Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En enslig mor som sliter med økonomien

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-11, 22:42   #161
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: En enslig mor som sliter med økonomien

Jeg leide en leilighet i nærheten her, det var mye dyrere enn å eie en tomannsbolig.
Lillehammer vel en dyr plass tror jeg.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 22:43   #162
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, det er nok mer leiligheter/blokker på østlandet enn her. Leiligheter her er gjerne i nye, kostbare prosjekter.

Gammel 19-11-11, 22:47   #163
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det som gjør de kommentarende vanskelig å takle er at de kommer som reaksjon på en artikkel om et menneske som åpenbart har det veldig vanskelig økonomisk og at de er ganske dårlig innpakket slik at de virker surmagete og smålige. Likevel synes jeg ikke de kommentarene står for så veldig annerledes holdninger enn det som svært ofte forfektes på dette forumet, men da i mer generelle og velformulerte termer og ikke direkte relatert til en person slik det er her.

Jepp.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 22:53   #164
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Jeg leide en leilighet i nærheten her, det var mye dyrere enn å eie en tomannsbolig.
Lillehammer vel en dyr plass tror jeg.

Lillehammer er et dyrt område å leie i, ja. En liten sjekk av annonsene på finn.no viser at det koster fra ca 8000 i mnd for 75kvm, og da kan man fint betjene ett ganske bra boliglån for samme summen. Min erfaring er at dersom man skal bo seg ned i pris så lønner det seg ofte å kjøpe. Leiemarkedet kan være ganske presset i enkelte områder, og Lillehammer har jo temmelig mange studenter. Jeg vil tro det har nokså store utslag på leieprisene.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 22:57   #165
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde kostet oss omtrent like mye å leie vår egen kjellerleilighet, som det gjør å eie huset.

Gammel 19-11-11, 22:59   #166
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det hadde kostet oss omtrent like mye å leie vår egen kjellerleilighet, som det gjør å eie huset.

Jeg er ikke overrasket. For familier så tror jeg nesten det er tett på en myte at det er rimeligere å leie enn å eie.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 23:00   #167
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Jeg er ikke overrasket. For familier så tror jeg nesten det er tett på en myte at det er rimeligere å leie enn å eie.

Gammel 19-11-11, 23:06   #168
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Mjæ, på lang sikt, selvsagt. På kort sikt er det faktisk sjelden slik, med mindre man bor på plasser (som denne damen da tydeligvis gjør) hvor det koster veldig mye å leie. Når man eier påløper det gjerne veldig mange ekstrautgifter som leietakere slipper. Selv om det selvsagt lønner seg mer å eie - for alle- er det mange som rett og slett ikke har nok i måneden til å kunne gjøre det.

Uansett- det er jo nesten helt umulig å komme seg inn i boligmarkedet for en enslig forsørger med dårlig lønn, og siden leiemarkedet er så dårlig for tiden skjønner jeg at denne familien ikke får gjort noe med det. Det var bare litt off topic, sikkert fordi jeg så en episode luksusfellen på TV3 play rett før jeg så Hellstrøm programmet- igjen med noen som ikke ville flytte på seg og heller valgte å bo pent, stort og på rett sted enn å spare flere tusenlapper i måneden. Jeg lot meg provosere og dro debatten inn hit. Skal ikke skje igjen.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 23:29   #169
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes denne tråden begynner å utarte seg ekkelt og spekulerende. Det virker ikke som om vi forumdeltakere greier å holde oss i skinnet selv, så jeg rapporterer den herved.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 23:35   #170
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøss.

Gammel 19-11-11, 23:36   #171
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jøss.

Que?

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 23:38   #172
Mira
Bør lage seg en tittel selv

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Det var ikke bare leiligheten jeg reagerte på, men utstyret hun hadde. Kaffemaskin, brusmaskin, flatskjerm, møbler og interiør som så nytt ut. For alt jeg vet er leiligheten leid møblert med alt inkludert, eller så er hun bare veldig dårlig på prioritering.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 23:54   #173
Slettet bruker
Passiv

Standard

Angående det med bolig så er det tidvis ikke noe å tjene på å bytte. Eller det kan være så store kostnader på kortt sikt at det ikke lar seg gjennomføre. Og om hun nå eier boligen sin så risikerer hun også at dette forhindrer at hun kan få sosialhjelp. Slikt var ikke tilgjengelig for meg i mine fattige dager fordi jeg eide en bolig som var større enn man trenger å ha. (Jeg søkte forøvrig ikke heller siden jeg hadde en plan på å komme oss ut av uføret.)

Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 00:22   #174
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg liker ikke alle spekulasjonene rundt denne damen i tråden her. Vi kjenner ikke noe som helst til hvordan livet hennes har vært. Det er lett å se ut fra seg selv og dermed si hva en mener andre bør gjøre.

Det er mange årsaker til at folk for dårlig råd. Denne tråden viser vel egentlig hvor vanskelig det er å stå fram i Norge og si at man har det dårlig økonomisk. Da har alle en mening om hvorfor og man kan bli mistenkt for så mangt. Vi vet så inderlig lite om deres liv.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 07:59   #175
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg må bare få sagt at jeg ikke har fordommer med tanke på det å ha dårlig råd. Jeg har stor forståelse for at økomomien kan være vanskelig og tøff. Sånn er det for veldig mange.

Men i følge programmet har barna over LANG tid, ja over flere år, levd på slik usunn mat. Og de sier selv at det har gått utover skolearbeidet bl.a. De sier jo selv at de legger seg sulte osv.

