|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Ekvilist
|
Sv: Skrekkelige Oslo
Dette er jeg helt enig i. Men skal det monne, så tror jeg at man må tenke langt utover den biten at matte og norsk er det viktigste. Og det må brukes penger. Jeg har alltid vært forkjemper for barnevernspedagoger og sosionomer inn i skolen. Disse kunne fungert som avlastere og veiledere for lærere gjennom å delta i oppfølging og kommunikasjon med utsatte barn, deres nærmeste og hjelpeinstanser. Og drive med annet forebyggende arbeid. Så vidt jeg har skjønt er det lite sosialt arbeid i lærerutdanningen, og lærerne har så vidt jeg har lest og skjønt heller ikke noe ønske om mer av den slags som en del av jobben som allerede er proppfull av oppgaver - man ønsker å undervise.
|
|
|
#142 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Skrekkelige OsloJeg tenker at det skulle gått ALARM-ALARM når en elev ikke lærer å lese og regne og begynner å falle av. Det er jo KRISE!! Da burde det både vært et mind set og midler til at man satte alle kluter til for å fikse det. Som ekstremtiltak tenker jeg også at det å måtte gå en klasse om igjen kanskje ikke burde vært så tabu. Det er mange grunner til at det er kjipe greier, altså, men jeg blir litt overrasket over HVOR umulig den tanken er i Norge. "Gå om igjen en klasse?!?! Traumer! Det sosiale! Nedverdigende!!". Men når 20% går ut av grunnskolen som funksjonelle analfabeter, tenk hvilke traumer og ydmykelser de både har vært igjennom, og skal igjennom i resten av sitt liv?? Burde ikke det trumfe det meste??
|
|
|
#143 |
|
This is normal!
|
Sv: Skrekkelige OsloSånn det er nå går alarmen ofte for sent, og tiltakene som settes inn fungerer ofte ikke.
|
|
|
|
#144 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Skrekkelige OsloJeg kjenner at det steiler i meg ved tanken på at vi allerede i barneskolen skal ta de som ikke får til kjernefagene og la dem pusle med "litt sånne praktiske ting, vet du, det passer godt for deg!". Det var (er?) det 11+-opplegget i England gjorde, var det ikke? Og det er virkelig ikke uten nedsider! For hvilken fremtid venter det ham som knapt kan lese, men er veldig god i sløyd, egentlig? Absolutt ingen.
|
|
|
#145 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skrekkelige OsloJeg steiler også ved tanken på at vi løser dette med mindre basisfag og mer valgfag. Her er jeg helt på Clemet og Ødegårds linje om at vi IKKE skal ha mindre forventninger til de som i utgangspunktet blir klassifisert som "svake" elever. Man skal tro og gi alle de samme utfordringene innenfor et rammeverk som kan tilpasse denne læringen på en måte som fungerer for begge grupper. Det er så tragisk å "akseptere" at mange er tapere og tilby mer valgfag og puslefag i stedet, jeg fatter ikke hvordan det ikke bare gjør vondt verre. |
|
|
|
|
|
#146 |
|
anglofil
Barnevernspedagoger og sosionomer inn i skolen, tenk for en forskjell det måtte ha gjort! |
|
|
|
|
|
#147 |
|
Ekvilist
|
Sv: Skrekkelige OsloJeg har da ikke sagt at fokuset skal bort fra det å lære matte og norsk, også for de faglig svake elevene? Men jeg synes de bør få oppleve mer mestring i skolen, med ting de kanskje har et bedre anlegg for. Hvis man synes matte og norsk er et sant helvete, og virkelig ikke har anlegg for det, så tror jeg man i større grad ekskluderer ved å nedlatende antyde at "pusle med litt praktiske ting" ikke har noen verdi for verken vedkommende selv og samfunnet for øvrig.
|
|
|
#148 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Skrekkelige OsloEn bruker her på forumet har jo fortalt (i åpent forum, tror jeg, så jeg tror det er greit at jeg gjentar fortellingen) om hvordan et barn som bare ble klappet på hodet og avfeid med "litt umoden, vet du, det går seg til, det er mange som lærer sent å lese, slapp av (hysteriske foreldre" en gang i tredje klasse kom til offentlig skole i USA, og der det gikk ALARMALARM med en gang, omtrent. Og alle kluter ble satt til. Ekstra undervisning. Utredning av lærevansker. Tett oppfølgning av foreldre og tydelighet på hva som var forventningene til dem og hva de skulle gjøre. Karakterer. Og et barn som fikk det til!
