Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bukser med smal passform, måtte de brenne! (Jente 9 år)

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-12, 20:05   #141
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bukser med smal passform, måtte de brenne! (Jente 9 år)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det med sko: Jeg syns det eneste som var igjen av Tallulahs argument var at barna ble tilbudt noe som var ukomfortabelt og kunne gi sopp, og da syns jeg sammenligningen med sko var relevant.

Jeg går ikke med på at smale bukser er seksualisering og voksengjøring av barn.

Eh, det bar da en snodig reduksjon av mitt argument (som for øvrig ikke var spesielt opphauset eller rasende heller).

Bukser med smal passform er det ikke noe i veien med. Men det er forskjell på smal og trang. Når jeg ser småjenter med trange jeans de ikke kan sitte ordentlig på huk i, og som gir dem en rørleggersprekk som ikke likner grisen, så er ikke det bukser til smale barn altså. Da er det upraktiske voksenkopibukser. Og jeg har et smalt barn, så jeg vet forskjellen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 20:09   #142
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg lover at det ikke er projisering at jentungen ble oppriktig lei seg for at hun kunne velge mellom én (1) modell i H&M-katalogen, og forbeholder meg retten til å være sint på H&M for det.

Jentebuksene er veldig smale da man kommer opp i 10-12 års størrelse. Opp til str 128 måtte jeg alltid lete for å finne smale nok bukser til frøkna, og enda måtte de strammes veldig. Nå kan hun bruke mange av de vanlige modellene.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 20:20   #143
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når barn er ni år gamle har vel foreldrene fortsatt en viss innvirkning på hvor trange bukser som kjøpes. Bukser man ikke kan bøye seg i og som viser rompesprekken er jo rett og slett for små. Til et litt mindre barn ville jo den samme buksa vært mulig å bevege seg i.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 20:32   #144
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De er mer enn lange nok i beina.

Gammel 09-08-12, 20:42   #145
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ser fleire har påpeikt det, men WOW har buksene du leitar etter, trur eg. Litt baggy og med strikk nederst.

Gammel 09-08-12, 20:51   #146
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Kjenner jeg er på linje med Filifjonka og Polyanna her. Jeg forstår ikke helt dette fokuset på seksualisering. Men det kan hende det er fordi jeg har en tynn gutt selv, som det er vanskelig å finne smale nok bukser til.

Gammel 09-08-12, 21:06   #147
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

De er mer enn lange nok i beina.

Jo, men det varierer jo ganske mye hvordan buksene passer oppe i forhold til beinlengden.

Gammel 09-08-12, 21:08   #148
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det jeg synes er trist er at det fremdeles er slik, kanskje i enda større grad en tidligere, at det hos jenter i 9-årsalderen og oppover gir status å passe trange bukser/bruke små størrelser. Noen av dere sammenlikner det å være særlig smal med særlig bred, og dette kan i min verden dessverre ikke sammenliknes. Jentene i min datters omgangskrets sammenlikner størrelser og klær, og det gir status å f.eks bruke str xxs hos Wow. Det er flaut å bruke store størrelser og dette gjør det selvfølgelig enda mer trist å ikke få på seg bukser de andre prøver. Når dette gjelder helt normale jenter, som tidlig får en følelse av underlegenhet og skam knyttet til egen kropp, så er det fryktelig trist.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 21:11   #149
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Men det kan hende det er fordi jeg har en tynn gutt selv, som det er vanskelig å finne smale nok bukser til.

Nei, jeg har en smal gutt selv med samme problem. Jeg har dog ikke noe problem med å se forskjell på smale buksemodeller og skinny jeans.

Gammel 09-08-12, 21:16   #150
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg er nok litt preget av å ha vært et veldig tynt barn med lange bein, i en tid da buksene IKKE var tilpasset det. De som passet i beinlengde måtte snurpes inn i livet og så generelt utrolig lite kule ut. Lange tynne barn fins jo også, så jeg syns ikke det er grusomt at det fins bukser som egner seg for den fasongen - selv om de ikke passer alle.

Det vil jo aldri bli sånn at alle passer samme type bukse.

Sist redigert av Filifjonka : 09-08-12 kl 21:27.
Gammel 09-08-12, 21:23   #151
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns de har mye på HM som er verken superskinny eller "sexy", jeg:

Denne rosa er en av de som er "Smal passform" og jeg ser jo at det er en bukse som passer for de spikertynne jentene, men "seksualisert"??

Og denne rød er vel ikke hverken skinny eller sexy?

Og det var det jeg fant på ett minutt nå. Jobber egentlig, serru.

