Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilken situasjon beskriver best ditt navnvalg?
Jeg har valgt et mindre populært navn og handler ikke i Sverige/leser ikke Se og Hør 93 40,97%
Jeg har valgt et mindre populært navn og handler i Sverige/leser Se og Hør 34 14,98%
Jeg har valgt et populært navn og handler ikke i Sverige/leser ikke Se og Hør 29 12,78%
Jeg har valgt et populært navn og handler i Sverige/leser Se og Hør 7 3,08%
Dustepoll 64 28,19%
Deltakere: 227. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-08, 21:57   #1
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Det ser fryktelig høyt ut.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 21:58   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

12 på Iben.

Ca. 7 på Jørgen.

Sist redigert av Sitron : 19-02-08 kl 01:17.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 22:08   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Æsj, jeg orker ikke å regne ut det der. :lat:

Jeg handler iallefall ikke i Sverige eller leser Se og Hør eller har valgt navn fra topp-ti-listen.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-08, 12:55   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg altså regnet på Nebbias formler her (morro! ):

Storebror har et navn som var mye vanligere før. Motefaktor: 6,1. Popularitetsfaktor: 0,1. Tidstypiskfaktor: 61. Altså veldig lite tidstypisk?

Mellomsøster har et navn som alltid har vært uvanlig (500 sim heter det), men jeg tror omtrent ingen er døpt det de siste 10 år. Det stod ikke engang på listen, men jeg tittet på grafen og gjettet ca. 10. Det gav en tidstypiskfaktor på eeh - 50 000?? Kan det stemme?

Lillebror har et VELDIG vanlig navn, men det har alltid vært vanlig. Faktor: 0,4. :grubler: Hva betyr DET, da?

Gammel 20-02-08, 12:55   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers antok jeg at pollen var ment humoristisk og fjollete.

Gammel 18-02-08, 22:12   #6
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er tallene mine riktige? Jeg fikk motefaktorer på 3–4-tallet, men popularitetsfaktorer på 0,03. Det stemmer for så vidt, det, det er navn som helt klart har hatt en liten bølge siste ti år, men som allikevel er temmelig sjeldne.

:tardetfrykteligalvorlig:

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 22:39   #7
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Det er feil. Ingen av faktorene kan være mindre enn 1.

Jo, popularitetsfaktoren jo være lik eller under 1.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 22:43   #8
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

Jo, popularitetsfaktoren jo være lik eller under 1.

Det var det jeg prøvde å skrive, men jeg postet før jeg tenkte. Og før jeg fikk endret hadde du sitert meg.

Motefaktoren er 1 eller større. Popularitetsfaktoren er 1 eller mindre.

Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 22:32   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Navnet til snuppa er det faktisk ikke mulig å regne ut noe tall på. Gerda står rett og slett ikke på lista, så det er ikke så mange som har fått det navnet de siste 10 årene. Jeg tror egentlig at hun deler navnet sitt med damer over 80. Noe jeg er veldig fornøyd med.

Knerten har et dobbeltnavn med bindestrek, så da går det heller ikke an å regne. Han er også oppkalt etter en oldefar.

Gammel 18-02-08, 23:31   #10
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Navnet til snuppa er det faktisk ikke mulig å regne ut noe tall på. Gerda står rett og slett ikke på lista, så det er ikke så mange som har fått det navnet de siste 10 årene. Jeg tror egentlig at hun deler navnet sitt med damer over 80. Noe jeg er veldig fornøyd med.

Knerten har et dobbeltnavn med bindestrek, så da går det heller ikke an å regne. Han er også oppkalt etter en oldefar.

Hvis færre enn 3 personer har fått navnet hvert år i 10 år, vil det ikke finnes på listen.

Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 01:10   #11
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Fant ikke noe alternativ som passet. Vi har to gutter med ganske vanlige navn, og en gutt med et ganske uvanlig navn. Vi handler ikke i Sverige og jeg leser ikke i Se og Hør.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 12:54   #12
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Morsom vending på denne tråden. Navnet til lillesøster er overraskende høyt oppe på motefaktoren, men siden det uansett ikke er et veldig mye brukt navn scoret det over 50 på tidstypiskskalaen. Navnet til storebror er ikke så høyt oppe på motefaktoren, for det var et mye mer brukt navn før enn det er nå. Men også han havner på over 50 på tidstypisk.

