|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdDen hendelsen som er beskrevet i detalj er der to tenåringer ligger på rommet hennes og kliner. Han får lov til å ta henne på puppene og fikle med trusestrikken. Da går det for Karl Ove. I hans egne bukser. Han blir flau, avslutter og går hjem og håper hun ikke merket noe.
|
|
|
#162 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Det jeg ser som problemet med Knausgård
Og for den del kan hendelsen ikke ha funnet sted, han har ikke avgitt noen ed på at han skriver sannheten, bare sannheten og intet annet enn sannheten. Det er fiksjon, og Knausgård bestemmer i egne bøker, og det ville være naivt å tro at han ikke legger til og trekker fra og dikter opp for å få god litteratur.
|
|
|
|
#163 |
|
Borte
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdNei, nå blandes en hel rekke hendelser fra bøkene i en herlig miks her. Det er jo totalt uinteressant å diskutere direkte fra handlingen med noen som ikke har lest bøkene.
|
|
|
#164 |
|
Fortynnet
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdTror ikke vi snakker om samme scene. Jeg trodde det var snakk om en temmelig anonymt beskrevet jente han møter på en festival og har sex med i teltet. Har ikke boka her, men husker ihvertfall ikke noe om hvor hun kommer fra osv. |
|
|
|
|
|
#165 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdJepp, sorry. Da jeg siterte Maximillia, så jeg ikke det om teltet. Jeg trodde det var snakk om episoden fra jenterommet. |
|
|
|
|
|
#166 |
|
Borte
|
Nei, jeg skjønte vel at dere ikke mente bøkene skulle stoppes av lovverket. Det måtte jo bli forfatteren selv som måtte stoppet prosjektet, eller eventuelt noen av de involverte, for eksempel hans ekskone som fikk muligheten til å stoppe eller påvirke de delene av boken som handlet om henne.
|
|
|
#167 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdJeg har ikke lest bøkene for å ha sagt det.
Les dette:
|
|
|
#168 |
|
Passiv
|
Det er reaksjonen hans etterpå som får meg til å benevne ham som supermann - det ser ut til at det er sånn han føler seg. Uten at det ga seg utslag i noen pen behandling av jenta det var snakk om likevel. |
|
|
|
#169 |
|
Borte
|
Ok, nå forstår jeg bedre hvorfor vi har så forskjellig tilnærming til dette. Jeg syns ikke disse passasjene i boka er graverende utlevering i det hele tatt. Jeg kan heller aldri tenke meg at jeg selv ville brydd meg særlig om å lese hvordan noen opplevde det å ta på puppene mine for 20 år siden. At han som 14-15-åring behandlet ei jente dårlig blir for meg absurd å sette noe større spørsmålstegn ved.
|
|
|
#170 |
|
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdJeg hadde hatt svært store problemer med å takle at tidligere intime bekjentskaper skrev direkte om opplevelsene med meg. |
|
|
|
|
|
#171 |
|
Passiv
|
Jeg har jo ikke lest det han har skrevet om sine voksne relasjoner. Men såvidt jeg forstår er deres hemmeligheter like hjerteløst utlevert. |
|
|
|
#172 |
|
Mother of Dragons
|
Det vitner uansett om en holdning gjennom bøkene at han ikke har brukt spesielt med tid eller energi til å tenke seg hvordan det har vært for andre mennesker å oppleve å bli utlevert, og det gjenspeiles jo også at han er sentrum i sitt univers. Dette med konen og opplysningen om at hun var utro var ikke nødvendig i det hele tatt for fortellingen, han har bare gitt blanke i å bry seg om henne. Han er virkelig en møkkastøvel og jeg klarer virkelig ikke å fatte at det mølet som han skriver kan oppfattes som stor litteratur. Men nå uttaler jeg meg om skrivestil og det er subjektivt. Fett nok. Jeg synes det er uetisk å utlevere andre mennesker på den måten. Jeg har en indre avsky for å applaudere møkkafolk rett og slett, og det er den som kommer til syne her.
|
|
|
#173 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdNoen sier det bedre enn andre. (Esme) |
|
|
|
|
|
#174 |
|
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Jeg hørte den dokumentaren. Hadde vel ikke hatt like mye gjennomslag om det var bestefaren som kom med en indignert pressemelding. Og så er det vedt å merke seg at dama ikke ubetinget legger ham til last, men innrømmer at hun selv var utro mot ham, FØR hun visste at han hadde vært ute med kølla sjøl. Jeg liker Knausgård. Han er herlig samtidig og politisk korrekt med sin drepende relativisme. Ja, jeg var et svin, men jeg hadde et kall om å dokumentere det. Du ble med i kunsten. Og jammen ble de det alle.
|
|
|
#175 |
|
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Snu på det. Hadde han vært kvinne hadde han vært en modig feminist
|
|
|
#176 |
|
Shake it out!
|
Jeg begynner jo å forstå hvordan det kan bli mange bøker om han går så detaljer til verks.
|
|
|
#177 |
|
Passiv
|
Hva i alle dager er dette for en idiotisk ting å si? Tror du jeg mener menns følelser er mindre viktige enn kvinners? Eller tror du feminisme er å forherlige kvinner og latterliggjøre eller akseptere å plage menn? For noe tull. |
|
|
|
#178 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
De de vet, er at hun var utro etter at han hadde vært utro. Det står ikke stort mer enn det, og historien stiller, igjen, ingen andre enn Knausgård i et dårlig lys.
Akkurat. Men det var ikke så mange som hadde sex på Roskilde det året, så det er sikkert lett å finne ut hvem han lå med.
Jepp!
Ja, nettopp. |
|
|
|
|
|
#179 |
|
Passiv
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdJeg har allerede presisert at det ikke er hendelsen på Roskilde, rine. |
|
|
|
#180 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Hun hadde mulighet til å forandre på den "utroskapsbiten", men hun valgte å ikke gjøre det. Synes nesten det må være et vesentlig poeng i denne diskusjonen. Hvis ekskona synes det er ubehagelig, men greit, er det jo rart om vi som lesere skal ta mer på vei enn det hun gjør. Synes jeg. |
|
|
|
![]() |
|
|