Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ferdig omelett på kartong og barnebananer

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-11, 21:21   #1
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ferdig omelett på kartong og barnebananer

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg må være treg til å skrelle poteter eller noe, for jeg bruker godt over halvtimen på å lage potetmos. Når potetene er skrellet går det jo superfort, det er skrellinga som tar tid. Og da er jeg samtidig effektivt hindret fra å gjøre noe som helst annet samtidig. Derfor kan det godt være jeg gir frossenvarianten en sjanse.

Jeg synes det er litt over middels belærende at det ikke skal være mulig å kjøpe seg ut av matlaging fordi man da kan gå glipp av å lære hvordan det egentlig kan gjøres. Jo mer sunn og praktisk ferdigmat jo bedre tenker jeg. Så får vi samtidig heie frem sånne reklamekampanjer som rema hadde tidligere hvor de samtidig lærte mange å lage mat. Det er fullt mulig å kunne lage noe, men likevel velge posevarianten pga tidsnød av og til. Som meg og saus. God saus tar tid. Posesaus er ikke like bra, men bedre enn saus jeg har forsøkt å skynde meg med. Og så er jeg lykkelig over at man kan få kjøpt gode fiskeprodukter, at jeg slipper å lage fiskekaker, fiskeboller og sånt hjemme. Selv om det også er fullt mulig, synes jeg det er flott at det finnes bra ting å få kjøpt.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg bruker ca. 45 min på potetstappe. Jeg beregner 5-6 poteter pr. person. Og jada, minstemann spiser like mye som jeg gjør.

Jeg er for sunn og praktisk ferdigmat jeg og, men jeg syns ikke det er en god trend at folk innbiller seg at alt er så utrolig vanskelig og tidkrevende å lage at de er avhengige av ferdigmat for å kunne servere varm mat hjemme.

Og ja, tiden det tar å lage potetstappe varierer jo grovt med hvor mange poteter man skal skrelle. 6 poteter per person høres helt vilt ut, så mye potet har vi aldri spist her hjemme. Orker dere noe annet da?

Gammel 18-04-11, 21:18   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skrelling av poteter er noe jeg nesten aldri gjør, det stiller for meg i samme klasse som pannekakestekingshelvete. Og jeg bruker ostehøvel, får aldri til de antivenstrehendt-skrellegreiene, og jeg bruker årelang tid på det, og så får jeg alltid smerter i hendene av skrellingen. Nei usj.

Gammel 18-04-11, 21:22   #3
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Det går jo an å lage potetmos med skallet på. :lat: (Det er nok mulig at enkelte unger ikke er helt med på den, men storebror her i huset liker ikke potetmos, så når jeg lager, så er det bare til meg og mannen)

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 21:25   #4
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Men altså.. jeg er for ferdigvarer som gjør hverdagen lettere. Toro sauser og gryter - bring it! NÅ vaffelrøre er genialt og det er sikkert de som ser det geniale i omelettrøre på kartong også, selv om jeg ikke helt ser behovet der.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 21:25   #5
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til "potetmåltider" beregner jeg 3 poteter pr. person, til stappe plusser jeg på noen ekstra. Da blir det gjerne en skje eller to til overs, og det får minstemann til kvelds eller lunsj dagen etter. Tror ikke vi spiser unormalt mye. Jeg steker skinnfri pølse i biter som vi har ved siden av.

Og jeg sier ikke hvor lang tid jeg bruker fordi jeg synes det er så utrolig vanskelig, jeg prøver bare å gi et litt mer realistisk bilde av tiden jeg bruker. 10-12 min. hadde jeg ikke klart selv om potetene var ferdiskrelt.

Gammel 18-04-11, 21:31   #6
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Til "potetmåltider" beregner jeg 3 poteter pr. person, til stappe plusser jeg på noen ekstra. Da blir det gjerne en skje eller to til overs, og det får minstemann til kvelds eller lunsj dagen etter. Tror ikke vi spiser unormalt mye. Jeg steker skinnfri pølse i biter som vi har ved siden av.