Gammel 09-08-12, 21:24   #152
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det er jo konsekvensene som er det viktige her. Jeg tviler ikke på at også lekeprodusentene har som mer eller mindre eneste agenda å selge masse, masse leker, men den praktiske konsekvensen er at leketøytilbudet er idiotisk kjønnspolarisert på en etter min mening ganske ødeleggende måte. Ditto er den praktiske konsekvensen av klesprodusentenes salgsagenda at jentunger med helt normale kropper ikke får de samme buksene som de spurvetynne venninnene sine, noe jeg mener kjapt kan bidra til et forkvaklet kroppssyn og unødvendige traumer.

Jeg tror nok at produsentene speiler kroppssynet til samfunnet, heller enn at det skaper det. Grunnen til at produsentene lager ting er at det selger. Og jeg tror som sagt at moten ikke skaper holdninger, men holdninger skaper moter. Uheldig er det uansett.

Det finnes jo noen merker som går for den "trendsetter"-greia og ikke vil ha klærne sine på tjukke folk, var det ikke Armani som sa noe sånt en gang, da? At han ikke ville at kvinner i større størrelse enn størrelse 38 skulle bruke klærne hans, for da så ikke klærne hans vakre ut mer, og de skulle være vakre.

Men sånn som vektkurvene peker så er det jo en veldig lite bærekraftig ide over tid, da.

De store designerene har nok av tynne nok modeller, så der forblir de vel tynne. Men det er kommet mye stormote - nettopp av den grunn du påpeker - det er penger i det.

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg er imot skoleniformer. Mannen min er engelsk, og sier at uniformerne pimpes hele tiden, pluss at det alltids finnes billige og dyre utgaver av samme uniform, og at barna alltid er kjappe til å se selv den minste detalj som kan avsløre om det er en "billigutgave".

Enig. Jeg er redd slike workarounds ikke fungerer, de er nettopp det - workarounds.

Gammel 09-08-12, 21:28   #153
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg kan ikke heller se noe seksualisert med de buksene Polyanna viser der.

Gammel 09-08-12, 21:42   #154
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne ser jeg har en litt rar passform, i hvert fall på dette bildet.

Men det var egentlig den eneste jeg fant som jeg reagerte på?

Gammel 09-08-12, 21:49   #155
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Seksualisert er nå et ganske kraftig ord. Men jeg synes det er ganske åpenbart at det har påvirkning på barna og på oss voksne at jentene har tajte, kroppsnære klær, mens guttene har mye løsere og komfortable klær.

Jeg har to tynne barn, men synes det er helt håpløst at jentebukser i størrelse 92 er smale. De jentene skal rulle rundt på gølvet med bleierompa si og de buksene er absolutt ikke komfy altså.

Gammel 09-08-12, 21:50   #156
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg ser ikke noe å reagere på med den røde heller jeg. Hva er galt?

Gammel 09-08-12, 21:59   #157
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Veldig enig, og det er ett av argumentene som gjør at jeg er glødende for skoleuniform. Til alle!

(Nei, ikke med foldeskjørt og slips, men joggebukser og skolegenser. Som passer til alle, og som er lett å vaske og tåler tørketrommel og... :drømmer: )

Jeg har vippet over til positiv til skoleuniform siden også.
Det skjedde etter at jeg hadde barn i en skole med omtrent den uniformen du skisserer, veldig lettvint. Og veldig ok at de hadde idrettsuniform også. Savner den skolen litt.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 21:59   #158
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min 11-åring har hatt mange "skinnyjeans". De har aldri vært trange og ubehagelige. Når de endelig har blitt skinny er de også for korte. Skinnyjeans passer ikke henne heller.
Poenget mitt er at bukser er vanskelig. Er du lang og tynn er også utvalget lite. Det er ikke så kult med sleng i jeansen når det ikke er det som er drømmen. Buksene Polyanna linker til (i første innlegg) har vi hatt noen av, men for å få lengden er de snurpet i livet. Det har blitt endel baggy jeans her også. Det ser greit ut på hennes fasong også.

Jeg synes egentlig ikke det er så vanskelig å unngå utfordrende klær til jenter. Utvalget er greit i vanlige klær ellers. Men jeg gruer meg til jentene blir opptatt av merker. Håper det ikke er bråvåkning om et år.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 22:00   #159
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg syns ihvertfall ikke skoleuniform skal innebære at alle barn skal gå i joggebukser hver skoledag i 10 år. Noe så depressivt.

Gammel 09-08-12, 22:03   #160
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Seksualisert er nå et ganske kraftig ord. Men jeg synes det er ganske åpenbart at det har påvirkning på barna og på oss voksne at jentene har tajte, kroppsnære klær, mens guttene har mye løsere og komfortable klær.

Jeg har to tynne barn, men synes det er helt håpløst at jentebukser i størrelse 92 er smale. De jentene skal rulle rundt på gølvet med bleierompa si og de buksene er absolutt ikke komfy altså.

Det er jeg helt enig i. Str 92 uten plass til bleiebak er tullete.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:31.