Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-21, 14:52   #141
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Ja, men det gjøres av de tillitsvalgte , det er ihvertfall normalen.

Ja.

Gammel 23-05-21, 15:00   #142
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Sånn helt fra sidelinjen. Jobber i det private. Det er ikke sånn at jeg hvert år kan forhandle om egen lønn. Da er det stort sett bare i forbindelse med endring av stilling innad i bedriften. Ellers følger vi sentrale forhandlinger, og innimellom har overordnet mulighet for å gi noe ekstra individuelle tillegg, men det er slett ikke hvert år. Vi har lønnssamtale veldig sjelden, og da er som regel lønnsjusteringen ferdig bestemt, og det er mest til info.

Jeg har jobbet både i det offentlige og det private og har samme erfaring. Og jeg begriper ikke at lærere skulle være vanskeligere å bedømme innsatsen på enn andre akademikere eller andre som ikke produserer x ting eller kan måles på andre veldig konkrete parametre. Jeg sier ikke at det er enkelt med individuell avlønning, bare at det ikke er umulig.

At man ikke ønsker individuell vurdering er en annen sak, og selvfølgelig helt ok. Men det bør begrunnes med at man ikke ønsker ulik avlønning basert på annet enn utdannelse og ansiennitet, ikke at det er umulig.

Ellers stemmer det at de fleste oppgjørene var rene justeringer, og så hadde man muligheten til å rette opp skjevheter og belønne ansatte med kompetanse man ville beholde. For så vidt også til å ikke belønne dem som gjør en dårlig jobb. Som vel er en av de få mulighetene man har til å motivere noen til å enten anstrenge seg mer eller finne en ny jobb med det oppsigelsesvernet man har i Norge. Så kan man diskutere om det er ok å bruke lønn slikt, helt klart. Men kanskje diskutere dette med individuell lønn i en egen tråd, generelt. Og ikke knyttet til lærere.

Og uansett. Det skulle selvfølgelig aldri vært lønn verken basert på popularitet eller karaktersnitt.

I USA har de forøvrig ganske snodige avlønningssystemer for lærere, mye basert på karakterer, og skolene får tilskudd basert på hvor gode elever de har. Og jeg har fått ganske mange psyke historier fra min amerikanske lærervenninne, og jeg kan jo forstå at man som lærer kan frykte hvordan deres individuelle lønn skal fastsettes.

Gammel 23-05-21, 15:01   #143
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg oppfattet deg som at du trodde at Input trodde at hun ikke ville få lønn i det hele tatt hvis hun ikke sendte inn krav om lønnsøkning. Skjønner godt at hun himlet over det. Jeg gjorde også det, men ikke i tråden.

Kan jeg få lov til å knegge litt over at noen trodde at pelle mente det?

Gammel 23-05-21, 15:06   #144
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Kan jeg få lov til å knegge litt over at noen trodde at pelle mente det?

Det går fint å lese det aller meste helt feil hvis man har vrangbrillene på og ikke har lyst til å prøve å tenke at noen sikkert deltar i debatten av interesse og ikke for å være ekkel mot andre. Jeg tenkte ikke engang på muligheten av at Pelle kunne mene noe slik.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-05-21, 15:28   #145
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste Pelle som at hun mente at man blir vurdert og justert selv om man ikke sender inn eget krav. Og syns det er litt pussig at hun ble tolket på en annen måte. Ledere har jo et selvstendig ansvar for å vurdere egne ansatte. Flere jeg kjenner har aldri sendt inn egne krav, men har likevel blitt ivaretatt av egen leder.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-21, 15:28   #146
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror vel neppe noen mener det er umulig, Milfrid, men at det ikke er noen god løsning for sektoren.

Gammel 23-05-21, 15:45   #147
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg oppfattet deg som at du trodde at Input trodde at hun ikke ville få lønn i det hele tatt hvis hun ikke sendte inn krav om lønnsøkning. Skjønner godt at hun himlet over det. Jeg gjorde også det, men ikke i tråden.