Og jeg sier ikke hvor lang tid jeg bruker fordi jeg synes det er så utrolig vanskelig, jeg prøver bare å gi et litt mer realistisk bilde av tiden jeg bruker. 10-12 min. hadde jeg ikke klart selv om potetene var ferdiskrelt.

neinei, det tror jeg ikke heller. Jeg har bare aldri tenkt på potetstappe som spesielt tidkrevende, men vi spiser gjerne ikke mer enn 1-2 poteter hver. Jeg blir så utrolig mett og tung i magen av potet, så tanken på å spise 6 poteter er veldig fremmed. Men man er jo forskjellige.

Gammel 18-04-11, 21:33   #7
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

neinei, det tror jeg ikke heller. Jeg har bare aldri tenkt på potetstappe som spesielt tidkrevende, men vi spiser gjerne ikke mer enn 1-2 poteter hver. Jeg blir så utrolig mett og tung i magen av potet, så tanken på å spise 6 poteter er veldig fremmed. Men man er jo forskjellige.

Det er klart det går fort å lage stappe hvis man spiser 1-2 poteter hver. Vi lager også av 4-5 poteter per person når vi lager stappe.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 21:53   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker ca. 45 min på potetstappe. Jeg beregner 5-6 poteter pr. person. Og jada, minstemann spiser like mye som jeg gjør.

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det er klart det går fort å lage stappe hvis man spiser 1-2 poteter hver. Vi lager også av 4-5 poteter per person når vi lager stappe.

Oi. Her går det 6-7 poteter totalt. (men det tar tid lell)

Gammel 18-04-11, 22:48   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er jo ikke noe særlig med snusk og fanteri i den frossenstappa, jeg synes den er helt grei jeg?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 22:50   #10
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Men det er jo ikke noe særlig med snusk og fanteri i den frossenstappa, jeg synes den er helt grei jeg?

Du kunne jo glemme at det finnes ekte poteter man kan lage den av.

Gammel 18-04-11, 22:51   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Du kunne jo glemme at det finnes ekte poteter man kan lage den av.

Ahh. Selvsagt.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 23:25   #12
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

100% ren potet

Gammel 19-04-11, 07:08   #13
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

nei, det er jo bare potet. Jeg har aldri ment det er et farlig produkt eller noe, jeg syns bare ikke at det er nødvendig.

Gammel 19-04-11, 08:57   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

nei, det er jo bare potet. Jeg har aldri ment det er et farlig produkt eller noe, jeg syns bare ikke at det er nødvendig.

Men kan man ikke da bare la være å kjøpe det? Også kan alle vi som ellers lager potetstappen fra pose heller få dette produktet? For jeg lager nemlig potetstappe fra pose. Det er ikke så godt, så hos oss er denslags mat sånn mat det kan hende vi serverer når vi har femten minutter til å lage maten samt spise den.

Også til de som mener at det er jo bare å gjøre litt forberedelser dagen før: Er det dere som ikke er klassekontakter, sitter i fau, gjør dugnad for fotballgruppa, trener selv samt jobber mer enn full stilling kanskje? Jeg gjør nemlig sånt, og det gjør mannen min også. Så når vi omsider er ferdige for dagen så er det fullstendig uaktuelt å starte neste dags middag.

For noen av oss så er alle tidshjørner som kan kuttes et poeng å kutte. Det er helt ok at ikke alle har det sånn - men jeg synes det er idiotisk å sette seg til doms over de av oss som har det sånn og som dermed ønsker velkommen produkter som er bedre og med mer næring enn de aller kjipeste posealternativene. Det er jo faktisk noen av oss som ser på hjemmelaget potetmos som søndagsmat fordi det er så tidkrevende.

Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 09:06   #15
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Også til de som mener at det er jo bare å gjøre litt forberedelser dagen før: Er det dere som ikke er klassekontakter, sitter i fau, gjør dugnad for fotballgruppa, trener selv samt jobber mer enn full stilling kanskje? Jeg gjør nemlig sånt, og det gjør mannen min også. Så når vi omsider er ferdige for dagen så er det fullstendig uaktuelt å starte neste dags middag.

