Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

8 timers makstid i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-10, 13:30   #141
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: 8 timers makstid i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Men altså, hva er poenget med å fortsette og understreke dette? Det er jo ingen som har sagt noe om at det ikke finnes foreldre forteller alt og litt til? Hele greia dreide seg om at man ikke alltid vet hva som er årsaken til at f.eks en foreldrer går hjem og sover, eller er hjemme av andre grunner når barna er i barnehagen. Eller at barna har lange dager. Det kan være av årsaker man ikke vet om, og som forelderen ikke ønsker å legge ut om.

Offentlig synsing om denne typen ting er svært uprofesjonelt. At man gjør det til en bekymringssak internt (hvis man føler det er grunn til bekymring selvsagt), og tar opp saken med de aktuelle foreldrene er en helt annen sak.

Jeg svarte faktisk ikke deg da. Og om du leser mine tidligere innlegg så vil du også se at jeg ikke bedriver denne offentlige synsingen. Hvorfor foreldre gjør som de gjør er ikke min sak så lenge jeg mener barna har det bra. Om jeg bekymrer meg tar jeg det da, og da er det som sagt andre ting enn at barna har lange dager i barnehagen.

Når det gjelder dette svaret som du kommenterer så var det mer en greie på at veldig mange foreldre deler mye, slik at vi som ansatte vet veldig masse. Jeg tror nemlig mange foreldre føler seg trygg på de barnehageansatte fordi de har taushetsplikt. Det virker nemlig på meg som at endel som selv ikke deler ting med de ansatte tror at dermed gjør ingen andre det heller.

Gammel 09-11-10, 13:44   #142
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

En mamma jeg hadde i en barnehage en gang var skikkelig fortvilet - for hver gang hun kom for å hente, ropte ungen "nei," og løp motsatt vei.

Der har jeg vært. Da snuppa var halvannet så fikk jeg til en spesialordning med jobben slik at jeg kunne være i barnehagen kl 15. Da ble snuppa hentet som første barn. Hun ble illsint, for hun ville ikke hjem.

Jeg ble ganske fortvilet over dette barnet som var så sint selv om jeg mente at hun hadde det godt hjemme. Barnehagen så både snuppa og meg og kom selv med forslaget om at jeg burde hente 15.30-15.45 slik at hun så at de andre barna også gikk hjem. Da ble ting mye bedre.

Gammel 09-11-10, 14:47   #143
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En mamma jeg hadde i en barnehage en gang var skikkelig fortvilet - for hver gang hun kom for å hente, ropte ungen "nei," og løp motsatt vei.

Det problemet har vi hatt, og har delvis ennå. Nå henter jeg ikke før nærmere 1600, men han er ikke happy med det heller.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 15:35   #144
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Den er kjent. Noen ganger går det greit, men det er ikke sjelden jeg må hente frøkna ut i gangen opptil flere ganger, og gjerne dra henne fram fra under bordet.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 00:22   #145
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle ønske innimellom at jeg hadde hatt barn som var så glad i barnehage og SFO at de ble sure når jeg hentet eller helst ville dit istedefor å være hjemme. Det har kun vært ved veldig spesielle anledninger (feks. teatertur eller svømmehallen) at de absolutt har villet gå. Innser at jeg har to særinger her, ihvertfall utrolig hjemmekjære. De mistrives ikke, men det er aldri tvil om at de velger hjemme eller med oss dit vi skal hvis vi gir dem muligheten. Dermed skal jeg være syk eller skulle noe de absolutt ikke kan være med på hvis jeg lar de være der når jeg ikke er på jobb.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 10:38   #146
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn er det hos oss også, emm.

I en ideell verden så hadde vi voksne hatt morsomme jobber vi trivdest i, som man kunne gjøre unna på 5-6 timer om dagen, 4 dager i uka, og så hadde vi hatt resten som fritid sammen.

Men vi flekser nå så godt vi kan for å få det til å gå opp. Vi har i 7 år hatt barn i barnehage med bare 8 timers åpningstid, så det har vi bare måttet gjøre. Og jeg er i grunnen glad for det. Selv om det blir litt kveldsjobbing.

Gammel 10-11-10, 11:30   #147
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg har barn som ikke vil i barnehagen om morgenen og ikke hjem om ettermiddagen: "the best of both worlds".

Ellers er jeg skeptisk til makstid på 8 timer i barnehagen. Det eneste poenget jeg ser er at barnas arbeidsdag skal kunne reguleres slik som de voksnes arbeidsdag. Så lenge det ikke er større åpning for at småbarnsforeldre (også fedrene) kan jobbe kortere dager, så tror jeg det vil skade de som allerede sliter. Alenemødre og lavtlønte yrker med liten fleksibilitet.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 15:14   #148
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Nå så jeg på en link som var lagt ut på facebook at de hadde endret dette forslaget og at åpningstidene skulle være på 50 timer i uka.

Gammel 10-11-10, 15:41   #149
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jepp, forsiden til papirutgaven av dagens Fædrelandsvennen dreier seg i hovedsak om denne saken og hvordan politikerene har gjort helomvending!!

