Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ble du slått som barn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-10, 22:37   #141
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ble du slått som barn?

Jeg har lest denne tråden med en klump i halsen.

Det er verdt å huske at dette ikke er SÅ uvanlig den dag i dag i veldig mange andre land i verden. http://www.chastisewithlove.com/main.html

Gammel 04-09-10, 22:51   #142
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Ja, jeg ble slått. Ikke så ofte, men jeg husker det godt. Hovedsaklig pappa, men noen ganger mamma. Jeg har god kontakt med mamma nå, og nesten ikke kontakt med faren min. Mest sånn fasade greie for farmor ca hvert 2. år (jul).

Gammel 04-09-10, 23:01   #143
kris
kross

kris sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Men jeg må spørre - var det ingen i omgangskretsen som reagerte? Var det ingen som så hva dere gikk igjennom? Fikk dere hjelp fra noen, var det noe sted dere kunne flykte til og føle dere trygge? Hva ønsket dere da, og hva ønsker dere nå, at omverdnen hadde gjort?

Nei, ingen reagerte. Det jeg opplevde den gangen (dette var på 60-tallet) var nok ikke så uvanlig. Jeg husker jeg kom gående til skolen en dag, jeg gikk vel i 2. eller 3. klasse, med hele fronten på jakken full av frosne bloddråper fordi jeg blødde neseblod etter å ha fått en lusing rett før jeg gikk hjemmefra. Jeg møtte moren til en i klassen min, og hun så helt forferdet ut der og da, men snakket aldri mer om det verken til meg eller noen andre, så vidt jeg vet.

Det var ingen lov som forbød fysisk avstraffelse av barn den gangen, så jeg tror nok foreldre som slo barna sine mente at det var en naturlig del av oppdragelsen. Dessuten ble nok de fleste av dem slått selv i oppveksten. Jeg er ufattelig glad for at loven er endret, og nå skjerpet inn. En nulltoleranse tror jeg er helt riktig for å endre folks holdninger - også hos dem som til nå har ment at "et lite knips skader ikke".

Sist redigert av kris : 05-09-10 kl 01:06.
kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 08:43   #144
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er rett og slett forferdelig vondt å lese om alle de sterke opplevelsene her. Føler for en massig group-hug, rett og slett. Ting mange tar som en selvfølge er slett ikke det for alle.

Gammel 05-09-10, 08:46   #145
Albertine
Passiv

Standard

Det er grusomt å lese dette ja. Og så er det like fælt å vite at selv om man kan fortelle at man aldri ble slått som barn så trenger ikke det å bety at fæle ting aldri har skjedd. Grusomme ting som har like stor innvirkning på små barnesinn.

Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 09:27   #146
Stine-mor
Firebarnsmor

Stine-mor sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Ble slått og kløpet av min biologiske far, som mamma heldigvis flyttet fra da jeg var et par måneder gammel.

En annen tillitsperson brøyt noen grenser for meg i senere alder. Ikke slåing, men holding i armen til jeg fikk blåmerker og løfting i lufta etter ribbeina - igjen merker. Og roping / hviskeroping mens det pågikk. Skremte meg utrolig mye.
(Tydelig problemer med gode alternativer til grensesetting og barneoppdragelse, samt sinnekontroll. Dette var særlig i alderen 14 - 18, og jeg var et meget "snilt" og medgjørlig barn/ungdom.)

Mannen min og søsknene fikk forøvrig ris. På stumpen, mens de lå over fanget til den voksne.

Gammel 05-09-10, 10:27   #147
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei. Som flere skriver her syns jeg å huske at jeg fikk en dask på rumpa en gang av pappa, men det tror jeg var verst for ham.

Min beste venninne i første- og andreklasse hadde en veldig tvilsom hjemmesituasjon. Vi mistet kontakten etterhvert, så jeg vet ikke helt hvor ille det egentlig var, men jeg husker at vi nesten alltid var hjemme hos meg. Og hver gang jeg kom hjem fra henne måtte jeg dusje, huset deres var fullt av katter og de nirøkte inne. Jeg lurer på om foreldrene mine meldte fra noen gang. De, og flere andre, må ha skjønt at det ikke var bra for en jente på 9 år å bo sånn.

Gammel 05-09-10, 11:14   #148
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min far slo meg én gang. Jeg kan vel ha vært en 10-11 år. Han gremmes og skammer seg over dette fremdeles, og vi har et veldig bra forhold. Han ble selv slått som barn, og farfar var en krakilsk mann.

Gammel 05-09-10, 12:56   #149
hildeje
Superaktiv

hildeje sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
hildeje er litt kulhildeje er litt kul
Standard

Ja jeg ble slått. Husker det og tenker ofte på det, selv om jeg egentlig ikke vil tenke på det. Det er en bit som vil forflge meg tenker jeg. Ris på blanke messingen av far.

hildeje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 13:27   #150
malou
Logistikkdronning

malou sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
malou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ris på blanke messingen har jeg aldri fått, men noen ørefiker og et hardt grep i armen for så å bli geleidet inn på rommet mitt, det skjedde. Husarrest fikk jeg kun én gang synes jeg å erindre.

malou er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 11:34   #151
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Søskenbarnet mitt ble forresten truet med at dersom hun ikke oppførte seg så måtte hun sitte på rommet og høre Bjøro Håland.

