Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bunad og hijab

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-11, 15:04   #161
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hva med bunadssko? Godtar du det, eller bør det helst være nedarvede knappestøvler? Bunadskoene er jo virkelig ikke korrekte de heller.

De tradisjonelle skoene til min bunad er tynne, hvite skinntøfler med tresko utenpå. Det kommer ikke på tale å trave rundt i det på 17. mai. Aldri i livet.

Gammel 18-05-11, 15:07   #162
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

I mitt hode er det litt selvmotsigende å være mot hijabbruk fordi det er kvinneundertrykkende samtidig som man mener at kvinner som bruker hijab ikke kan ha på seg en bunad fordi de må respektere tradisjonen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 15:09   #163
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

De tradisjonelle skoene til min bunad er tynne, hvite skinntøfler med tresko utenpå. Det kommer ikke på tale å trave rundt i det på 17. mai. Aldri i livet.

Nei, da får du nok la være å gå i bunad i det hele tatt. Du tåler da å lide litt?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 15:10   #164
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker skaut til bunad. Bunadspolitiet og tilhørende påtalemyndighet må gjerne ta kontakt.

Jeg synes det er litt fasinerende hvordan folk plutselig mener så mye om hvilke farge andre folk har på strømpene sine, hvilken side veska henger på og hvilke søljer som brukes til hvilken bunad og sånt.

Hijab til bunad har jeg aldri sett (feirer 17. mai på bøgda) og ser ikke TV, men jeg synes det høres alldeles strålende ut!

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 15:11   #165
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, da får du nok la være å gå i bunad i det hele tatt. Du tåler da å lide litt?

Tja... et alternativ er å bare bruke skinntøflene (uten tresko). De koster 1000 kr, og tåler ikke vann. Og nevnte jeg at de er hvite?

Gammel 18-05-11, 15:14   #166
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Tja... et alternativ er å bare bruke skinntøflene (uten tresko). De koster 1000 kr, og tåler ikke vann. Og nevnte jeg at de er hvite?

Vær nå litt løsningsorientert:

Du kan sikkert pønte den litt med draperinger med broderier fra bunaden.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 15:53   #167
Olive Oyl
Sperret

Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

...og jammen har jeg ikke en (selvlaget ) kniv i beltet også. Jeg bør definitivt holde meg edru i den habitten.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 18:17   #168
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Det aa sutre over manglende vilje til integrering og dumme muslimer og samtidig vaere sure for at noen kombinerer hijab og bunad er om ikke annet haaploest inkonsekvent og kontraproduktivt.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 18:44   #169
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Det aa sutre over manglende vilje til integrering og dumme muslimer og samtidig vaere sure for at noen kombinerer hijab og bunad er om ikke annet haaploest inkonsekvent og kontraproduktivt.

I rettferdighetens navn, så er det ikke sikker det er de samme som klager over begge deler da.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 18:47   #170
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har Romeriksbunad, og jeg ville nok heller brukt en hijab, enn den dustete kysa som hører til bunaden.

Ja altså, jeg henger meg ikke opp i hva andre mennesker går kledd i på 17. mai, eller andre dager.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 19:11   #171
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Det er totalt bomskudd fra deg nå Ulvefar. Fordomsfull??

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 19:23   #172
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Helt OK. Hadde det vært greit å brodere bunadsmønster på Hijabene tro?

Akkurat den tenkte jeg og - "hey - her har vi et hittil uant marked!"

Gammel 18-05-11, 19:31   #173
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Det er sikkert lurt av rent åpenbare helsemessige grunner å unngå bunadsfyll. Lange ullstakker man kan tråkke på eller snuble i, svære søljer med spisse nåler, og jammen har jeg ikke en (selvlaget ) kniv i beltet også. Jeg bør definitivt holde meg edru i den habitten.

Og så er det sikkert kjipt med kebabsøl mellom søljene.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 20:46   #174
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Darth: Jeg syns du har skrevet gode og velbegrunnede innlegg om hvorfor du reagerer som du gjør, og forstår bedre hva du mener nå. Jeg er enig med deg i uviljen mot hijab, men syns kanskje du oppvurderer kvinners tradisjonelle frihet litt i overkant, og uansett legger litt for mye av den verdien over i klesplagget bunad.

