Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Abort

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du for/mot retten til selvbestemt abort?
For 50 35,21%
Mot uansett 11 7,75%
For hvis man søker en nemnd som vurderer den enkelte 5 3,52%
For så lenge det blir utført innen uke 12 65 45,77%
For så lenge det blir utført innen uke 9 11 7,75%
Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-07, 00:46   #141
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abort

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Jeg ser ikke på det på samme måte som deg, så nei.

Så hva er det da? Ops, jeg gadd ikke bruke kondom, blir jeg gravid så får jeg bare ta abort. Hva er definisjonen på denne situasjonen? Som det finnes en god del av.

Gammel 11-02-07, 00:49   #142
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Da er vel også dette et "godt" argument for å ikke fjerne muligheten for selvbestemt abort i allefall.
Er man i en situasjon hvr man ser at man ikke kan klare å ta vare på et barn så mener jeg at abort er et alternativ.
Mange vil nok mene at det er bedre å bære fram barnet for å gi det bort til adopsjon (jeg også kanskje ) Men tror nok det er "letter" å fjerne noe som man ikke har hatt noen som helst forhold til, en å gi bort et barn man har bært på, kjent røre på seg, sparke og hikke.

Barn som blir utsatt for rusmidler kan jo få et "fullverdig" liv selv om de skulle få varige men da. Ofte kommer de i fosterhjem relativt fort også. Jeg synes forøvrig at man begynner i feil ende hvis man "bare" skal kunne ta abort hvis man har ruset seg under svangerskapet. Forebyggende arbeid skal jo aller helst inntreffe FØR man blir gravid eller idet man blir gravid.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 00:59   #143
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Så hva er det da? Ops, jeg gadd ikke bruke kondom, blir jeg gravid så får jeg bare ta abort. Hva er definisjonen på denne situasjonen? Som det finnes en god del av.

Jeg synes du forenkler temmelig grovt her. Det er greit å si at det finnes en del mennesker som ikke gidder å bruke prevensjon, men jeg tror likevel at det ikke handler så mye om "ikke gidder" som at man er uheldig. ... og uheldige kan noen og enhver ende opp som.

Nu vel... Jeg har selv aldri vært i den situasjonen at jeg har følt at jeg har måttet ta abort, men jeg er sikker på at det finnes brukere her inne som har følt at det har vært det riktige valget for dem der og da. Jeg synes det er på grensen til ufint å bruke et utsagn som "ops, jeg gadd ikke..." da det på meg virker både fordomsfullt og nedvurderende. Jeg tror ikke at det er et valg man tar med lett hjerte, i hvert fall har de jeg kjenner som har tatt det vanskelige valget gått flere runder før de har tatt beslutningen og jeg tror ikke de så voldsomt annerledes enn alle andre som velger abort.

Uansett, du og andre abortmotstandere mener ditt/deres og jeg mener mitt og jeg ser ingen grunn til å diskutere flisespikkeri. Du er så absolutt i din rett til å mene det du gjør, på lik linje med at jeg er i min fulle rett til å mene som jeg gjør. Jeg har dessuten gjort grundig rede for mitt syn i det første innlegget mitt, inklusive begrunnelser for det jeg står for.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 13:32   #144
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns du både forenkler og generaliserer i denne debatten, Sitron. Dermed blir det veldig vanskelig å svare deg så konkret som du tydeligvis ønsker.
Poenget er at det er like mange situasjoner som det er aborter. Dermed må vi ha en lovgivning som i dag.
Jeg tror at de kvinnene som gir faen i prevensjon og bruker abort gjentatte ganger som en lettvindt løsning er i mindretall, og at disse må nås gjennom andre tiltak enn å innskrenke aborttilgangen for hele befolkningen.

