|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
| Se resultatene: Kan man servere "alt" i en konfirmasjon? | |||
| Alt er greit- det er konfirmantens dag! |
|
15 | 12,71% |
| Mor far lar konfirmanten bestemme ut fra deres forslag |
|
37 | 31,36% |
| Konfirmanten bestemmer, men pris/hva som er praktisk mulig spiller også en rolle |
|
57 | 48,31% |
| Konfirmasjonsmiddag skal være "ordentlig" middag- kjøtt eller fisk- med forrett og dessert. |
|
21 | 17,80% |
| Konfirmasjonsmiddag skal/bør være catering som koldtbord eller snitter |
|
6 | 5,08% |
| Annet |
|
4 | 3,39% |
| Tacokrydder/vi feirer ikke konfirmasjon |
|
5 | 4,24% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 118. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?Min konfirmant var mye mer reflektert enn jeg var da jeg ble konfirmert. Ungdommen nå til dags er så fine.
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Sv: Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?
Jeg satt og tenkte akkurat det samme! Faktisk tenkte jeg på denne tråden mens jeg vasket vinduer.
|
|
|
#3 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig. Her blir det ikke så mye penger heller, hun har valgt seg en bunad, og veldig mange er med på å spleise på den. Hun gleder seg veldig til å bruke den da! Senest på fredag hadde vi en gjeng 15 åringer her, og da gikk diskusjonen livlig rundt bordet om konfirmasjonen. Det ble også diskutert om man kunne velge å ikke "fullføre" da noen underveis hadde blitt veldig usikre på om det var riktig for dem. De tenker i alle fall mye på de store tingene i livet, og det synes jeg er en veldig fint ting. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?Valgte "Konfirmanten bestemmer ut i fra mors/fars forslag". Rett og slett fordi vi har visse grenser. Pizzabakeren er f.eks uaktuelt.
|
|
|
|
#5 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?Konfirmanten bestemmer innenfor forslag som er definert av foreldrene. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Sv: Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?Jøss, dere må henge i ganske ulike miljøer enn jeg. Da jeg vokste opp hadde "alle" hørt om noen som bare gjorde det for pengene, men på min skole så tror jeg alle konfirmerte seg av andre grunner. Enten religiøse, at det var forventet, fordi de syns det var en viktig anledning eller fordi det hørtes interessant og gøy ut. Jeg valgte å ikke konfirmere meg i det hele tatt fordi jeg ikke syns det hørtes interessant og gøy ut.
|
|
|
#7 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Da jeg vokste opp konfirmerte de fleste seg fordi de måtte. Det var omtrent like aktuelt å droppe det som det var å droppe å gå på skolen.
|
|
|
#8 |
|
Tittel og tittel....
|
|
|
|
|
#9 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Ja, jeg bodde på et lite sted der folk var veeeeldig tradisjonsbundne (og livredd bygdedyret), men svært få som kaller seg kristne. Praktisk talt ingen går i kirka. Vi var tre i klassen (to av oss var inflyttere) som var vill og gal og konfirmerte oss humanistisk (eller borgerlig, som det het da), som de første fra bygda (måtte følge undervisningen i nabokommunen), og en som ikke konfirmerte seg. Bestevenninna mi ville også konfirmere seg borgerlig, men hun fikk ikke lov. Slik var det nok for mange, en selvfølge, og noe som hadde vært planlagt i mange år. Hvis noen konfirmerte seg fordi de var kristne holdt de det i alle fall for seg selv, for det ville vært nærmest sosialt selvmord å innrømme noe sånt. En del av det kristne konfirmantopplegget, blant annet enn overnattingtur, foregikk i skoletida, og da hadde de problemer med å finne ut hva de skulle gjøre med oss fire, for de var ganske nytt at ikke alle skulle delta. Dette var i '88.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 25-03-17 kl 21:33. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?Minis motivasjon var nok selskapet, tradisjonen og gavene. Nå når han snart er ferdig med kurset så kan vi oppsummere med at han syntes det har vært gøy på de samlingene som har vært.
|
|
|
#11 |
|
Licence to thrill
Sv: Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?Charlie: Konfirmantene sier selvsagt verken ja eller "ja" til noe som helst, verken i kristen eller alternativ konfirmasjon. Det handler ikke om å verken love eller bekrefte noe som helst.[/quote] |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Samme her! |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?Knapt noe innhold igjen? Det må stå dårlig til med konfirmasjonsoppleggene rundt omkring.
|
|
|
|
#15 |
|
~~~~~~~
|
Jeg syntes den kirkelige undervisningen har vært utrolig samfunnsengasjert - de har hatt flere tilrettelagte gudstjenester for funksjonshemmede hvor konfirmantene har hatt tjenester, de har hatt gudstjenester og kirkekaffe for de eldre - Mini syntes begge deler har vært fint. Karnevalgudstjenesten for barn hadde også vært bra.
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Der din konfirmerer seg tror jeg det er spesielt bra faktisk. Det er i alle fall det jeg har hørt. Det er et bra ungdomsmiljø, og jeg har hørt mye positivt om opplegget. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
~~~~~~~
|
Det er et veldig ungt miljø - lederene er utrolig bra og klart det har nok en viss påvirkning. De er på bølgelengde med konfirmantene.
|
|
|
#18 |
|
Personlig pessimist
|
Så bra! Her lager ungdomspastoren teambuildingopplegg hjemme på sin egen gård, og flere voksne par i menigheten er "faddere" for hver sin gruppe konfirmantert. Konfirmantene kommer hjem til dem, spiser kveldsmat og prater. Om både tro, ungdomstid, vennskap osv. Vi som lager oppleggene for gudstjenestene har alltid konfirmantene spesielt i tankene, særlig med tanke på det musikalske. For et par uker siden ville en av årets konfirmanter døpes på søndagsgudstjenesten, og venninnen min som var musikalsk leder den søndagen skrev like godt en helt egen sang til anledningen. Vi bryr oss virkelig om konfirmantene, og det er ikke lite krefter som legges ned hvert eneste år. Og det tror jeg merkes. Jeg ser at konfirmantene kommer på langt mer enn det som er obligatorisk, og opplegget er mye mer dynamisk enn det var da jeg var konfirmant i -95. Og opplegget var slett ikke så ille da heller, men langt mer tradisjonelt enn nå.
|
|
|
|
#20 |
|
Licence to thrill
Vet ikke om det var en kommentar til mitt innlegg, men for sikkerhets skyld. Standpunkt til om man deler trosoppfatningen til trossamfunnet man er medlem av. Jeg synes det er noe man burde ha en mening om, når man har valgt å stå der i kirken og bli bedt for av en forkynner av et religiøst samfunn foran menigheten. Det er det selvfølgelig helt greit å ha flere meninger om. |
|
|
|
![]() |
|
|