Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sunne og "morsomme" matpakker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-08-11, 21:44   #161
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Den ser veldig fin ut, Syrin! Lurer på om jeg skal teste ut en sånn!

Sist redigert av Skremmern : 30-08-11 kl 08:36.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 07:19   #162
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dagens matboks er i sekken. Stekt fiskekake, ost og salat i grovt hamburgerbrød, et hardkokt egg og perletomater. Jeg er spent på hvordan "burgeren" fungerer for ham.

Gammel 31-08-11, 09:16   #163
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

I dag fikk han en dobbel skive med aiai (og med det mener han kaviar) med fiskepuddingfigurer på (so shoot me!), en liten boks med noen pølsekuler og 4 nudelsnacks (måtte prøve dem!) og en liten boks med druer og tørkede epleringer:

Gammel 31-08-11, 10:00   #164
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Artige figuerer, altså! Ser utrolig innbydende og delikat ut! Nudlesnacks hørtes også godt ut.

Pluggen har fri i dag, og Smurfen spiste hjemme, men her var gårsdagens matpakker til alle tre. Storesøster fikk den med alle brødskivene (hun elsker brødmat), og rosiner + den runde boksen med jordbær, gulrot, pasta og melon. Pluggen fikk den grønne og Smurfen den rosa. Jeg stekte falukorv og blandet det med agurk, paprika og pasta. Blåbær og jorddbær er omtrent fast inventar. Ungene elsker det. Pluggen fikk kiwi i tillegg, det er hans favoritt.

Gammel 31-08-11, 10:28   #165
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Dæven døtte, så flotte matpakker!

Håper virkelig de holder seg like innbydende etter diverse herjinger med skolesekken, det har jeg nemlig tvil om at de jeg lager gjør.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 10:47   #166
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg liker å lage innbydende matpakker, uten å jobbe for mye med det. Lillebror fikk i dag en fire halve brødskiver med forskjellig pålegg, et helt kokt egg, en liten yoghurt og endel druer. Snuppa fikk et rundstykke, et helt kokt egg, eplebåter og noen mandler.

Jeg har fylt fryseren med pizzasnurrer, pølsehorn, rundstykker og hjemmelagde polarbrød, som jeg bruker i matboksene. I tillegg får de bær, frukt og grønt. Fiskekaker, kjøttboller og kokt egg er også en hit, eller speilegg på skive. Snuppa liker å ha med mandler eller andre nøtter. Sånne "babysmoothier" i pose har vært populært på tur, men jeg vet ikke om Snuppa vil ha med det på skolen.

Jeg lager alltid matpakkene kvelden før, og de er nesten alltid tomme.

Gammel 31-08-11, 11:10   #167
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Den som har sine i skolesekk, kan herje så mye hun vil, for det er brødmat-elskern! Matpakkene til de to minste legges i kjøleskapet i barnehagen. De kom omtrent tom tilbake, alle pastarørene var borte også!

Gammel 31-08-11, 11:14   #168
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Jeg må humre litt av meg selv. Jeg har en pode som har begynt i førsteklasse nå i høst, og jeg har gjort meg umake med å gjøre matpakkene hans litt morsomme. Har pakket med pølsebiter, riskjeks, fras, kjøttboller, fruktbiter, blåbær, drue osv. MEN hver dag så er det kun brødskivene som er spist, alt det dilldallet jeg har puttet i ved siden av har vært urørt. Så nå gir jeg meg, eller hvertfall tar en pause. Fra nå blir det brødskiver/knekkebrød/fullkornkjeks med pålegg på i matpakka, og ikke noe annet. Frukt og melk får han på skolen uansett.

Gammel 31-08-11, 11:20   #169
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager ikke så morsomme matpakker, men de spiser det nå i alle fall.

I dag ble det frossent grovt rundstykke fra fryseren som er tinet og ferskt til lunchen til skolejentene. I dag var det lite i spennende i kjøleskapet, så da ble det agurkbit, gul paprika, druer, hele bittesmå sylteagurker, osteskiver og ribberullskiver ved siden av. Laksefiskekaker har jentene mine hatt tidligere i uka og elsket dem. Husker ikke hvilket merke de var igjen.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 11:21   #170
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her er også brødmat - det som lettest blir spist - jeg tror det er "vaneskade" barn vokser opp med fra baby-alder og tror de har godt av å få litt variasjon inn i hverdagen.

Men jeg trenger ikke "dille" for mye med matpakkene, fordi han er fornøyd med brød og gulrøtter.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 17:25   #171
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Poden fikk med polarbrød som var trykt ut til hjerter og Kardemommebytrikken+ gulrot og agurk i staver, det har jeg ikke bilde av.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 09:43   #172
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Knerten har lit landet på "pastsalat" (fullkornsmakaroni, toat, agurk og paprika) de siste dagene, det er det han ber om hver dag. Han har hatt gulrot i staver, druer eller noe annet ved siden av, også har han med seg ei brødskive, som jeg ikke egentlig helt vet hvorfor, det meste kommer hjem, men han spiser den noen ganger.

Jeg har planer om å bake pizzasnurrer, hadde delvis tenkt han i dag skulle få med ei av fiskekakene jeg laget til middagen i går, men mannen hadde likegodt tatt med seg alle tre til sin lunsj, så det utgikk.

litt variasjon fra den pastaen må vi jo få til.

Gammel 02-09-11, 10:50   #173
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Den Pluggen har? Det er Goodbyn. Det var Easy lunchbox jeg har hørt skal være dårlig i feste, at lokket bør sikres med strikk.

