|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnNei. Jeg er ikke iallfall ikke uskyldsren der og prøvde ikke å bruke det som en unnskyldning for meg selv. Jeg er tenkte mer på at forskjellene er store hele året nå, mens da jeg konfirmerte meg var forskjellen stor akkurat den dagen og at det selvsagt bidrar til at man kanskje har et større ansvar mtp. måtehold.
![]() |
#2 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barn
Jeg går ut fra at dette økonomitipset kom fordi du fremdeles insisterer på at det er misunnelse og manglende mulighet til å gi dyr pengegave selv som er den egentlige grunnen til at jeg er imot store pengegaver til konfirmasjonen? I så fall kan jeg informere om at vi har spart barnetrygd i femten år, og kunne sikkert "gruset" både Lise og Per i klassen til femtenåringen vår når det gjaldt pengegave til konfirmasjonen vi holdt i vår. Det valgte vi likevel å ikke gjøre det, selv om pengene altså var der.
Mitt inntrykk er at de fleste har god kontroll på hvem som fikk hva, spesielt når det gjelder penger. Jeg har ikke fått inntrykk av at det er mer stilig å ha festen utenfor hjemmet enn i et leid lokale. De fleste som leier lokale, gjør det jo nettopp fordi de ikke har stort nok hus.
Det er jeg helt enig i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnHer blir det selskap hjemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnHæ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnOk, rine og 007 og evt andre som kjenner mange ungdommer: Hva vil dere si er en gjennomsnittlig pengesum til konfirmasjonen i 2015? Noen formening? Finnes det statistikk på dette, forresten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
© All rights reserved
|
Vet ikke om det finnes statistikk og jeg tror det varierer veldig fra sted til sted. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
maler
|
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnhttp://www.dn.no/magasinet/2015/05/0.../fint-gavebord
![]() |
#9 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnGjennomsnitt på 33.500,- |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Bedreviter
|
Gjennomsnitt betyr jo ikke at alle barn får 33 500 eller mer. Det betyr jo at ganske mange får (betydelig) lavere summer også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
#IsItOctoberYet?!
I know, men som sagt så kommer nok våre betydelig under det. Og vi er vel ikke akkurat vant til å havne der på skalaen in general, uten at det betyr noe i bunn og grunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Personlig pessimist
|
Hvis det er inkludert bunadi gave til jentene, så er det jo ikke rart om snittet er så høyt.
![]() |
![]() |
#13 |
#IsItOctoberYet?!
Sant nok. Det tenkte jeg ikke på. Jeg var rask til å tenke at det var kontanter, men det står jo gaver og da vil jeg jo tro at bunad tas med der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnHar konfirmant til våren. Hun får bunad og selskap.
![]() |
#15 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnDet gjør nok våre også, og de har neppe vondt av å oppleve hva det vil si å få færre materielle goder enn snittet, for en gangs skyld. Faktisk tror jeg det er helt greit, når jeg tenker meg om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnSe, der bidrar du til å øke snittet betraktelig, Izzi.
![]() |
#17 |
#IsItOctoberYet?!
Herregud, ja |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnBunad koster mye penger - men den "må" jo ikke være nysydd til konfirmanten. Har arvet bunad selv, og er happy med det, og som nevnt over får konfirmanten min gamle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnAlt sølvet på min bunad har en praktisk funksjon (lukke skjorten, lukke vesten, lukke mansjettene osv), så den må nok fremskaffes i komplett versjon. Jeg tror det gjelder for en hel del bunader. Ellers er jeg enig med deg i det prinsippielle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
Joda, men det må ikke være det dyreste fra starten av. Jeg levde godt med mine to barnesøljer fram til for et par år siden, faktisk. Og i stedet for mansjettknapper i sølv har jeg to kofteknapper i tinn jeg har sydd sammen. Det eneste som har en fuksjon på min bunad er halsknappen (der jeg før brukte barnesølje), og mansjettknappene (der jeg altså bruker sammensydde tinnknapper). Det er jo verdt en tanke at masse ungjenter får fullt sølvbelte nå, med alle stølene, noe som man kun så på eldre damer tidligere.
![]() |
|
|