Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-14, 20:47   #1
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Det beste er om vi har noen ulike brev, og helst gjør litt egne variasjoner i tillegg. Da er de nødt til å lese og ta stilling til alle innspillene, noe som (forhåpentligvis) kan ta sin tid.

Gammel 30-01-14, 21:11   #2
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

@engasjert: små kommuner kommer aldri til å si nei takk til en lege. De fleste småkommuner har enorme rekrutteringsvansker. Får storkommunene mulighet til å kaste dem ut, så er det småkommunene som blir sittende igjen med "reservasjonslegene".

Her finner man høringsnotatet, og epostadressen man skal sende høringssvaret til: http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod...html?id=749568 Det er som flere over her har sagt full åpning for at alle og enhver kan sende sitt eget høringssvar. Du må skrive under med fullt navn, men ellers er det ingen krav til innhold eller form.

Gammel 30-01-14, 21:13   #3
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

@engasjert: små kommuner kommer aldri til å si nei takk til en lege. De fleste småkommuner har enorme rekrutteringsvansker. Får storkommunene mulighet til å kaste dem ut, så er det småkommunene som blir sittende igjen med "reservasjonslegene".

Jeg vet at små kommuner ikke sier nei til leger, de sliter nok med å få faste leger som det er. Men kommunen kan si nei til at legen får lov til å reservere seg.

Gammel 30-01-14, 21:12   #4
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Har ikke lest høringen, men bla. fremstillinger skrevet av Høyrefolk som støtter det. Akkurat som jeg ikke skal trenge å finne ut av hva legen min synes om å behandle polypper, bør jeg trenge å vite hva de synes om abort.

Og dette skal likeosm gi mindre byråkrati, som de så fint har påberopt seg før valget? Skal vi ha det slik for andre yrkesgrupper også? Slik at publikum må finne ut hva den enkelte NAV-saksbehandler, plan- og bygningslovbyråkrat og andre mener om diverse, før man henvender seg i en hastesak?

Og som lege Wasim skrev; hva med helsesekretærene? Skal de kunne nekte å overføre telefoner fra pasienter som vil ha time hos legen for abort? Eller gjelder God Samvittighet kun for leger?

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 21:28   #5
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

@engasjert: jeg har lest høringsnotatet og fulgt denne saken omtrent då tett som det går an fra starten av, ja. Jeg synes det er problematisk og bekymringsfullt at vi har fått denne debatten nå, og synes det er utrolig at en liten fraksjon skal få så mye makt i en så viktig prinsippsak som KrF har fått her. Alle norske leger og annet helsepersonell HAR reservasjonsrett mot å utføre og assistere. De har en helt selvsagt plikt til å hjelpe før ig etter.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 23:08   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som egentlig er mest feil i denne diskusjonen er at fastlegene henviser til abort. For de gjør jo ikke det. De informerer og snakker med kvinnen, og så skriver de under på at de har informert. De henviser ikke. Det går helt fint dersom de ikke skriver under også.

Gammel 30-01-14, 23:59   #7
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Engasjert, her.

Forøvrig dreier dette seg om ganske få leger, men det blåses opp til å bli kjempestort.

Det er kjempestort. Det ville være like ille om det dreide seg om bare én lege, eller om det ikke var noen kjente leger som ville benytte denne reservasjonsretten. Det er et alvorlig tilbakeslag for kvinners rettigheter hvis KrF og deres medløpere får slått en kile inni retten til selvbestemt abort på denne måten. Og det er det de vil med dette. De vet nok også at dette i seg selv ikke har så veldig stor betydning. Men de kommer altså ikke til å si seg fornøyd hvis de får gjennomslag for dette her.

Ben "looking to America" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 02:02   #8
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Her er et opprop:

http://www.opprop.net/nei_til_reserv..._for_fastleger

Man kan også like siden "Minkropp" på FB.

Gammel 31-01-14, 12:14   #9
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Her er et opprop:http://www.opprop.net/nei_til_reserv..._for_fastleger
Man kan også like siden "Minkropp" på FB.

Vet jeg rir kjepphest nå, unnskyld at jeg maser, men slike opprop og facebookaksjoner kan veldig lett avfeies og oversees. En offisiell høringsuttale kan ikke det. Vil derfor oppfordre alle om å heller/i tillegg sende en epost til postmottak@hod.dep.no og merke den "høringsuttalelse reservasjonsmulighet". Kopier gjerne innholdet i oppropet, eller tekst/bilder fra facebook, men bruk de offisielle demokratiske kanalene.

Gammel 31-01-14, 09:40   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo så mange yrker der man vil måtte stå i å gjøre ting man ikke syns er riktig. Som mellomleder skjedde det at jeg som en del av ledergruppen kjempet med nebb, klør, tårer og fakta for en sak - og tapte. Beslutningen som ble tatt var etter min mening både strategisk og moralsk gal. Men da den var tatt måtte jeg stå i det, stille meg bak og gjennnomføre den. Det var skrekkelig, og er grunnen - en av grunnene - til at jeg har valgt bort den rollen siden.

If you can't take the heat - get out of the kitchen.

