Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Diettens første dag. Lettere :urk:

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-09, 07:40   #141
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Det er jo utrolig bra det du beskriver angående søvn og mageproblemer - selv om det koster mye å komme dit.

Gammel 30-09-09, 09:48   #142
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Har han uttrykt noen følelser/meninger om dette som pågår med dietten?

Nei Han er like blid, han! Men han får lov å si nei til mat han ikke vil ha og får alltid et eller to alternativer. Vi har snakket om at dette er noe vi gjør for at han ikke skal ha så vondt i magen og det tolererer han uten å mokke. På SFO hadde de hatt pølser og brus en dag uten å si ifra (jepp), men han hadde uten videre tatt forklaringen om at dette ville han få vondt i magen av og kunne ikke spise. Så gikk de og fant en farris i stedet, også var han fornøyd. Han er nok veldig klar over at han ikke får så vondt i magen av maten han spiser nå.

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Så spennende å få så tydelige utslag! Er det slik at tarmen hans vil bygge seg opp på sikt og han skal skulle kunne spise disse tingene uten problemer etterhvert? Eller er det slik at noe for alltid må unngås og noe kan gjeninnføres?

Det er det som er meningen ja - tarmen skal "tilheles". Da tar man jo utgangspunkt i at den er skadet i utgangspunktet, noe som jo slett ikke er så sikkert. Men man tar bort ting som kan bidra til at tarmen blir irritert, betent, overarbeidet og hva-har-du for å gi den "hvile".
Men man tar også utgangspunkt i at det er en usunn bakteriebalanse osv nedi der, og går inn og endrer på det med mat + probiotika og sånt, og derfor kan han etterhvert spise ting - hvis det viser seg at han tåler det.

Logikken med enkelte frukter f.eks: hvis vi tar utgangspunkt i at magen hans ikke er noe god på å spalte sukkeret i frukt akkurat nå, av en eller annen grunn. Så går sukkeret videre til å "fore bakterier" istedet, noe som skaper en sjevbalanse nedi der. Som skaper giftstoffer. Som skaper smerter og uro og hva har du, også går det sin skjeve gang. Hvis jeg koker frukten, gjør jeg det lettere for magen hans å spalte sukkeret og dermed får ikke "bakteriene mat", og balansen skal etterhvert opprettes.
Etterhvert skal altså i teorien magen tilheles og etterhvert klare å ta opp fruktsukkeret selv, men det trengs tid.
Den pæren han fikk igår var et utslag av at jeg tenkte, yeah, right. Dette høres jo litt, kremt, snåsamannen ut. "Tilhele" lzm. En liten pære uten skall kan da umulig ha så mye å si, myk og fin og mild og sånt. Og det går jo så bra.
Jeg tok feil og fikk en kraftig påminnelse om å gjøre som dietten sier gitt

(ta beskrivelsen min med en klype salt. Det er min hyperforenklede utgave av det jeg har lest, og som dere forstår av pærehistorien er det slett ikke alt som har gått inn )

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-09, 09:50   #143
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her finner du oversikt over mat med og uten oksalater
Oxalates på engelsk

Gammel 30-09-09, 09:54   #144
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg vet at jeg har sagt det mange ganger, men jeg sier det igjen sånn som et heiarop jeg.

Lillebror var heller aldri det minste interessert i å jukse med dietten sin. Uansett hvor høyt han elsket yoghurt og ost - han ba ikke om en eneste skive etter at han fikk vite at det var den som rotet det til for magen hans. Det sier ganske mye når en sånn liten seksåring tar konsekvensen så på alvor. Det er nok ganske ubehagelig.

Og her kommer det igjen - han tålte ikke den minste lille antydning til melk - nå tåler han alt. Det blir bra.

Svar med sitat
Gammel 30-09-09, 12:19   #145
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Tacomåltid til SFO
Jeg har noen lefser i ovnen nå for å se om jeg klarer å steke dem harde og i fasong...vi får nå se Han får med seg lefsene på bildet hvis det skjærer seg.
Tacokjøtt litt krydder, mangosalsa med koriander og (kokt) rød løk, tykk kokosmelk til "rømme" (uten tilsetningsstoffer, besynderlig nok), erter, oppskåret dampet kål (...), sopp og småhakket (kokt) rød løk.

Og igjen må jeg bare si hvor glad jeg er for at han er altetende

Sist redigert av m^2 : 21-02-18 kl 18:10.
Gammel 30-09-09, 12:26   #146
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for lenken. Og så godt å høre at han er så flink selv også.

Gammel 30-09-09, 12:27   #147
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette så veldig godt ut! Du er kjempeflink, og han kommer definitivt til å kose seg med denne maten!

Gammel 30-09-09, 14:35   #148
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det mest fascinerende syns jeg er at det ser ut til at han har mye mer spennende matpakker med denne begrensede kosten, enn det mine unger har til vanlig. :to med brunost og to med leverpostei, takk:

Gammel 30-09-09, 18:17   #149
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det mest fascinerende syns jeg er at det ser ut til at han har mye mer spennende matpakker med denne begrensede kosten, enn det mine unger har til vanlig.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-09, 18:47   #150
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Mine unger har også gått på diett, men de var/er mye mindre og dermed var det mye enklere. Mine tåler nå gluten. :to_datapunkt:

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-09-09, 20:30   #151
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Åh, det hadde vært noe det! Eller hvertfall melk

Gammel 30-09-09, 21:53   #152
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, enten gluten eller melk gjør livet mye lettere.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-09-09, 21:58   #153
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så godt å lese at alt arbeidet du legger i dette gir resultater. Og det må være utrolig godt for Lillegutt (og deg) å få sove bedre.

Gammel 30-09-09, 22:03   #154
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er inne for å tilbe deg litt igjen.

Gammel 01-10-09, 00:45   #155
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fantastisk!

Gammel 01-10-09, 00:55   #156
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Wow, jeg er helt målløs.

Gammel 01-10-09, 09:20   #157
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg må tilbe deg litt mer jeg også, kjenner jeg.

Gammel 01-10-09, 10:09   #158
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Gammel 01-10-09, 11:12   #159
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Tacomåltid til SFO

Sjampignonen og litt av kjøttdeigen lå igjen - ellers hadde han spist alt gitt, tøffingen min I går sovnet han 1810 foran barnetv og sov til 2300, da fikk han litt melatoninhjelp og sov til rett før 0700
Jeg gjentar det jeg.
Blid og fornøyd i dag hvertfall!

Gammel 01-10-09, 11:18   #160
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir bare så glad hver gang jeg stikker innom denne tråden, jeg. Du er fantastisk, og hva du - og dietten gjør med gutten din, ja det er over enhver forventning - og jeg er så glad for dere!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:38.