|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Bunad og hijab
De tradisjonelle skoene til min bunad er tynne, hvite skinntøfler med tresko utenpå. Det kommer ikke på tale å trave rundt i det på 17. mai. Aldri i livet.
![]() |
#163 |
Glamorøs
|
Nei, da får du nok la være å gå i bunad i det hele tatt.
![]() |
#164 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Bunad og hijabJeg bruker skaut til bunad. Bunadspolitiet og tilhørende påtalemyndighet må gjerne ta kontakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Travelt opptatt
|
Tja... et alternativ er å bare bruke skinntøflene (uten tresko). De koster 1000 kr, og tåler ikke vann. Og nevnte jeg at de er hvite?
![]() |
#166 |
etterpåklokest
|
Vær nå litt løsningsorientert: |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bunad og hijabDet aa sutre over manglende vilje til integrering og dumme muslimer og samtidig vaere sure for at noen kombinerer hijab og bunad er om ikke annet haaploest inkonsekvent og kontraproduktivt.
![]() |
![]() |
#169 |
Bedreviter
|
I rettferdighetens navn, så er det ikke sikker det er de samme som klager over begge deler da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Bunad og hijabJeg har Romeriksbunad, og jeg ville nok heller brukt en hijab, enn den dustete kysa som hører til bunaden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Pauset
|
Det er totalt bomskudd fra deg nå Ulvefar. Fordomsfull?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Men det du hevder her er da slettes ikke sant, annet enn for de som satt godt i det? Ikke ifølge det jeg lærte i historie ihvertfall. I bondesamfunnet var det helt vanlig å ikke gifte seg før den kommende bruden var gravid (man måtte se at hun var fruktbar), og i kystbondekulturen var naturlig nok mannen borte store deler av tiden, og kvinnene styrte alene. Det var riktignok mye strengere for overklassekvinnene.
![]() |
#175 |
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bunad og hijabJeg reagerer mer på skolejenter med hijab enn kombinasjonen med bunad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
ej ikke møjkets heije
|
Her bomma du stygt. Hvis du leser tråden, så er jeg, og de andre, som synes at hijab til bunad blir feil, veldig klare på at dette ikke er tilfelle.
![]() |
![]() |
#177 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Bunad og hijabMine formødre satt ikke godt i det, nei. Tvert i mot, de kom fra et utfattig fiskerbondesamfunn. De var stort sett "taus" (tjenestejenter på andre gårder, enten fast eller hos familier som trengte ekstra hjelp for eksempel km kona lå i barsel) til de fant seg en mann, og det "skulle" være en mann med jord. ALLE hadde det selvsagt ille der, ikke bare kvinnene, men som alltid var det kvinner og barn som hadde det verst. Tenk på Ida i Emilbøkene - for en forferdelig tilværelse?!
![]() |
#178 |
Yes, we can!!
|
![]() |
#179 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ja jeg bomma men ikke paa den maaten: Jeg mente ikke at alle de som mislikte bunad til hijaben i denne traaden ogsaa klager over integrering. Jeg mente aa poengtere at en slik "fusion" kan vaere en konsekvens av nettopp integrering og at det for meg var et argument for aa vaere for heller enn aa forlange alt eller intet.
![]() |
![]() |
#180 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg synes også det er gledelig at personer med en annen kulturell bakgrunn føler at det er ålreit/fint å gå i bunad.
![]() |
![]() |
Emneord |
bunad, hijab, minoriteter, regler |
|
|