|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er NAV virkelig så ille?
Veldig, veldig enig. |
|
|
|
|
|
#142 |
|
By the Sea
|
Det ville jo vært en quick fix. Men en svært urimelig en. Helt på linje med følgende retorikk rundt kriminalitet: En del innvandrere begår kriminelle handlinger - om vi hiver ut alle som ikke er etnisk norske, vil det bli mindre kriminalitet i landet.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 09-05-13 kl 11:13. |
|
|
|
|
|
#143 |
|
This is normal!
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg er enig med Esme. At man har rett på noe, betyr ikke at man må kreve det.
|
|
|
|
#144 |
|
Halloen!
Jeg synes ikke dette er sammenlignbart i det hele tatt, men innlegget ditt illusterer veldig hvor godt vant vi er til at andre skal ta vare på oss og hvor absurd det da virker for noen å lese forslag om å kutte litt (for litt er stikkordet) i noen av godene våre. |
|
|
|
|
|
#145 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Muskel og skjelettlidelser er det lettvint å ha fokus på, men det virker som fullstendig tabu å snakke om økt sykefravær som forårsakes av økt alkoholkonsum i befolkningen. Det utgjør mellom 10 og 15 prosent av langtidsfravær og 1/3 av korttidsfraværet. Selv om det er arbeidsgiver som står for kostnadene ved korttidsfraværet så er det snakk om ganske betydelige samfunnsøkonomiske konsekvenser. |
|
|
|
|
|
#146 |
|
Erfaren nok
|
Jeg er også enig i det. Diskusjonen rundt kronisk og diffuse sykdommer kom vel ut fra Rine sitt innlegg.
|
|
|
#147 |
|
Halloen!
Sv: Er NAV virkelig så ille?Guava:Hm, for meg ville det vært like fett økonomisk å være sykmeldt i seks måneder som å være i full jobb, iallfall. Jeg ville til og med sluppet transportutgifter. Jeg snakket altså om sykmeldinger, ikke om uføretrygd, i mitt forrige innlegg. |
|
|
|
|
|
#148 |
|
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Barnetrygd får man uansett så det har lite å si i regnestykket. |
|
|
|
|
|
#149 |
|
|
Og dette er så forskjellig fra nav-kontor til nav-kontor, og er vel det jeg ser på som det aller største problemet. Det første nav-kontoret jeg tilhørte, kalte meg inn til samtale med saksbehandler to uker etter at jeg fikk innvilget AAP, det andre kontoret sendte meg på et helt verdiløst kurs over to år etter st jeg flyttet dit, da hadde jeg enda ikke fått møte noen saksbehandler, til tross for at jeg ringte dem og ba om det med 48 timers mellomrom (som er så ofte man får lov til å legge igjen meldinger) hver eneste uke siden jeg flyttet dit. Hadde jeg da vært litt annerledes skrudd sammen enn jeg er, hadde det ikke vært noe problem å bare sitte hjemme og vente til jeg hadde vært på AAP lenge nok til at jeg kunne syke om varig ufør
|
|
|
|
#150 |
|
Halloen!
Ja, det har du rett i, men likevel kjenner jeg mange unge mennesker som "foretrekker" NAV foran arbeid, altså, og det bekymrer meg.( "Foretrekker" var en overforenkling, det skjønner du sikkert, det blir mer som "det beste av to onder." ) |
|
|
|
|
|
#151 |
|
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg tror kanskje at voksne som kan leve greit på NAV bør tenke over hva som formidles til ungdommer. Jeg tror ikke slike holdninger kommer fra intet. |
|
|
|
|
|
#152 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Ja, jeg ser hva du mener, Rine. Og jeg er langt på vei enig med deg at en del av dagens unge har et urealistisk bilde av virkeligheten. (Det finnes heldigvis en hel masse flott ungdom også, gudskjelov.) Men det jeg lurer på er - for det ser ut til å ha kommet opp i flere av disse diskusjonene - er det virkelig så lett å få statusen "ung ufør"? Om det bare er sånn at man har blitt litt deppa fordi bildet av voksenverdenen ikke stemte med virkeligheten? Det er nemlig ikke det inntrykket jeg har.
|
|
|
|
#153 |
|
Gullfisk
Det ffinnes visstnok en regel som sier at om ungdommen dropper ut fra videregående, har de krav på å bli forsørget av foreldre. Men ja, holdninger kommer fra et sted. Likevel: Jeg har sett nok av fortvilte foreldre som jobber hardt for å få sine ungdommer til å gjøre en innsats selv, så det er nok ikke så lurt å generalisere på det punktet heller.
|
|
|
|
#154 |
|
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Det stemmer ikke det dere sier nå. Alle barn under 18 år har krav på å forsørges av foreldrene, unge voksne som fortsatt holder på med ordinær videregående opplæring, har også krav på å forsørges av foreldrene frem til de fyller 19 år.
|
|
|
|
#155 |
|
Gullfisk
Sånn var det, takk. Jeg gikk meg vill i paragrafene.
|
|
|
|
#156 |
|
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Men, jeg kjenner til flere eksempler der NAV foreslår at unge voksne kan flytte hjem til foreldrene sine når de egentlig har krav på sosialstødnad.
|
|
|
|
#157 |
|
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Men er situasjonen slik at ungdommer dropper ut av skolen og spiller data om nettene mens foreldre finansierer dem? I så fall bør det brukes temmelig sterke midler inn i slike hjem tenker jeg? Hva kan evt gjøres? |
|
|
|
|
|
#158 |
|
Halloen!
Sv: Er NAV virkelig så ille?Man går vel sjelden direkte ut fra videregående og rett i uførestatistikken, nei, og jeg mente heller ikke at det er så "lett." Typisk er at man forsøker å ta opp igjen litt fag (ta påbygg over flere år, f.eks) enten alene eller i kombo med forskjellige tiltak hos NAV (noen kontorer har egne tiltak for unge) og at det skurer og går noen år. Noen kommer seg selvsagt på rett kjøl ved hjelp av disse tiltakene, heldigivs, men for mange klarer ikke å skrape sammen verken karaktere eller kompetanse nok til å komme seg videre. Ganske typisk for jenter er jo også at de får et barn eller to også før de er 23, slik at de for alvor har spilt seg ut på sidelinjen både i forhold til arbeid og skole. Økonomisk virker det kanskje som en god ide i starten, men ganske snart skjønner de jo at komboen lese-skrivevansker/skolesvak og småbarn + skolegang er veldig vanskelig. |
|
|
|
|
|
#159 |
|
Librocubicularist
|
|
|
|
|
#160 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Elles trur eg det er mykje i det Esme seier, om rett på ved behov, eller bare krav på.
|
|
![]() |
|
|