Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Kjøkkenhage for nybegynnere

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-10, 10:40   #141
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Kjøkkenhage for nybegynnere

Vi har nå også spist de første jordbærene.

Detta er moro altså

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 16:33   #142
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Jeg har fått til blomkål . Eller ikke jeg da, men dere skjønner greia. Minuset er at mens vi har vært på ferie, så har det kommet ett eller annet som har forsynt seg grovt av alle bladene, så de er blitt lyse og gjennomhullet. Ser ikke bra ut. Neste år: nett over kålen.

Ellers har jeg høstet inn mengder med reddik. Sukkerertene blomstrer som bare det, guleroten er i anmasj (dog litt tynne og små enda). Rabarbraen er også klar til sin andre innhøsting.

Blir definitivt større hage neste år. Det morsomste er at jeg simpelthen nesten ikke har gjort noe i kjøkkenhagen. Det har regnet så mye at jeg kun har vannet ett par ganger. Ikke har jeg luket nevneverdig heller. Kjøkkenhage er gøy!

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 16:47   #143
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Hva sår man om man skal så noe nå?

Hittil har vi høstet:

sukkererter - vi tar litt hver dag nå
løk - de ble ganske små, men begynte å frø seg så da var det greit å ta de. Gode på smak!
squash - sådde squash rett ut så jeg var skeptisk, men har høstet et stort og perfekt eksemplar hittil!
physalis - de kommer hele tiden
urter
gulrot - de tynner vi ved å spise en innimellom nå og da, men de er ca 10 cm lange nå

Ellers har jeg samme problemet som deg, Frances, noe har spist opp bladene, særlig på potetene. Vet ikke hva som skjer under jorda, men over jorda ser de helt ødelagte ut.

Kjøkkenhage er kjempegøy!

Gammel 04-08-10, 20:03   #144
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Parsellen min var fullstendig overgrodd da jeg kom tilbake fra ferie, men da er det jo desto lettere å luke. Det hadde regnet også, så jeg kunne raske med meg store never med ugress. Jeg kjørte bort tre trillebårlass. Jeg har ikke fått helt stell på den i år, og har et ganske stort felt med ingenting. Skikkelig dumt, fordi det er et bra felt, også har jeg heller løk og bondebønner der det ikke er så bra. Jeg driver og planlegger litt omlegging, med mer stauder og blomster på de skyggefulle områdene. Kom gjerne med tips til planter!

Erter og sukkererter: Det kommer litt erter, men sukkerertene gadd ikke å dukke opp av jorda en gang.

Ringblomst: Masse flotte ringblomster!

Squash: Prøvde meg på litt rare sorter i år, og har kommet for seint i gang. Tviler på om jeg rekker å få frukt.

Bondebønner: De er lave, men gir god avkasning. Har høstet en del belger allerede.

Enormabønner: De har blomster, og de var treige i fjor også, regner med å høste noe i slutten av måneden.

Borlotti: Veldig lav, og belgene har blitt spist opp av noe nede ved bakken.

Løk: Ser ikke ut som de kommer til å bli så store, men riset har ikke falt ennå.

Potet: Fine planter, men litt treige de også.

Blåbær: Siden jeg kjøpte to nye og ulike planter til ser det ut som de får litt mer fart på seg. Ikke store avkastningen i år, bare ett bær, men håper fremdeles det skal gå bedre til neste år.

Bjørnebær: ENORME mengder kart!

Rips: Ikke noe på stell der i år heller.

Bringebær: Bare noen bær, men det er egen feil siden de ble klippet ned i fjor høst, så til neste år blir det bedre.

Tomater: Massevis av kart! Håper de rekker å bli modne. Har spist et par fra planta vi har inne.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 20:52   #145
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Alt jeg sådde i potter nede er spist opp av snegler.
Sneglene må ha aksjonert på natten, for vi har omtrent ikke sett en eneste brunsnegle i år.
Vi fikk allikevel høstet litt salat tidligere.
Ellers har vi gresskar, tomater, agurk og jordbær. Vi har plukket masse tomater og har en hel haug kart på planta samt at det kommer stadig nye blomster.
Vi har spist den første agurken og snart kan vi høste en til.

Neste år tror jeg at jeg skal dekke over alt med noe som sneglene ikke kommer gjennom.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 10:20   #146
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har mange squash og gresskar (de siste på den gamle komposten) på gang. Reddikene ble bare lange tynne røtter med et par unntak, gulrøttene og løken døde i skyggen av squashbladene, men vi får muligens noen få bønner og sukkererter, nok til en middag. Så mye for alt det arbeidet.

Men vi har fått en del jordbær på de gamle plantene våre i år, rabarbraen sto fint, og staudebedet har vært finere enn noen gang. Og jeg har noen vanvittig flotte blomkarser som vokser langt utover plenen.

Gammel 05-08-10, 18:54   #147
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg har mye jordskokk, men hva i alle dager bruker jeg det til?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 18:57   #148
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jordskokk er godt i grønsakslasagne, rotmos, supper m. m. Jeg skal ha jordskokk neste år, hvor får jeg tak i til utplanting?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 18:58   #149
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Er jordskokk litt krysning mellon potet og kålrot, kanskje?

Jeg fikk tak i min på plantesalg hos hagelaget.

Gammel 05-08-10, 19:06   #150
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Den smaker litt nøtteaktig synes jeg. Men typisk rotfrukt-konsistens, og kan brukes som andre rotfrukter antar jeg. Har kun brukt den i mos og supper.

Hva gjør du neste år da? Tar du opp alle i år eller lar du noen være i jorda for å formere seg?

Gammel 05-08-10, 19:24   #151
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Neste år, ja. Det har jeg ikke tenkt på. Hm.

Gammel 05-08-10, 19:57   #152
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke så begeistret for jordskokk, men det er visst veldig sunt. Bare husk at når dere har satt det ett sted blir dere aldri kvitt det. I tillegg sprer det seg veldig, og det må tynnes for å få store knoller.

Gammel 05-08-10, 20:09   #153
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

:gleder meg til jordskokk:

Hvor stor er veksten over bakken? Som et potetland?

Gammel 05-08-10, 20:35   #154
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Mine er rundt halvmeteren nå. Over bakken, altså.

Gammel 05-08-10, 20:41   #155
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

I fjor ble mine godt over to meter. Med gule, solsikkeliknende blomster.

Gammel 05-08-10, 20:43   #156
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Blomster også!? Hvilken bonus! Hvor fikk du tak i dine da Glitter? Når skal de settes? Høst eller vår? Tidlig eller sent?

Gammel 05-08-10, 21:26   #157
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Mine sto der og vi har brukt to sesonger på å bli kvitt dem, blant annet ved å grave en meter ned og sile all jorden, for å deretter sette poteter tett i tett oppå. Jeg tror du kan sette knollene eller liten plante når som helst. Den sprer seg mer og mer for hvert år.

Gammel 05-08-10, 21:52   #158
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Bli kvitt dem? Og det er ikke en eneste liten igjen som du kan sende til meg? Kan man bare plante en knolle noen andre har tatt opp foresten? Jeg regner med jeg ikke akkurat kan plante en fra kjøledisken på Ultra.

Gammel 05-08-10, 21:56   #159
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg skal på parsellen i helga, da kan jeg luke noen til deg. Jeg har nemlig ikke greid å bli kvitt dem helt.

Gammel 05-08-10, 22:03   #160
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

De kan bare puttes i jorda nå med en gang? Også slipper jeg å betale blodpris for jordskokk neste år?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:05.