Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fjerner kontantstøtten for toåringer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-11, 10:49   #161
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringer

Jeg tror slik Mindy m.fl. beskriver søttitallet var ganske vanlig for de fleste på søttitallet, ikke bare de med hjemmeværende mødre. Jeg har alltid hatt yrkesaktive og/eller studerende foreldre og kan kjenne meg igjen i det meste. Blant venner også, og av de som hadde god råd, moteklær og bil var det faktisk flere hjemmeværende mødre enn blant oss med arbeidende foreldre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 11:04   #162
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror også at sett i forhold til inntekt var barnehage mye dyrere før enn nå, så hvis inntekten ikke var så høy kan det ha lønt seg å være hjemme. Både jeg og lillebror gikk i barnehage fra vi var ca ett år, men selvom foreldrene mine hadde grei inntekt betalte de ikke barnehageplassene selv, det var det farfar som gjorde.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 11:55   #163
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg er oppvokst i samme by og nok på ca samme tid som Mindy og kjenner meg også igjen. Selv om min mor stort sett jobbet hele tiden, var levestandarden en helt annen enn den vi har nå. Husker også hjemmesydde klær, campingferier osv.

Tror faktisk at forskjellen er ganske stor om man er født på begynnelsen av 70 tallet, versus begynnelsen av 80 tallet.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 12:25   #164
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er et barn av åttitallet, og min mor begynte ikke å jobbe igjen før jeg var plassert i barnehage som treåring. Jeg er yngst av fire søsken. Og det var samme greia, campingferier, noe hjemmesydd (før det ble billigere med kjedeklær), lite luksus å spore. Allikevel kjenner jeg at jeg gjerne vil tilbake til den samme følelsen med mine barn, og kjenner at det er mye mer fristende å dra på campingferie med de enn sssssydenferie.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 12:51   #165
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grunnen til at min mor sydde klær til meg var egentlig ikke at det ikke var like billige å få tak i i butikkene forresten, hun syntes barneklærne der var grusomt stygge og sydde dermed selv istedenfor. Litt som i dag med andre ord.

Gammel 05-09-11, 13:30   #166
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette var på høy tid!
Har aldri vært for kontantstøtten, for det første var det en dårlig skjult kvinnene-tilbake-til-kjøkkenbenken-politikk i utgangspunktet, for det andre har resultatet ofte vært at man har brukt en svart betalt dagmamma i stedet for barnehage, og jobbet like fullt.
Idiotisk ordning det er på høy tid å bli kvitt!

Gammel 05-09-11, 13:35   #167
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det har aldri vært fett for normale familier å bare ha en inntekt, men det var vanlig for unger å ha hjemmesydde klær og bare få leker to ganger i året. Det er ikke vanlig nå, derfor vil forsakelsen oppleves tøffere både for foreldrene og de eldre barna. Jeg synes ikke det er et argument for at staten skal sponse det, men jeg tror faktisk det er vanskeligere nå. Man vil jo gjerne fremstå som normal.

Det er nok mye i dette. Samtidig så tror jeg mange kunne hatt godt av å se litt ut av sin egen verden også. Det er faktisk ikke slik for alle, at fordi de jobber så har de råd til alt som her ramses opp. Fattig er et litt vanskelig ord å bruke kanskje, men at mange har lavtlønnsyrker, et par barn og bor trangt, ja de eksemplene vet jeg finnes. I fleng. Rett og slett folk som tjener dårlig og har langt færre valgmuligheter, selv uten å ha en forelder hjemme. Folk som jubler over at barna har fått en plass på Hudøy i ferien, for da får de faktisk oppleve noe annet enn blokka der de bor.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 13:39   #168
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt greit for meg at den fjernes.
Jeg synes det er bra å få folk ut i arbeid, og synes det er helt ok om det finnes en kortvarig øknomisk ordning for de som har bevis på at de har søkt barnehageplass, men fått avslag. Akkurat hvordan den skal fungere, og hva den skal gi av tilskudd vet jeg ikke.
Men da må det være avslag, og ikke sånn at man ikke fikk plass akkurat der man ville, og takket nei. Det er iallefall sånn her, at veldig mange forventer at de skal få plass akkurat der de bor, og synes det er vanskelig å se for seg at de må kjøre noen mil for å få det til.

Jeg tror at dette kan være med på å gjøre at flere barn som faktisk har behov for det kommer til barnehagen tidligere enn de gjør med kontantstøtten. Det gjør at de lettere blir fanget opp av systemet, og får den hjelpen de trenger.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 13:41   #169
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen mil? En barnehage med åpningstid fra 8-16 og som ligger noen mil unna er jevngodt med ingen barnehageplass for de fleste. Det må være en viss nærhet til der man bor om det skal være noe poeng.

