Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Drikker du alkohol på julaften?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-09, 11:23   #1
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Drikker du alkohol på julaften?

Jeg drikker øl til julematen, og nipper litt til akevitten. Senere på kvelden blir det litt rødvin også, tenker jeg. Er ikke særlig glad i sterkere saker enn øl og vin, og drikker såpass lite og sakte at jeg ikke blir beruset av inntaket.

Gammel 21-12-09, 12:08   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er veldig stor forskjell på å selv ikke drikke alkohol med ungene tilstede og å mene at det er feil at noen andre kan finne på å gjøre det.

Jeg har opplevd mine foreldre beruset uten at jeg på noen måte fant det problematisk. Men jeg skal kanskje ikke anta at det vil oppfattes likt av alle. Uansett har det vel medført at jeg har fått et veldig avslappet forhold til alkohol, og derfor ikke tenker så mye på om vin/øl/akevitt serveres før eller etter ungene har lagt seg.

For min del er det nesten verre med alle glassene på bordet. Det blir lett litt kaotisk med alle presangene og alle glassene fremme på en gang. Og da er det definitivt glassene som må vike plassen.

Gammel 21-12-09, 16:58   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg synes det er veldig stor forskjell på å selv ikke drikke alkohol med ungene tilstede og å mene at det er feil at noen andre kan finne på å gjøre det.

Gammel 21-12-09, 13:32   #4
Moonlight
prøver tilpasse seg livet

Moonlight sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Nå har jeg vært gravid og ammende et par år på rad men i år ser jeg frem til et glass eller to til maten. I vår familie er det vanlig med øl/rødvin og aquevit til maten uten at noen drikker seg beruset. Til brettspillrunden etter gavene skal jeg nok unne meg en liten baileys også.

Samme vaner her..

Moonlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 13:42   #5
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Øl/vin og akevitt til maten, cognac/likør til kaffen. I moderate mengder.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 14:10   #6
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Øl eller vin, og et glass akevitt til maten. Og kansje et glass likør til kaffen. Med yngstemann på 14 år og opp til eldste på 69 år her i huset så nytes alkohol for de over 20 med god samvittighet. I modereate mengder.
Vi har aldri drukket oss fulle sammen med barna, og det kommer heller ikke til å skje. Jeg har heller nesten aldri sett mine egne foreldre drikke heller, bortsett fra øl til maten på julaften og nyttårsaften. Med en nær og kjær onkel som var alkoholiker ble de veldig måteholdne med alkohol. Ikke morsomt for de som står en alkoholiker nær.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 14:30   #7
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg og Langøre tar nok et lite glass vin til maten, Langøre tar kanskje også en akevitt . Jeg hinter hemningsløst til besteforeldrene som kommer, om at de kan roe ned alkoholinntaket under middagen, men at etter leggetid for barna er det fritt fram. Ikke at mine barn ville merket noe på dem, de kjenner dem ikke så godt i utgangspunktet...

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 14:38   #8
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Et glass vin eller øl til maten er vanlig hos oss, samt en konjakk e.l. til kaffen seinere. Og så blir det gjerne et glass vin eller to til når ungene er i seng. I år er jeg gravid, og drikker derfor selvfølgelig ikke alkohol.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 14:56   #9
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Ja, tar gjerne en øl til maten, kanskje en liten akevitt, og når vi feirer med søsteren min blir det gjerne et glass rødvin eller to når ungene er i seng. Når vi feirer hos svigers serveres ikke rødvin.

Gammel 21-12-09, 14:58   #10
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei.

Gammel 21-12-09, 16:54   #11
Truntemor
Nybegynner

Medlem siden: Jun 2009
Truntemor har et hav av muligheter foran seg
Standard

nei det blir ingen alkohol på julaften!!

Truntemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 17:22   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, drikker ikke alkohol på julaften. De andre voksne tar seg gjerne et glass Cognac til kaffen.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 18:06   #13
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Nei. Ene grunnen er at det alltid skal være en kjørbar person når avkommet er med, dersom han skulle bli akutt dårlig. Grunn nr 2 er at jeg kjører hjem etter endt fering hos familien min.

Sist redigert av Kate : 25-12-09 kl 15:57.
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 18:17   #14
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er vokst opp med øl, akevitt (gjerne to), cognac/likør til kaffen og gjerne en drink etterpå. Kan aldri huske å ha sett fulle/endrede foreldre. Selv drikker jeg gjerne vin og en likør. Hvor mye jeg drikker vet jeg faktisk ikke, sitter ikke og teller. Nå er jeg gravid, så da blir det jo ikke noe.

Mulig jeg må tenke mer nøye gjennom vanene når vi har barn som er store nok til å være oppe hele kvelden (?), nå er han uansett i seng senest kl 20. Føler at vi pleier å begrense oss selv, blir sikkert ikke mer enn 2 enheter eller noe.

Gammel 21-12-09, 18:37   #15
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Ja, jeg drikker nok en øl og et glass vin til maten og en likør til kaffen etterpå. Men samboern liker ikke alkohol til mat, og skal dessuten kjøre til svigers etterpå.

Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 19:02   #16
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tar gjerne et glass vin til julemiddagen, og mannen min kanskje en juleøl, om ikke faren min er der. Han er alkoholiker.

Jeg har vokst opp med (alt)for mye alkohol også på julaften, så jeg kjenner godt til det problemet. Men det problemet er der ikke om man drikker små mengder til maten og ellers ikke har noe forhold til alkohol som plager omgivelsene. Mine unger blir ikke redde av å se en vinflaske, heldigvis.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 23:10   #17
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Tar gjerne et glass vin til julemiddagen, og mannen min kanskje en juleøl, om ikke faren min er der. Han er alkoholiker.

Jeg har vokst opp med (alt)for mye alkohol også på julaften, så jeg kjenner godt til det problemet. Men det problemet er der ikke om man drikker små mengder til maten og ellers ikke har noe forhold til alkohol som plager omgivelsene. Mine unger blir ikke redde av å se en vinflaske, heldigvis.

Veldig enig med deg, det er akkurat det jeg mener og tenker om saken. Jeg er vokst opp med at foreldre drikker lite/moderat, men vi barna var med på fester og de drakk "vanlig" til maten og kaffen på julaften etc.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 19:15   #18
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Ja, vi drikker øl og akevitt (ikke jeg) til ribba. Når ungene er i seng tar vi et glass vin/en øl til før vi legger oss. Ungene er vant til at vi kan ta oss et glass vin eller en øl til maten. Selv har jeg opplevd juleselskaper hvor det ble nytt alt for mye alkohol, og det er noe jeg ikke ønsker at mine barn skal måtte oppleve ...

Gammel 21-12-09, 19:24   #19
mina
Strikker

mina sin avatar

Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Nei.

Gammel 21-12-09, 21:40   #20
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tar sikkert et glass juleøl til middagen. Akevitt liker jeg ikke, det blir vel bare pappa som tar et lite glass av den. Verken mannen eller svigers liker det heller.

Jeg er vokst opp med at øl og akevitt er fast følge til julematen for de voksne, men har ALDRI opplevd at noen har blitt beruset på julaften.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:18.