|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: JentefestenDet er ganske klart at de fleste av oss måtte omprioritere om vi hadde blitt alene plutselig. Både skifte bolig og kutte ned på andre kostnader som ferier og slikt. Man har jo mye bedre økonomi når man er to. Dette betyr ikke at jeg ikke hadde klart meg i hverdagen. Jeg kunne betalt for tak over hodet (ev leid), mat og vanlige leveutgifter for meg og barna. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
maler
|
Sv: JentefestenDen var god og jeg er stort sett enig. Bortsett fra i det at man ikke bør øke lønnen i typiske kvinneyrker fordi det er opp til den enkelte å velge noe som er bedre betalt. Dvs, jeg er enig med den som har skrevet dette i at det ikke er veien å gå for likestilling lønnsmessig, men det er tross alt jobber som helst skal ha kvalifisert personell og som har kunnet være dårlig betalt fordi det hovedsaklig er kvinner som forsørges av menn som har disse jobbene. De samme yrkesgruppene har også deltid som hovedregel når nye personer ansettes. Jeg synes at i og med at man i utgangspunktet tenker at menn og kvinner er likestilte i arbeidslivet, bør det ikke være typiske kvinnejobber som passer best hvis man delvis blir forsørget, man bør i det minste regne med at man ansetter i 100%.
|
|
|
#3 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Jentefesten
Poenget er ikkje å hakke ned på ei lita gruppe mennesker. Poenget er at viss sjukepleiaren som tener 270.000 og næringslivsledaren som tener 1,8 mill. skal velje kven av desse som skal vere heime med barna, er det jo heilt "naturleg" at sjukepleiaren blir heime. Sjukepleiarlønna er jo bare lommerusk i forhold til næringslivsledaren si lønn. Og dette er eit problem på samfunnsnivå, ikkje på individnivå. Eg skjønner godt at denne familien tenker at dei klarer seg fint med 270.000 mindre i året. Men så lenge lønnskilnadane er så store som dei er, har også valet denne sjukepleiaren tar, ein økonomisk motivasjon. Og dessverre er det slik i dei aller fleste tilfella at det er mor som er sjukepleiar og far som er næringslivsledar. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: JentefestenKlart man skal kunne diskuter fenomener uten at man egentlig mener noe annet enn at enkeltmennesker skal kunne gjøre hva de vil.
|
|
|
#5 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Poeng. Og jeg skjønner fortsatt ikke snurtheten. Og dessuten vil jeg også veldig gjerne se dokumentasjon på at barn har tilknytnings- og adferdsproblemer.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Librocubicularist
|
Men ifølge den AP-reklamefilmen om finanskrisa i ein annan tråd her inne, ville oljefondet halde i ca. eit år, dersom ingen av oss arbeida og alle bare levde på velferdsgoder. Så det er ganske lite solidarisk å lene seg til desse ordningane og stole blindt på at samfunnet ordner opp. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men det er jo ikke sikkert det blir behov for sikkerhetsordningene. Sjansen for at man blir skilt er tross alt ikke like stor som sjansen for å forbli gift. Jeg synes ikke man automatisk kan beskylde kvinner som reduserer stillingen sin for å snylte, altså. Hva med alle kvinnene som vil ha både i pose og sekk? Full jobb, matchende barn, skinnende hus og cupcakes. Hvor mange av dem smeller ikke i veggen etter å ha prøvd å balansere alt en tid og må ty til sykelønnsordningen? Vi bruker ikke ubetydelige velferdskroner på disse kvinnene i året (for de fleste som møter veggen/blir utbrente er jo nettopp kvinner) så hvis det er snylting på velferdsstaten som er grunnen til at man ønsker alle kvinner i jobb, synes jeg man bør tenke nøye gjennom alternativet. Det er mentaliteten hos både kvinner og menn som bør endres, det faktisk klin umulig for de aller fleste å være karrierekvinne anno 2012, men samtidig ha hus og barn på stell anno 1950. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jamen, Rine. jeg tenker at når debatten handler om kvinners valg, så er det fordi vi faktisk har kommet sørgelig til kort med likestilling. Hvorfor er du kritisk til kvinner som prøver å få til alt? Dette handler jo om familien - og hvis det er slik at kvinner smeller i veggen fordi de prøver å få til så mye, så er dette et likestillingsproblem.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Librocubicularist
|
Eg vil heller snu på det - kva er det som gjer at kvinner kjenner på dette forventningspresset? Er ikkje det Rine beskriv mykje av det same om Breen beskriv. Eg meiner - kor kjem desse forventningane frå?
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg tror du misforstår meg. Jeg mener absolutt ikke at hvis noen skal være hjemme med ettåringen, må det være kvinnen, og jeg har ikke gitt uttrykk for det noe sted i debatten heller, tror jeg. Men: Drømmen om Det perfekte Hjem, tror jeg i stor grad tilhører kvinnen, altså. Og da blir det til syvende og sist kvinnens jobb å senke kravene hvis mannen gjør det man kan forvente for at en normal familietilværelse (uten cupcakes og middag fra grunnen hver dag) skal gå rundt. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg vet at det ikke var du som sa det om ettåringen, det var Myria som sa det. Jeg er forøvrig enig med deg i alt det du skriver her, og jeg er ganske overbevist om at det er andre krav til kvinner enn menn i forhold til oppfølging av familie, og at det er derfor noen jenter smeller i veggen så det synger. Jeg vet om flere oppgående jenter som har menn som ikke virker (eller vil virke) særlig bra, og jeg ser jo at de sliter veldig, fordi de har så mye ansvar alene.
|
|
|
|
|
#12 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Men er det å velge redusert stilling ensbetydende med ønsket om det perfekte hjem? Kan det bare ikke bety at man har mer tid? Jeg tenker man har en akse her av de som helt ytterst på ene siden er husmorstrebere som ikke jobber, og som dedikerer seg til mat/hjem/barn og typiske ting knyttet til det, og de i andre enden som er veldig karrierefokusert og har løsninger for å kombinere dette med hjem. Så har man de som befinner seg langs aksen, og som verken vil ha bare det ene eller det andre. Som ikke vil bake cupcakes eller bare fokusere bare på karriere, men som vil trives med livet. Her er variasjonene så klart store. Utgifter, familie rundt seg, fleksibilitet i jobb, antall/alder på barn, utdannelse, jobbmuligheter, reisevei, rollefordeling i hjemmet, et.c. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Mother of Dragons
|
På 50-tallet var folk mindre velstelt og gikk med skitnere klær enn hva vi gjør, så om en kunne begrense seg til det så var det greiere.
|
|
|
#14 |
|
Librocubicularist
|
|
|
|
|