Vi har disse og jeg sikrer lokket med strikk ja, også er ikke boksen så tett at at man kan ha noe flytende i noen av rommene, som for eksempel syltetøy. :erfart: Jeg har nå snust litt rundt på ebay og bestilt en slik:

Jeg gleder meg til å se den og prøve. Vi bruker ellers endel blikkmatbosker med diverse rosafarger ettersom det er kriteriet på en fin matboks her i heimen.

Jeg lagde forresten matmuffins etter en oppskrift som dixie diner har lagt inn i en annen tråd her inne:

Sitat:

Ingredienser
8 dl hvetemel (evt. halvparten sammalt)
1 ss bakepulver
1/2 ts salt
100 g smør
4 dl melk
2 dl revet, lagret ost
1/2 - 1 Bogskinke i terninger
Presset hvitløk etter smak
Paprika i biter
Evt. et halvt glass tacosaus i røren, det blir snaddergodt
Linfrø, solsikkefrø, sesamfrø ...
Fetaost?

Jeg bare har oppi akkurat det jeg vil. Har laget med feks. fetaost og chili, og mer barnevennlig med mild tacosaus, skinke, paprika og ost. Bare bruk fantastien.

Has i store muffinsformer (blir 6-8 store ca.) og stekes til de er ferdige, ca. 20 minutter (jeg bruker aldri tid, ser det bare an).

Jeg brukte i midlertid en sånn ferdig, ganske grov, melmix som man egentlig skal bake brød av :lat: Så tilsatte jeg det jeg fant i kjøleskapet: løk, salamibiter og paprika og masse ost. Disse ble kjempegode og gikk ned på høykant.

Ellers fyller vi matboksen med ost, salamipølse, kalkunfalukorv i biter, agurk, oliven, paprika, egg, fiskekaker, grovepannekaker eller vafler, rosiner og nøtter. Ja, vi bruker en del nøtter. Vi er glade i det alle sammen. Det går mest i mandler og cashewnøtter. Vi har også laget cashewsmør, det er veldig enkelt å lage og kjempegodt på brødskiva og ganske sunt.

I går kjøpte jeg en pakke fra toro med knekkebrødmix som jeg og frøkna bakte ut og disse har hun med seg idag, med brunost og syltetøy i en liten boks. De ble faktisk ganske gode syns jeg.

Av og til lurer jeg ned noen bokstavkjeks (disse er faktisk ikke så verst sånn i forhold til fett og sukkerinnhold heller), også hender det jeg sender med en liten vitaminbjørn som av en eller annen grunn er stor stas.

Gammel 02-09-11, 22:02   #174
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

I går fikk hun med seg fiskekaker kuttet ut i fine fasonger (brukte pepperkakeformer), minigulerøtter, snacks paprika, ostebiter på coctailpinner, en liten eske rosiner og skiver med trønderfår til siste måltid. Hun har vært veldig fornøyd med alt hun har fått og alt blir spist opp hver dag.

Gammel 02-09-11, 22:03   #175
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

I dag fikk hun med seg grove pizzasnurrer. Spent på responsen.

Veldig godt mottatt, så det har hun fått i dag også. Forleden fikk hun til frokost. Skal bake ny runde nå i helgen.

Gammel 04-09-11, 12:43   #176
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her er korleis Planet Box ser ut i bruk. Døme på typiske matpakkar her i heimen.

Her er alt "laina" opp ein tidleg morgon. Det går nokså raskt å fylle, og eg er fornøgd med at ein tross alt får plass til tre brødskiver.

Jentungen sin boks. Forøvig glutenfri, utan at det egentlig er synleg Ho har med ein pølsesnabb, smurte skiver, makrellboks (til den som ikkje er smurt - kniv blir lagt ved), nektarin, nøtter og mandler, fiskekaker med agurk, plommer og tomater.

Gutungen på 6 år er meir kresen i matvanane, men vi har greid å innføre pålegg (smurte skiver under papiret der. Ellers elskar han nektariner og plommer, så det må med. Han et mandler, men lar gjerne hasselnøttene ligge. Ellers er det fiskekaker frå dagen før blanda med kutta agurk. Ingen stor grønsaksspiser, men agurk er topp. Han likar gulerøtter også, så det har han ofte med. Ei skorpe med ost på blei også med, fordi det var plass

Her er boksane slik dei er når dei er i veska. Dei treng ikkje ha veskene egentlig - boksen går ned i sekken, men dei likar å ha veskene i handa.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 12:48   #177
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Det så godt ut, Syrin! Er det plass til en youghurtboks i høyden?

Gammel 04-09-11, 13:02   #178
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei, det er ganske låge rom. Det er plass til tre skiver i høyden (frosne), så det er ikkje så mykje. Men eg har sendt med yogurt da - hatt yogurt oppi den runde boksen som også følger med. Boksen går ned i det største rommet som eg vanligvis brukar til skiver. Da må skiver delast i to og leggast ned i andre rom. Normalt får ein da berre plass til to skiver (når yogurt er med altså), men i vårt tifelle er det ok.

Fordelen at boksen er så låg er at maten ligg trygt og godt. Plommer passar fint inn, men trillar ikkje rundt og blir ødelagde

Edit: Det er akuratt plass til ein drikkeyogurt at typen Danonino. Sånn lang, smal flaske. Den går ned i det avlange rommet ved sida av skivene, der som fiskekaker og agurk er på bilda over.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 14:11   #179
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her er noen matpakker fra oss

Fredagsmatpakke, fylt halvgrovt horn, grov vaffel

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 14:13   #180
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Lekkert!

Har noen erfaringer med å sende med "burger"? Stekt karbonade i litt grovt brød? Liker unger det når det er kaldt, tro?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:31.