni, vil tilfredsstille slike kriterier.

Hvorfor er Norge så annerledes på dette?

Gammel 30-11-11, 18:35   #163
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg diskuterte dette med en psykiater i dag, hun sier at er man psykotisk så kan man ikke straffes etter norsk lov uansett, mens hun mente at man burde gå inn i psykosen og se på om den faktisk var årsaken til handlingen, og om handlingen kan betegnes som nødverge sett fra den psykotiskes side. Eksempel: En psykotisk kvinne dreper mannen sin fordi hun tror han er i ferd med å utlevere henne til demonene utenfor. Hun bør ikke straffes. Mens den psykotiske kvinnen som dreper mannen sin for å få pengene hans bør straffes på lik linje med andre som dreper med samme motiv. Men det skjer altså ikke i Norge.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 18:48   #164
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jah. Der sa du det.

Og så tenker jeg: vrangforestillingene hans er i og for seg motivet hans. Men det moralske valget om å faktisk gjennomføre disse handlingene, det har han tatt selv.

Gammel 30-11-11, 18:49   #165
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan er det med en schizofren som er behandlet slik at vedkommende i gjerningsøyeblikket ikke er psykotisk? Er man da strafferettslig tilregnelig?

Gammel 30-11-11, 19:01   #166
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Til hovedspørsmålet. Jeg er på en måte litt lettet over at han har fått den diagnosen. Det kjennes bedre enn at han er en del av et høyreekstremt miljø på full fart framover. Jeg liker ikke framtidsvisjonene det gir. Jeg synes også at 22/7 har ført til en viss paranoia på venstresiden som jeg ikke tror det kommer noe godt ut av. Ja det er fortsatt grunn til å være bekymret for høyreekstreme tanker, men de er heldigvis ikke SÅ ekstreme som man kanskje kunne frykte.

Det at han nå viser seg å være syk, tenker jeg er det beste som kan skje. Han vil bli fratatt en hver kraft til å spre "budskapetskapet" sitt. Det er ikke noen politisk troverdig i det som kommer fra en gal mann. På en måte knebler man hans troverdighet for all framtid. Og det er den eneste måten som han kanskje kan bli sperret inne for livstid.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 19:23   #167
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Anuk, jeg tror nok ikke det finnes mange (om noen) av ABBs kaliber i høyreekstreme miljøer, men jeg går ikke med på at venstresida er paranoid. Høyreekstreme har bombet 1. Mai-toget, truet med å bombe barnetoget, ringt inn ukentlige bombetrusler til barneskoler i Oslo med mange elever fra andre kulturer over flere år, kastet en eller to bomber inn på Blitz ... Det er rett og slett bare hell at ikke de drepte flere. Dette har pågått over en periode på 30 år.

Det Fjordman driver med er heller ikke ufarlig, og han har ikke akkurat tatt et megastort skritt vekk fra ABBs handlinger.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 20:21   #168
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg ikke lest alle innleggene her, men jeg har blitt svært overrasket om mannen har blitt regnet som strafferettslig tilregnelig. At han får lese svart på hvitt at han er stein, hakke gal (ok, det var kanskje en litt grell forklaring) og at hans høye tanker om seg selv om verdensbildet er fantasifoster fra hans egen (og andres) forskrudde hjerner synes jeg er helt riktig - og jeg vil tro at bare det er en straff for ABB. Ikke god nok straff, men likevel. At han vil sperres inne på lukket avdeling på psykiatrisk sykehus - uten mulighet for å bevege seg utenfor husets vegger - i mange år, med heftig behandlign med fokus på den galskapen han ikke ser selv er slik jeg ser det det eneste riktige. Mannen vil bli så institusjonalisert at han aldri vil fungere i samfunnet igjen. - Jeg ser at det er "hevngjerrigheten" i meg som taler, men dog

Jeg synes iallefall at det er bra at han får behandling og fokus på tankesettet sitt (som er forstyrret så det holder) i stedet for at han skal få sitte i fengsel og tenke store og dumme tanker.

