|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#142 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?
Jeg har jobbet både i det offentlige og det private og har samme erfaring. Og jeg begriper ikke at lærere skulle være vanskeligere å bedømme innsatsen på enn andre akademikere eller andre som ikke produserer x ting eller kan måles på andre veldig konkrete parametre. Jeg sier ikke at det er enkelt med individuell avlønning, bare at det ikke er umulig.
![]() |
#143 |
Shake it out!
|
Kan jeg få lov til å knegge litt over at noen trodde at pelle mente det?
![]() |
#144 |
Panzerekstremfeminist
|
Det går fint å lese det aller meste helt feil hvis man har vrangbrillene på og ikke har lyst til å prøve å tenke at noen sikkert deltar i debatten av interesse og ikke for å være ekkel mot andre. Jeg tenkte ikke engang på muligheten av at Pelle kunne mene noe slik.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
villende
|
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?Jeg leste Pelle som at hun mente at man blir vurdert og justert selv om man ikke sender inn eget krav. Og syns det er litt pussig at hun ble tolket på en annen måte. Ledere har jo et selvstendig ansvar for å vurdere egne ansatte. Flere jeg kjenner har aldri sendt inn egne krav, men har likevel blitt ivaretatt av egen leder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå skriver hun jo at hun godt forstod at hun uansett ville gå opp i lønn årlig.
![]() |
#148 |
Shake it out!
|
Nå husker jeg ikke ordrett hva Input skreiv, men jeg mener hun skrev noe om at det var tøys at man kunne vite hvem som var god lærer eller ikke. Det som ble skrevet det og det noen andre har skrevet (ingen nevnt, ingen glemt) tolker jeg i retning av at det ikke var mulig å få til en rettferdig, individuell avlønning. Men jeg kan jo ha misforstår. Its known to happen.
![]() |
#149 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?Jeg vet ikke hvem som har sagt hva, men jeg er blant dem som mener det ikke er mulig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?Ja, sånn umulig ja. Jeg tolket deg som at det ikke praktisk lot seg gjennomføre (jmf debatten om at det ville ta mye tid, for eksempel).
![]() |
#151 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?Som jeg skrev så mener jeg jo at man ikke kan ha individuell avlønning basert på karakterer eller popularitetsundersøkelser blant elever og foresatte. Men jeg er helt sikker på at de som ville vært ansvarlige for å vurdere lønna, ville visst hvem som fortjente noen kroner mer i lønn enn den som ikke gjør det. På samme måte som andre ansatte som gjør en jobb i samhandling med andre og ikke leverer et produkt som enkelt lar seg vurdere. Som vel gjelder for de aller fleste av oss.
![]() |
#152 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Og da er det jo helt ypperlig at du kan få det du vil ha og jeg kan få det jeg vil ha. Jeg er veldig enig i det blant annet Blondie, Hyacint og Appelsin sier.
![]() |
![]() |
#153 |
Shake it out!
|
Som sagt. Om lærerne er fornøyde med dagens system så skal ikke jeg krangle om å endre det. Men jeg synes diskusjonen rund individuell avlønning, kriterier for det og fordeler og ulemper med begge ordningene er interessant. Men den kan jo godt ta i en tråd om det temaet, og ikke i tråden om lærerstreik eller ei, siden det ikke har noe med streiken å gjøre.
![]() |
#154 |
|
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?Veldig enig med deg i det, Milfrid.
![]() |
![]() |
#155 |
ctrl+z
|
Da er det veldig flaks at du ikke er lærer.
![]() |
#156 |
|
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?Lønn er i veldig, veldig liten grad motivasjonsfaktor for meg. Da hadde jeg vel neppe blitt lærer.
![]() |
![]() |
#157 |
Shake it out!
|
Jeg motiveres av å belønnes, og av å lønnes. Men nå er jeg medeier i et selskap, og vi justerer lønnen vår etter inntekt, og akkurat nå har jeg ikke veldig mye mer enn de to nyutdanna vi nettopp ansatte (takk korona.
![]() |
#158 |
|
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?Det viktige for meg er vel at jeg opplever 100% at innsats lønner seg i jobben min. Det eneste stedet jeg har opplevd at det ikke lønte seg var der hvor jeg la ned en vanvittig innsats som midlertidig ansatt og ikke fikk fast stilling selv om jeg fikk sterke signaler på at jeg kom til å få det. Og den type ledere hadde det jo vært tilsvarende grusomt å skulle forhandle lønn med.
![]() |
![]() |
#159 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Jeg også! Virkelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
søt
Jeg antar at dere lærere forstår at dette gjelder veldig mange andre yrker og arbeidsgrupper også. At noen gjør mer (mye mer!) enn andre med samme jobben og ca lønna. Noen er både mer effektive og dyktigere, rett og slett. Så det er ikke unikt for lærere. Det er heller ikke alt som står i arbeidsbeskrivelsen til den jobben man har, det er helt vanlig at det dukker opp varierte greier noen må håndtere og ta tak i.
![]() |
|
|