|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?
Jeg tror noen ingeniør jobber er råkule, men langt i fra alle. Jeg er ingeniør, har en helt grei jobb, men jeg lurer fortsatt i en alder av 31 år om det er dette jeg vil bli når jeg blir gammel..
![]() |
#162 |
Epikur
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg synes det er litt patetisk (?) å skulle kreve trivsel og moro av alt man gjør. Ting blir jo moro når man er flink, så klart, men å skulle forlange at alt skal være så himla GØY fra første dag på studiet eller i ny jobb er litt bortskjemt, rett og slett.
![]() |
#163 |
Tittel og tittel....
|
Jeg er forsåvidt enig med deg i det at man ikke akkurat kan forlange trivsel i det man studerer fra dag en. Det er ikke sånn sett noe mål at det skal være motivasjonen, men jeg tror likevel at man må ha LYST til å studere det man skal studere. Et eksempel er eksmannen min som vurderte å studere til sykepleier fordi det var så lett å få jobb etter endt utdanning, etter at jeg hadde spurt han litt om det å jobbe som sykepleier fant han fort ut at det ikke var noe for han og valgte en annen vei. Så om min sønn kommer hjem og sier at han har lyst til å bli psykolog, så gjerne for meg, på samme måte som at dersom han vil bli rørlegger så er det også helt fint.
![]() |
#164 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Men, når man er så opptatt av at de skal velge selv? Jeg er enig i grunntanken, men problemet er at man har ikke særlig god oversikt over hverken hva fagene faktisk er, eller hva slags yrker man kan få med dem når man er 16 og begynner å ta disse valgene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
fornøyd
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg føler at jeg ble presset inn i realfagene fordi jeg var så god i det. Jeg studerte flere år og fikk bare gode karakterer uten særlig mye slit. Jeg oppdaget at det faktisk ikke ble mer og mer gøy - tvertimot. Jeg hoppet tilslutt av og valgte et yrke som passer meg perfekt - og jeg har ikke angret en dag.
![]() |
#166 |
etterpåklokest
|
Er ikke ingeniørutdanningen gøy? |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Leser
|
På sivilingeniør er det gjerne folk som ikke festet på ungdomsskolen og ikke festet på allmennfag/gymnas/hva-det-nå-heter-nutildags (
![]() |
#168 |
Passiv
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg hadde to år på elektro yrkesskole og to år på fagskole før jeg tok ingeniørutdanning, så nei - det var søren ikke mye gøy. Alt som var fagrelatert var på totalt barnslig nivå og matten var vanskelig. Men til gjengjeld visste jeg at selve faget var aldeles storartet så det gikk greit å ta den likevel. |
![]() |
![]() |
#169 |
|
Hm? |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Enig med Mave.
![]() |
#171 |
Leser
|
Jeg har noe av samme bakgrunn som deg; yrkesskole og så matte, fysikk etc på ett år (forkurs til ingeniørhøyskolen). Og jeg hadde det veldig hyggelig på studiet. Klart, jeg var på nippen til å stryke i matte, men dog veldig fin studietid.
![]() |
#172 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#173 |
Passiv
|
Man trenger sykepleiere. Jeg har null problem med det om mine vil bli sykepleiere. Men om de skal den veien håper jeg det er et bevisst valg de tar og ikke at det bare ble sånn.
Jeg var vel strengt tatt ikke på nippen i matte heller. Men jeg lærte endelig det der læreren på ungdomsskolen sa om at det ville være få hindringer i veien om jeg bare i det minste gadd å ta med bøker på skolen. |
![]() |
![]() |
#174 |
Ringskrømt
|
Der er jeg også, men slik jeg tolker flere av svarene i tråden skulle man altså fraråde ungene å bli sykepleier.
![]() |
#176 |
Passiv
|
Jeg ville nok spurt om det var noen spesiell grunn til at de ønsket å bli sykepleier og ikke for eksempel lege. Men om det var det så ok for meg.
Irritert er greit. Sjokkert er ikke greit. |
![]() |
![]() |
#177 |
Passiv
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Ja - sånn ut fra hva jeg synes altså. Ikke som en generell regel. |
![]() |
![]() |
#179 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg kommer til å oppfordre ungene mine til å velge utdannelse/yrke utifra hva de synes er GØY GØY GØY!! Sånn helt seriøst skal de få lov til å nestensulte som skuespillere eller jobbe hardt for å lykkes innenfor noe som er vanskelig dersom de brenner for det. Og de bør velge utifra interesser og evner, så blir det så mye mer interessant å jobbe i 40 år.
![]() |
#180 |
Ringskrømt
|
Jeg ble ikke lege fordi jeg ville ikke avlive folk. Eller vent, var det derfor jeg ikke ville bli vetrinær, tro?
![]() |
|
|