|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Sv: Dødsstraff
Ja, men det var da dødsstraff i krigstid? Det må være mye lengre siden vi hadde dødsstraff i fredstid.
![]() |
#2 |
flisespikker
|
Men dog bare i den militære straffeloven. Dødsstraff for borgerlige forbrytelser ble avskaffet i 1905 (og de siste henrettelsene etter denne loven fant sted i 1876)
![]() |
#4 |
flisespikker
|
Ja, loven om dødsstraff i krigstid ble noe utvidet under 2. verdenskrig, og 38 personer ble henrettet som følge av rettsoppgjøret etter krigen.
![]() |
#5 |
Truth is in the x-files
|
Jeg så en dokumentar om Ragnar Skancke på TV, den siste som ble henrettet. Henrettelsen var omstridt allerede da, og jeg mener å huske at dokumentaren spekulerte i at han ble henrettet på grunn av hans rolle innen propaganda og han ble et symbol på nazifiseringen (et ord?) av samfunnet, ikke minst universitetet og skolen. Han ble i mindre grad dømt for krigsforbrytelser/mord/brudd for menneskerettigheter. Men skutt ble han.
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: DødsstraffDen siste som ble henrettet utenom krigstid i Norge ble henrettet i 1876. (Hvis jeg husker riktig nå, øynene går litt i kryss.) Uansett, de historiske fakta aside, jeg lurer fortsatt på om tilhengere av dødsstraff mener at det burde vært lov i Norge? Sist redigert av Maverick : 06-09-07 kl 10:13. Årsak: :flau: |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|