Gammel 11-02-07, 13:52   #145
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke så sikker på at slike kvinner ER i mindretall, men det er nå det jeg tror. Når man ser på de vanvittige abort-tallene, hvem er det som står bak? Jeg tror ikke majoriteten er voldtatte kvinner heller. Hvis de fleste passet på å bruke prevensjon, hadde nok ikke aborttallene vært SÅ høye som de faktisk er. De MÅ ned.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 13:56   #146
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg er ikke så sikker på at slike kvinner ER i mindretall, men det er nå det jeg tror. Når man ser på de vanvittige abort-tallene, hvem er det som står bak? Jeg tror ikke majoriteten er voldtatte kvinner heller. Hvis de fleste passet på å bruke prevensjon, hadde nok ikke aborttallene vært SÅ høye som de faktisk er. De MÅ ned.

Ja, det er det du tror. De jeg kjenner som har jobbet på gyn sier at de er et uhyre lite mindretall som virker å ta lett på en abort. Og uansett om de kan sette opp en tøff fasade, så vet vi ikke hva de føler.

Myrsnipa sier det veldig bra, syns jeg.

Gammel 11-02-07, 14:00   #147
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og nettopp derfor, må vi jobbe forebyggende.
Hva skjer om vi kun fjernet muligheten for abort? Like mange ville jo bli gravide for det. Tenk på det du.

Gammel 11-02-07, 14:04   #148
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Det vil alltid være de som bruker abrt som prevensjon, og det vil alltid være de som opplever at prevensjonen ikke fungerer.
Selvfølgelig er det trist at noen bruker abort som prevensjonsmidler, men jeg tror de er i mindretall. Mulig jeg er naiv, men jeg velger alikevel å tro det.
Vi er så heldig at vi faktisk har muligheten til å velge abort, og å ta fra menekser den rettigheten mener jeg er gå kraftig tilbake i tid.
De fleste skulle jo ønske at alle barns om blir laget vil bli ønsket til verden av foreldrene med åpne armer, men virkligheten er en helt annen.
Heller at kvinenr tar abprt under trygge omgivelser en at de skal bli henvist til en kjøkkenbenk og en "klok kone" med en strikkepinne.

Å kall en abort en enkel utvei tror jeg for min del er alt annet en sannheten for mange av de det gjelder. Da fremstiller man jo de som gjør det til noen følelsesløse individer som kun tenker på seg selv uansett. Det som kan være e tungtveiende grunn for en person, trenger ikke være det for en annen.
Men ma skal ikke trenge å rettferdiggjøre en avgjørelse man gjør, basert på egen vurderinger som i realiteten kun for konsekvenser for eget liv.
Mange vil mene at det får konsekvenser for et lite barn også, og ja det får konsekvenser for et lite ufødt barn. Men man får nesten først og fremst konsentrere seg om de barna som allerede lever føler jeg.

Gammel 11-02-07, 14:12   #149
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Og nettopp derfor, må vi jobbe forebyggende.
Hva skjer om vi kun fjernet muligheten for abort? Like mange ville jo bli gravide for det. Tenk på det du.

Ville de? Om alle visste at abort ikke hadde vært en mulighet? Jeg har snakket med ungdommer (jobbet med ungdommer en periode) som har sagt rett ut "om jeg blir gravid er det bare å ta abort", faktisk skremmende mange. Men det er jo FØR de er i situasjonen, men det er jo da de kanskje driter i prevensjonen også. Nei, jeg vet ikke - det er et vanskelig tema dette her.

Noen snakker om kloke koner og strikkepinner, og klart slikt hadde forekommet, men jeg tviler på at det hadde blitt like ille som på 50-tallet og før det. Vi lever tross alt i 2007. :naiv:

Gammel 11-02-07, 14:16   #150
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Standard

Ville de? Om alle visste at abort ikke hadde vært en mulighet? Jeg har snakket med ungdommer (jobbet med ungdommer en periode) som har sagt rett ut "om jeg blir gravid er det bare å ta abort", faktisk skremmende mange. Men det er jo FØR de er i situasjonen, men det er jo da de kanskje driter i prevensjonen også. Nei, jeg vet ikke - det er et vanskelig tema dette her.

