Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Når er det "lov" å pynte treet?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-07, 13:12   #141
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når er det "lov" å pynte treet?

Selvfølgelig får folk pynte når de vil, men jeg blir alltid litt irritert når jeg ser pyntede juletrær i private hjem alt i midten av desember. Det ødelegger litt min egen advents/julestemning. Men så lenge jeg slipper å se det, så bryr det meg midt bak.

Jeg er vokst opp med en veldig ritualisert og regelbunden julefeiring og elsker det. Adventstid er adventstid, og da er det adventspynt som gjelder: adventsstake, lilla blomster og pynt som min fine gamle adventsengel. Treet (og huset forøvrig) pyntes lille julaften eller dagen før vi reiser bort hvis vi skal det, og når jula ringes inn klokka fem på julaften, ønsker alle hverandre god jul (ikke før - jula starter da etter våre tradisjoner (og kirkas)). Treet og pynten er i hus til trettende dag jul - eller hellig tre kongersdag som det vel heter. Min mor brenner et trearmet helligtrekongerlys den dagen, og det er en fin markering på at jula er slutt. Jeg må innrømme at vi av og til har hatt treet stående til 20. dag jul fordi vi alltid blir så glade i det, men det er "hjemmel" for det i norske juletradisjoner også.

Romjula er den beste delen av jula, synes jeg. Julaften er ofte er litt stressende (har stor familiejul - gjerne med 20-30 mennesker), og liker de lange frokostene juledagene best av hele julefeiringa. Når det gjelder juletrefester, så er det jo greit at de legges på et tidspunkt når folk har tid - dvs i januar.

Sist redigert av Tangina : 06-12-07 kl 13:13. Årsak: Underlig skrivefeil.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 19:42   #142
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Vi setter opp treet første eller andre helgen i advent. Det er en tradisjon fra Usa, og helt vanlig der borte. Siden mannen min er amerikansk gjør vi jo litt av hvert her i huset. Vi åpner også gaver 1. juledag, ikke alle på julaften.

For de av dere som blir irriterte når dere ser et juletre tidlig, så kanskje det er en grunn til at folk setter opp treet sitt så tidlig, fordi de har andre tradisjoner?

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 19:46   #143
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta25, her.

Vi setter opp treet første eller andre helgen i advent. Det er en tradisjon fra Usa, og helt vanlig der borte. Siden mannen min er amerikansk gjør vi jo litt av hvert her i huset. Vi åpner også gaver 1. juledag, ikke alle på julaften.

For de av dere som blir irriterte når dere ser et juletre tidlig, så kanskje det er en grunn til at folk setter opp treet sitt så tidlig, fordi de har andre tradisjoner?

Signerer det siste avsnittet helt og holdent! Dette med USA visste jeg ikke, det bør jo iallfall folk som lar seg irritere av slikt tenke over. Her i Stavanger er det iallfall MANGE amerikanere og norsk-amerikanere. Kanskje ikke så rart jeg er oppvokst med juletre tidlig og har sett at "alle andre" gjør det?

Gammel 06-12-07, 20:11   #144
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Selvfølgelig får folk pynte når de vil, men jeg blir alltid litt irritert når jeg ser pyntede juletrær i private hjem alt i midten av desember. Det ødelegger litt min egen advents/julestemning. Men så lenge jeg slipper å se det, så bryr det meg midt bak.

Irritert? Seriøst? Takler du ikke andres tradisjoner?

Gammel 06-12-07, 20:30   #145
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pynter huset 1. desember, jeg, for i likhet med Iset er jeg veldig glad i førjulstiden, og vil at det skal være jul hjemme hos oss da.
Treet kommer likevel ikke opp før lillejulaften - i år hadde jeg tenkt å driste meg til å pynte det den 22. ; )

Samtidig er jeg veldig glad i romjula - og det er det som er ordentlig jul for meg. Da koser vi oss med lange romjulsfrokoster hver dag, guttene leker med nye leker og vi leser i nye bøker. Da har vi romjulslunsjer med venner og romjulsmiddager med familien.

Så for min del er det absolutt "Ja takk - begge deler"!

Gammel 06-12-07, 21:01   #146
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Irritert? Seriøst? Takler du ikke andres tradisjoner?

Selvfølgelig gjør jeg det. Og som jeg sier, bryr jeg meg lite om hva folk gjør. Seriøst sett. Men litt useriøst og irrasjonelt sett, kan jeg ikke hjelpe for at jeg blir pittelitt irritert.

Jeg har ei venninne som bare spiser pinnekjøtt på julaften, og i min ignoranse inviterte jeg henne på pinnekjøt tidlig i desember. Hun ble nok aldri så lite irritert, ja, for litt av pinnekjøttmagien forsvant for henne det året. Og det skjønner jeg jo godt. På samme vis tror jeg at jeg ville føle det hvis jeg ble invitert inn i en julepynta stue med juletre tidlig i desember. Men jeg ville jo selvfølgelig holde tett om det og sette pris på invitasjonen og takle det helt fint.

Gammel 06-12-07, 21:14   #147
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok. Du kan selvsagt ikke hjelpe for at du blir irritert, men du kan godt bite det i deg, noe venninnen din også burde gjort. Utrolig frekt å bli irritert over valget av mat herskapet serverer.

