Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmasjonsgave til eget barn

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-15, 12:44   #1
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave til eget barn

Nei. Jeg er ikke iallfall ikke uskyldsren der og prøvde ikke å bruke det som en unnskyldning for meg selv. Jeg er tenkte mer på at forskjellene er store hele året nå, mens da jeg konfirmerte meg var forskjellen stor akkurat den dagen og at det selvsagt bidrar til at man kanskje har et større ansvar mtp. måtehold.

Gammel 23-09-15, 16:50   #2
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Spar barnetrygden ett åt, så har du 10 000,- til konfirmasjonsgave.

Jeg går ut fra at dette økonomitipset kom fordi du fremdeles insisterer på at det er misunnelse og manglende mulighet til å gi dyr pengegave selv som er den egentlige grunnen til at jeg er imot store pengegaver til konfirmasjonen? I så fall kan jeg informere om at vi har spart barnetrygd i femten år, og kunne sikkert "gruset" både Lise og Per i klassen til femtenåringen vår når det gjaldt pengegave til konfirmasjonen vi holdt i vår. Det valgte vi likevel å ikke gjøre det, selv om pengene altså var der.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dere som jobber med ungdom, hvor mye diskuteres selve selskapet? Der må det være enorme forskjeller fra digre kalas til små selskap.

Mitt inntrykk er at de fleste har god kontroll på hvem som fikk hva, spesielt når det gjelder penger. Jeg har ikke fått inntrykk av at det er mer stilig å ha festen utenfor hjemmet enn i et leid lokale. De fleste som leier lokale, gjør det jo nettopp fordi de ikke har stort nok hus.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tenker vi alle kan gå litt i oss selv, i stedet for å bruke masse energi på å rettferdiggjøre valgene våre.

Det er jeg helt enig i.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 11:13   #3
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Her blir det selskap hjemme.
Får stort soverom i det nye huset, så da regner jeg med at sofaen plasseres der og
stuen forvandles til selskapslokale, den er ganske grei i formen sånn.
Oppussing blir det uansett nå i løpet av året, så den er grei.
Enda 2,5 år igjen, men jo mere jeg hører, jo mer stressa blir jeg.
Vi vil få konfirmasjon to år på rad, så da regner jeg med at yngstemann sin går på skinner.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 17:02   #4
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hæ?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 17:19   #5
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Never mind.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 18:00   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, rine og 007 og evt andre som kjenner mange ungdommer: Hva vil dere si er en gjennomsnittlig pengesum til konfirmasjonen i 2015? Noen formening? Finnes det statistikk på dette, forresten?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 18:51   #7
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ok, rine og 007 og evt andre som kjenner mange ungdommer: Hva vil dere si er en gjennomsnittlig pengesum til konfirmasjonen i 2015? Noen formening? Finnes det statistikk på dette, forresten?

Vet ikke om det finnes statistikk og jeg tror det varierer veldig fra sted til sted.
I vår hørte jeg summer fra 17-60 000 kr. Jeg har inntrykk av at mange fikk på 20-tallet og at de med skilte foreldre fikk mest.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 18:49   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://www.dn.no/magasinet/2015/05/0.../fint-gavebord
http://www.aftenposten.no/familieogo...e-522527_1.snd

Sitat:

Nylig ble det kjent at norske konfirmanter i gjennomsnitt får gaver til en samlet verdi av 33.500 kroner.

Sitat:

Konfirmantene får i snitt 20.000 kroner - og det er bare av foreldre og besteforeldre

Gammel 23-09-15, 18:54   #9
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Gjennomsnitt på 33.500,-

Jeg kan ikke se for meg at våre barn får slike summer Men jeg sover virkelig godt på natten allikevel, og kommer ikke til å spe på just because.

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 21:29   #10
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Gjennomsnitt på 33.500,-

Jeg kan ikke se for meg at våre barn får slike summer Men jeg sover virkelig godt på natten allikevel, og kommer ikke til å spe på just because.

Gjennomsnitt betyr jo ikke at alle barn får 33 500 eller mer. Det betyr jo at ganske mange får (betydelig) lavere summer også.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 21:44   #11
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Gjennomsnitt betyr jo ikke at alle barn får 33 500 eller mer. Det betyr jo at ganske mange får (betydelig) lavere summer også.

I know, men som sagt så kommer nok våre betydelig under det. Og vi er vel ikke akkurat vant til å havne der på skalaen in general, uten at det betyr noe i bunn og grunn.

Gammel 24-09-15, 00:29   #12
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Gjennomsnitt på 33.500,-

Hvis det er inkludert bunadi gave til jentene, så er det jo ikke rart om snittet er så høyt.

