|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politikeres ektefeller og aksjehandel
Ja, og akkurat slike ting har jeg opplevd flere ganger fra henne. Jeg har ikke fått med meg akkurat det du nevner, men hun kommer enkelte ganger med noen sånne idiotiske og nedlatende uttalelser. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Whatever, never mind
|
Og så lot hun etterpå som om hun ikke hadde ment det slik. Sist redigert av Éowyn : 17-09-23 kl 18:07. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Politikeres ektefeller og aksjehandelJeg tror faktisk ikke dette var lett å finne ut av for Solberg. Han har virkelig gjort seg flid med å skjule sporene sine. Sånn sett så blir det kanskje mer alvorlig for Huitfeldt - mannen hennes ser ikke ut til å gjort en på langt nær like «god» jobb med å skjule hva han drev med - det ville vært lettere for henne å finne ut av det, enn Solberg.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Når ansvaret er hos en som får barnetillegg på yføretrygden hva mannen har i inntekter til enhver tid, så burde nå statsministeren også ha kontroll på hva mannen driver med. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
flisespikker
|
Sv: Politikeres ektefeller og aksjehandelOm ikke annet er det en del treffsikre kommentarer ute og går omkring saken. Nils August Andresen skrev på Minerva i går at han «tror ganske få ville mistenke Erna Solberg for med vitende og vilje å risikere sin stilling og sin politiske arv for å tjene 1,8 millioner kroner på lyssky aksjehandler.» Fuchsia Blix repliserte på Bluesky at «Jeg tror ganske få ville mistenkt selv Bjørnar Moxnes for å ville gjøre det for et par solbriller, men her er vi»
|
|
|
#6 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg er helt enig i at det er sammenlignbart.
|
|
|
#7 |
|
Shake it out!
|
Enig.
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Politikeres ektefeller og aksjehandelOg så syns jeg det blir interessant å få opp tidslinjene her. Jeg vil tro at E24 satt i en skikkelig knipe i dagene opp til valget der: Publisere noe ikke-bekreftet rett før et valg, selv om de nok var temmelig sikre på at dette VAR en sak, eller ha solid substans i saken, eller vente til det var bekreftet, etter valget. Det er litt damned if you do, damned if you don't.
|
|
|
#9 |
|
Librocubicularist
|
Eg hadde misforstått eit spørsmål i skjemaet. Ein får ein rekning med tre vekers betalingsfrist på heile beløpet, i mitt tilfelle var det 27.000, altså ca. 10% av inntekta mi. Når ein ikkje kan betale dette innan tre veker, går det til Statens innkrevingssentral, som trekk 10% av trygda kvar månad, til beløpet er betalt. I mellomtida blir ein flagga i alle registre, slik at ein ikkje kan kjøpe så mykje som eit par vintersko med faktura på Klarna eller tilsvarande. Så i praksis får ein i underkant av eit år, med ganske krevande økonomi.
|
|
|
|
#10 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Hvem er «deler av pressen»? Det er jo E24 som har kjørt denne saken, mener du at redaksjonen i i E24 har ventet med å publisere en sak som var trykkeklar for å gi Høyre en fordel i valget? Det er i så fall en drøyt konspiratorisk påstand som bare bidrar til å spre mistillit. Mediene har jobbet beinhardt de siste årene med å avdekke høyst kritikkverdige forhold hos politikerne våre, og fortjener ikke sånne antydninger.
Nei, det er egentlig ikke så vanskelig. Saken skal trykkes når den er kvalitetssikret og klar. Punktum. Dette skjer jo med varierende sensasjonsstørrelse ved hvert eneste valg, så her er redaksjonene godt trent.
