|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#162 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: En enslig mor som sliter med økonomienJo, det er nok mer leiligheter/blokker på østlandet enn her. Leiligheter her er gjerne i nye, kostbare prosjekter.
![]() |
![]() |
#163 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: En enslig mor som sliter med økonomien
Jepp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Lillehammer er et dyrt område å leie i, ja. En liten sjekk av annonsene på finn.no viser at det koster fra ca 8000 i mnd for 75kvm, og da kan man fint betjene ett ganske bra boliglån for samme summen. Min erfaring er at dersom man skal bo seg ned i pris så lønner det seg ofte å kjøpe. Leiemarkedet kan være ganske presset i enkelte områder, og Lillehammer har jo temmelig mange studenter. Jeg vil tro det har nokså store utslag på leieprisene.
![]() |
![]() |
#165 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: En enslig mor som sliter med økonomienDet hadde kostet oss omtrent like mye å leie vår egen kjellerleilighet, som det gjør å eie huset.
![]() |
![]() |
#166 |
Carve canem
Hvor: Øvre Romerike
Jeg er ikke overrasket. For familier så tror jeg nesten det er tett på en myte at det er rimeligere å leie enn å eie.
![]() |
![]() |
#167 |
Personlig pessimist
|
![]() |
![]() |
#168 |
ræv med ører
Mjæ, på lang sikt, selvsagt. På kort sikt er det faktisk sjelden slik, med mindre man bor på plasser (som denne damen da tydeligvis gjør) hvor det koster veldig mye å leie. Når man eier påløper det gjerne veldig mange ekstrautgifter som leietakere slipper. Selv om det selvsagt lønner seg mer å eie - for alle- er det mange som rett og slett ikke har nok i måneden til å kunne gjøre det.
![]() |
#169 |
Rockesøster
|
![]() Sv: En enslig mor som sliter med økonomienJeg synes denne tråden begynner å utarte seg ekkelt og spekulerende. Det virker ikke som om vi forumdeltakere greier å holde oss i skinnet selv, så jeg rapporterer den herved. |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: En enslig mor som sliter med økonomienDet var ikke bare leiligheten jeg reagerte på, men utstyret hun hadde. Kaffemaskin, brusmaskin, flatskjerm, møbler og interiør som så nytt ut. For alt jeg vet er leiligheten leid møblert med alt inkludert, eller så er hun bare veldig dårlig på prioritering. |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Passiv
|
![]() Sv: En enslig mor som sliter med økonomienAngående det med bolig så er det tidvis ikke noe å tjene på å bytte. Eller det kan være så store kostnader på kortt sikt at det ikke lar seg gjennomføre. Og om hun nå eier boligen sin så risikerer hun også at dette forhindrer at hun kan få sosialhjelp. Slikt var ikke tilgjengelig for meg i mine fattige dager fordi jeg eide en bolig som var større enn man trenger å ha. (Jeg søkte forøvrig ikke heller siden jeg hadde en plan på å komme oss ut av uføret.) |
![]() |
![]() |
#174 |
Pauset
|
![]() Sv: En enslig mor som sliter med økonomienJeg liker ikke alle spekulasjonene rundt denne damen i tråden her. Vi kjenner ikke noe som helst til hvordan livet hennes har vært. Det er lett å se ut fra seg selv og dermed si hva en mener andre bør gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: En enslig mor som sliter med økonomienJeg må bare få sagt at jeg ikke har fordommer med tanke på det å ha dårlig råd. Jeg har stor forståelse for at økomomien kan være vanskelig og tøff. Sånn er det for veldig mange.
![]() |
#176 |
sporadisk
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: En enslig mor som sliter med økonomienTrist at folk forhåndsdømmer og slenger ut påstander som i dette kommentarfeltet. "Hvorfor satte du så mange som tre barn til verden?", hva i alle dager?? Kanskje personen levde et idyllisk flott liv med hus, mann, barn, jobb før. Ikke alle har valgt å bli alenemødre. Man vet ikke hva livet byr på i fremtiden, og det er SLETTES ikke sikker man får godt lønna jobb av lang utdanning. Det vet jeg selv. Og det er selvfølgelig ikke bare enslige mødre som sliter med økonomien.
![]() |
#177 |
L.F.C. supporter
|
Dette er jeg helt enig i.
![]() |
#178 |
sporadisk
Og her ser jeg at jeg har lønninger til svenske satser. Og de fleste rundt meg har det. Så hadde JEG blitt alenemor, så sku jeg fått slite ekstremt med utgiftene jeg også. MEN jeg er hellig overbevist om at jeg aldri, aldri, ville lagt et sultent barn. Aldri.
![]() |
#179 |
sporadisk
Nei, det er akkurat det. Men jeg tenker jo idag (selv om jeg har mann), at jeg har nok med de to barna jeg har. Særlig med tanke på at jeg har et lavlønnet yrke (barnehage) og at jeg vil kunne hjelpe barna mine økonomisk i deres oppvekst. Får jeg et barn til, så må godene deles, og da ville det blitt en del mindre per barn. SÅ jeg tenker fremover. Og det tipper jeg at de fleste andre også gjør. Utsagn som sier imot, må komme fra enten barnløse/unge/uvitende eller folk som blir forsørget av sine foreldre med uttømmelig konto....
![]() |
#180 |
Passiv
|
![]() Sv: En enslig mor som sliter med økonomienIgjen. Når man stiller opp på tv så må man jo tåle at folk lurer og undres. Det er en sjokkerende opplysning at det finnes barn som over år har lagt seg sultne eller feilernærte over grensen til sykdom. Moren hevder årsaken ligger i strukturene i samfunnet vårt, barnetrygden og bidraget er for lavt, da er det ikke bare betimelig men også nødvendig å vurdere saken for å se om det virkelig er riktig at en forelder i Norge kan gjøre så godt hun bare kan og likevel er det ikke mat til barna. For da må vi endre noe. Dog må vi se på hva som har skjedd her også, for dersom det er morens valg og prioriteringer som er for dårlige så er det ikke en samfunnsendring vi trenger. For min del handler det om å vurdere hvorvidt denne saken er egnet til å sette dagsorden for å få til en endring eller ikke. Noen ganger dukker det nemlig opp slike saker hvor en personlig historie er såpass ille at den bare ikke skal få lov til å forekomme overfor uskyldige, om man kan bruke det ordet. |
![]() |
![]() |
Emneord |
enslig mor, fattig, hellstrøm |
|
|