Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-11, 00:33   #1
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Det er mye snø i Oslo. Jeg trillet barnevogn fra 2007 til 2010 og blir svett bare av tenke på det. Og som Mei sier, den ligger der i evigheter.

Problemet med Oslo sentrum er jo at man i stor grad ikke brøyter. Man salter. Og så brøyter og skraper man litt når det blir for ille, og sørger dermed for at småveiene blir smalere og smalere. For man fjerner jo "aldri" snø som havner på fortauene. Jeg tror de fjernet snø én gang i vår gate forrige sesong. De burde ha gjort det mange flere ganger.

Men det er uansett tusen ganger bedre enn regnet i Bergen.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 21:12   #2
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Vintrene på Østlandet er forøvrig skikkelige vintre - i motsetning til vintrene i nord og vest. Her er det minus femten jevnt over og snøen liggere til den smelter i mars. Perfekt!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 21:15   #3
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke å se de absurde mengdene med snø jeg altså. Og som nevnt så har jeg alltid bodd i Oslo eller litt nord for Oslo. Ja det er snø, gjerne fra slutten av oktober til slutten av april, og ja det er minst en periode med rundt 20 kalde grader. Men siden jeg alltid har bodd her så er det jo det jeg vet om.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 21:22   #4
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knipset på en vegg på Galleriet i dag:

"HVAD KLIMAET

ANGAAR,

SAA HAR

ONDSKAPSFULLE

OG FORKASTELIGE

MENNESKER

UTBREDT

DEN MYTE

AT DET OFTE

REGNER I BERGEN.

DETTE ER EN

BAGVASKELSE

AF DEN

LAVESTE PØBEL.

SANDHETEN ER,

AT BERGEN

HAR SIN

GRAAVEJRSPOESI."

Gammel 27-08-11, 21:23   #5
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 27-08-11, 21:29   #6
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bor litt sør for Oslo, men når tverrstanga på toppen av huskestativet er det eneste som forteller meg at jo dette er faktisk vår hage, så synes jeg snømengdene er absurde.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 21:40   #7
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Djeezus absurde mengder snø her i Oslo? Hvor da, utenfor Ring 3? Bor man i sentrum av Oslo så blir det faktisk ganske så absurd å bli fortalt at det er absurde mengder snø i Oslo.

Jeg kommer fra indre østlandet og der kan man snakke om absurde mengder snø.

(Så er absurd i grunn en ganske fint ord) ....

Gammel 27-08-11, 21:44   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Absurd ble et kættchi ord i denne debatten.

Gammel 27-08-11, 22:01   #9
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

En forhenværende østlending fortalte meg at en av grunnene til mytene om det stygge været på vestlandet var at om østlendingene visste hvor fint det egentlig var, ville vestlandet vært overfylt (av østlendinger). Jeg trives vestpå, men vurderer østlandet mtp barnas helse.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 22:29   #10
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

En forhenværende østlending fortalte meg at en av grunnene til mytene om det stygge været på vestlandet var at om østlendingene visste hvor fint det egentlig var, ville vestlandet vært overfylt (av østlendinger). Jeg trives vestpå, men vurderer østlandet mtp barnas helse.

Hehe, ja gud forby! Forholder meg nok til den dialekten på tv.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 22:33   #11
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Jeg vil heller vasse i snø til midja i januar enn barfrost og sur vind altså. Det gruser regn og slaps også gitt. Ja takk til skikkelig vinter!

Gammel 27-08-11, 23:15   #12
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Jeg vil heller vasse i snø til midja i januar enn barfrost og sur vind altså. Det gruser regn og slaps også gitt. Ja takk til skikkelig vinter!

Jeg er nok her jeg også ja. Snø "luner" veldig.

Gammel 27-08-11, 23:21   #13
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er trøndernes magre trøst også når snøen ligger og tempen synker under 15 kalde. Nei takke meg til slaps og normal temperatur.

Tuller du eller? Det oppleves varmere om det er minus 5 og snø enn minus 5 uten snø. Jeg sier ikke at det ER varmere, men det oppleves varmere. ELler i hvert fall lunere.

Gammel 27-08-11, 23:26   #14
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Standard

Minus 5 er uansett ikke særlig kaldt. Snøen er bare i veien. Minus 28 og barfrost som vi opplevde i fjor var kaldt og snø hadde isolert litt, men jeg hadde personlig foretrukket slaps og temp rundt null framfor den hersens snøen.

Jo, men om vi snakker Oslo-Bergen problematikk så snakker vi ikke 28 kalde, vanligvis. Det var det jeg la til grunn når jeg snakker om snø som "luner". Det er ikke så ofte vi har det så kaldt i Oslo som det var i fjor.

Gammel 27-08-11, 23:33   #15
Skjevo
Erfaren

Skjevo sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Milde vintre gjør i hvert fall huden min mer fornøyd. Begynner å klø og få eksem når gradestokken viser minusgrader.

Gammel 27-08-11, 23:33   #16
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Standard

Hvor mye luner snøen i sentrum av Oslo? Snø som luker er dyp snø rundt hus. Det må også være kaldt for at luning skal merkes. Ved fillete fem minus har de ingen ting å si. Slaps og regn er så greit for da trengs ingen luning i utgangspunktet. Da er det jo varmt. Stavangerklima vinterstid er perfekt. Oslo har bra sommervær.

Jeg synes rett og slett det tørre klimaet virker varmere på kroppen enn det fuktige vestlandsklimaet. Men det er slik min kropp funker og det er helt sikkert individuelt. Jeg fryser mye mindre i Oslo enn da jeg bodde i Bergen. Nesten litt morsomt at du nevner Stavanger, jeg var der på jobbtur en gang det var uvanlig kaldt der, det var minus 6 og skikkelig vind. Jeg har aldri noensinne vært så kald.

Gammel 27-08-11, 23:38   #17
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hvor mye luner snøen i sentrum av Oslo? Snø som luker er dyp snø rundt hus. Det må også være kaldt for at luning skal merkes. Ved fillete fem minus har de ingen ting å si. Slaps og regn er så greit for da trengs ingen luning i utgangspunktet. Da er det jo varmt. Stavangerklima vinterstid er perfekt. Oslo har bra sommervær.

Men nå bor det jo EKSTREMT mange mennesker utenfor sentrum i Oslo da, absurd mange i hus, rekkehus, tomannsboliger, stooore Villaer etc faktisk. For ikke å snakke om kommunene rundt.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 23:48   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan får man snøen til å luke? Slik snø vil jeg også ha.

Men Stavanger er jo alltid kaldt og surt? Mens Oslo... tja, litt surt om vinteren, ja, men resten av året er det jo finfint.

Gammel 27-08-11, 23:01   #19
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oops, her går det for seg. Skal vi alle sammen ta Nystemten før vi legger oss? :stemmer i:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 23:03   #20
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Standard

OK, jeg kom på en ting, rett skal være rett. Jeg haaaaater buekorps inderlig og intenst. Det er så meningsløst. Slå løs på den måten..?? Og så midt i eksamenstiden?? Giiii dåkkarrrrr!!

:dukker:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:30.