For noen av oss så er alle tidshjørner som kan kuttes et poeng å kutte. Det er helt ok at ikke alle har det sånn - men jeg synes det er idiotisk å sette seg til doms over de av oss som har det sånn og som dermed ønsker velkommen produkter som er bedre og med mer næring enn de aller kjipeste posealternativene. Det er jo faktisk noen av oss som ser på hjemmelaget potetmos som søndagsmat fordi det er så tidkrevende.

Dette er bare tull. Hvis man for eksempel blir syk av å spise bearbeidet mat så prioriterer man matlaging innimmellom alt dette. Det handler bare om hvor viktig man syns det er å få i seg bra mat.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 09:15   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Dette er bare tull. Hvis man for eksempel blir syk av å spise bearbeidet mat så prioriterer man matlaging innimmellom alt dette. Det handler bare om hvor viktig man syns det er å få i seg bra mat.

Dette er bare tull?
Hvor i mitt innlegg sto det at noen av oss ble syke av bearbeidet mat?
Jeg har skrevet ganske mange ganger nå at jeg altså ønsker tilgang på produkter som gir full uttelling på næring - samt er lettvinte. Må jeg velge så velger jeg maten med skikkelig næring. Men må jeg ikke velge så vil jeg gjerne ha begge deler.

Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 09:16   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Dette er bare tull. Hvis man for eksempel blir syk av å spise bearbeidet mat så prioriterer man matlaging innimmellom alt dette.

Det at det er en prioriteringssak betyr jo ikke at det er bare tull.

Gammel 19-04-11, 12:26   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Vet ikke om man trenger å være så innmari mistenksom av seg for å heve ørlittegrann på øyenbrynet av avslutningen "...er det dere som lager mat fra bunnen av som deltar i FAU/foreldremøter/dugnader, kanskje?" det formelig ligger at "...hæ? HÆ??" og dirrer i luften på slutten der.

Men dette blir jo litt som da jeg havnet i hardt vær i en husarbeidstråd fordi jeg mente jeg hadde bedre ting å bruke tiden min på en husarbeid; "beskyder du oss huslige/ryddige for å ikke tilbringe nok tid med barna våre? Hæ? HÆ??"

Lettvintprodukter av god kvalitet anser jeg som Guds (evt Toros) gave til menneskeheten.

Men kan man ikke da bare la være å kjøpe det? Også kan alle vi som ellers lager potetstappen fra pose heller få dette produktet? For jeg lager nemlig potetstappe fra pose. Det er ikke så godt, så hos oss er denslags mat sånn mat det kan hende vi serverer når vi har femten minutter til å lage maten samt spise den.

I beg to differ.
Det er en litt annen ting som siteres her enn det jeg sa altså. Jeg spør. Jeg kaller ikke noen en dårlig mor. Jeg presiserer at når jeg er ferdig med dagens gjøremål så er det ikke tid og krefter til å bruke tid på neste dags middag dersom det finnes et brukbart alternativ.

Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 12:38   #19
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I beg to differ.
Det er en litt annen ting som siteres her enn det jeg sa altså. Jeg spør. Jeg kaller ikke noen en dårlig mor. Jeg presiserer at når jeg er ferdig med dagens gjøremål så er det ikke tid og krefter til å bruke tid på neste dags middag dersom det finnes et brukbart alternativ.

Jeg ser hva du sier og kommer sikkert til å lese tonen din litt annerledes fremover. Da jeg leste så hadde jeg den tonen jeg vanligvis leser SF-innlegg med i hodet, men det er mulig jeg ser for meg at du er bryskere og mer bastant enn du mener å være.

Jeg har ikke truffet deg, og da er det fort gjort at innleggene leses annerledes enn om vi hadde snakket sammen face-to-face.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 01:20   #20
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så reklame for et "nytt" produkt idag - krusedullkaviar. Som om man ikke kan tegne kruseduller med den gode gamle.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:11.