|
|||||||
| Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
flisespikker
|
Sv: Vil du være med på en religionslekse?Jeg lovet å fortelle hvilke bibelvers som ble brukt, så her kommer de!
|
|
|
#4 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Vil du være med på en religionslekse?Når det gjeld dette med vanskeleg tilgjengelege tekstar, merkar eg at eg har fleire ulike måtar å lese på. Om eg skal lese Jo Nesbø har eg eit anna oppmerksomheitsnivå, ei anna lesehastighet og ein annan måte å flytte blikket over sida på, enn om eg skal lese Hamlet. Og dersom eg sett meg ned med ei diktsamling, les eg gjerne høgt og mykje meir ei-og-ei-linje, for å få med meg lydane, medan når eg les prosa les eg fortare inni meg. Viss eg prøver å lese Shakespeare i Jo Nesbø-tempo, vil eg nok ikkje få med meg så mykje. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
kamerat
|
Sv: Vil du være med på en religionslekse?Referansedybde er alltid av det gode, synes jeg, og jeg skjønner ikke at det går an å synes at man ikke trenger flere/bedre referanser. :elfenbenstårn:
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Sv: Vil du være med på en religionslekse?Jeg får virkelig ikke frem hva jeg mener fordi jeg liker Shakespeare veldig godt dramatisert. På "originalspråket" til og med. Jeg syns mange av historiene i bibelen kan være, morsomme, interessante, såre, skrekkelige og relevante. Det er altså ikke historiene og tankene jeg finner kjedelige. Men jeg syns for det første det er kjedelig å lese teaterstykker, og jeg syns det er kjedelig å lese i bibelen. På grunn av skrivestil. Jeg syns det handler om personlig preferanse, ikke hvorvidt man mangler referansene eller ikke. Akkurat som ekstremt dyktig laget musikk kan være ultrakjedelig. Toto sine låter for eksempel, hadde vært mye mer interessant å høre på om et skranglete punkband spilte dem, enn flinkismusikerne i Toto selv. Et perfekt maleri kan være kjedelig å se på, selv om håndverket er bra. Jeg betviler altså ikke håndverket til Shakespeare, men jeg betviler noe av håndverket til noen av skribentene i bibelen. Det betyr ikke at jeg fratar bibelen dens plass i kulturhistorien.
Sist redigert av Tallulah : 21-09-12 kl 13:16. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
kamerat
|
Sv: Vil du være med på en religionslekse?La meg bare starte med å si at jeg ikke driver og anklager deg for kulturløshet og grunne referanser, Tally. Du vet at jeg beundrer deg for hvor godt orientert du er i massevis av kultur. Men here goes.
|
|
|
#8 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vil du være med på en religionslekse?1. I Tredje Mosebok 19:18 står det at «Du skal elske din neste som deg selv.» |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Vil du være med på en religionslekse?Jeg har laget en spin-off: http://www.foreldreportalen.no/forum...d.php?t=142039
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Sv: Vil du være med på en religionslekse?Jeg syns nok at måten tekstene i bibelen er skrevet på, eller Shakespeare, gjør det vanskeligere å trenge inn i tekstene og det er noe av det som gjør det kjedelig. Tålmodighet er ikke det jeg ar mest av, liksom. Men jeg er ikke med på at det skal være et argument mot å lese selv, i det hele tatt. Men jeg er altså ikke redd for å mene at noe er kjedelig, til tross for deres enorme betydning. Ei heller er jeg redd for utfordringer, men bibelen og Shakespeare er nok ikke det jeg tar tak i først, siden jeg har et greit overflatetak på referansene. Jeg skal også innrømme at jeg ikke tar de største utfordringene på det skjønnlitterære planet, jeg trives best med å lese faglitteratur.
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Vil du være med på en religionslekse?
Tekstene i Bibelen er det vanskelig å si noe om som helhet. Jeg synes kanskje det er litt rart om alle er vanskelige å trenge inn i. Det er veldig mange ulike sjangere, skrevet av ulike forfattere, ulik språklig oppbygning osv. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
kamerat
|
Sv: Vil du være med på en religionslekse?Så klart. Og morsommere!
|
|
|
#14 |
|
kamerat
|
Sv: Vil du være med på en religionslekse?Det magiske er jo at jo mer man leser, jo mer blir tilgjengelig og ikke-lenger-kjedelig! (Som med det meste av kultur. Men man blir kresen, så klart.)
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Jeg er ikke enig med at tilgjengelig er ensbetydende med ikke-kjedelig, altså. Men selvsagt kan ting bli morsommere når man forstår dem. Eller enda mer dust. :hadde et oppgjør med kristenfilosofene under exphil:
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Vil du være med på en religionslekse?Mitt problem er at jeg har EN hastighet, og den er veldig kjapp. Det gjør at mange poenger går meg hus forbi, dessverre. Der er lydbøker veldig bra!
|
|
|
#17 |
|
kamerat
|
Sv: Vil du være med på en religionslekse?Noen blir helt klart enda mer dust, ja.
|
|
|
#18 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Vil du være med på en religionslekse?Du tenkte på denne sjarmerende historien?
|
|
|
#20 |
|
Leser
|
Nå dreier vi inn på emnet matamatikk, og selv om 70 x 7 (som sikkert ble brukt fordi 7 var et hellig tall) er høyt, så er det nok et lite stykke unna uendelig.
Er ikke det god moral da? Selv om settingen var grotesk?
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 21-09-12 kl 16:05. Årsak: inne -> inn |
|
|
|
![]() |
|
|