Gammel 19-02-08, 13:14   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne tråden er ganske fascinerende.
Jeg ser at begge navnene til eldstemann ligger på topp 30, men ingen av yngstemanns. Og jeg gidder ikke regne ut heller. :lat:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 13:34   #14
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Denne tråden er ganske fascinerende.
Jeg ser at begge navnene til eldstemann ligger på topp 30, men ingen av yngstemanns. Og jeg gidder ikke regne ut heller. :lat:

Det gjenstår bare å få en konsensus om tidstypiskhet, før det er på tide å dreie tråden tilbake til opprinnelig tema.

Jeg skal innrømme at utgangspunktet for pollen var flåsete, men formålet var å se om de som velger det som jeg har valgt å kalle tidstypiske navn (les: folkelige), også bedriver andre folkelige sysler. Se og Hør og shopping i Sverige var to folkelige aktiviteter jeg nevnte, men det kunne likeså godt vært camping som pappvindrikking. Bevisst unngåelse av navn som er populære anser jeg (igjen i flåsete modus), for å være åndssnobberi, og slike personer vil i henhold til min teori ikke bli sett sør for Sarpsborg.

Men navndiskusjonen er egentlig langt mer interessant enn pollen. Så forutinntatt som jeg er, var det egentlig ikke behov for en poll i utgangspunktet.

Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 13:38   #15
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men navndiskusjonen er egentlig langt mer interessant enn pollen. Så forutinntatt som jeg er, var det egentlig ikke behov for en poll i utgangspunktet.

Det er noe vakkert med folk som ikke bare aksepterer avsporinger av tråden sin, men omfavner dem i den grad at de innrømmer at det egentlig var dette de hadde mest lyst til å diskutere uansett.

Gammel 19-02-08, 13:45   #16
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er noe vakkert med folk som ikke bare aksepterer avsporinger av tråden sin, men omfavner dem i den grad at de innrømmer at det egentlig var dette de hadde mest lyst til å diskutere uansett.

Er dette hersketeknikk, og er tråden min i ferd med å bli avsporet på nytt?

Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 13:51   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er dette hersketeknikk, og er tråden min i ferd med å bli avsporet på nytt?

Hvorfor tror folk alltid at jeg er sarkastisk? :føler seg misforstått:

Gammel 19-02-08, 13:25   #18
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har valgt navn vi likte på de to første. Nr.1 var populært, nr.2 ikke. Nr.3 blir nok populært. Vi handler i Sverige 1-2 ganger i året, og kjøper Se og Hør ja.

Forøvrig likte jeg navnene vi har som alternativer til nr.3 10-15 år før barnet kommer. Guttenavnet hadde jeg tenkte på siden jeg var ungdom, og jentenavnet siden praksis i 1999. Tydeligvis var vi flere som gjorde det.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 13:44   #19
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg angrer nå bittert på at jeg stemte Dustepoll.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 16:54   #20
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snupp har et "ti på topp" navn. Han er oppkalt etter både min oldefar og min far, så det var helt uvesentlig at navnet for tiden er populært. Jeg har alltid sagt at hvis jeg noen gang fikk en gutt så skulle han hete "Snupp". Mini får et vanlig, men ikke trendy, navn så fremt hun blir en jente. Guttenavnet vi har på lur er nok mer av typen "kan fort havne på ti på topp". Det er også oppkalling.

Jeg handler aldri i Sverige, med mindre jeg er der av andre årsaker og det passer seg sånn at vi kan stikke innom nærmeste kjøpesenter og raske med oss noen kilo andebryst. Jeg kjøper aldri Se&Hør, men leser det på venterom, hvis det ikke finnes noe annet, og hos svigermor, hvis det ligger fremme.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
avsporing, navn, åndssnobberi

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02.