Nå skriver hun jo at hun godt forstod at hun uansett ville gå opp i lønn årlig.

Gammel 23-05-21, 16:11   #148
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg tror vel neppe noen mener det er umulig, Milfrid, men at det ikke er noen god løsning for sektoren.

Nå husker jeg ikke ordrett hva Input skreiv, men jeg mener hun skrev noe om at det var tøys at man kunne vite hvem som var god lærer eller ikke. Det som ble skrevet det og det noen andre har skrevet (ingen nevnt, ingen glemt) tolker jeg i retning av at det ikke var mulig å få til en rettferdig, individuell avlønning. Men jeg kan jo ha misforstår. It’s known to happen.

Jeg tenker uansett at det er bedre å diskutere individuell avlønning på generelt grunnlag og ikke knyttet mor lærere. For det er en interessant problemstilling. :nemlig

Gammel 23-05-21, 16:19   #149
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke hvem som har sagt hva, men jeg er blant dem som mener det ikke er mulig.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-05-21, 16:26   #150
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, sånn umulig ja. Jeg tolket deg som at det ikke praktisk lot seg gjennomføre (jmf debatten om at det ville ta mye tid, for eksempel).

Jeg er en av dem som mener det vil være svært vanskelig å vurdere hvem som gjør hva, jeg vet med sikkerhet at det ikke lar seg gjøre der jeg jobber. Det vil for eksempel være en grov undervurdering av jobben vår, hvis lønn skulle gjenspeile hvordan de ulike klassene presterte/fungerte. De fleste vet jo at den største jobben ofte gjøres med de som aldri blir sett på noe annet som "en vanskelig klasse".

Gammel 23-05-21, 16:35   #151
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Som jeg skrev så mener jeg jo at man ikke kan ha individuell avlønning basert på karakterer eller popularitetsundersøkelser blant elever og foresatte. Men jeg er helt sikker på at de som ville vært ansvarlige for å vurdere lønna, ville visst hvem som fortjente noen kroner mer i lønn enn den som ikke gjør det. På samme måte som andre ansatte som gjør en jobb i samhandling med andre og ikke leverer et produkt som enkelt lar seg vurdere. Som vel gjelder for de aller fleste av oss.

Men som sagt, om det er enighet blant flertallet av lærere at de vil ha det sånn som nå, så er det jo ikke noe å diskutere, egentlig. Det blir i alle fall meningsløst for meg å argumentere for at dere burde ha det sånn.

Input sa hun hadde sluttet om det ble individuell avlønning. Og jeg ville aldri begynt i en jobb hvor jeg kunne jobbet ræva av meg, dekket over andres manglende innsats, og blitt avspist med samme lønn som dem. Det hadde vært demotiverende for meg at det kun var tiden som ga meg mer lønn, ikke innsatsen.

Gammel 23-05-21, 16:43   #152
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Input sa hun hadde sluttet om det ble individuell avlønning. Og jeg ville aldri begynt i en jobb hvor jeg kunne jobbet ræva av meg, dekket over andres manglende innsats, og blitt avspist med samme lønn som dem. Det hadde vært demotiverende for meg at det kun var tiden som ga meg mer lønn, ikke innsatsen.

Og da er det jo helt ypperlig at du kan få det du vil ha og jeg kan få det jeg vil ha. Jeg er veldig enig i det blant annet Blondie, Hyacint og Appelsin sier.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-21, 16:46   #153
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Og da er det jo helt ypperlig at du kan få det du vil ha og jeg kan få det jeg vil ha. Jeg er veldig enig i det blant annet Blondie, Hyacint og Appelsin sier.

Som sagt. Om lærerne er fornøyde med dagens system så skal ikke jeg krangle om å endre det. Men jeg synes diskusjonen rund individuell avlønning, kriterier for det og fordeler og ulemper med begge ordningene er interessant. Men den kan jo godt ta i en tråd om det temaet, og ikke i tråden om lærerstreik eller ei, siden det ikke har noe med streiken å gjøre.

