|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Glamorøs
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJeg tror slik Mindy m.fl. beskriver søttitallet var ganske vanlig for de fleste på søttitallet, ikke bare de med hjemmeværende mødre. Jeg har alltid hatt yrkesaktive og/eller studerende foreldre og kan kjenne meg igjen i det meste. Blant venner også, og av de som hadde god råd, moteklær og bil var det faktisk flere hjemmeværende mødre enn blant oss med arbeidende foreldre.
|
|
|
#162 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJeg tror også at sett i forhold til inntekt var barnehage mye dyrere før enn nå, så hvis inntekten ikke var så høy kan det ha lønt seg å være hjemme. Både jeg og lillebror gikk i barnehage fra vi var ca ett år, men selvom foreldrene mine hadde grei inntekt betalte de ikke barnehageplassene selv, det var det farfar som gjorde. |
|
|
|
|
|
#163 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJeg er oppvokst i samme by og nok på ca samme tid som Mindy og kjenner meg også igjen. Selv om min mor stort sett jobbet hele tiden, var levestandarden en helt annen enn den vi har nå. Husker også hjemmesydde klær, campingferier osv. |
|
|
|
|
|
#164 |
|
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJeg er et barn av åttitallet, og min mor begynte ikke å jobbe igjen før jeg var plassert i barnehage som treåring. Jeg er yngst av fire søsken. Og det var samme greia, campingferier, noe hjemmesydd (før det ble billigere med kjedeklær), lite luksus å spore. Allikevel kjenner jeg at jeg gjerne vil tilbake til den samme følelsen med mine barn, og kjenner at det er mye mer fristende å dra på campingferie med de enn sssssydenferie. |
|
|
|
|
|
#165 |
|
maler
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerGrunnen til at min mor sydde klær til meg var egentlig ikke at det ikke var like billige å få tak i i butikkene forresten, hun syntes barneklærne der var grusomt stygge og sydde dermed selv istedenfor.
|
|
|
#166 |
|
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerDette var på høy tid!
|
|
|
#167 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringer
Det er nok mye i dette. Samtidig så tror jeg mange kunne hatt godt av å se litt ut av sin egen verden også. Det er faktisk ikke slik for alle, at fordi de jobber så har de råd til alt som her ramses opp. Fattig er et litt vanskelig ord å bruke kanskje, men at mange har lavtlønnsyrker, et par barn og bor trangt, ja de eksemplene vet jeg finnes. I fleng. Rett og slett folk som tjener dårlig og har langt færre valgmuligheter, selv uten å ha en forelder hjemme. Folk som jubler over at barna har fått en plass på Hudøy i ferien, for da får de faktisk oppleve noe annet enn blokka der de bor. |
|
|
|
|
|
#168 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerHelt greit for meg at den fjernes.
|
|
|
#169 |
|
maler
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerNoen mil? En barnehage med åpningstid fra 8-16 og som ligger noen mil unna er jevngodt med ingen barnehageplass for de fleste. Det må være en viss nærhet til der man bor om det skal være noe poeng.
|
|
|
#170 |
|
Glamorøs
|
Sånn vi bor så er det å kjøre noen mil ensbetydende med ingen barnehageplass.
|
|
|
#171 |
|
Bedreviter
|
Noen mil?! Hvis vi hadde fått barnehage på Stjørdal, så hadde det vært lite forenlig med å bo og jobbe sentralt i Trondheim, altså. Da hadde vi heller ansatt en dagmamma eller funnet på noe annet. |
|
|
|
|
|
#172 |
|
Ekvilist
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerPjokken hadde nok rukket å spy mye i løpet av en barnehageuke, om vi skulle kjørt noen mil til barnehagen hver dag.
|
|
|
#173 |
|
Erfaren nok
|
Noen mil tur/retur ja? Jeg tenker liksom ikke Trondheim - Stjørdal, men at man er villig til å kjøre 1-2 mil innad i kommunen man bor.
|
|
|
#174 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJeg syns også noen mil var litt i overkant, og jeg bor på landet. Men ja, en mil hver vei går jo greit hvis det ikke er trafikk vil jeg tro. En mil i sentrums-trafikk/E18 trafikk? Not so much. |
|
|
|
|
|
#175 |
|
Impulsiv innimellom
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJeg har brukt kontantstøtten til alle mine barn, og er svært takknemlig for at den har vært her i disse årene. Man trenger ikke å ha spesielt god råd for å prioritere å gå hjemme et år ekstra, og man trenger heller ikke å forsake alle luksusgoder heller. Ungene har fått mer enn nok av klær, sko og leker. Vi har vært på ferie i utlandet de fleste årene og vi har stadig vekk vært på restaurant. Så jeg klarer ikke å kjøpe at det er umulig for folk flest å gå hjemme et ekstra år hvis de vil.
|
|
|
#176 |
|
maler
|
Joda, det kommer helt klart an på hvilke mil også. Jeg bruker også 15 minutter til barnehagen. Det er 5 km. Uansett hvilken retning jeg skulle bevege meg "noen mil" herfra, ville det vært inkompatibelt med å ha en vanlig jobb. Hvor nært hjemmet man må ha barnehageplassen for å få hverdagen til å gå opp kommer an på hvor man bor, hvor man jobber, barnehagens åpningstider, arbeidstider og ikke minst trafikkbildet.
|
|
|
#177 |
|
Erfaren nok
|
Helt klart.
|
|
|
#178 |
|
maler
|
Bortskjemte og bortskjemte... det er jo endel barnehager med veldig dårlige åpningstider og hvor det ikke er rom for mye transporttid. Man kan ikke akkurat kutte ned arbeidstiden sin for å rekke barnehagen, de fleste har ungene i barnehagen fordi barna må ha tilsyn mens foreldrene er på jobb. Men ja, retten til barnehageplass gjelder innad i kommunen. Jeg er derfor enig med deg i at en eventuell kompensasjonsordning må gjelde når kommunen ikke greier å oppfylle denne retten, uavhengig hvor folk mest ønsker seg plass.
|
|
|
#179 |
|
Glamorøs
|
30 min + med kollektivt er helt greit. 15 minutter i bil er nemlig ikke bare 15 minutter her vi bor. Det hadde da inkludert kanskje gå i 10 minutter til der man greide å få en parkeringsplass sist man brukte bilen, 15 minutters leting etter parkeringsplass rundt barnehagen da de fleste Oslobarnehager ikke har slikt, deretter gå derifra til barnehagen, og hvis man er heldig, bare 30 minutter leting etter parkeringsplass når man kjører hjem igjen. To ganger om dagen.
|
|
|
#180 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJeg skjønner at det må være en vurdering, og at det er forskjeller fra sted til sted.
|
![]() |
|
|