Gammel 05-09-11, 13:43   #170
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Det er iallefall sånn her, at veldig mange forventer at de skal få plass akkurat der de bor, og synes det er vanskelig å se for seg at de må kjøre noen mil for å få det til.

Sånn vi bor så er det å kjøre noen mil ensbetydende med ingen barnehageplass.

Gammel 05-09-11, 13:48   #171
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men da må det være avslag, og ikke sånn at man ikke fikk plass akkurat der man ville, og takket nei. Det er iallefall sånn her, at veldig mange forventer at de skal få plass akkurat der de bor, og synes det er vanskelig å se for seg at de må kjøre noen mil for å få det til.

Noen mil?! Hvis vi hadde fått barnehage på Stjørdal, så hadde det vært lite forenlig med å bo og jobbe sentralt i Trondheim, altså. Da hadde vi heller ansatt en dagmamma eller funnet på noe annet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 13:51   #172
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pjokken hadde nok rukket å spy mye i løpet av en barnehageuke, om vi skulle kjørt noen mil til barnehagen hver dag. Jeg skjønner at dette blir annerledes i mer landlige strøk med tanke på trafikkbildet og fartsgrenser og sånt, altså.

Gammel 05-09-11, 13:52   #173
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen mil? En barnehage med åpningstid fra 8-16 og som ligger noen mil unna er jevngodt med ingen barnehageplass for de fleste. Det må være en viss nærhet til der man bor om det skal være noe poeng.

Noen mil tur/retur ja? Jeg tenker liksom ikke Trondheim - Stjørdal, men at man er villig til å kjøre 1-2 mil innad i kommunen man bor.

Her er det nå noen som kjører fra Stjørdal sentrum til bygda mi, det tar ca 15 min en vei, og er ca 1,5 mil en vei. Jeg synes at det er noe man må være villig til å gjøre om man skal ha plass. Det er jo ikke uvanlig å bruke 30 min + i Oslo området for å komme seg til/fra barnehagen heller?

Det er så klart frivillig. Men satt opp mot at man evt skal få noe øknomisk støtte om at man ikke får barnehageplass, så synes jeg ikke det er rett å få det om man gir avkall på en bhgplass som ligger 15 min kjøring fra heimen.

Gammel 05-09-11, 13:54   #174
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns også noen mil var litt i overkant, og jeg bor på landet. Men ja, en mil hver vei går jo greit hvis det ikke er trafikk vil jeg tro. En mil i sentrums-trafikk/E18 trafikk? Not so much.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 13:56   #175
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har brukt kontantstøtten til alle mine barn, og er svært takknemlig for at den har vært her i disse årene. Man trenger ikke å ha spesielt god råd for å prioritere å gå hjemme et år ekstra, og man trenger heller ikke å forsake alle luksusgoder heller. Ungene har fått mer enn nok av klær, sko og leker. Vi har vært på ferie i utlandet de fleste årene og vi har stadig vekk vært på restaurant. Så jeg klarer ikke å kjøpe at det er umulig for folk flest å gå hjemme et ekstra år hvis de vil.

Jeg skjønner at i storbyer kan det være vanskeligere pga. høye boligpriser, men det er mange av oss som bor utenfor disse storbyene og da blir det rimeligere å bo for de aller fleste. Og da kan folk gå hjemme et ekstra år hvis de ønsker det, og da hjelper de kontantstøtten veldig mye.

Her i kommunen går alle innvandrerbarn i barnehagen og mødrene og fedrene går på norskkurs, så det er ikke noe problem for disse barna å lære språket. De snakker flytende trøndersk etter noen måneder. Er det ikke sånn i Oslo? Veldig rart om bygdene rundt omkring i Norge er bedre enn Oslo på dette området.

Jeg har kanskje ikke betalt så mye skatt i disse årene, men jeg betalte skatt før jeg fikk ungene, og når ungene blir større ønsker jeg å jobbe igjen og betaler da skatt, med glede. Det er kun noen få år av livet mitt at jeg ikke bidrar med så mye kroner til samfunnet, men jeg har fått fire unger som kommer til å bli voksne og som engang får seg en jobb og dermed blir skattebetalere. Samfunnet har sponset meg med kontantstøtte i noen år, til gjengjeld får de forhåpentligvis fire skattebetalere etterhvert. Det er vel en vinn-situasjon for samfunnet hvis vi ser det i et lengre perspektiv?

Vil også legge til at jeg tror barna har godt av å være i barnehage, og mine barn har hatt det veldig fint. Men å tro at 1-åringer har det best i en barnehage, det nekter jeg å tro. (Og da tenker jeg ikke på i familier der det er omsorgssvikt inne i bildet).