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg jobber ikke i media, men publiserer likevel ett og annet i blant. Syns ikke det alltid er klokkeklart når noe er "kvalitetssikret godt nok", det er jo en vurderingssak, men det er kanskje annerledes i pressen?
|
|
|
#12 |
|
|
Ja. Hun har jo ikke akkurat hatt rent mel i posen til en hver tid før. Det er mange "Oi, ups!"-episoder i løpet av hennes regjeringstid. Hun vedtok et regelverk som medførte at folk ikke kunne feire bursdag, konfirmasjon, bryllup eller dåp, og bare så vidt markere begravelser, selv måtte hun feire sin egen 60-årsdag. Hun ansatte sin egen forsvarsminister som fiskeridirektør, på en svært luguber måte. I tillegg utnevnte hun to av egne regjeringsmedlemmer til statsforvaltere, og "visste ikke" at regjeringer sluttet med dette i 1908. Også har hun jo etter hvert temmelig mange uttalelser, som vitner om mangel på empati og tidvis er direkte slemme. Noen eksempler: "Jeg har råd til tannlege, og det har mange andre også", «Jeg har klart å være på jobb i alle årene med dette, og jeg har noen år med mensutrasjonsperioder», "[...] så er spørsmålet hadde de egentlig råd til [mat] før og?" Hun gikk også langt i å peke på Pia Roll som delvis ansvarlig for det Tor Mikkel Wara opplevde, noe hun også nektet å beklage i ettertid, da det viste seg at det var Waras egen samboer som sto bak.
Hun sier jo selv at dersom hun blir statsminister igjen kan dette løses ved at hun har innsyn i hans VPS-konto. Om det er så enkelt, kunne hun jo ha sørget for å få det for lenge siden. Når hun nå skjønte at hun måtte legge kortene på bordet, brukte hun seks dager på noe som kunne tatt en time eller to.
|
|
|
|
#13 |
|
Ute på tur
|
Sv: Politikeres ektefeller og aksjehandelJeg tror kanskje ikke Erna har visst om dette hele tiden, men jeg tror hun har visst om dette i noen måneder/uker før det sprakk. Og at de håpte de skulle komme seg over valget.
|
|
|
#14 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Politikeres ektefeller og aksjehandelDet jeg har lært av denne saken er at det er godt mannen min alltid tjener for godt til at jeg noen gang har fått barnetillegg, for jeg har null kontroll.
|
|
|
#15 |
|
|
Sv: Politikeres ektefeller og aksjehandelJeg leste "Det blåøyde Norge" i sommer og syns de to forfatterne Eva Joly og Nina Witoszek ser på norske forhold med et forfriskende slemt, harselerende og ondt øye. Så på boken som mer underholdende enn sann. Men de siste to månedene ser jeg jo at de har fått inn et poeng eller to eller tre ... Sist redigert av daffy : 17-09-23 kl 21:48. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: Politikeres ektefeller og aksjehandelI listen min over famøse uttalelser glemte jeg den gangen hun sa at fattige burde kjøpe aksjer. Det er jo ganske morsomt sagt, fra en som tydeligvis har så god råd at en million eller to til eller fra ikke merkes.
|
|
|
|
#17 |
|
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, og om man legger til mange uttalelser i samme gata fra Sindre sin bok, så får man et bilde av hvordan verden ser ut gjennom Solberg/Finnes-familien sine briller. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Politikeres ektefeller og aksjehandel«Familiefaren Finnes har blant annet dette rådet å gi sine lesere: «To heltidsstillinger, og dermed to fulle inntekter, er det beste.»
|
|
|
#19 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
«Hvorfor spiser de ikke kaker?»
|
|
|
#20 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Politikeres ektefeller og aksjehandelPåstanden var at "journalister ikke har lov [til å handle aksjer] i det hele tatt". Dette er på et generelt nivå feil. Uten å kjenne en eneste KK-journalist, så er jeg rimelig sikker på at hen kan kjøpe aksjer om hen ønsker det, og trade som bare rakker'n. Verken Finanstilsynet eller noen andre vil komme inn og ta hen for aksjehandel.
|
![]() |
|
|