Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bytter feminister etternavn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg?
Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn 92 39,32%
Jeg er og feminist og byttet etternavn 56 23,93%
Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn 18 7,69%
Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn 40 17,09%
Jeg er mann og feminist og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet ikke etternavn 1 0,43%
Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel 13 5,56%
Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 10 4,27%
Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 4 1,71%
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-08, 10:08   #141
KlaraKu
Aktiv

Medlem siden: Feb 2007
KlaraKu er litt kulKlaraKu er litt kul
Standard

Sv: Bytter feminister etternavn?

Ja, må jo frem litt med pekefingeren her!!!
Neida, var ikke sånn ment, folk gjør akkurat som de vil, men jeg klarer bare ikke å SKJØNNE at noen vurderer å bytte navn når de gifter seg engang. Det er så fjernt fra hva jeg ville gjort og virker både gammeldags og kvinnediskriminerende. Det er liksom litt sånn: "Jeg er din kvinne og din eiendel nå og selfølgelig tar jeg ditt navn, samtidig som jeg underkaster meg deg og vil gjøre alt for å tilfredstille deg" . Hm, kanskje jeg er mere feminist enn jeg har trodd?

KlaraKu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 10:10   #142
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av KlaraKu, her.

Neida, var ikke sånn ment, folk gjør akkurat som de vil, men jeg klarer bare ikke å SKJØNNE at noen vurderer å bytte navn når de gifter seg engang. Det er så fjernt fra hva jeg ville gjort og virker både gammeldags og kvinnediskriminerende. Hm, kanskje jeg er mere feminist enn jeg har trodd?

Jeg tror du trenger å jobbe litt med deg selv og forståelsen av andre.

Gammel 20-05-08, 10:13   #143
KlaraKu
Aktiv

Standard

I tillegg er det en masse styr ved å bytte navn, og like mye styr for å bytte tilbake ved en evt skilsmisse!

Gammel 20-05-08, 10:13   #144
KlaraKu
Aktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg tror du trenger å jobbe litt med deg selv og forståelsen av andre.

Hehe. Ja, bør nok skaffe meg hjelp

Gammel 20-05-08, 10:15   #145
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neida, var ikke sånn ment, folk gjør akkurat som de vil, men jeg klarer bare ikke å SKJØNNE at noen vurderer å bytte navn når de gifter seg engang. Det er så fjernt fra hva jeg ville gjort og virker både gammeldags og kvinnediskriminerende. Det er liksom litt sånn: "Jeg er din kvinne og din eiendel nå og selfølgelig tar jeg ditt navn, samtidig som jeg underkaster meg deg og vil gjøre alt for å tilfredstille deg" . Hm, kanskje jeg er mere feminist enn jeg har trodd?

Hvordan gjør dette deg til "mere feminist"? For meg virker det som om det er respekt for andres valg du trenger å jobbe litt med.
Det er helt klart at i et historisk perspektiv så var denne tradisjonen, uten mulighet for valg, diskriminerende. Men så lenge man av egen fri vilje, og av egne grunner velger å gjøre annerledes enn deg betyr det jo ikke at det er av de grunnene du nevner. Synes det er svært arrogante og forutintatte holdninger du serverer. Kanskje du er litt gammeldags?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 10:16   #146
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I tillegg er det en masse styr ved å bytte navn, og like mye styr for å bytte tilbake ved en evt skilsmisse!

Man må jo ikke bytte tilbake ved skilsmisse heller.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 10:19   #147
TBM
Passiv

Standard

Jeg blir egentlig bare trist av denne tråden her jeg. Vi som har byttet navn må både forsvare det, våre argumenter blir trukket i tvil og vi er ikke engang ekte feminister - men heller noen svake og stusslige personer som lar oss diktere av mannen vår.

Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 10:20   #148
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Man må jo ikke bytte tilbake ved skilsmisse heller.

Man ikke. Men er det ikke mest redelig å gjøre det?

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 10:20   #149
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Jeg blir egentlig bare trist av denne tråden her jeg. Vi som har byttet navn må både forsvare det, våre argumenter blir trukket i tvil og vi er ikke engang ekte feminister - men heller noen svake og stusslige personer som lar oss diktere av mannen vår.

Jeez, da tror jeg du bør prøve å lese med andre, mer velvillige briller.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 10:24   #150
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg synes det er vanskelig å tolke innlegg #142 på noen særlig annen måte enn det TBM beskriver. At man er underdanig og gjør alt for å tilfredsstille mannen, liksom. Men tråden som helhet synes jeg ikke er så ille, altså.

Gammel 20-05-08, 10:25   #151
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har dessverre ikke planlagt skilsmissen min i detalj - enda. Burde jeg?

Gammel 20-05-08, 10:25   #152
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes det er vanskelig å tolke innlegg #142 på noen særlig annen måte enn det TBM beskriver. Men tråden som helhet synes jeg ikke er så ille, altså.

Nei, og det var hele tråden hun (og flere) mente var slik.