Det som skremmer meg i det store og hele er dog at denne svært så psyke mannen har hatt år på seg på å spre sine psyke tanker til andre.

Gammel 30-11-11, 20:22   #169
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Anuk, jeg tror nok ikke det finnes mange (om noen) av ABBs kaliber i høyreekstreme miljøer, men jeg går ikke med på at venstresida er paranoid. Høyreekstreme har bombet 1. Mai-toget, truet med å bombe barnetoget, ringt inn ukentlige bombetrusler til barneskoler i Oslo med mange elever fra andre kulturer over flere år, kastet en eller to bomber inn på Blitz ... Det er rett og slett bare hell at ikke de drepte flere. Dette har pågått over en periode på 30 år.

Det Fjordman driver med er heller ikke ufarlig, og han har ikke akkurat tatt et megastort skritt vekk fra ABBs handlinger.

Jeg er ikke uenig i det altså. Men jeg synes det har hardnet til fra begge sider etter 22/7, og det tror jeg ikke nødvendigvis det kommer noe godt ut av. Jeg aksepterer på et vis at man forskjellige ønsker til hva slags samfunn vi vil ha, men jeg er livredd ekstremisme uansett hvor den kommer fra. ABB blir på en måte symbolet på det utrekstreme, og få det plassert som sykt kjennes på en måte godt.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 20:26   #170
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker fremdeles at det å erklære ham strafferettslig tilregnelig, hadde vært å ta de forskrudde idéene hans på en måte de ikke fortjener. Og jeg håper diagnosen hans er et tankekors for alle de som faktisk tenker at mannen hadde noe å fare med. Det er verre å si at man er enig i idéene til en som faktisk er erklært syk på sinnet.

Gammel 30-11-11, 20:32   #171
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

De hadde forøvrig et godt poeng i nyhetssendingen på NRK. Hvis den psykiatriske vurderingen er at ABB er frisk etter en gitt tid, så kan de ikke nødvendigvis oppbevare han lengre uti fra en alvoret på handlingene han har begått.

Og det kan i teorien skje etter relativt kort tid (5-7 år f.eks)

Hva da? Må det en ny runde med rettsforhandlinger til for å sørge for at han ikke slipper ut? Kan de gjøre sånt?

Gammel 30-11-11, 20:47   #172
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nei. Da er han en fri mann. Er det ikke fare for gjentagelse eller annet, og han er frisk så er han fri.

Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 20:51   #173
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg diskuterte dette med en psykiater i dag, hun sier at er man psykotisk så kan man ikke straffes etter norsk lov uansett, mens hun mente at man burde gå inn i psykosen og se på om den faktisk var årsaken til handlingen, og om handlingen kan betegnes som nødverge sett fra den psykotiskes side. Eksempel: En psykotisk kvinne dreper mannen sin fordi hun tror han er i ferd med å utlevere henne til demonene utenfor. Hun bør ikke straffes. Mens den psykotiske kvinnen som dreper mannen sin for å få pengene hans bør straffes på lik linje med andre som dreper med samme motiv. Men det skjer altså ikke i Norge.

Ja, diskusjonen om rettspraksis knyttet til det biologiske/medisinske prinsipp som setter Norge i en særstilling, er interessant og bør kanskje tas nå i lys av denne saken. Imidlertid tror jeg ikke utfallet hadde blitt annerledes i akkurat ABBs tilfelle dersom filosofiske prinsipper hadde vært vektlagt. Det er vel ganske åpenbart at det er en direkte kobling mellom vrangforestillingene og handlingene.

Gammel 30-11-11, 20:55   #174
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Thomas, her.

De hadde forøvrig et godt poeng i nyhetssendingen på NRK. Hvis den psykiatriske vurderingen er at ABB er frisk etter en gitt tid, så kan de ikke nødvendigvis oppbevare han lengre uti fra en alvoret på handlingene han har begått.

