Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-11, 11:11   #141
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har sitert henne, så hva hun skrev står i innlegget mitt.

Ja, det så bare så rart ut når det så ut som om du protesterte mot noe hun ikke hadde skrevet. Men det var sikkert ikke det du mente. Jeg skal ikke spikke det mer.

Gammel 30-11-11, 11:14   #142
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers: Jeg har lenge, før denne saken, syns det er ubehagelig at dette med tilregnelig/ikke-tilregnelig blir så binært. Syk og kan ikke straffes, frisk og kan straffes. Ingenting i mellom. De mest ubehagelige resultatene av dette er vel at det vandrer ganske mange mennesker rundt, noen av dem er det man før kalte "vanekriminelle", noen voldelige, og er for syke for straff og for friske for behandling.

Gammel 30-11-11, 11:17   #143
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner ikke helt hvordan en psykiatrisk diagnose på ABB kan "frikjenne" et brungrumsete, rasistisk miljø på internett og andre steder. Det de uttaler står jo likevel for seg selv som forkastelig og menneskefiendtlig. Og at ABBs syke sinn fant inspirasjon der, blir jo ikke mindre virkelig. Men at de som sprer edder og galle skal holdes ansvarlig for at et sykt menneske tok hatefulle ytringer og omsatte dem i ufattelig grusom handling, synes jeg ikke nå og syntes jeg ikke før ABB fikk diagnosen. En diskusjon om tilregnelighet forandrer ikke på det.

Dessuten mener jeg at det største problemet med rasistiske og hatefulle ytringer ikke er at noen få enkeltpersoner i historien kan bruke det til å myrde mange titalls uskyldige mennesker, men at det skaper frykt og hat hos "hverdagsmenneskene" og dermed forringer livet til en stor andel av befolkningen vår. Det står de ansvarlig for, alle kommentarfeltnazistene.

(La meg for ordens skyld understreke at jeg ikke på noen måte undervurderer alvorligheten av 22. juli.)

Jeg tror imidlertid at et menneske som ABB kunne funnet inspirasjon til å gjøre det han gjorde i andre ideologier, religioner eller overbevisninger, og at det var tilfeldigheter som førte han ut i det brungrumsete vannet han havnet.

Gammel 30-11-11, 11:19   #144
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ellers: Jeg har lenge, før denne saken, syns det er ubehagelig at dette med tilregnelig/ikke-tilregnelig blir så binært. Syk og kan ikke straffes, frisk og kan straffes. Ingenting i mellom. De mest ubehagelige resultatene av dette er vel at det vandrer ganske mange mennesker rundt, noen av dem er det man før kalte "vanekriminelle", noen voldelige, og er for syke for straff og for friske for behandling.

I noen tilfeller så tenker jeg også som deg. I dette tilfellet, så tenker jeg at han er så syk at han må sperres inne for gått. Og for ABB så vil det å bli erklært utilregnelig oppfattes som straff i hans vrangforestilling. Ingen vil jo høre på han, ingen vil prate med han. Han skal medisineres, sperres inne og kanskje en gang våkne opp igjen i den virkelige verden. For en paranoid person, så må jo det være det verst tenkelige som kan skje.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 11:42   #145
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Men om han blir frisk? Hva om det om fem år finnes medisiner som gjør at han ikke lenger har vrangforestillinger og ikke er farlig mer? Da må han jo slippes ut?

Gammel 30-11-11, 11:48   #146
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Men om han blir frisk? Hva om det om fem år finnes medisiner som gjør at han ikke lenger har vrangforestillinger og ikke er farlig mer? Da må han jo slippes ut?

Såvidt jeg har skjønt, vil han overføres til fengsel hvis han blir frisk nok, dersom han fortsatt vurderes som farlig, altså at gjentakelsesfaren er stor.

Gammel 30-11-11, 11:53   #147
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Såvidt jeg har skjønt, vil han overføres til fengsel hvis han blir frisk nok, dersom han fortsatt vurderes som farlig, altså at gjentakelsesfaren er stor.

Det er dette jeg ikke skjønner at kan være mulig, eller lovlig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 11:59   #148
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er dette jeg ikke skjønner at kan være mulig, eller lovlig.

