Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-13, 20:43   #141
Krem
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Akkurat nåh! har jeg kommet inn fra hagen etter å ha ligget på pallesofaen med kindle'n og et glass vin. Tror det er favoritthageaktiviteten min! (Men så er hagen raket, og jeg har plantet stemor i noen av krukkene så det så litt vår ut!)

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (192,7 KB, 35 visninger)
Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-13, 20:48   #142
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har aldri fått hageputer til å trives.

Å neiiii, ikke si det'a!

Gammel 27-04-13, 09:38   #143
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Å planlegge planting såpass tidlig at jeg sår frø, det tror jeg aldri kommer til å skje før jeg blir pensjonist. Så tror det blir handling av stauder og puter ja, trenger ikke ta alt med en gang med ta litt hvert år. Godt tips å plante minst tre og tre.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-13, 10:15   #144
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har de siste fire årene gått på hagesenter hver gang noe avblomstrer, og kjøpt noe nytt som blomstrer NUH. Effektivt. Men ikke billig.

Men hvor blir det av de 577 løkene jeg satte ned i fjor? Jeg vil ha varme!

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-13, 11:30   #145
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aubrieta må ha drenering, de vil ikke være våte på bena. Blomstene bør plukkes vekk når de er avblomstret. De skal ha sol eller delvis skygge. Dette er en steinbedsplante.

Hvor hadde du den, Polyanna? Og hvor har du din, Candy?

Gammel 27-04-13, 11:35   #146
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg nyter Magnoliablomstring i UK. Jeg skal ha Magnolia. Vårferie i UK skal heretter gjennomføres hvert år, har jeg bestemt, det er så fin oppvarming til hagesesongen hjemme!

Gammel 27-04-13, 11:37   #147
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg tror det ligger i accidental gardeners natur at de ikke planlegger så godt at de forkultiverer, HV, men for all del. Jeg hadde mitt dyreste blomsterår den gangen jeg brukte en formue på alskens sågreier uten å få en eneste blomst av det. Og kvittet meg med alt sammen, seff.

Så om noen trenger potter og stæsj til forkultivering så gir jeg bort alt jeg har!

Gammel 27-04-13, 11:52   #148
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min står i, eh, et bed? Med steinmur som den kryper innimellom og bark oppover der den sprer seg. Jeg plukker ikke bort, da. Det kan være ambisjon for i år!

- No. 4 -
Gammel 27-04-13, 19:30   #149
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Nå er snøen borte, og jeg kan begynne hagestellet. Sesongen i fjor ble avsluttet med bæring av stein og hogging av røtter, og årets sesong begynner på samme vis. Satte opp en tiårsplan da vi kjøpte huset, og nå som halve tiden er gått og det fremdeles er kaotisk der ute begynner jeg å tvile på om vi kommer i mål. Det er de store prosjektene som ligger dårligst an: Muren rundt terassen skal vekk og erstattes med et tregjerde, trappen skal fjernes og en ny skal bygges på den andre siden, steinmuren mot naboen må bygges opp på nytt, og det skal lages platting foran kjellerleiligheten.

Plattingen er målet mitt i år, men skal jeg få til det må det bæres mange hundre kilo stein først. Så her blir det steinbed enten jeg vil det eller ei.

Gammel 27-04-13, 19:39   #150
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Så herlig det så ut, Krem! Her er det kald vind, og jeg har egentlig ikke noen god lun plass å sette meg sånn enda.

Vi har saget ned to trær som sang på siste verset. En stor, gammel rosehagetorn og et dødt plommetre. Sånn er det med gamle hager. Vi har fortsatt fire epletrær og en rosehagetorn til, og det er utrolig mange trær her , så det ble ikke akkurat tomt. Men mulig vi planter et tre midt mellom de vi sagde ned. Må få opp røttene først. men det blir til høsten tror jeg.

Gammel 27-04-13, 20:00   #151
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg har gjort hagearbeid!

Eg har sagd ned mykje einer på tomtegrensa, og vips! har eg ein rododendronhekk. Og så har eg rydda heile hagen for leiker og litt øydelagde ting, så no ser det i alle fall ut som ein ryddig "sosialbolighage" om ikkje noko meir.

Gammel 28-04-13, 22:49   #152
carmenzita

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er ferdig å rake, og det dukket opp to bed etter forrige eier, blir spennende å se hva som kommer opp i de.

Nå må jeg bare prøve å få gjødslet denne plenen litt.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-13, 23:35   #153
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har forsøkt å blante litt aubretia (?). Kjøpte noen sekker med jord og lasset på. REsultatet etterpå så ut som noe som ville passet inn i en cake-wreck-tråd for hagearbeid. Ble skikkelig sur, men man får vel igjen for å forsøke seg på noen snarveier underveis.

Gammel 28-04-13, 23:38   #154
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det ble plutselig høst, jo!

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 18:14   #155
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg har BLOMSTER i hagen! Flere krokuser, minst tre snøklokker og jaffal to scillia! I april!

- No. 4 -
Gammel 30-04-13, 19:09   #156
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heldiggris! Jeg har grønne blad, jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 19:29   #157
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg sjekket fjorårstallene og den første blomstringen i hagen kom over en måned senere enn i fjor.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 20:43   #158
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Hmmm. Her hører jeg definitivt hjemme. Har hortensia, rhododendron, klematis, lavendel, rosemandel og klatreroser. Har ikke gjort noen ting. Noe jeg bør gjøre NUH?

Gammel 30-04-13, 20:47   #159
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har satt primulaene, påskeliljene, krokusene og perleblomstene fra påskepynten, og de frøsådde ryllikspirene, ut til herding. Det begynner å bli alvorlig fullt av småplanter i vinterhagen min, så noe måtte ut. Ertene truer med å ta over hele rommet, de har vokst til taket. Spent på om de kommer til å blomstre snart.
Mann og barn har måkket fram plenen og plantekassene, jeg har måkket fram markterassen. Naboen har fremdeles en drøy meter snø på sin plen.

Gammel 30-04-13, 22:37   #160
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg sjekket fjorårstallene og den første blomstringen i hagen kom over en måned senere enn i fjor.

Vi hadde blomstrende krokus 13. mars i fjor, ikke bare en, men mange. I dag er det to krokus som blomstrer, de andre er på vei opp. jeg regner med vi har krokus til 17. mai, minst.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:47.