|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Borte
|
Sv: Cupcakes, feminismens død?
Det tror jeg også, men samfunnsendringer kommer sjeldent over natten. Det er sånt som sniker seg frem over tiår fordi normaltilstanden og allmenne holdninger endres sakte.
|
|
|
#2 |
|
Sånn passe sane
|
Men er det faktisk en trend at flere er hjemmeværende nå enn for noen få år siden? Eller bare fremstår det slik fordi de har fora de kan "vise seg frem" i?
|
|
|
#3 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Da jeg var hjemme utover permisjonstida for ni år siden var det mer voksne og barn på lekeplasser og dagtilbud enn nå. Det er også tidoblet med menn på dagtilbudene sammenliknet med for ni år siden. Selvsagt er dette for liten skala til å måles ordentlig, men jeg sitter igjen med følelsen av at det å være hjemmeværende er mindre vanlig nå. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Personlig pessimist
|
Om dette kommer, så er det neppe lysten på pastellfarget smørkrem som er pådriveren. Om vi på sikt får en reduksjon i andelen yrkesaktive foreldre, så vil jeg tro den drives frem av opplevelsen to fulltidsarbeidende foreldre, kombinert med et aktivt familieliv og gjerne tre-fire barn, gir i lengden. Jeg fornemmer mye misnøye, mye stress, mange hektiske og "uoverkommelige" hverdager "der ute". Om folk er så lite fornøyde som man kan få inntrykk av, så er det klart endringer vil komme på sikt. Om man vil holde på dagens yrkesdeltakelse, så må man nok gjøre noe med forholdene på denne siden av gjerdet, for helt ærlig tror jeg ikke gresset virker så mye grønnere på andre siden, for de fleste.
|
|
|
|
#5 |
|
Borte
|
Jeg tror at disse tingene henger sammen, og tok det i grunnen for gitt at muffins var en metafor og ikke at det plutselig er slik at alarmerende mange kvinner plutselig er blitt så himla glad i kake med glasur.
|
|
|
#6 |
|
har tatt seg sammen
|
Jeg er for treig i pappen og for lite velartikulert til å henge med i denne tråden. Nå hadde jeg akkurat dedusert meg til denne delen av debatten. Er det muffinsbakedamene som ender opp fortvilet, fraskilt og fattige fordi de har meldt seg ut av karrierelivet i noen år?
|
|
|
#8 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Cupcakes, feminismens død?Nei, men jeg har tenkt tanken. Det er kanskje ikke fotballfruene som ender opp fraskilt og fortvilet, men vi hadde jo nylig en tråd om nettopp dette. Og hvem som bør ta ansvar for at damer unngår å gå i avhengighetsfella. Det er rart å tenke på hvilken verden dagens tenåringsjenter vokser opp i.
|
|
|
#9 |
|
Stadig underveis
Sv: Cupcakes, feminismens død?Et innspill relevant for diskusjonen vår. http://www.vg.no/nyheter/meninger/ar...artid=10016467. Selv har jeg gjort som henne de to siste årene.
|
|
|
#10 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Cupcakes, feminismens død?Jeg har ikke noe kalenderstress som må løses. Vi koser oss med å samle kalendergaver, pakke inn, og henge opp. Jeg fatter faktisk ikke at folk klarer å lage uhygge av slike ting.
|
|
|
|
#11 |
|
Leser FP
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Sunnmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Cupcakes, feminismens død?Som hjemmeværende mamma over flere år finner jeg ikke uventet mye provoserende i denne diskusjonen. Jeg synes mange av dere er fryktelig trangsynte og svært preget av lite kunnskap om andre enn deres egen måte å leve på.
|
|
|
#12 |
|
Borte
|
Sv: Cupcakes, feminismens død?Det er jo veldig lurt å ikke gjøre ting som stresser deg i forbindelse med jul. Alle burde ta ansvar for å saldere bort de tingene som ikke er lystbetont og som skaper stress.
|
|
|
#13 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Cupcakes, feminismens død?Veldig enig med deg. Kaisa. Jeg synes det er koselig å gå i julegater og kjøpe julegaver, og for meg blir det stress hvis jeg skal begynne å tenke på det i september. Jeg liker å lage fotogaver og julekort, men liker ikke så godt å bake og vaske. Da blir det mer av det første og mindre av det siste. Jeg er jo et voksent menneske som bestemmer over meg selv. At jeg skal bruke tid på å gjøre unødvendige ting (som å vaske oppå kjøkkenskapet og bake syv sorter kaker til jul) bare fordi min mor og bestemor gjorde (og gjør) det, er helt meningsløst. Min bestemor har aldri jobbet utenfor hjemmet og min mor har sjelden jobbet mer enn 50 %. Jeg jobber 100 %, og vel så det, ergo må jeg kutte ned på noe. Enkel matematikk. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Cupcakes, feminismens død?Ok, de deltidsarbeidende/hjemmearbeidende mødrene jeg kjenner, har ikke barna på SFO/i barnehage (evt. på deltid, tilpasset arbeidstiden). Jeg har forstått det slik at det er litt av vitsen.
|
|
|
|
#16 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Cupcakes, feminismens død?Jeg har kjøpt tre slike til tenåringen i adventspresang. Hun kommer til å kåre meg til mom of the year. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Det så jeg i dag også - På Åhlens. Datteren min på 6 år synes de var fantastisk flotte
|
|
|
#18 |
|
tradisjonell figur
|
Sv: Cupcakes, feminismens død?Fine cupcakes er fine, syns jeg
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Sv: Cupcakes, feminismens død?Jeg tror ikke nødvendigvis at cupcakes-bakingen har så mye å gjøre med at man synes de er så fantastisk gode, og at man bare mååå spise cupcakes av den grunn, eller at man skal bevise noe som helst i fht. kosthold. Man baker cupcakes fordi det er trendy, man tar bilder, legger ut på blogg og tja...kanskje evt spiser opp en eller to, eller aller helst gir de til barna og ektemannen.... For let's face it, cupcakes er og blir stivpyntede muffins. Hva er greia? For man skal da ikke bare bake de, men cupcakes i plast, papir, tre og skal pryde interiør, bøker, kort, forklær og annen fjasing også.
|
|
|
#20 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Cupcakes, feminismens død?Jeg kjenner en gjeng damer som lever slik (dog ikke i Norge), og jeg vet knapt nok om noen som snakker så mye om hvor mye de får gjort og hvor travelt de har det. Barna er på barnehage eller skole, og endatil er det helt vanlig med au pair eller ekstern barnevakt for å supplere. Disse damene sitter ikke mye på rompa egentlig, dagene er fylt opp av en blanding av egeninteresser og ting alle andre gjør på fritiden, men som regnes som "jobb". |
|
|
|
![]() |
|
|