Gammel 24-09-15, 01:17   #13
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Hvis det er inkludert bunadi gave til jentene, så er det jo ikke rart om snittet er så høyt.

Sant nok. Det tenkte jeg ikke på. Jeg var rask til å tenke at det var kontanter, men det står jo gaver og da vil jeg jo tro at bunad tas med der.

Det er usikkert om eldste skal ta over min bunad eller ha den hun har arvet fra sin oldemor, men begge koster over kr 40.000,- uten sølv, jakke og sko ser jeg. Dog er jo det bunader vi har, så det blir ikke en kostnad på toppen av noe for vår del, annet enn omsying.

Gammel 23-09-15, 21:13   #14
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Har konfirmant til våren. Hun får bunad og selskap.
Det er langt utenfor min økonomiske ramme som alenemor og jeg har allerede spart en god stund.

Gammel 24-09-15, 00:03   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det gjør nok våre også, og de har neppe vondt av å oppleve hva det vil si å få færre materielle goder enn snittet, for en gangs skyld. Faktisk tror jeg det er helt greit, når jeg tenker meg om.

Gammel 24-09-15, 08:53   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Se, der bidrar du til å øke snittet betraktelig, Izzi.

Gammel 25-09-15, 00:12   #17
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Se, der bidrar du til å øke snittet betraktelig, Izzi.

Herregud, ja

Kanskje hun må få den julen før Jeg vil jo ikke være med å dra snittet opp - heller ned

Gammel 24-09-15, 12:59   #18
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Bunad koster mye penger - men den "må" jo ikke være nysydd til konfirmanten. Har arvet bunad selv, og er happy med det, og som nevnt over får konfirmanten min gamle.

Så tenker jeg at det er slett ikke nødvendig at bunaden kommer komplett med sølv og alt. Sølv er noe som er fint å spare opp over tid eller gaveideer for flere, og man kan ønske seg til jul og bursdag. Og sølvbelte - som har vært diskutert på FP før - er et konebelte, og slett ikke noe en 15-åring burde gå med hvis bunadstradisjon betyr noe (hvis jeg hadde kjøpt konebelte som en del av en bunadspakke hadde ihvertfall ikke min 15-åring gått med det før hun var godt voksen). Fikk basic bunad og sparte til bl.a. cape selv, gjorde søsteren min også. Det var aldri noe rart med det.

Vet familier som har pusset opp til konf. men det var nok "sparket bak" - de hadde gjort det likevel. Å få jakke i konfirmasjonsgave på høsten er vel så fornuftig som det berget av sølvsmykker jentene fikk i gamle dager. Høres ut for meg som endel av de spesielle gavene som nevnes i tråden her kanskje er ting foreldrene hadde bestemt seg for å bidra med helt uavhengig av konf.

Husker en del ønsket seg og fikk både kamera, symaskin og lignende ting i min tid - og mye penger, også. Båt er det ganske vanlig her at unger får fra ca. 12 årsalder om de bor sjønært. Så det er ikke så veldig "spesielt" her, men naturligvis en flott gave (som mine ikke får). Om foreldre gir selskapet og antrekk så syns jeg det er en mer enn flott nok gave. Så får jo folk bestemme resten sjæl. Jeg gir ikke noe cash, da. Heller en økonomiinnføring med budsjett og regnskap for konfen, - kunnskap er ikke tungt å bære.

Tror ikke de rundt her er så opptatt av om det er ute eller hjemme - her er alt fra pinnestoler i stua via telt i hagen til lokale. Vet en som hadde det i garasjen, også. Fordrer at man har garasje, naturligvis

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 13:57   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Alt sølvet på min bunad har en praktisk funksjon (lukke skjorten, lukke vesten, lukke mansjettene osv), så den må nok fremskaffes i komplett versjon. Jeg tror det gjelder for en hel del bunader. Ellers er jeg enig med deg i det prinsippielle.

Gammel 24-09-15, 14:03   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Alt sølvet på min bunad har en praktisk funksjon (lukke skjorten, lukke vesten, lukke mansjettene osv), så den må nok fremskaffes i komplett versjon. Jeg tror det gjelder for en hel del bunader. Ellers er jeg enig med deg i det prinsippielle.

Joda, men det må ikke være det dyreste fra starten av. Jeg levde godt med mine to barnesøljer fram til for et par år siden, faktisk. Og i stedet for mansjettknapper i sølv har jeg to kofteknapper i tinn jeg har sydd sammen. Det eneste som har en fuksjon på min bunad er halsknappen (der jeg før brukte barnesølje), og mansjettknappene (der jeg altså bruker sammensydde tinnknapper). Det er jo verdt en tanke at masse ungjenter får fullt sølvbelte nå, med alle stølene, noe som man kun så på eldre damer tidligere.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:21.