Hadde dette vært en kort periode, så er det selvsagt en annen sak. Men når dette har pågått over lengre tid, så føler jeg faktisk helt ærlig at moren burde søkt hjelp lenge før, ellers er dette er en helt klar BV sak. Barnevernet skal hjelpe barna. Ingen barn skal sulte i Norge, ikke voksne heller for den saks skyld.

Så derfor har jeg igrunnen konkludert med at det sikkert ikke var SÅ ille som det ble fremstilt som i programmet. Men OM det stemmer, ja da mener jeg dette grenser kraftig til barnemishandling. Det er mange andre ting som blir meldt til BV, sulting og feilernæring kan gi skader på lang sikt. Det vet jo alle.

Jeg skjønner at tråden her muligens har gått for langt, men det er nå et viktig tema også. Og det er jo en kjent sak at tråder på flere fora sklir ut. Men jeg tror neppe jeg er den eneste som stusser her, og som mener noe burde vært gjort lenge før. Programmet burde vel egentlig ikke vært sendt... Det burde i såfall vært fremstilt annerledes for å unngå spekulasjoner. Jeg prøver faktisk å tenke barnas beste her.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 08:41   #176
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Trist at folk forhåndsdømmer og slenger ut påstander som i dette kommentarfeltet. "Hvorfor satte du så mange som tre barn til verden?", hva i alle dager?? Kanskje personen levde et idyllisk flott liv med hus, mann, barn, jobb før. Ikke alle har valgt å bli alenemødre. Man vet ikke hva livet byr på i fremtiden, og det er SLETTES ikke sikker man får godt lønna jobb av lang utdanning. Det vet jeg selv. Og det er selvfølgelig ikke bare enslige mødre som sliter med økonomien.

Gammel 20-11-11, 08:43   #177
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ibidelma, her.

Trist at folk forhåndsdømmer og slenger ut påstander som i dette kommentarfeltet. "Hvorfor satte du så mange som tre barn til verden?", hva i alle dager?? Kanskje personen levde et idyllisk flott liv med hus, mann, barn, jobb før. Ikke alle har valgt å bli alenemødre. Man vet ikke hva livet byr på i fremtiden, og det er SLETTES ikke sikker man får godt lønna jobb av lang utdanning. Det vet jeg selv. Og det er selvfølgelig ikke bare enslige mødre som sliter med økonomien.

Dette er jeg helt enig i. Det går aldri an å vite hva slags vendinger i livet som skjer. Det kan skje ting selv med den som har god jobb, og god økonomi. Man kan oppleve å bli ufør, eller miste jobben av andre årsaker.

Hadde ikke blitt satt mange barn til verden om man skulle tenke på at OM og HVIS det og det skjer..

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 08:47   #178
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Litt på siden, men her er en oversikt som svenske e24.se har publisert om lønningene i Norge, og jeg ser ingen grunn til å tro at de lyver. Hverken snekker eller hjelpepleier er yrker som krever veldig mye utdanning, og hvor man tjener rimelig greit.

Og her ser jeg at jeg har lønninger til svenske satser. Og de fleste rundt meg har det. Så hadde JEG blitt alenemor, så sku jeg fått slite ekstremt med utgiftene jeg også. MEN jeg er hellig overbevist om at jeg aldri, aldri, ville lagt et sultent barn. Aldri.

Gammel 20-11-11, 08:50   #179
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Crimina, her.

Dette er jeg helt enig i. Det går aldri an å vite hva slags vendinger i livet som skjer. Det kan skje ting selv med den som har god jobb, og god økonomi. Man kan oppleve å bli ufør, eller miste jobben av andre årsaker.

Hadde ikke blitt satt mange barn til verden om man skulle tenke på at OM og HVIS det og det skjer..

Nei, det er akkurat det. Men jeg tenker jo idag (selv om jeg har mann), at jeg har nok med de to barna jeg har. Særlig med tanke på at jeg har et lavlønnet yrke (barnehage) og at jeg vil kunne hjelpe barna mine økonomisk i deres oppvekst. Får jeg et barn til, så må godene deles, og da ville det blitt en del mindre per barn. SÅ jeg tenker fremover. Og det tipper jeg at de fleste andre også gjør. Utsagn som sier imot, må komme fra enten barnløse/unge/uvitende eller folk som blir forsørget av sine foreldre med uttømmelig konto....

Gammel 20-11-11, 10:40   #180
Slettet bruker
Passiv

Standard

Igjen. Når man stiller opp på tv så må man jo tåle at folk lurer og undres. Det er en sjokkerende opplysning at det finnes barn som over år har lagt seg sultne eller feilernærte over grensen til sykdom. Moren hevder årsaken ligger i strukturene i samfunnet vårt, barnetrygden og bidraget er for lavt, da er det ikke bare betimelig men også nødvendig å vurdere saken for å se om det virkelig er riktig at en forelder i Norge kan gjøre så godt hun bare kan og likevel er det ikke mat til barna. For da må vi endre noe. Dog må vi se på hva som har skjedd her også, for dersom det er morens valg og prioriteringer som er for dårlige så er det ikke en samfunnsendring vi trenger. For min del handler det om å vurdere hvorvidt denne saken er egnet til å sette dagsorden for å få til en endring eller ikke. Noen ganger dukker det nemlig opp slike saker hvor en personlig historie er såpass ille at den bare ikke skal få lov til å forekomme overfor uskyldige, om man kan bruke det ordet.

Svar med sitat
Svar

Emneord
enslig mor, fattig, hellstrøm

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:24.