Og det kan i teorien skje etter relativt kort tid (5-7 år f.eks)

Hva da? Må det en ny runde med rettsforhandlinger til for å sørge for at han ikke slipper ut? Kan de gjøre sånt?

Dersom han vurderes som en fare for samfunnet, vil han bli overført til fengsel hvis han blir erklært frisk.

Gammel 30-11-11, 21:00   #175
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Aslak Sira Myhre har ikke verdens beste engelsk men han oppsummerer godt det jeg tenker og føler omkring dette i dagens The Guardian.

https://apps.facebook.com/theguardia...elusional-mind

Gammel 30-11-11, 21:01   #176
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare en liten kommentar ang. det at han kan bli frisk med medisinering. Såvidt jeg har forstått er psykoser/schizofreni vanskelig å behandle; pasienten har liten sykdomsinnsikt, legemidlene virker ofte dårlig og har svært plagsomme bivirkninger. Det er ikke så enkelt som at han kan medisineres og bli 100%, dette er jo en kronisk sykdom der man til en viss grad kan medisinere mot symptomene, den kan ikke kureres. Derfor har jeg også vanskelig å se for meg at han erklæres frisk og derfor settes ut på gata etter en sånn handling. Risikoen ved tilbakefall vil være for stor.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 21:04   #177
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Bare en liten kommentar ang. det at han kan bli frisk med medisinering. Såvidt jeg har forstått er psykoser/schizofreni vanskelig å behandle; pasienten har liten sykdomsinnsikt, legemidlene virker ofte dårlig og har svært plagsomme bivirkninger. Det er ikke så enkelt som at han kan medisineres og bli 100%, dette er jo en kronisk sykdom der man til en viss grad kan medisinere mot symptomene, den kan ikke kureres. Derfor har jeg også vanskelig å se for meg at han erklæres frisk og derfor settes ut på gata etter en sånn handling. Risikoen ved tilbakefall vil være for stor.

Ja, det står også i rapporten at dette er en livslang lidelse. Det beste man kan håpe på er vel et noenlunde kontrollert sykdomsbilde ved hjelp av medisiner. Problemstillingen med at pasienten feilvurderer seg selv som så godt fungerende at han slutter med medisinene, vil også være en faktor i tilbakefallsvurderingen, tenker jeg.

Gammel 30-11-11, 21:05   #178
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ihvertfall for ikke-kriminelle pasienter er det ikke uvanlig at man utskriver på betingelse av at pasienten møter opp regelmessig for å få depotmedisin.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 21:08   #179
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Ja, det står også i rapporten at dette er en livslang lidelse. Det beste man kan håpe på er vel et noenlunde kontrollert sykdomsbilde ved hjelp av medisiner. Problemstillingen med at pasienten feilvurderer seg selv som så godt fungerende at han slutter med medisinene, vil også være en faktor i tilbakefallsvurderingen, tenker jeg.

Vi har en med schizofrenidiagnose i omgangskretsen, og det er slik sykomsbildet der er. Medisinsk behandling på institusjon - bedring - flytting til egen bolig - vurderer seg som frisk - slutter med medisiner - blir syk igjen - inn på institusjon. gjenta.

Gammel 30-11-11, 21:12   #180
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Dersom han vurderes som en fare for samfunnet, vil han bli overført til fengsel hvis han blir erklært frisk.

Men han er jo frisk. Og han var jo syk når han utførte terroren. Hvorfor vil han da være en fare for samfunnet?

Og kan de i ettertid dømme noen "igjen" etter at han er funnet strafferettslig utilregnelig første gangen?

Dette er i første omgang tankeeksperimenter, jeg er klar over at diagnosen hans ikke er noe man blir "frisk" av. Og jeg vil heller ikke påstå at jeg har noen av svarene, denne saken stiller rettsvesenet overfor en del problemstillinger de nok aldri før har vært nødt til å ta innover seg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:54.