|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg? | |||
Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn |
![]() ![]() ![]() ![]() |
92 | 39,32% |
Jeg er og feminist og byttet etternavn |
56 | 23,93% |
Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn |
18 | 7,69% |
Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn |
40 | 17,09% |
Jeg er mann og feminist og byttet etternavn |
0 | 0% |
Jeg er mann og byttet etternavn |
0 | 0% |
Jeg er mann og byttet ikke etternavn |
1 | 0,43% |
Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel |
13 | 5,56% |
Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
10 | 4,27% |
Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
4 | 1,71% |
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Aktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Ja, må jo frem litt med pekefingeren her!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
frakoblet
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?
Jeg tror du trenger å jobbe litt med deg selv og forståelsen av andre.
![]() |
#143 |
Aktiv
![]() ![]() |
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?I tillegg er det en masse styr ved å bytte navn, og like mye styr for å bytte tilbake ved en evt skilsmisse! |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvordan gjør dette deg til "mere feminist"? For meg virker det som om det er respekt for andres valg du trenger å jobbe litt med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Man må jo ikke bytte tilbake ved skilsmisse heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Passiv
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg blir egentlig bare trist av denne tråden her jeg. Vi som har byttet navn må både forsvare det, våre argumenter blir trukket i tvil og vi er ikke engang ekte feminister - men heller noen svake og stusslige personer som lar oss diktere av mannen vår. |
![]() |
![]() |
#149 |
Glamorøs
|
Jeez, da tror jeg du bør prøve å lese med andre, mer velvillige briller.
![]() |
#150 |
flisespikker
|
Jeg synes det er vanskelig å tolke innlegg #142 på noen særlig annen måte enn det TBM beskriver. At man er underdanig og gjør alt for å tilfredsstille mannen, liksom. Men tråden som helhet synes jeg ikke er så ille, altså.
![]() |
#151 |
Leser
|
Jeg har dessverre ikke planlagt skilsmissen min i detalj - enda. Burde jeg?
![]() |
#152 |
Glamorøs
|
Nei, og det var hele tråden hun (og flere) mente var slik.
![]() |
#153 |
Passiv
|
Bruker ikke briller. |
![]() |
![]() |
#154 |
flisespikker
|
Skal man flisespikke, så sa hun at hun ble lei av tråden, fordi slike ting ble antydet/hevdet, og det har de jo blitt i tråden; hun sa ikke at det skjedde i alle innleggene i tråden. (Men jeg er egentlig enig med deg, det er ikke uvanlig at det høres ut som man karakteriserer hele tråder og alle som er med i dem når man egentlig mener å kritisere noen veldig få innlegg.)
![]() |
#156 |
Glamorøs
|
Jeg vil faktisk påstå at det beste for alle er å forbli selvstendige individer. Noe annet er ganske trist. Men jeg påstår ikke at man ikke fortsetter å være et selvstendig individ, selv om man bytter navn. Jeg personlig ville følt at jeg mistet noe av meg selv, og for meg er det viktigere enn at jeg og sambo blir hetende det samme, eller at folk må bruke litt mindre skrift for å få plass til navnene våre på julekortet.
![]() |
#157 |
flisespikker
|
Men akkurat det har da ikke noe med feminisme å gjøre? Og er heller ikke noe som det er noen grunn til at andre skal ha en sterk mening om? Hvor mye styr folk har lyst til å lage for seg selv må jo være en privatsak.
![]() |
#158 |
Passiv
|
Jeg orket bare ikke å sitere alle de innleggene jeg syntes var vel negative om navnebytting. Inntrykket mitt etter å ha lest tråden i går og de siste innleggene i dag var imidlertid at det var ikke så rent få som mente det var dumt å bytte navn. Derfor litt trist - for det er så personlige grunner til å beholde eller bytte navn. |
![]() |
![]() |
#159 |
Passiv
|
Men da binder du jo selvstendigheten til et navn, selv om du sier at du ikke gjør det? |
![]() |
![]() |
#160 |
Aktiv
![]() ![]() |
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Folk må ikke være så hårsåre og ta alt så personlig. Selv om ikke jeg kunne tenke meg å bytte navn eller skjønner at noen kan tenke seg å gjøre det, så gjør jo alle det som er riktig for dem. Jeg skjønner heller ikke de som vil ha 12 barn eller at noen liker katter som husdyr. Men dem om det. De som har katt trenger ikke bli såret over at jeg nærmest er for kattehater å regne? Hvorfor kan ikke jeg få mene det jeg mener og tenker uten at navneskifterene skal ta det så personlig??? |
![]() |
![]() |