Lov om psykisk helsevern:

Sitat:

§ 5-6. Overføring til anstalt under kriminalomsorgen
Etter begjæring fra den faglig ansvarlige, jf. § 5-3, kan retten bestemme at den domfelte skal overføres fra tvungent psykisk helsevern til anstalt under kriminalomsorgen, når særlige grunner taler for det. Overføring kan bare skje når den domfeltes sinnstilstand ikke lenger er som beskrevet i straffeloven § 44 første ledd. Vilkåret om gjentakelsesfare i straffeloven § 39 nr. 1 eller nr. 2 må fortsatt være oppfylt.
Påtalemyndigheten fremmer saken for tingrett, som avgjør den ved dom. Behandlingen av saken skal påskyndes.
Finner retten at vilkåret om gjentakelsesfare i straffeloven § 39 nr. 1 eller nr. 2 ikke er oppfylt, skal reaksjonen opphøre, jf. straffeloven § 39b.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 12:00   #149
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Dette kunne jeg godt tenkt meg å få beskrevet sannsynlighetene for, kjenner jeg.

Hver tredje som er dømt til tvungent psyk helsevern de siste årene er nå fri, står det i Aftenposten i dag.

Gammel 30-11-11, 12:04   #150
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg syns det i dette tilfelle vil stride mot seg selv. Først argumenterer man for at han er så syk at det er derfor han har gjort dette. Så skal han bli frisk, men sperres inne fordi det er gjentakelsesfare? Det henger jo ikke på greip.

Gammel 30-11-11, 12:05   #151
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner det ikke jeg heller. Var han så syk da han utførte handlingene at han ikke skjønte hva han gjorde, så endres ikke det om han blir frisk senere, han skjønte fortsatt ikke hva han gjorde den gangen han gjorde det.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 12:06   #152
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Men jeg syns det i dette tilfelle vil stride mot seg selv. Først argumenterer man for at han er så syk at det er derfor han har gjort dette. Så skal han bli frisk, men sperres inne fordi det er gjentakelsesfare? Det henger jo ikke på greip.

Enig.
Men jeg tror at om han blir frisk, så må han gå på medisiner. Hele tiden. Og faren er vel da at han skal kutte medisiner. Kanskje?

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 12:08   #153
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Enig.
Men jeg tror at om han blir frisk, så må han gå på medisiner. Hele tiden. Og faren er vel da at han skal kutte medisiner. Kanskje?

Men det vil vel ikke være fengselsvesenets oppgave å følge opp?

Gammel 30-11-11, 12:13   #154
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Jeg tror også dette er den verste straffen for han ja, hvis har blir medisinert riktig og våkner opp i en virkelighet der han har drept 77 uskyldige mennesker. Jeg tror jeg hadde tatt livet av meg altså.

Nå har jeg ikke lest alt om ABB og hans tilstand, ei vet jeg særlig mye om medisinering av slik sykdom. Men ettersom det jeg har forstått så mangler han empati og jeg forstår det slik at empati er noe vi lærer. Er det mulig at han da kan medisineres til å få empati?

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 12:13   #155
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Og for å svare på hovedspørsmålet. Jeg er hverken provosert eller bekymret over at han blir vurdert som utilregnelig. Det er jo ikke noe get out of jail free-card. Han er syk, derfor må han behandles før det evt. kan vurderes fengselsstraff.

Med tvunget psykisk helsevern blir han skjermet fra samfunnet, han blir frarøvet frihet og valg, og han vil oppleve dette som den største straffebyrden vi kunne tilkjent ham, etter hva de rundt ham uttaler i media. Dette oppfyller alle kriterier for straff i min rettsfølelse, i hvert fall.

I tillegg vil sannsynligheten for at han noensinne vil føle noen form for ansvar eller anger for det han har gjort, være større ved medisinsk og psykiatrisk behandling enn ved soning i fengsel, dersom diagnosen er riktig.

Gammel 30-11-11, 12:27   #156
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Dette kunne jeg godt tenkt meg å få beskrevet sannsynlighetene for, kjenner jeg.

Tenker du utelukkende på hvor lang tid han hadde vært "innesperret" med en fengselsdom kontra tvunget psykisk helsevern?

Da fengselsdom virket som det mest sannsynlige, var det plenty av bekymringer om strafferabatt, god oppførsel og forvaringsvurderinger. Og det var med utgangspunkt i at årsakene til det han hadde gjort ikke kunne spores til psykisk sykdom (og dermed uten de samme utsiktene til å bli "frisk".)