|
|
|
#149 |
|
anglofil
Men vi snakker om grunnskole ikke sant? Jeg synes det må være gitt at i dagens samfunn må man mestre alle basisfagene så jeg er enig i den prioriteringen som nå gjøres med solid innsats i disse fagene fra tidlig av. |
|
|
|
|
|
#150 |
|
Yes, we can!!
|
Det kan godt komme i tillegg, men virkelig aldri, aldri, aldri på bekostning av at man får lært seg å lese og skrive og regne. Om nødvendig med dobbelt så mange timer på norsk og matte som de andre. Kanskje på bekostning av andre teorifag - de har uansett kanskje liten verdi for et barn som ikke mestrer lesing.
|
|
|
#151 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Skrekkelige OsloAltså, 20% funksjonelle analfabeter!! De vil ikke kunne fylle ut et skjema, lese en arbeidsbeskrivelse, fylle ut en ordre på byggeplassen, lese en medarbeiderevaluering, navigere på NAV, ingenting. Da hjelper det lite om de har opplevd mestring i sløyden, altså.
|
|
|
#152 |
|
Ekvilist
|
Sv: Skrekkelige OsloOg jeg lar meg opprøre av å tas til inntekt for å være uengasjert i at barn ikke lærer seg å lese, Polyanna. Vi er muligens uenig i metodene, men ikke i bekymringen for de som ikke klarer seg på skolen eller som ikke lærer seg å lese. Jeg har som nevnt møtt svært mange av disse i miserable situasjoner senere i livet, jeg tror ikke mitt engasjement for at disse er mindre hos meg enn hos deg.
|
|
|
#153 |
|
Passiv
|
Sv: Skrekkelige OsloGreia er at det er ikke alt som kan løses på skolen. Konsentrasjonsproblemer er et problem som blokkerer læring uansett hvor mange ganger man sender eleven gjennom det samme årstrinnet. Og tilstrekkelig dårlige livsvilkår vil altså gi mange barn fullstendig umulige vilkår for å lære noe som helst på skolen. Det er ikke alltid nok å sette på en ekstra norsklærer når ungen ikke kan lese. Det hender noen må sørge for at pappa ikke slår i fylla eller at onkel ekkel begår flere overgrep også. |
|
|
|
#154 |
|
Ekvilist
|
Sv: Skrekkelige OsloJeg er helt enig med deg, Smilefjes. Dette kan være kompliserte greier, og jeg tror ikke kun fokus på det konkrete problemet (eller symtomet, kan man kanskje si) vil løse det i alle situasjoner. Det blir litt som jobbinga hos fysioterapeuten eller kiropraktoren på grunn av et vondt kne. Det nytter ikke å fokusere masse på kneet, hvis det er skjevt bekken som er årsaken til vondtene.
|
|
|
#155 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Skrekkelige OsloPresiserer: Jeg tror ikke du har mindre engasjement for de som faller utenfor enn meg. Sikkert mer. Men jeg reagerer - og reagerer sterkt - på at jeg syns "alarmen" havner på feil sted. Og det var det jeg leste inn i denne:
|
|
|
#156 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Sv: Skrekkelige OsloGenerelt, økonomisk, sosialt og intellektuelt: jeg tror at Norge er et land hvor vi har litt for mange rettigheter, og litt for lite plikter. Det er for lite som sporer oss til å yte noe ekstra utover det vi MÅ og vi finner dermed ikke grensen for potensialet til hver enkelt av oss. Det sier seg selv at en nasjon med en underytende befolkning kommer til å slite etterhvert som hevdelse av krav og rettigheter tar overhånd og ingen gidder yte mer enn de behøver.
Mvh Billa ![]() ***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis Sist redigert av Billa : 08-08-12 kl 21:13. |
|
|
|
|
|
#157 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Enig i alt! |
|
|
|
|
|
#158 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Skrekkelige OsloJa, jeg har ikke vært i Tromsø, dessverre, men erstatt det med "enkelte andre byer". |
|
|
|
|
|
#159 |
|
This is normal!
|
Sv: Skrekkelige OsloJeg har bodd i Oslo i 11 år, og på de årene ble jeg VELDIG glad i byen. Fortsatt får jeg en varm følelse inni meg når jeg rusler rundt. Når jeg drar til Oslo om sommeren, er mannen min bittelitt redd for at jeg ikke skal bli med hjem, for jeg blir helt Oslonyforelsket.
|
|
![]() |
|
|