|
Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
Se resultatene: Converse til bunaden? | |||
Ja, hvorfor ikke? |
![]() ![]() ![]() ![]() |
31 | 16,15% |
Nei, er du gal? Bunadspolitiet tar deg. |
142 | 73,96% |
Whatever |
15 | 7,81% |
Jeg klarte ikke endre til tre valg på mobilen. Jeje. |
4 | 2,08% |
Deltakere: 192. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Ellers gnistrende enig med Tally og Pøbel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Kunne aldri ha gått med annet med bunadssko til bunad selv. Nå har jeg veldig gode sko og kunne gjerne brukt de mye om de ikke hadde sett sjøstygge ut til alt annet enn bunad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?
Til festdrakter har man på seg hva man vil.
Fins mange flotte heldekkende koneluer som hører til bunaden. Hvorfor kan ikke de brukes?
![]() |
#144 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Jeg er enig med deg, men det er det mange som ikke er (jamfør ramaskriket fra i fjor). Det er derfor jeg synes det hadde vært morsomt. Særlig siden de som er mest imot dette som regel ikke er de ivrigste til å opprettholde tradisjonene selv.
![]() |
#145 |
Epikur
|
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Jeg synes at "bunadspolitiet" som motpol til converse blir helt latterlig. Jeg regner meg ikke som et bunadspoliti, men jeg er et historisk og kulturelt interessert menneske som er opptatt av drakter, autensitet, håndverk og tradisjon.
![]() |
#146 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jepp, latterlig- kunne ikke vært mer enig, og jeg er heller ikke noe bunadspoliti (jeg reagerer i alle fall ikke på solbriller og bunad eller på om folk har bunadsøredobber eller perler i ørene når de går med bunad) men Converse og bunad hører da virkelig ikke sammen, selv om bunadskoene kom inn i bildet senere enn selve bunaden. Jeg kommer ikke til å klubbe ned noen hvis jeg ser dem med denne kombinasjonen i 17.mai-toget, men jeg synes det er tåpelig og teit, og det er jeg heldigvis i min fulle rett til å gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Semiaktiv
Signerer full tog helt! Jeg synes converse og bunad skjærer i øynene, ville aldri gått med det selv eller latt ungene gå med det, men ville heller aldri kommentert det om jeg så noen hadde det. Men i denne tråden blir det spurt etter andres mening, og da sier jeg hva jeg mener og hvorfor (og nok et tilfelle der man er livredd for at barna skal måtte gjøre noe annet enn det de har lyst til).
![]() |
#148 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Jeg tenkte på en tradisjonell hijab, et bunadshodeplagg er selvsagt helt greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Semiaktiv
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Marsjerer man med Converse i korpsene nå til dags forresten? (Innrømmer at jeg ikke har lagt merke til det, men da jeg selv spilte i korps som barn var det krav til svarte skinnsko).
![]() |
#150 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Oppdatering: Har avtalt med kidsa at vi skal se etter nye svarte sko som verken er Converse eller bunadssko. Kjenner jeg shopping-genet til minste rett slipper vi hvertfall unna de lilla leopard-conversene. Eldste er nok mer lunken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Jeg synes både converse og hijab er helt ok til bunad. Så klart ikke vakkert eller korrekt, men det plager meg ikke.
![]() |
#152 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Kulturarv er ikke statisk, men en utvikling og videreføring av tradisjoner. Bilde tatt i går blir med inn i historien og man vil om 100 år diskutere hvordan man levde og bar bunaden i 2014 kontra f.eks. 1980 og 1964 osv. Man vil se at det da har foregått en utvikling også på de enkelte bunadene igjennom flere tiår.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 09-05-14 kl 09:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Semiaktiv
Bra skrevet! For min del vil Converse bli å bevege seg litt vel langt unna opprinnelsen. Mulig bunadsko også er utenfor opprinnelsen, men Converse blir litt i fjerneste laget for min del.
![]() |
#154 |
Epikur
|
Jeg tenker man har et oppdrag som foreldre å ikke alltid la ungene gjøre det de vil, men lære ungene skikk og bruk, forventet oppførsel i visse sammenhenger (hva har du på deg i forhold til bryllupsinvitasjonen,. hva betyr SU, hvor begynner du med bestikket, hvordan stryker du en skjorte, hvordan håndhilser du) og sette krav til "sånn gjør man, sånn gjør man ikke".
![]() |
#155 |
In love with a fairytale
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?De hadde fått lov. Frøkna på 3 brukte sneakers og bunad i fjor, bunadskoene passet ikke. Gutta får lov til å gå i dress og sneakers. Den kampen hadde jeg ikke tatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Semiaktiv
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Jeg får ikke prikket deg HV, men HURRA!
![]() |
#157 |
Har diplom
Jeg er tildels enig med deg. Mine unger kan bestikk, de kan hilse, takke og oppføre seg pent. Og de tar på seg det de får beskjed om i en begravelse (riktignok noen år siden sist, men jeg vil tro de hadde gjort det nå også). |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Har diplom
Altså. De har Converse de fikk i USA i fjor (=billig), og de har fått påfyll fra bestemor som nettopp har vært på USA-tur. Grunnen til at jeg nevnte merket var for å beskrive skoen, jeg kunne ha sagt høye tøysko med hvit gummi på tåa, men det var litt mer kronglete. Minste har et par jukse-converse med for i, hun er minst like glad i de som de ekte, og kunne ikke brydd seg mindre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Semiaktiv
Ok, bytt ut merkepress med motepress da. Man kan ikke bli sett offentlig i noe annet enn sneakers, uansett hva man har på seg ellers, og hvilken situasjon man er i.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 09-05-14 kl 09:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Borte
|
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Det er for søkt å trekke ut en ting og mene at det er utslagsgivende for hele oppdragelsen. Her går antakelig 50% av bunadsjentene i joggesko/vanlige sko fordi de går veldig langt, og det er kjipt å få gnagesår. Jeg er opptatt av å lære ungene mine hva som er god privatøkonomi (yrkesskade) og da er det greit å la være å kjøpe et par sko som skal brukes bare en dag. Jeg tror ikke dermed at alle dere som kjøper bunadsko får luksusfelle-barn selv om den økonomiske biten spiller en rolle for meg. Noen av bunadene jentene mine har brukt eller skal bruke er arvet gjennom generasjoner, men sko er ikke tilhørende så da finner vi en annen løsning på det. (Bunadskoene ble forøvrig vanlig for folk flest på 30-tallet, i den grad "folk flest" brukte bunad. Før den tiden bruktes vanligvis vanlige sko til bunaden) Å si at de får ta på seg noe annet enn bunaden, som de elsker begge to, fordi vi ikke tar oss råd til nye sko eller fordi det er uaktuelt å gå tre timer med gnagesår, blir bare for dumt i mine øyne. Og jeg tror i grunnen det blir all-righte mennesker av mine også selv om de kanskje ikke blir veldig opptatt av skikk, bruk og HvaSomPasserSegTM. Jeg syns det er mye viktigere å lære seg å tolerere at folk er forskjellige i både bekledning og væremåte enn å innprente oppkonstruerte regler om hva som passer seg.
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Røverdatter : 09-05-14 kl 10:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|