Gammel 20-05-08, 10:26   #153
TBM
Passiv

Standard

Bruker ikke briller.

Jeg ligger ikke akkurat gråtkvalt over kontorpulten - men jeg synes faktisk at veldig mange har gått langt i å stemple "navneskifterne". Det må da være lov til å påpeke det? Jeg registrerer jo at vi er mange som meg, men det er også mange som påberoper seg at det beste er å forbli et selvstendig individ og ikke skifte sitt etternavn.

Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 10:28   #154
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, og det var hele tråden hun (og flere) mente var slik.

Skal man flisespikke, så sa hun at hun ble lei av tråden, fordi slike ting ble antydet/hevdet, og det har de jo blitt i tråden; hun sa ikke at det skjedde i alle innleggene i tråden. (Men jeg er egentlig enig med deg, det er ikke uvanlig at det høres ut som man karakteriserer hele tråder og alle som er med i dem når man egentlig mener å kritisere noen veldig få innlegg.)

Gammel 20-05-08, 10:28   #155
TBM
Passiv

Standard

Bruker ikke briller.

Oups - her er jeg ute på tynn is. Det er ikke noe galt i å bruke briller altså. Mener ikke å stemple noen.

Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 10:29   #156
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg registrerer jo at vi er mange som meg, men det er også mange som påberoper seg at det beste er å forbli et selvstendig individ og ikke skifte sitt etternavn.

Jeg vil faktisk påstå at det beste for alle er å forbli selvstendige individer. Noe annet er ganske trist. Men jeg påstår ikke at man ikke fortsetter å være et selvstendig individ, selv om man bytter navn. Jeg personlig ville følt at jeg mistet noe av meg selv, og for meg er det viktigere enn at jeg og sambo blir hetende det samme, eller at folk må bruke litt mindre skrift for å få plass til navnene våre på julekortet.

Gammel 20-05-08, 10:29   #157
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Men akkurat det har da ikke noe med feminisme å gjøre? Og er heller ikke noe som det er noen grunn til at andre skal ha en sterk mening om? Hvor mye styr folk har lyst til å lage for seg selv må jo være en privatsak.

Gammel 20-05-08, 10:33   #158
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Skal man flisespikke, så sa hun at hun ble lei av tråden, fordi slike ting ble antydet/hevdet, og det har de jo blitt i tråden; hun sa ikke at det skjedde i alle innleggene i tråden. (Men jeg er egentlig enig med deg, det er ikke uvanlig at det høres ut som man karakteriserer hele tråder og alle som er med i dem når man egentlig mener å kritisere noen veldig få innlegg.)

Jeg orket bare ikke å sitere alle de innleggene jeg syntes var vel negative om navnebytting. Inntrykket mitt etter å ha lest tråden i går og de siste innleggene i dag var imidlertid at det var ikke så rent få som mente det var dumt å bytte navn. Derfor litt trist - for det er så personlige grunner til å beholde eller bytte navn.

Det jeg ihvertfall er veldig glad for er at alle kan gjøre akkurat som de vil - og jeg synes det er flott med alle mennene som etterhvert bytter navn også! Grunnene for mitt navnebytte var jo at jeg hadde et navn "som alle andre" og mannen min et slektsnavn som stammer fra et sted med lange tradisjoner, og som bare vi har i dag. Hadde situasjonen vært omvendt hadde han selvsagt byttet (selvsagt for oss).

Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 10:37   #159
TBM
Passiv

Standard

Jeg vil faktisk påstå at det beste for alle er å forbli selvstendige individer. Noe annet er ganske trist. Men jeg påstår ikke at man ikke fortsetter å være et selvstendig individ, selv om man bytter navn. Jeg personlig ville følt at jeg mistet noe av meg selv, og for meg er det viktigere enn at jeg og sambo blir hetende det samme, eller at folk må bruke litt mindre skrift for å få plass til navnene våre på julekortet.

Men da binder du jo selvstendigheten til et navn, selv om du sier at du ikke gjør det?

For meg har dette ikke vært noe tap av noe som helst. Men siden du hadde følt det er det jo bra at du ikke må bytte etternavn.

Det er kanskje synd at vi mistet navnetradisjonen vår med å være sønn/datter av vår far/mor? (Skjønt - det at det fungerer greit for 300 000 islendinger betyr ikke at snart 5 000 000 nordmenn ikke hadde fått et komplett kaos...)

Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 10:41   #160
KlaraKu
Aktiv

Standard

Folk må ikke være så hårsåre og ta alt så personlig. Selv om ikke jeg kunne tenke meg å bytte navn eller skjønner at noen kan tenke seg å gjøre det, så gjør jo alle det som er riktig for dem. Jeg skjønner heller ikke de som vil ha 12 barn eller at noen liker katter som husdyr. Men dem om det. De som har katt trenger ikke bli såret over at jeg nærmest er for kattehater å regne? Hvorfor kan ikke jeg få mene det jeg mener og tenker uten at navneskifterene skal ta det så personlig???

Svar

Emneord
etternavn, feminisme

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:11.