Noen snakker om kloke koner og strikkepinner, og klart slikt hadde forekommet, men jeg tviler på at det hadde blitt like ille som på 50-tallet og før det. Vi lever tross alt i 2007. :naiv:

Tja...du har kanskje et poeng i at noen ville bli strengere med egen prevensjon. Jeg tror likevel at det ville dukket opp langt flere illegale abortklinikker enn vi hadde på 50-tallet, slik at mulighetene fremdeles var der, men under andre former.

Gammel 11-02-07, 14:24   #151
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis de fleste passet på å bruke prevensjon, hadde nok ikke aborttallene vært SÅ høye som de faktisk er.

Selvsagt ikke, og derfor bør det legges inn langt flere ressurser i graviditetsforebygging enn det gjøres i dag.

Ja … Og forskjellen på 1950 og på 2007 i så måte er jo nettopp at i 2007 er det lov å ta abort.

Jeg tror du er vanvittig naiv om du tror at folk kommer til å slutte å bli uønsket gravid i 2007 hvis man bare innfører et abortforbud.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 14:43   #152
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så hvilke alternativer til uønskede graviditeter kan man ta i bruk? Det snakkes jo en del om dette, men jeg har ikke sett noen skrive om tiltak.

Gammel 11-02-07, 15:00   #153
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Fordi jeg mener at;

1) Det er bedre for fosteret
2) Det er bedre for kvinnens kropp
3) Det stiller kvinnen mer til ansvar for det hun gjør

Bedre for fosteret?

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 15:13   #154
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Jeg er for selvbestemt abort til en viss grad, jeg mener det skal være tungtveiende grunner for at det innvilges.
Og definitivt helst før uke 9, hvertfall før uke 12 og definitivt ekstremt tungtveiende grunner for senere enn dette

Gammel 11-02-07, 15:14   #155
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Jeg er for selvbestemt abort til en viss grad, jeg mener det skal være tungtveiende grunner for at det innvilges.
Og definitivt helst før uke 9, hvertfall før uke 12 og definitivt ekstremt tungtveiende grunner for senere enn dette

Så man må selv bestemme om et er tungtveiende grunner, eller skal man avgjøre dette i samarbeid med en nemd? Hva mener du med "selvbestemt til en viss grad"?

Gammel 11-02-07, 15:17   #156
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Så man må selv bestemme om et er tungtveiende grunner, eller skal man avgjøre dette i samarbeid med en nemd? Hva mener du med "selvbestemt til en viss grad"?

I samarbeid med en nemd

Til en viss grad mener jeg jo som sagt at det må tungtveiende grunner til for å få innvilget, dvs at det i noen tilfeller der nemda ikke er enig blir det jo ikke selvbestemt derfor til en viss grad

Gammel 11-02-07, 15:22   #157
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har litt problemer med å forstå at de som ser på abort som drap mener det er greit i enkelte tilfeller.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 15:26   #158
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg har litt problemer med å forstå at de som ser på abort som drap mener det er greit i enkelte tilfeller.

Det er vel ikke det at man synes det er "greit" men at man skjønner at noen rett og slett MÅ (få lov til å) ta abort.

Gammel 11-02-07, 15:29   #159
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel ikke det at man synes det er "greit" men at man skjønner at noen rett og slett MÅ (få lov til å) ta abort.

Det var egentlig ikke abortmotstandere som deg jeg tenkte på, men de som sier de er for abort i tilfeller der prevensjon har sviktet eller mor er ung eller de aldri har tatt abort før osv. Om de mener at abort er greit i tilfeller som dette, men ikke ellers, så ser det ut (for meg) som om de egentlig mener at abort er drap ...

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 16:04   #160
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Hvis man ser bort ifra blandingsmisbruk. Alkohol og marihuana sammen er nok det verste.

Hvorfor? Det hadde vært spennende å vite.

Emneord
klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:37.