|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva koster en fest?
Gjør meg absolutt ingenting, jeg har nok funnet rett balanse på østrogensprayen nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
I mål
|
![]() Sv: Hva koster en fest?Det jeg tenker er at det er helt umulig å svare på hvor mye en fest av denne typen koster når man skal spandere all alkohol på gjestene. Og jeg antar jo det dr derfor det kommer opp? Alt annet vil man jo lett kunne regne på. Jeg har venner som har veldig ulikt alkoholkonsum for å si det sånn, og om jeg ser for meg 30 av den ene typen eller 30 av den andre, kan det sikkert skille svært mange tusen på å spandere en fest på den ene typen og på den andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Kontrollfrik
Jeg kan ikke skjønne at det er vanskelig i det hele tatt. Jeg baserer ikke innkjøpet av vin på hva jeg tror hver enkelt gjest vil drikke basert på hvilke vaner de har. Jeg baserer ikke innkjøp av drikke på at alle skal få i bøtter og spann, så de kan rave hjem, hvis de ønsker. Jeg kjøper en mengde jeg tenker vil være nok (og det var blant annet her dere kom inn i bildet), og det får da jaggu holde. Å «spandere» drikke på gjester kan ta umulig koste mer enn å «spandere» maten de skal spise, og hvis Ronny, som alltid blir full, ikke synes han får nok, så får han bare synes det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Jeg har faktisk opplevd en bursdag der det var for lite både mat og drikke |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
I mål
|
Nå er det jo lenge siden du skrev dette. Men det er jo flott at du ikke synes dette er vanskelig, men da er det jo rart at du ber om innspill på pris og forventer få fornuftige svar. For meg ville alkoholen vært det som dro prisen, så da klarer ikke jeg anslå noe i alle fall. Hvis du vet mengden mat og drikke du vil kjøpe, er det jo bare å gange opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hva koster en fest?Jeg lurte ikke spesifikt på hva alkoholen kom til å koste. Jeg lurte på hva mat og lokaler kostet også. Og alt annet som lager en fest. Det falt meg ikke inn at dette skulle bli en alkoholtråd. Alkohol er enklest å finne prisen på i og med at den faktisk må kjøpes til en fast pris i én butikk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Introvert optimist
|
Jeg synes ikke det var rart. Forskjellige matalternativer har utrolig forskjellig pris. Det samme med lokaler. Pynte selv? Med hva? Ting du har eller ting du kjøper inn? Leie av duker eller papirduker? Det er utrolig mange variable og det er mange som er flinke til å komme opp med morsomme løsninger i alle prisklasser.
![]() |
#8 |
I mål
|
Jeg synes ikke det er noen grunn til å føle seg dum altså. På noen måte. Men når jeg tidligere har vært med på å diskutere pris på fest med folk, er det stort sett fordi folk lurer på hvor mye alkohol man skal regne med at går med. Derfor tok jeg det for gitt at det var det du lurte mest på så det var det JEG begynte å tenke på for å kunne anslå en pris. Jeg tror jo ikke alle tenker som meg, men sikkert noen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Hva koster en fest?Du kan regne 2 glass vin på meg, Hyacinth. Gleder meg til festen |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Hva koster en fest?Noen er jo også som meg, helt blind for hva som passer til hva. Jeg vet ikke umiddelbart om en vin passer til ditt og datt (og er ikke alltid interessert nok til å finne ut av det heller). Jeg tar med cider selv hvis jeg drikker, for det vet jeg at jeg liker og tåler.
![]() |
#12 |
søt
![]() Sv: Hva koster en fest?Vin som passer til maten er jo en ting, partydrikke utover kvelden noe annet? Du får alliere deg med en ølbrygger.
![]() |
#13 |
Introvert textrovert
|
Jeg brygget en ferdig, rosa, drink i en bolle litt utpå kvelden. jeg laget jo alt for mye, men de som ville drakk og en vindame mente til og med at den passet til desserten.
![]() |
#14 |
Kontrollfrik
Mannen har som sagt en sånn kompis og nevnte på eget initiativ at han skal sjekke ut muligheten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hva koster en fest?Jeg tar det for gitt at folk ikke gir meg vin i gave for jeg vet ikke forskjell på matvin og billig drikkevin. Hadde jeg fått vin hadde jeg regiftet den eller satt den på bordet. Jeg fikk ingen vin i gave, men så vet alle som kom at jeg ikke tåler alkohol og ikke liker smaken heller.
![]() |
#16 |
Kontrollfrik
Man ser helt klart jubilanten an når man gir gave. Det er teit å gi vin til en som ikke liker vin. Jeg gir ofte vin i gave, både fordi jeg liker å gi det og fordi det er mange jeg kjenner som ønsker seg det. Jeg har aldri fått øl i gave, og det setter jeg pris på, for jeg liker det ikke. Og det vet de fleste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Jeg tror ikke dette er et utbredt problem, heller, og tenker at det i denne tråden er et stråmannsargument. Jeg tror ingen her snakker om fester hvor drita fulle gjester styrter (dryler?) vin midt på natta.
![]() |
#18 |
Kontrollfrik
Nei, jeg håper iallfall ikke vår fest blir sånn. Og jeg tror det ikke heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Hva koster en fest?Jeg kunne glatt kommet i skade for å åpne første og beste flaske og sette fram til felles glede. Om noen skulle finne på å gi meg en dyr flaske håper jeg de sier ifra, at denne her bør du spare til en passende anledning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Introvert textrovert
|
![]() |
|
|