Gammel 23-05-21, 16:48   #154
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig enig med deg i det, Milfrid.

Gammel 23-05-21, 16:49   #155
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Da er det veldig flaks at du ikke er lærer.
Spøk til side, jeg tror som sagt det handler mye om kultur og muligens en del personlighet. Jeg stortrives i et miljø med et kollektivt ansvar, selv om det tidvis betyr at jeg må gjøre mer enn jeg egentlig får betalt for.

Gammel 23-05-21, 16:50   #156
Input

Input sin avatar

Standard

Lønn er i veldig, veldig liten grad motivasjonsfaktor for meg. Da hadde jeg vel neppe blitt lærer. (Selv om jeg faktisk synes jeg tjener godt nok som lektor, min personlige mening er at det er mange viktigere saker enn lønna som burde tas tak i. Men denne kronikken fikk meg til å endre litt synspunkt, jeg synes vi kunne ligget likt med andre kommunalt ansatte med samme utdanningsnivå, i hvert fall. Også er ikke reallønnsnedgang greit.)

Gammel 23-05-21, 17:00   #157
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Spøk til side, jeg tror som sagt det handler mye om kultur og muligens en del personlighet. Jeg stortrives i et miljø med et kollektivt ansvar, selv om det tidvis betyr at jeg må gjøre mer enn jeg egentlig får betalt for.

Jeg har selvinnsikt nok til å vite at jeg hadde vært en lærer man burde gitt lite lønn om det var individuell avlønning. Jeg har dyp respekt for de som er lærere og mener på generelt grunnlag at både dere og sykepleiere er yrkesgrupper som er heftig underbetalt.

Nå kan jeg jo ikke si spøk til side, for jeg mener det over. Men jeg har også en jobb med kollektivt ansvar for resultater og jeg gjør definitivt mer enn jeg får betalt for. Og trives med det.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Lønn er i veldig, veldig liten grad motivasjonsfaktor for meg. Da hadde jeg vel neppe blitt lærer.

Jeg motiveres av å belønnes, og av å lønnes. Men nå er jeg medeier i et selskap, og vi justerer lønnen vår etter inntekt, og akkurat nå har jeg ikke veldig mye mer enn de to nyutdanna vi nettopp ansatte (takk korona. ). Så jeg motiveres av mye mer enn lønn. Det å få til noe, få firmaet til å vokse, feks. Jeg hadde sannsynligvis tjent mer på å være lærer det siste halvannet året.

Men ja (be)lønning er viktig for meg. Ikke nok til at jeg velger jobb for å tjene mest mulig, da hadde denne Stavanger-jenta nok jobbet i oljen, men at innsats lønner seg er for meg viktig. Så ikke mengden lønn, men at det lønner seg.

Gammel 23-05-21, 17:03   #158
Input

Input sin avatar

Standard

Det viktige for meg er vel at jeg opplever 100% at innsats lønner seg i jobben min. Det eneste stedet jeg har opplevd at det ikke lønte seg var der hvor jeg la ned en vanvittig innsats som midlertidig ansatt og ikke fikk fast stilling selv om jeg fikk sterke signaler på at jeg kom til å få det. Og den type ledere hadde det jo vært tilsvarende grusomt å skulle forhandle lønn med.

Gammel 23-05-21, 20:37   #159
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg også! Virkelig.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-05-21, 20:45   #160
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg antar at dere lærere forstår at dette gjelder veldig mange andre yrker og arbeidsgrupper også. At noen gjør mer (mye mer!) enn andre med samme jobben og ca lønna. Noen er både mer effektive og dyktigere, rett og slett. Så det er ikke unikt for lærere. Det er heller ikke alt som står i arbeidsbeskrivelsen til den jobben man har, det er helt vanlig at det dukker opp varierte greier noen må håndtere og ta tak i.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:07.