Fantastisk. (Min mor hørte på Bjøro Håland da jeg var liten, og jeg husker at jeg som 5-åring lånte med meg kasetten hennes opp på loftsstua og hørte på den da jeg ville ha litt alenentid.

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Nope, aldri.

Jeg husker dog jeg fikk én dask en gang da jeg var ca. 5 eller 6 av pappa.

Også kalte jeg mamma hore/fitte/noe tilsvarende som tenåring (15?) og da dro hun til meg gitt.

Det er påfallende hvor mange som starter med å svare: "Nei, aldri" og som etterpå forteller om enkeltepisode(r).

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Liten avsporing; jeg falt ned trappa som 3-4 åring på 70-tallet og fikk armen ut av ledd. Min mor har fortalt meg i ettertid at de insiterte på å snakke med meg i enerom på legevakten og at de stilte mange spørsmål til hvordan dette kunne skje. Jeg hadde visstnok også fortalt min mor at de hadde spurt meg om det var noen som hadde gjort dette mot meg.

Syntes det var fint å høre at det var noen mennesker som turde ta dette på alvor også på 70-tallet.

Jeg hade klippekort på akutten som liten, og ble jevnlig tatt inn på enerom for å forklare for legen hvordan brudd hadde oppstått eller hvordan ting hadde gått ut av ledd. Det var en bra ting. Og jeg husker følelsen da det gikk opp for meg hvorfor de egentlig ville prate med meg i enerom.

Gammel 06-09-10, 11:52   #152
Lynett
Aktiv

Lynett sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Lynett har et hav av muligheter foran seg
Standard

mye trist

Gammel 06-09-10, 13:51   #153
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Jeg har visst fått et par klaps på baken en gang. Jeg husker det ikke, og pappa hadde det forferdelig etterpå. Det gjorde han aldri igjen.

Jeg har et nært og godt forhold til mine foreldre.

Gammel 13-09-10, 14:27   #154
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Her er førstesiden på vår lokalavis idag.. Og jeg syntes det er ok at folk blir straffet for dette.

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5307865.ece

Gammel 13-09-10, 15:07   #155
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Så bra at det faktisk blir meldt. Den forsvarsadvokaten vrir jo bare på hele saken: "..god gammeldags ris" du liksom. Og at besteforeldre nå får dårlig samvittighet. So what? Hva har det med saken å gjøre?

Ellers kan man si at dask ikke er så alvorlig osv. Men her glemmer man det viktige aspektet med at dette er ikke en voksen som gjør det mot en annen voksen. Det er en omsorgsperson som gjør dette mot et barn som er totalt avhengig av de voksne og som ikke har mulighet for å velge bort denne sanksjonen.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 18:29   #156
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jadda, jadda, det er så håpløst å dra opp alt dette maset om før. Før, hva har det med saken å gjøre? Det er mye de gjorde før som ikke ville ramlet oss inn i dag, heldigvis er vi ferdig med før, da brant de "hekser" på bål, halshugget folk på torget og satte voksne som stjal brød i tukthus. Før, når de fortsatt slo barna sine, lobotomerte de vansklige smågutter (ja dette var besteforeldregenerasjonen han refererte til i artikkelen, så da er vi oppe i tiden han viser til), eller sendte de bort i reneste straffekolonier. "Slik gjorde vi det før." kommer aldri til å bli et argument, for nå vet vi bedre!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 18:48   #157
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

emm sa det.

Meg da: Pappa slo aldri. Mamma har vel gitt en eller to ørefiker. Jeg hadde et godt forhold til pappa og har et veldig godt forhold til mamma.

Selv har jeg dratt til hver av ungene en gang - for lenge siden nå. Vi har pratet om det i ettertid og de har lovet å anmelde saken om det skulle skje igjen. Jeg er ikke på noen måte stolt av det.

Sist redigert av Strå : 13-09-10 kl 18:53. Årsak: lagt til min erfaring
Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 18:56   #158
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Huff, det er forferdelig å lese om historiene til alle dere som ikke hadde det bra hjemme som barn og ungdommer.

Jeg kan ikke huske å ha opplevd noe fysisk eller psykisk mishandling fra noen. Ikke enkeltepisoder heller.

Brodern fikk seg en ørefik en gang husker jeg. Av mamma. Hun hadde funnet ut at han hadde røyka hasj ved en anledning. That`s it.
Ikke at det skal forsvares heller altså! De skværa da opp etterpå, og jeg tror han nøyde seg med den ene gangen.

Gammel 13-09-10, 19:38   #159
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Aldri.
Mange triste historier her synes jeg. Bra med lovendring og holdningsendring

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 13:24   #160
xfx
Nybegynner

Medlem siden: Sep 2010
xfx har et hav av muligheter foran seg
Standard

Nei, aldri, heldigvis..

xfx er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:44.