Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvilken bunad har du?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-10, 20:33   #141
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken bunad har du?

Opprinnelig lagt inn av Kine, her.

Den røde her var nydeig...
Syns du det blir for dumt, selvom det er langt tilbake i tid?
Syns det er tøft gjort, jeg...
Viser bare hvor du har røttene fra. Om det er farfar eller oldefar eller tipp, har vel ingenting å si

Ja, det er dumt - det er ikke snakk om farfar eller oldefar - det er nok ganske mange tipp'er siden tror jeg. Jeg har jo ingen tilknytning til plassen - og det vil jeg ha altså.

Grafferbunaden er det jo også endel som har - og som mener at den er "nasjonal" - det synes jeg også er tåpelig.

Gammel 30-04-10, 20:38   #142
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har den blå Nordlandsbunaden.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-10, 20:47   #143
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Snart beltestakk fra Telemark, der hele slekten på min fars side er fra. Venter bare på idealvekten!

Har ferdig brodert sjal og forkle til Vest-Agder bunaden som jeg har brodert selv , mønster Bodum. Svigermor kan sy, men vet ikke om det noen sinne blir noe mer ...

Har også en bunad fra Sør-Varanger liggende, min mor er fra Kirkenes og hadde den da hun var yngre, jeg brukte den til jeg var rundt 14-15 år og det hadde vært koselig om Bråkebøtta kunne overta den med årene.

Sist redigert av Bomull : 30-04-10 kl 21:00.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-10, 20:49   #144
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Absalone, her.

Snart beltestakk fra Telemark, der hele slekten på min fars side er fra. Venter bare på idealvekten ...

Venter som i at du egentlig har en som ikke passer? Eller skal du vente med å få deg det til du synes du er blitt tynnere? Jeg var så heldig at jeg har fått beltestakk av pappa. Men jeg gidder ikke å vente med å få meg det til jeg blir tynnere. Det kan jo ta veldig lang tid. Jeg får heller sy den inn hvis jeg skulle klare å holde meg tynn over lang tid.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-04-10, 21:01   #145
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jo det kan jeg sikkert, spare altså. Men jeg tviler på at jeg får noe til bursdager, jeg får aldri gaver lenger og aldri dyre gaver. Fikk ingenting av svigers til 30-årsdagen engang, bare en sms med "gratulerer med dagen". Så gaver utgår nok, men jeg kan spare til en brukt bunad feks. Kan jo få en komplett med sølv til rundt 15.000,-.

Da har du bunad neste år, snuppa! Kjør på!
(Nå har jeg nemlig hørt på bunadgnålet ditt i :teller på fingrene: 7 år. Og hvis du hadde spart tre-fire hundrelapper i mnd hadde du hatt en ny og fin og skreddersydd bunad i år.)

Gammel 30-04-10, 22:27   #146
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har nordtrønderbunad i blå (bilde fra nettet):

Gammel 01-05-10, 20:37   #147
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Venter som i at du egentlig har en som ikke passer? Eller skal du vente med å få deg det til du synes du er blitt tynnere? Jeg var så heldig at jeg har fått beltestakk av pappa. Men jeg gidder ikke å vente med å få meg det til jeg blir tynnere. Det kan jo ta veldig lang tid. Jeg får heller sy den inn hvis jeg skulle klare å holde meg tynn over lang tid.

Jeg får bunad av pappa, men har hatt planer om å gå litt ned i vekt først ja. Jeg ser de selger en på finn.no nå som er sydd så og si etter mine egne mål, og det frister veldig å ha bunad til 17. mai ...meeen, jeg har gått ned 6 kg nå og har 19 kg igjen, er i full gang og det er ganske mange kilo det er snakk om - så det er jo kjedelig å kjøpe en bunad som etter alt hell bare passer den ene gangen ...

Gammel 01-05-10, 21:06   #148
Siwa

Siwa sin avatar

Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Jeg har kystdrakten, og den er selvbrodert av undertegnede
Skal også brodere til storessøster som konfirmeres neste år

Bildet er lånt

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 21:13   #149
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får bunad av pappa, men har hatt planer om å gå litt ned i vekt først ja. Jeg ser de selger en på finn.no nå som er sydd så og si etter mine egne mål, og det frister veldig å ha bunad til 17. mai ...meeen, jeg har gått ned 6 kg nå og har 19 kg igjen, er i full gang og det er ganske mange kilo det er snakk om - så det er jo kjedelig å kjøpe en bunad som etter alt hell bare passer den ene gangen ...

Jeg har også planer om å gå ned endel kilo, men jeg koster heller på meg å sy stakken inn HVIS jeg klarer å gå ned noe mer. (Har gått ned 20 kg) Jeg orker ikke å vente på stakken lenger, og det er nå vi får det av pappa.

Gammel 01-05-10, 22:04   #150
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Siwa, her.

