|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag
Ja, enig, og der er vi inne på Tallulahs poeng om estetiske fag i skolen. Den type allmenndanning innenfor kulturfeltet, kunne hørt naturlig inn i grunnopplæringen. Det er jo absolutt til stede i læreplanen, men omfang og, ikke minst, didaktisk og faglig kompetanse på feltet hos grunnskolelærerne, er langt fra tilfredsstillende. Men så må det jo kjempe om status mot realfagstsunamien da.
![]() |
#2 |
This is normal!
|
Tror du det? Jeg vet ikke om jeg har samme inntrykk. Finnes det forskning på sånt tro? Er det gjort sammenlikninger mellom land?
![]() |
![]() |
#3 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag(Som en liten digresjon vil jeg tipse om Barnas konserthusserie i Oslo konserthus, som er en utmerket arena for barn å bli kjent med klassisk musikk.)
![]() |
#4 |
Yes, we can!!
|
Nei, det er et høyst subjektivt inntrykk.
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagHer er en fin kronikk om nedbyggingen av estetiske fag i skolen.
![]() |
#6 |
I endring
|
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagElektriker-Frøy trives godt i arbeiderklassen, tjener like godt som lav til middels middelklasse og er ikke særlig finkulturell av seg. Men at jeg av den grunn skal føle meg underdanig forhold til middleklassen det holder jeg meg for god til. Samfunnet tremger jo mannesker fra alle klasser det er jo det som gir mangfold og gode diskusjoner.
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
Jeg tenker at det er forskjell på trenger og trenger. Det er bra med mangfold, og det er flott at man har ulike interesser, men jeg syns ikke vi "trenger" en fattigdomsklasse, for eksempel.
![]() |
#8 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagNår eg les denne tråden slår det meg at det må vere veldig mange samfunnsvitarar på dette forumet.
![]() |
![]() |
#9 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagJa, jeg spør igjen - hva er en ideell sammensetning, egentlig?
![]() |
#11 |
Yes, we can!!
|
Ah, intrikat. For flest mulig, kanskje? For mangfold? For at samfunnet skal fungere? For at det skal gå fremover? For mobilitet og muligheter? For valgfrihet?
![]() |
#12 |
ej ikke møjkets heije
|
Men det er vel ikke i tvil om at det er greit at vi har både en arbeiderklasse og en middelklasse? Særlig når det er som i Norge at de tingene som skiller de to klassene er arbeidsoppgaver og kulturelle preferanser fremfor økonomi.
![]() |
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
Men får vi ikke et bedre samfunn om alle som er "nederst" på begg akser beveger seg oppover? Får ikke alle det bedre med mer kulturell ballast og en økonomi som ikke er elendig? (Nå har vi vel gjort ganske mye av nettopp det på økonomiaksen, noe som vel er en av hovedgrunnene til at vi har et godt samfunn her i Norge. Og det ville vært enda bedre med enda færre "left behind".)
![]() |
#14 |
Leser
|
Problemet er jo at mye av drivkraften i et samfunn forsvinner hvis det ikke er noe å "rømme fra" og noe paradis å komme til. Dette er jo nettopp den argumentasjonen som liberalistene argumenterer med ovenfor sosialistene.
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
Nei, men jeg setter da ikke likhetstegn mellom en fattigdomsklasse og en arbeiderklasse.
![]() |
#16 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagOg da snevrer man selvagt bare inn matrisen, det skjønner jeg jo, men om man tenker seg aksene som uendret.
![]() |
#17 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagFattigdomsklassen er de jeg tenker på som left behind. De vi nesten ikke kjenner en gang. Og den befolkes i ganske stor grad (i byene i hvert fall) av folk fra andre kulturer.
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagJa, og jeg tror jo det er "bra" at man innehar en viss økonomisk og kulturell kapital. Hva man ønsker å bruke den kulturelle kapitalen til, og hva man liker av dem er selvsagt en smakssak og ikke noe som bør klassebestemmes, akkurat.
![]() |
#19 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagJa, jeg tror jo ikke samfunnet nødvendigvis blir bedre av at færre liker Vikingarna, liksom, men det er fint om de gjør det etter en bred eksponering av andre kulturuttrykk også, og med god kulturell kunnskap. (Så lar jeg det stå åpent om det går AN å like Vikingarna om man vet "bedre".
![]() |
#20 |
ej ikke møjkets heije
|
Nei, blir det et bedre samfunn av det. Jeg er jammen ikke helt sikker. Jeg synes at folk skal få lov til å velge bort kultur og penger hvis de ønsker det. Uten at de blir noe mindre "verdt" av den grunn.
![]() |
![]() |
|
|