|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
can-jur
|
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?
|
|
|
|
#2 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og dette er vel nok et forsøk på å insinuere at de av oss som er mot dagens distriktspolitikk ønsker at alle skal flytte til Oslo, eller iallefall til det sentrale østlandsområdet. Jeg tror ikke noen har sagt det her. Fri og bevare oss. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
can-jur
|
Jeg kjenner at vi nok er VELDIG, VELDIG uenige om dette.
|
|
|
|
#4 |
|
Mother of Dragons
|
Jo, men du mener vel neppe at alle nordmenn, uansett hvor i landet de er, så skal det være et sykehus under 7 minutter unna? Det er jo umulig, man må ha en viss grad av sentralisering. Derfor er det lite interessant å diskutere personlige historier. Man må kunne diskutere dette generelt.
|
|
|
#5 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#6 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#9 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?(Jeg syns vel ikke man hadde trengt å støtte religion så mye heller, men det er vel en annen sak).
|
|
|
#10 |
|
Mother of Dragons
|
Ok, dette er ikke noe bra argument for bygdene altså Poly.
|
|
|
#11 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kan man ikke bare brenne ned stedet? Eller mente du for å få folk til å fortsette å bo der? Da vet jeg ikke.
Jeg kjenner at jeg trenger en drink for å roe nervene. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?Så du mener det er forsvarlig at gamlemor fra Andøya må helt til Narvik eller Harstad hvis hjertet plutselig stopper? Eller at sjuåringen med sprukken blindtarm må kjøres den lange veien? Med tanke på at ambulanse ofte må kjøre et stykke for å få hentet folk så tar det forferdelig lang tid å få hjelp. |
|
|
|
#15 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#16 |
|
Mother of Dragons
|
Eller mener du det er forsvarlig med småsykehus hvor man er så lite oppdatert i behandling at når gamlemor kommer inn med hjerteinfarkt så får hun ikke betablokkere?
|
|
|
#17 |
|
can-jur
|
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?Men dette får jeg ikke til å stemme?
|
|
|
|
#18 |
|
© All rights reserved
|
Om gamlemors hjerte stopper, så er det ikke sikkert det hjelper om sykehuset er i nabohuset. Og en sprukken blindtarm kan vente noen timer. Det er verre om det er en baby som skal ut og som ikke kommer som den skal. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Mother of Dragons
|
Det har ingenting med om det er en utgift å gjøre. Sykehusene får "inntekt" ut fra utførte prosedyrer, operasjoner og antall liggedøgn. Siden lokalsykehusene så godt som aldri gjør de store tingene som man ikke blir fullstendig kompensert for, så er det tilsynelatende overskudd. Likevel så betaler jo Staten ut penger.
|
|
|
#20 |
|
maler
|
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?Det er jo på ett vis falsk trygghet med et pittelite lokalsykehus i nabogrenda. Jeg kan som Esme komme med endel historier som er helt vanvittige, å stå på vakt med både anestesilege og respirator for å oppdage at de to ikke kunne samarbeide for eksempel. Eller når den ene ortopeden tegner og forklarer om vinkler i hofta på morgenmøtet fordi en av de andre kirurgene for hundreogfemtiende gang hadde sendt skruene i feil retning. Og en fødeavdeling hvor det ikke var noen som hadde kompetanse på å ta seg av et sykt barn om det skulle komme. Når det både er veldig dyrt å drive og man kunne fått et bedre tilbud for landsdelen ved å slå sammen noen små og mellomstore sykehus og heller oppgradere ambulansetjenesten, kan jeg ikke skjønne at man skal tviholde på de små sykehusene. Eller på de mellomstore som ligger tett som hagl rundt mjøsa, i vestfold og på sørlandet. For ikke å snakke om Levanger og Namsos, hvorfor har de ikke bygd et sykehus i Steinkjer? Og Sandnessjøen-Mo i Rana-Mosjøen, til sammen er de store nok til å ha en misjon. Men ikke hver for seg.
|
![]() |
|
|