Som sagt så skjønner jeg litt av argumentene, spesielt hvis man ser det fra Oslo-perspektivet, men det er mange av oss som har brukt kontantstøtten slik den var ment for. Og jeg syns det er litt synd at de som får barn i disse dager ikke får den samme valgfriheten som vi har hatt.

Og der våknet 1-åringen.

Gammel 05-09-11, 13:57   #176
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Noen mil tur/retur ja? Jeg tenker liksom ikke Trondheim - Stjørdal, men at man er villig til å kjøre 1-2 mil innad i kommunen man bor.

Her er det nå noen som kjører fra Stjørdal sentrum til bygda mi, det tar ca 15 min en vei, og er ca 1,5 mil en vei. Jeg synes at det er noe man må være villig til å gjøre om man skal ha plass. Det er jo ikke uvanlig å bruke 30 min + i Oslo området for å komme seg til/fra barnehagen heller?

Joda, det kommer helt klart an på hvilke mil også. Jeg bruker også 15 minutter til barnehagen. Det er 5 km. Uansett hvilken retning jeg skulle bevege meg "noen mil" herfra, ville det vært inkompatibelt med å ha en vanlig jobb. Hvor nært hjemmet man må ha barnehageplassen for å få hverdagen til å gå opp kommer an på hvor man bor, hvor man jobber, barnehagens åpningstider, arbeidstider og ikke minst trafikkbildet.

Gammel 05-09-11, 13:59   #177
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Joda, det kommer helt klart an på hvilke mil også. Jeg bruker også 15 minutter til barnehagen. Det er 5 km. Uansett hvilken retning jeg skulle bevege meg "noen mil" herfra, ville det vært inkompatibelt med å ha en vanlig jobb. Hvor nært hjemmet man må ha barnehageplassen for å få hverdagen til å gå opp kommer an på hvor man bor, hvor man jobber, barnehagens åpningstider, arbeidstider og ikke minst trafikkbildet.

Helt klart.
Men det med lovfestet rett til barnhageplass går jo på at man skal få et tilbud i kommunen man bor i. Ikke nødvendigvis den barnehagen man ønsker mest. Jeg skjønner at det blir uten poeng å bruke 2 timer til barnehagen, men jeg synes en del er ganske bortskjemte på dette rundt omkring.

Gammel 05-09-11, 14:03   #178
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Helt klart.
Men det med lovfestet rett til barnhageplass går jo på at man skal få et tilbud i kommunen man bor i. Ikke nødvendigvis den barnehagen man ønsker mest. Jeg skjønner at det blir uten poeng å bruke 2 timer til barnehagen, men jeg synes en del er ganske bortskjemte på dette rundt omkring.

Bortskjemte og bortskjemte... det er jo endel barnehager med veldig dårlige åpningstider og hvor det ikke er rom for mye transporttid. Man kan ikke akkurat kutte ned arbeidstiden sin for å rekke barnehagen, de fleste har ungene i barnehagen fordi barna må ha tilsyn mens foreldrene er på jobb. Men ja, retten til barnehageplass gjelder innad i kommunen. Jeg er derfor enig med deg i at en eventuell kompensasjonsordning må gjelde når kommunen ikke greier å oppfylle denne retten, uavhengig hvor folk mest ønsker seg plass.

Gammel 05-09-11, 14:03   #179
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg synes at det er noe man må være villig til å gjøre om man skal ha plass. Det er jo ikke uvanlig å bruke 30 min + i Oslo området for å komme seg til/fra barnehagen heller?

30 min + med kollektivt er helt greit. 15 minutter i bil er nemlig ikke bare 15 minutter her vi bor. Det hadde da inkludert kanskje gå i 10 minutter til der man greide å få en parkeringsplass sist man brukte bilen, 15 minutters leting etter parkeringsplass rundt barnehagen da de fleste Oslobarnehager ikke har slikt, deretter gå derifra til barnehagen, og hvis man er heldig, bare 30 minutter leting etter parkeringsplass når man kjører hjem igjen. To ganger om dagen.

Gammel 05-09-11, 14:08   #180
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Jeg skjønner at det må være en vurdering, og at det er forskjeller fra sted til sted.
Men jeg prater i hovedsak ut i fra mine erfaringer der jeg bor. Og her er det god åpningstid med 06.45 - 17.00 for all kommunale barnehager. Og her kan man fint kjøre 1-1,5 mil på 15 min. Det er minimalt med kø, og gratis parkering Men likevel er det en forventnig om å få barnehageplass akkurat der man bor. Og det er ganske uvanlig å bruke særlig tid på å komme seg til/fra bhg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:07.