|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolestart for 5-åringer?Generelt er jeg ganske lei av at PISA slenges fram i tide og utide som en støtte for temmelig tabloide og overforenklede argumenter. PISA er en enorm og kompleks undersøkelse som de færreste har grundig kjennskap til utover hva journalistene velger ut i sine overskrifter. Og vi vet jo alle hvor gode journalister er til å gjengi og tolke kompleks forskning korrekt.
Skjønte du hva dette betydde? Diagnostiske kartleggingsprøver er laget for å fange opp de som presterer under en gitt kritisk grense. Denne grensen settes på bakgrunn av nasjonale resultater på de 20 % dårligst presterende. Det vi si at bekymringsgrensen ligger alltid på 20 % på nasjonalt nivå. Det er sånn bekymringsgrensen defineres.
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Og virkelig, å ikke bli bekymret av det - da lever man i lala-land, altså!
|
|
|
#3 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Hvis norske barn gjør det dårligere på skolen enn for eksempel Tyske barn, så må det da være både smart og lurt å synse/føle/mene rundt det?
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolestart for 5-åringer?Jeg tror ikke det bare når de starter på skolen sin skyld hvordan norske barn gjør det. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Og jeg tror økt tilpasning er bra for alle, både "svake" og "sterke", og blir sur av den oppstilte polariseringen av det, som i den IDIOTISKE kronikken til hun SV-dama nylig.
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?
|
|
|
#9 |
|
|
Åh, sukk. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
Tyske barn gjør det bedre enn norsk barn på PISA-undersøkelsene, som egentlig er det eneste vi har å bruke for å sammenlikne. Tyske barn starter på skolen som seksåringer og har 9 år obligatorisk skolegang. Av de som ligger på "PISA-toppen" i matematikk har rundt halvparten av landene skolestart ved sju år, bare noen få har skolestart ved fem år. Altså antar jeg at alder ved skolestart på ingen måte er noen avgjørende faktor.
|
|
|
|
#11 |
|
Guardian of the galaxy
|
Jeg driver og argumenterer for hvorfor jeg kan tro/mene/påstå at Norske barn holdes tilbake.
|
|
|
#12 |
|
kamerat
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Jeg mener at den norske skolen ikke er særlig god til å makse ut potensialet til barna, verken de svake eller de sterke. Men jeg har ikke noen særlig tiltro til at en femåringreform vil fikse dette på noen som helst måte. De får forbedre systemet for dem som allerede er der, før de begynner å putte nye grupper inn i det.
|
|
|
#14 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Jeg syns denne hadde et godt svar, som peker på det sørgelige i at barna av de ressurssterke jo alltid klarer seg. Men smarte barn fra ressurssvake hjem ikke får det løftet de skulle fått i en "likhetsskole". Er set ikke sånn at vi har ekstremt lav "klassemobilitet" i Norge? Kanskje dette er en del av det bildet?
|
|
|
#16 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Jeg skjønner ikke helt hvorfor det både skal diskuteres tilpasset undervisning og enda tidligere skolestart i samme tråd.
|
|
|
|
#17 |
|
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Spent på hvordan det blir for min til høsten. Han er høstgutt. Er ikke din også det?
|
|
|
#18 |
|
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolestart for 5-åringer?Det hadde jo blitt noe annet om 5 åringene hadde startet på skolen som 5 åringer. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Da man startet opp med 6-åringer i skolen var det ment å være en myk start med høyere voksentetthet og mer plass til lek. Slik er det ikke lenger. Nå er skolestart for 6-åringer slik det var for 7-åringer da jeg startet på skolen.
|
|
|
|
#20 |
|
|
Det er faktisk ikke slik det var da du var 7 engang, det er tøffere. Læringstrykket til dagens 6-åringer er langt høyere enn de var da jeg begynte som 7-åring i -92.
|
|
![]() |
|
|