|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Er du for/mot retten til selvbestemt abort? | |||
For |
![]() ![]() ![]() ![]() |
50 | 35,21% |
Mot uansett |
11 | 7,75% |
For hvis man søker en nemnd som vurderer den enkelte |
5 | 3,52% |
For så lenge det blir utført innen uke 12 |
65 | 45,77% |
For så lenge det blir utført innen uke 9 |
11 | 7,75% |
Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Abort
Så hva er det da? Ops, jeg gadd ikke bruke kondom, blir jeg gravid så får jeg bare ta abort. Hva er definisjonen på denne situasjonen? Som det finnes en god del av.
![]() |
#142 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Barn som blir utsatt for rusmidler kan jo få et "fullverdig" liv selv om de skulle få varige men da. Ofte kommer de i fosterhjem relativt fort også. Jeg synes forøvrig at man begynner i feil ende hvis man "bare" skal kunne ta abort hvis man har ruset seg under svangerskapet. Forebyggende arbeid skal jo aller helst inntreffe FØR man blir gravid eller idet man blir gravid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
trøtt
|
Jeg synes du forenkler temmelig grovt her. Det er greit å si at det finnes en del mennesker som ikke gidder å bruke prevensjon, men jeg tror likevel at det ikke handler så mye om "ikke gidder" som at man er uheldig. ... og uheldige kan noen og enhver ende opp som. |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Pen. Så det så.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: AbortJeg syns du både forenkler og generaliserer i denne debatten, Sitron. Dermed blir det veldig vanskelig å svare deg så konkret som du tydeligvis ønsker.
![]() |
#145 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: AbortJeg er ikke så sikker på at slike kvinner ER i mindretall, men det er nå det jeg tror. Når man ser på de vanvittige abort-tallene, hvem er det som står bak? Jeg tror ikke majoriteten er voldtatte kvinner heller. Hvis de fleste passet på å bruke prevensjon, hadde nok ikke aborttallene vært SÅ høye som de faktisk er. De MÅ ned. |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Fola Blakken
|
Ja, det er det du tror. De jeg kjenner som har jobbet på gyn sier at de er et uhyre lite mindretall som virker å ta lett på en abort. Og uansett om de kan sette opp en tøff fasade, så vet vi ikke hva de føler.
![]() |
![]() |
#147 |
Pen. Så det så.
Og nettopp derfor, må vi jobbe forebyggende.
![]() |
#148 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: AbortDet vil alltid være de som bruker abrt som prevensjon, og det vil alltid være de som opplever at prevensjonen ikke fungerer.
![]() |
#149 |
Nymotens gammeldags
Ville de? Om alle visste at abort ikke hadde vært en mulighet? Jeg har snakket med ungdommer (jobbet med ungdommer en periode) som har sagt rett ut "om jeg blir gravid er det bare å ta abort", faktisk skremmende mange. Men det er jo FØR de er i situasjonen, men det er jo da de kanskje driter i prevensjonen også. Nei, jeg vet ikke - det er et vanskelig tema dette her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Pen. Så det så.
Tja...du har kanskje et poeng i at noen ville bli strengere med egen prevensjon. Jeg tror likevel at det ville dukket opp langt flere illegale abortklinikker enn vi hadde på 50-tallet, slik at mulighetene fremdeles var der, men under andre former.
![]() |
#151 |
Bedreviter
|
Selvsagt ikke, og derfor bør det legges inn langt flere ressurser i graviditetsforebygging enn det gjøres i dag.
Ja … Og forskjellen på 1950 og på 2007 i så måte er jo nettopp at i 2007 er det lov å ta abort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: AbortSå hvilke alternativer til uønskede graviditeter kan man ta i bruk? Det snakkes jo en del om dette, men jeg har ikke sett noen skrive om tiltak.
![]() |
#154 |
Moden
|
![]() Sv: AbortJeg er for selvbestemt abort til en viss grad, jeg mener det skal være tungtveiende grunner for at det innvilges.
![]() |
#155 |
Pen. Så det så.
Så man må selv bestemme om et er tungtveiende grunner, eller skal man avgjøre dette i samarbeid med en nemd? Hva mener du med "selvbestemt til en viss grad"?
![]() |
#156 |
Moden
|
I samarbeid med en nemd
![]() |
#158 |
Nymotens gammeldags
Det er vel ikke det at man synes det er "greit" men at man skjønner at noen rett og slett MÅ (få lov til å) ta abort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det var egentlig ikke abortmotstandere som deg jeg tenkte på, men de som sier de er for abort i tilfeller der prevensjon har sviktet eller mor er ung eller de aldri har tatt abort før osv. Om de mener at abort er greit i tilfeller som dette, men ikke ellers, så ser det ut (for meg) som om de egentlig mener at abort er drap ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Leser
|
Hvorfor? Det hadde vært spennende å vite.
![]() |
Emneord |
klassiker |
|
|