|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Pauset
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Gir man julegaver uten å avtale?Og forventer man såfall å få noe igjen? Sist redigert av Pastill : 19-12-07 kl 01:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Fjott
|
![]() Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Nei man forventer ikke nødvendigvis noe igjen.
![]() |
#3 |
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Jeg spør aldri om å få gi gave.
![]() |
#4 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Dersom jeg hadde gitt noen en gave uten å ha avtalt på forhånd ville jeg ikke forventet å få noe tilbake. Enkelt og greit.
![]() |
#5 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() Sv: Gir man julegaver uten å avtale?
Nemlig:
![]() |
![]() |
#6 |
Sliter med tastaturet
![]() Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Forventer man å få noe igjen? Det gjør ikke jeg, i hvert fall, i de tilfellene jeg har gitt gave "uten avtale". Derimot synes jeg av og til at de uavtalte gavene kan være morsommere å gi, det er jo faktisk en gave, og ikke bare en avtale om å bytte penger i en eller annen form. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#8 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Selvsagt avtaler man. Noe annet er frekt og tankeløst når det gjelder julegaver.
![]() |
#9 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Kan du fortelle dem at du er alene og har dårlig råd, og at du derfor bare kommer til å gi gaver til ungene dine og foreldrene dine i år, eller noe sånt? Så har du iallefall gjort det klart for dem hva du kommer til å gjøre, og det blir opp til dem hva DE gjør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Jeg har vært singel og barnløs og hatt venner med barn. Jeg har selvsagt gitt gaver til unger og ikke ventet noe tilbake. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
godtemonster
Slike gaver blir annerledes, synes jeg. Likner på et veldig hyggelig julekort.
![]() |
#12 |
godtemonster
![]() Sv: Gir man julegaver uten å avtale?En eller annen samfunssviter (husker ikke hvem) har sagt noe sånt som at "there is noe such thing as a free gift". En form for gjenytelse forventes alltid. Jeg er ikke helt sikker på om jeg er enig og håper det er mulig å gi en gave uten å forvente en tilbake. Man kan jo si at det som forventes til bake er vennskap og godhet - en annen type gave. Men det er jo utvilsomt slik at mange mener det bør være gjensidighet i gavegiving (og dette er definitivt ikke noe nytt fenomen).
![]() |
#13 |
Travelt opptatt
|
Veldig godt skrevet! En uventet gave har aldri gitt meg noen glede, bare frustrasjon over at jeg må sette himmel og jord i bevegelse for å rekke å kjøpe noe å gi til vedkommende. En sms med "god jul", eller et enkelt julekort fra noen jeg ikke har hørt fra på en stund derimot, det varmer.
![]() |
#14 |
stille
Hvor: Tønsberg
Men Sitronen, gir du uten at mottager gir noe igjen?
![]() |
#15 |
Textrovert
|
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Jeg har fått gaver uten at jeg har tenkt tanken på å kjøpe til personen jeg har fått fra. Jeg har syns det har vært litt leit med en gang, at jeg ikke har gave igjen. Men så har jeg tenkt at giveren sikkert ikke har forventet å få noe tilbake, i og med at hn kommer innom på kvelden lille julaften. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
godtemonster
![]() Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Det er jo nettopp koselig å gi uten å forvente å få noe tilbake fordi en selv sitter med alle kortene på hånden. Sosiologen Marcel Mauss har skrevet en hel bok om dette (Gaven). Man kan ikke takke nei til en gave (det er i hvert fall frekt), og den moralske plikten man har til å motta en gave innebærer mye mer enn det å gi. Å gi og motta en gave er komplekse sosiale mekanismer som krever mye kulturell kompetanse å håndtere og varierer fra situasjon til situasjon. Det finnes ikke bare én standard for hva som er moralsk riktig, men mange ulike ut fra sammenhengen gaven gies/mottas i.
![]() |
#18 |
Originala
|
![]() Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Jeg avtaler ikke å gi gave til folk, nei. Det hadde jeg funnet mye mer ubehagelig enn å motta gave fra en jeg sjøl ikke hadde kjøpt til. "Du, skal vi kjøpe gaver til hverandre?". Det gjorde vi på barne- og ungdomskolen, ikke nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Har fått viljen sin
|
Fullstendig enig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
flisespikker
|
Det var min assosiasjon også.
![]() |
|
|