Jeg har kystdrakten, og den er selvbrodert av undertegnede
Skal også brodere til storessøster som konfirmeres neste år

Bildet er lånt

Var det vanskelig? Jeg har lyst å brodere til minsten. Det er jo ikke så mye brodering på guttedrakten. Har du brodert mye før? Hvordan er det med monteringen? Er det vist ganske greit hvordan den monteres?

Gammel 01-05-10, 22:27   #151
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg har også planer om å gå ned endel kilo, men jeg koster heller på meg å sy stakken inn HVIS jeg klarer å gå ned noe mer. (Har gått ned 20 kg) Jeg orker ikke å vente på stakken lenger, og det er nå vi får det av pappa.

Det skjønner jeg veldig godt, og 20 kg er jo kjempebra!!! Du kan jo få de til å lage et godt sømmonn også, evt. kan man jo selge bunaden uten sølvet og kjøpe ny uten å tape på det, hvis du skulle gå drastisk ned!

Jeg har blitt lovet bunad i 6 år, og får det når jeg vil (får 35 000,- når jeg er klar for det), så det er jeg selv som stiller "kravene"! Men fyyy, jeg er fristet!!! *skal, skal ikke*

Gammel 01-05-10, 22:46   #152
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Det skjønner jeg veldig godt, og 20 kg er jo kjempebra!!! Du kan jo få de til å lage et godt sømmonn også, evt. kan man jo selge bunaden uten sølvet og kjøpe ny uten å tape på det, hvis du skulle gå drastisk ned!

Jeg har blitt lovet bunad i 6 år, og får det når jeg vil (får 35 000,- når jeg er klar for det), så det er jeg selv som stiller "kravene"! Men fyyy, jeg er fristet!!! *skal, skal ikke*

Beltestakken er klar til henting. Å selge den er nok ikke aktuelt, jeg er veldig, veldig fornøyd med den. Det er nok mulig at den er litt for spes for at noen andre ville hatt den. Jeg regner ikke med at jeg kommer til å bli mager med det første, så jeg nyter den så lenge jeg kan. Blir jeg syltynn så får jeg a det når det kommer. Jeg har ikke tid til å vente mer.

Gammel 01-05-10, 22:48   #153
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Jeg har blå nordlandsbunad og hamarøybunad.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 14:33   #154
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mye av min bunadsglede ligger i at jeg har bunad fra str. 34 til 44. Den minste er 34-36, den andre i str. 36-38 og den siste i 40-44. De to største har godt sømmemonn også, så jeg kan bli kjempetjukk.

Å sy inn eller ut mye koster gjerne en tusenlapp, men det er det jo verdt, slik at man hele tiden har et passende plagg. Det er jo kjipt å alltid skulle måtte vente til man blir tynnere, før man kan unne seg et flott stasplagg. Bunad er dessuten et plagg som gir rom for at man kan være ganske tjukk uten at det gjør noe, det er bare flott å fylle ut bunaden sin.

Gammel 02-05-10, 15:40   #155
malou
Logistikkdronning

malou sin avatar

malou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har også Vestfoldbunad som under, dog uten det flotte sølvbelte :ønskermeg:

malou er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 15:49   #156
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Da har du bunad neste år, snuppa! Kjør på!
(Nå har jeg nemlig hørt på bunadgnålet ditt i :teller på fingrene: 7 år. Og hvis du hadde spart tre-fire hundrelapper i mnd hadde du hatt en ny og fin og skreddersydd bunad i år.)

Har det gått så mange år? Ja jeg har jo alltid hatt lyst på det, i hvert fall siden konfirmasjonen. SKAL ha!!

Gammel 02-05-10, 15:54   #157
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har nordmørsbunad. Med blå stakk og lys rød vest med broderier. Den "duse" utgaven altså.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 16:11   #158
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av malou, her.

Har også Vestfoldbunad som under, dog uten det flotte sølvbelte :ønskermeg:

Den er jo ikke så verst den heller. Min mor er fra Vestfold, så det hadde vel ikke vært helt uhørt om jeg gikk med den?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 16:23   #159
malou
Logistikkdronning

malou sin avatar

malou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Den er jo ikke så verst den heller. Min mor er fra Vestfold, så det hadde vel ikke vært helt uhørt om jeg gikk med den?

Absolutt ikke - flott bunad

malou er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 17:51   #160
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har grønn nordlandsbunad. Fikk først mamma sin, som hun hadde sydd til seg selv for x antall år siden. Men etter å ha blitt sydd inn, lagt ut og sydd inn både av henne og av meg, var den ikke mye samle på lenger. Nå ligger den stuet godt sammen i en pose på toppen av skapet.
Så sydde mamma ny til meg, og hun kommer nå til onsdag for å sy den inn.
Hun holder også på med Aust-Agderbunaden til min svigerinne. Den skal bli ferdig til 17-mai, og modern er rimelig stresset.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:16.