Gammel 31-01-14, 10:31   #11
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Hvor: Oslo
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kanskje lærerne av samvittighetsgrunner burde kunne reservere seg mot de nye arbeidstidsbestemmelsene? Når man ser at det i realiteteten går utover livskvaliteten til en del av ungene man ikke får fulgt opp når et faktisk trengs?

Eller så burde man som saksbehandler hos NAV kanskje kunne reservere seg mot å følge regelverket når man ser at det blir feil for den brukeren man har med å gjøre?

Jeg blir så oppgitt over at leger som ikke er villige til å gi den hjelpen man faktisk har rett på når det gjeler abort på død og liv skal måtte jobbe som fastleger. Det finnes så utrolig mange andre stillinger man kan inneha som lege hvor abort aldri blir en aktuell problemstilling.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 10:40   #12
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er et viktig poeng du kommer med der, Olifant. Skal denne ekstra reservasjonsretten bare gjelde leger, eller skal andre yrkesgrupper også kunne toe sine hender og unnlate å hjelpe folk i situasjoner som handler om liv og død? Skal apotekansatte kunne reservere seg mot å selge angrepiller? Skal legesekretæren kunne reservere seg mot å forholde seg til abortsøkende kvinner? Og hvis fastlegene skal kunne reservere seg mot å hjelpe en kvinne med å sende begjæring om abort, burde ikke da personale i sykehusene kunne reservere seg mot å ha noe med kvinner som skal ha abort å gjøre? Å kjøre en kvinne inn på en operasjonssal er minst like direkte medvirkende i en abortprosess som å bistå med informasjon/sende begjæring på hennes vegne?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 31-01-14, 10:44   #13
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det er et viktig poeng du kommer med der, Olifant. Skal denne ekstra reservasjonsretten bare gjelde leger, eller skal andre yrkesgrupper også kunne toe sine hender og unnlate å hjelpe folk i situasjoner som handler om liv og død? Skal apotekansatte kunne reservere seg mot å selge angrepiller? Skal legesekretæren kunne reservere seg mot å forholde seg til abortsøkende kvinner? Og hvis fastlegene skal kunne reservere seg mot å hjelpe en kvinne med å sende begjæring om abort, burde ikke da personale i sykehusene kunne reservere seg mot å ha noe med kvinner som skal ha abort å gjøre? Å kjøre en kvinne inn på en operasjonssal er minst like direkte medvirkende i en abortprosess som å bistå med informasjon/sende begjæring på hennes vegne?

Enig. Skal legene kunne reservere seg, teller andres samvittighet like mye, da må de også kunne. Husk å sjekk ut hvem du skal handle angrepille av, eller bare dra på et annet apotek, verre er det ikke. Også blir det jo så mye mindre byråkrati når staten skal ha oversiskt over alle disse.

Gammel 31-01-14, 10:53   #14
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Enig. Skal legene kunne reservere seg, teller andres samvittighet like mye, da må de også kunne. Husk å sjekk ut hvem du skal handle angrepille av, eller bare dra på et annet apotek, verre er det ikke. Også blir det jo så mye mindre byråkrati når staten skal ha oversiskt over alle disse.

Just precis, pelle. Skal du og jeg skrive høringsinnspill sammen?

Gammel 31-01-14, 12:23   #15
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg er helt på linje med Pelle i at argumentene faller så til de grader igjennom. Argumentet om at man da vet hva som er holdningen til fastlegen ifht er jo revnende likegyldig! Jeg vil ikke vite om legen er mot abort, mot barn produsert i samboerskap, rasist, for eller mot healing osv, jeg vil ikke forholde meg til det overhode! Jeg vil ha, forventer å få, en fastlege som holder sine egne preferanser, verdier og livssyn utenfor jobben og behandler meg profesjonelt!

Gammel 28-02-14, 21:08   #16
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Standard

Man kan spøke, men i Arizona fikk de nesten gjennom en lov som ville gitt servitørerer reservasjonsrett mot å servere homofile. Heldigvis ble det nedlagt veto http://ipad.dagbladet.no/2014/02/27/.../usa/32049469/

Gammel 31-01-14, 19:54   #17
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Just precis, pelle. Skal du og jeg skrive høringsinnspill sammen?

Det hadde vært genialt om dere kunne komme med et forslag som kan kopieres eller modifiseres.

Og gjør som gajamor sier dere, ikke glem å sende til der det spiller rolle på ordentlig!

Gammel 31-01-14, 13:04   #18
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ikke sant!

Eller hva med offentlige ansatte som er strerkt imot surrogati av etiske grunner. Skal de få fritak fra å behandle saker som omhandler surrogati, f.eks. embryoadopsjon?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 14:07   #19
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Selv jobber jeg mye med rusmidler. Mon tro om jeg kan få fritak for slike saker, da jeg selv er avholdsmenneske og mener at rus er synd og skam, og ikke minst veldig skadelig for samfunnet?

Gammel 31-01-14, 14:11   #20
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar stadig avgjørelser som omhandler liv og død direkte.
Av og til utfører jeg sågar aktiv dødshjelp. Dette er egentlig ting som strider imot min personlige overbevisning. Alt liv er egentlig hellig.
Jeg mener jeg bør få fritak for å ta disse avgjørelsene.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:26.