Den diagnosen han har fått (forresten, er han nå per def. diagnostisert på grunnlag av rapporten eller er dette bare en rapport som vurderer tilregnelighet? Nå er jo spørsmålet omkring tilregnelighet i rapporten besvart med en diagnose, så da er han vel også diagnostisert, eller?), er så alvorlig at det i de fleste tilfeller vil være snakk om svært langvarig og kanskje også livslang behandling. Når man i tillegg topper med alvorlighetsgraden i handlingene han har utført, vil vel "særlige grunner"-punktet i lovteksten allium skisserer også være oppfylt, tenker jeg.

Her er utdrag fra rapporten:

Lidelsen er livslang med behov av medikamentell behandling. Symptomprofilen er vanskelig å behandle.

De sakkyndige vurderer at det er en «betydelig fare for at observanden kan forsøke å ende sitt liv gjennom en handling rettet mot seg selv og de han truet på livet. Han er følgelig både suicidal og en fare for andre. Det foreligger langsiktig drapsplanlegging og en betydelig risiko for fremtidig vold og drap.»

http://www.dagbladet.no/2011/11/30/n...ivik/19218351/

Gammel 30-11-11, 12:45   #157
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Mange interessante tanker her.

Jeg må bare presisere at jeg ikke mener venstreorienterte tanker er farlige (jeg er selv venstreorientert), men at hvis en har et utgangspunkt i enten venstre/høyre retning, og så blir paranoid så kan en søke mot ekstremistiske miljøer i den retningen man kom fra og lage noe sykt ut fra det. Enten det nå er høyre eller venstre. All ekstremisme er farlig, og det er et problem vi har i dagens samfunn. Jeg syns ikke vi kan stille ekstremistiske miljøer til ansvar for abbs handlinger, selv om det er her han har hentet ideer fra. En del av de vrangforestillingene psykotiske har er så random at vi kan ikke skylde på romvesener, Bjørn Dæhlie, Kongen, barnevernet eller USAs president selv om disse er en del av enkelte personers vrangforestillinger.

Så jeg heller nok til å "frikjenne" høyreekstremisme i denne forbindelsen. Derimot synes jeg helt klart at høyreekstremistiske miljøer (feks på nett) er et problem, men ikke først og fremst fordi abb hentet ideer derfra.

Forholdet mellom sikkerhetsavdeling i psykiatri/fengsel vet jeg lite om, men det skal bli spennende å se hva som skjer. Jeg tror vel egentlig at abb vil gå litt inn og ut av vrangforestillingene sine resten av livet, og at han aldri blir frisk nok til å komme ut av psykiatrien.

Gammel 30-11-11, 13:12   #158
Slettet bruker
Passiv

Standard

Fnatten skrev noe veldig bra her. Om hvor vanntett skillet egentlig er mellom person og sykdom. Veldig bra.

Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 17:44   #159
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Interessant lesning:

http://www.aftenposten.no/meninger/k...e-6710125.html

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 18:23   #160
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg skjønner ikke helt hvordan en psykiatrisk diagnose på ABB kan "frikjenne" et brungrumsete, rasistisk miljø på internett og andre steder. Det de uttaler står jo likevel for seg selv som forkastelig og menneskefiendtlig. Og at ABBs syke sinn fant inspirasjon der, blir jo ikke mindre virkelig. Men at de som sprer edder og galle skal holdes ansvarlig for at et sykt menneske tok hatefulle ytringer og omsatte dem i ufattelig grusom handling, synes jeg ikke nå og syntes jeg ikke før ABB fikk diagnosen. En diskusjon om tilregnelighet forandrer ikke på det.

Veldig godt skrevet, men det er nettopp dette jeg er litt redd for at denne diagnosen gjør. Jeg er litt bekymret for at den hatefulle ideologien er blitt frifunnet nå.

Når det gjelder ABB selv, så har denne diagnosen umyndiggjort han fullstendig. Manifestet og meningene han har prøvd å spre blir fullstendig verdiløse (ikke at de noensinne hadde noen "verdi" i og for seg). Forhåpentligvis gjør det at andre ekstremister som kunne blitt inspirert av manifestet, ikke blir det fordi dette er et produkt av et sykt sinn.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:49.