Mine kvinnelige formødre ble i hvert fall oppdratt innen et veldig strengt regime for hva som "sømmet seg" for en kvinne. Min mor fikk absolutt ikke gå med langbukser, min mormor måtte alltid spørre morfar etter penger til de minste ting, inntekter som hun hadde bidratt til like mye som ham (gård). Hun kunne aldri drømme om å gå ute blant folk barhodet. Det var virkelig "usømelikt". Oldemor ble tvangsgiftet bort til en fæl, fæl fyr, og ble hundset rundt av svigerforeldrene sine i årevis, inkludert å måtte bo på et kaldt, trekkfullt loft, så to av barna hennes døde av lungebetennelse.

Og som i Kurdistan i dag: Det falt skam på mann og på slekt om man skikket seg dårlig.

Jeg er enig i at kvinneunertrykkelsen i Norge anno 1850 og i Kurdistan anno 2000 ikke har akkurat samme karakter, men de inneholder mange av de samme elementene: Kvinnen som representant for en slekt, som en som har som hovedformål å bringe frem unger det ikke hersker tvil om farskap for, og som arbeidshest.

Men det du hevder her er da slettes ikke sant, annet enn for de som satt godt i det? Ikke ifølge det jeg lærte i historie ihvertfall. I bondesamfunnet var det helt vanlig å ikke gifte seg før den kommende bruden var gravid (man måtte se at hun var fruktbar), og i kystbondekulturen var naturlig nok mannen borte store deler av tiden, og kvinnene styrte alene. Det var riktignok mye strengere for overklassekvinnene.

Klart, middelalderkvinnens stilling og opp til moderne tid kunne ikke på noen måte måle seg med den friheten de mer bemidlede kvinnene hadde i vikingetiden (arverett, skilsmisserett, eiendomsrett og sånt), men likevel.

Men, siden du argumenterer med hvordan det var for formødrene dine: Min mormor tjente egne penger lenge før hun traff og giftet seg med min bestefar, hun reiste rundt på gårdene som sydame. Min farmor lagde ski av ødelagte tønner, og hoppet like langt på ski som guttene. De spilte kort og satt vin og drakk øl. De var fra vidt forskjellige deler av landet.

Gammel 18-05-11, 21:50   #175
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Jeg reagerer mer på skolejenter med hijab enn kombinasjonen med bunad.

Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 21:55   #176
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her bomma du stygt. Hvis du leser tråden, så er jeg, og de andre, som synes at hijab til bunad blir feil, veldig klare på at dette ikke er tilfelle.

Gammel 18-05-11, 22:01   #177
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine formødre satt ikke godt i det, nei. Tvert i mot, de kom fra et utfattig fiskerbondesamfunn. De var stort sett "taus" (tjenestejenter på andre gårder, enten fast eller hos familier som trengte ekstra hjelp for eksempel km kona lå i barsel) til de fant seg en mann, og det "skulle" være en mann med jord. ALLE hadde det selvsagt ille der, ikke bare kvinnene, men som alltid var det kvinner og barn som hadde det verst. Tenk på Ida i Emilbøkene - for en forferdelig tilværelse?!

Gammel 18-05-11, 22:03   #178
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koko, her.

Jeg reagerer mer på skolejenter med hijab enn kombinasjonen med bunad.

Skolejenter med hijab er en avskyelig ting. Eller, ikke jentene, selvsagt, men det at små jenter som ikke engang har kommet i puberteten skal gå i et plagg som skal skjerme dem for menns blikk - det er bare ekkelt.

Gammel 18-05-11, 22:53   #179
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Her bomma du stygt. Hvis du leser tråden, så er jeg, og de andre, som synes at hijab til bunad blir feil, veldig klare på at dette ikke er tilfelle.

Ja jeg bomma men ikke paa den maaten: Jeg mente ikke at alle de som mislikte bunad til hijaben i denne traaden ogsaa klager over integrering. Jeg mente aa poengtere at en slik "fusion" kan vaere en konsekvens av nettopp integrering og at det for meg var et argument for aa vaere for heller enn aa forlange alt eller intet.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 23:09   #180
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja jeg bomma men ikke paa den maaten: Jeg mente ikke at alle de som mislikte bunad til hijaben i denne traaden ogsaa klager over integrering. Jeg mente aa poengtere at en slik "fusion" kan vaere en konsekvens av nettopp integrering og at det for meg var et argument for aa vaere for heller enn aa forlange alt eller intet.

Jeg synes også det er gledelig at personer med en annen kulturell bakgrunn føler at det er ålreit/fint å gå i bunad.

Dog har jeg nok bunadpoliti i meg til å ikke synes at bunad og hijab er noen god kombinasjon. Men det er mye annet rart som jeg heller ikke synes er noen god kombinasjon med bunad.

Emneord
bunad, hijab, minoriteter, regler

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:27.