Gammel 06-12-07, 21:33   #148
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Ok. Du kan selvsagt ikke hjelpe for at du blir irritert, men du kan godt bite det i deg, noe venninnen din også burde gjort. Utrolig frekt å bli irritert over valget av mat herskapet serverer.

Ja, jøss, selvfølgelig ville jeg bitt det i meg - som jeg jo også skriver. Jeg ville da ikke kommet på besøk til noen og proklamert hvor irritert jeg er over å se et pynta juletre. Er heller ikke veldig seriøs her (som jeg også skriver). Og venninnen min er langt i fra frekk. Hun er en god venninne og sa på intet vis at hun var irritert - men jeg kjenner henne godt nok til å se at det var en liten nedtur. Når det er et poeng for henne å spare pinnekjøttopplevelsen til julaften, skulle det jo bare mangle om hun ikke ble litt irritert over å få spolert det. Jeg har da nok respekt for hennes tradisjon til å se og godta det, og kommer ikke til å invitere henne på pinnekjøtt mer (men alskens annen god mat). Mulig du anser "irritert" for å være en sterkere og alvorligere følelse enn meg?

Gammel 06-12-07, 21:47   #149
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner også folk som ikke spiser pinnekjøtt før på julaften. Da sier jeg bare: Tenk på alle gledene dere går glipp av i førjulstiden!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 21:49   #150
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg skal spise pinnekjøtt i morgen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 21:52   #151
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Eg skal ete alt av julemat eg likar på laurdag

Gammel 06-12-07, 22:02   #152
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Jeg kjenner også folk som ikke spiser pinnekjøtt før på julaften. Da sier jeg bare: Tenk på alle gledene dere går glipp av i førjulstiden!

Jeg er en sånn. Vi spiser litt kjedelig mat i desember, bortsett fra en lutefisk en søndag, sånn at julematen skal bli enda mer spesiell. Forventning er også en glede.

Gammel 06-12-07, 22:41   #153
Shakira
My hips don't lie

Shakira sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Hadeland
Shakira er populærShakira er populærShakira er populær
Standard

Her i huset er det fullt julepyntet 1 desember, vi elsker førjulstiden, spente barn og mamma. Pappaen synes også det er kos.
Men treet tar vi inn, og pynter lille julaften. Har jul til 13 dag jeg.

Shakira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-07, 18:53   #154
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Juletre før 20 desember knegger jeg litt av. Farmor pynter nok sitt til uka, plasttre.

Jeg pynter bittelille juleaften og hiver det ut 1.nyttårsdag.

* pinnekjøtt har vi spist to ganger denne uka *

Gammel 12-12-07, 14:33   #155
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker plastikk av naturvennlige hensyn og jeg blir ikke lei julen verken i adventstida eller romjula.

Jeg kan skjønne at folk har plastikktre, men ikke "naturvennlig"-argumentet. Hvordan kan et plastikktre, med sin produksjon bli mer naturvennlig enn et naturlig tre? Et naturlig tre som komposterer seg selv helt naturlig?

Vi setter opp treet en eller annen gang mellom 20. og 23. tenker jeg, litt ettersom hvor vi skal feire jul.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 15:13   #156
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg kan skjønne at folk har plastikktre, men ikke "naturvennlig"-argumentet. Hvordan kan et plastikktre, med sin produksjon bli mer naturvennlig enn et naturlig tre? Et naturlig tre som komposterer seg selv helt naturlig?

Vi setter opp treet en eller annen gang mellom 20. og 23. tenker jeg, litt ettersom hvor vi skal feire jul.

Akkurat det smiler jeg også litt av. Det er jo et poeng når en kjøper trær fra utlandet osv, men plasttrærne fraktes jo også. Gjennbruk er jo et poeng, men uansett så vil jo plantede ungtrær faktisk gi et positivt miljøbidrag.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 15:16   #157
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Gjennbruk er jo et poeng, men uansett så vil jo plantede ungtrær faktisk gi et positivt miljøbidrag.

Gjenbruk er absolutt et poeng, men ikke når det kommer til trær.

Dere må forresten sjekke Juletrær fra skauen, verdens morsomste juetreselgere.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 19:06   #158
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg er en sånn. Vi spiser litt kjedelig mat i desember, bortsett fra en lutefisk en søndag, sånn at julematen skal bli enda mer spesiell. Forventning er også en glede.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 19:17   #159
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes egentlig at det er litt rart å pynte juletre før 23. desember. Ikke at det ikke er lov, men jeg kan jo også synes at det er rart. Det har kanskje noe med at jeg aldri reiser hjemmefra i julen. Jeg kan bedre forstå dersom man ikke skal være hjemme.

Egentlig ville jeg ha pyntet juletreet julaften formiddag. Julen begynner nemlig ikke før kl. 17 på julaften. Men jeg har innsett at det blir litt stressende så derfor pynter jeg lille julaften om kvelden.

Jeg vet at HI ikke egentlig spurte om hvordan hver enkelt har det, men siden så mange har snakket om det så tillater jeg meg det også. For meg går det et veldig klart skille mellom adventen og julen og jeg har ikke julepynt, utenom blomster før lille julaften. Da pynter jeg og bytter ut lilla og hvite lys med røde. Som Iset sier, vi er alle preget av de tradisjonene vi er vokst opp med eller har tatt til oss og for meg er det dette som føles riktig.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 19:43   #160
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg la merke til at naboen hadde pyntet i dag, og det smilte jeg litt av, så jeg er vel ikke moden for trepynting enda.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:28.