Gammel 10-11-10, 22:36   #150
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som jobber i barnehage, er det ofte barn er i barnehagen i 9-10 timer pr dag? Jeg har inntrykk av at de gangene jeg har heseblest inn porten 16.30, så er det nesten ingen barn igjen der. Det samme de morgenene jeg har måtte levere 07.00, vi er jo nesten alene.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 22:39   #151
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg jobber ikke i barnehage. Men jeg leverer plutten rett før klokka 8, da er han stort sett nr 2 eller 3 som kommer. Jeg er av de siste som henter ca kl 1615 (bhg har åpent til 1630), og da er jeg midt i rushet. De gangene jeg heter klokka 15 er jeg ikke alltid først, men nesten alltid.

Jeg har med andre ord inntrykk av at de fleste barna i vår barnehage er der et sted mellom 7,5 og 8,5 timer.

Gammel 10-11-10, 22:42   #152
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Dere som jobber i barnehage, er det ofte barn er i barnehagen i 9-10 timer pr dag? Jeg har inntrykk av at de gangene jeg har heseblest inn porten 16.30, så er det nesten ingen barn igjen der. Det samme de morgenene jeg har måtte levere 07.00, vi er jo nesten alene.

Det er ikke mange, nei. Men ofte er det de samme, men det jo rett og slett fordi disse foreldrene jobber fra 8-16 og har en halvtimes reisevei, så det er jo ikke så rart at det er de samme som har lange dager. Det jeg har erfart er at disse foreldrene er ganske flinke til å komme litt seinere eller hente litt tidligere når de har mulighet. Barnehagen jeg jobbet i i Tromsø hadde åpent 9 timer, og det hadde vel de fleste kommunale barnehager. Her hvor jeg jobber nå har vi åpent 9 timer og 15 minutter, og det er samme erfaringen her, det er stort sett de samme barna som kommer tidlig og blir hentet sent.

Gammel 10-11-10, 22:45   #153
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Nå bor vi en times pendleavstand fra Oslo, så i de barnehagene jeg har jobbet i er det endel barn som er der over 9 timer hver dag. Det har dog sjelden ført til åpenbare problemer for barna, bortsett fra at de blir litt ekstra slitne mot slutten av uken.

Gammel 10-11-10, 22:50   #154
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo også et poeng, de barna som er der litt mer enn snittet. De som kanskje blir levert først og hentet sist de fleste dagene slik at de kommer opp i drøyt 9 timer. Er det så ille for dem egentlig? Man kan mene hva man vil om hvordan man bør organisere familien på best mulig måte og ha manglende forståelse for at man velger å ha barna lenge i barnehage, men lider barna? Hvis de gjør det er det jo klart at langvarig barnehage er noe man bør unngå, men hvis det egentlig går fint med barna er det noe man må få lov til å velge på vegne av sine barn. Selv om de fleste andre velger annerledes. 8 timer er ganske lenge det også. Jeg mener man bør ha bedre belegg enn å synseføle rundt at lengst er for lenge for å dømme de foreldrene som har behov for den ekstra timen.

Gammel 10-11-10, 22:56   #155
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Enig med det Katta. Viktig poeng.
Jeg mener at så lenge barnehagen legger til rette for det har det lite å si.
Hvis noen få barn er de første som blir levert og siste som blir hentet svært ofte har jeg opplevd at det kan oppleves som sårt for barna, men dersom de er en gjeng i samme situasjon tenker ikke barna så mye over det. Min erfaring er at foreldre er de som sliter mest med dette (tar dog høyde for at endel av barna er såpass små at de enda ikke greier å snakke så mye med meg om dette )

Nå jobber jeg i en barnehage som er åpen til kl 21 ved behov, så kanskje mine holdninger er preget av det? Vet ikke.

Gammel 10-11-10, 23:01   #156
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Standard

Og ironisk nok er jeg den som styrter ut fra jobb etter 7.5 timer for å hente barna fortest mulig.
Det tror jeg bunner mest i min egen samvittighet.

Gammel 10-11-10, 23:07   #157
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Standard

Også må jeg ytre en mening til her.
Min erfaring er at svært mange barnehager er dårlige på å legge til rett for hviletider og rolige perioder iløpet av barnehagedagene, spesiellt på avdeling for store barn. Dersom mange barn i barnehagen har lange dager er det viktig å legge til rette for dette ved å være bevisst på at barna får disse pustepausene i den hektiske barnehagehverdagen.

Gammel 10-11-10, 23:32   #158
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Standard

Jeg mener å ha lest noe forskning på dette jeg.
Husker resultatene bare vagt, så skal ikke gå mer inn på det før jeg får lest mer.

Noen som vet om noe slikt og kan linke?

Gammel 10-11-10, 23:38   #159
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er jo også et poeng, de barna som er der litt mer enn snittet. De som kanskje blir levert først og hentet sist de fleste dagene slik at de kommer opp i drøyt 9 timer. Er det så ille for dem egentlig? Man kan mene hva man vil om hvordan man bør organisere familien på best mulig måte og ha manglende forståelse for at man velger å ha barna lenge i barnehage, men lider barna? Hvis de gjør det er det jo klart at langvarig barnehage er noe man bør unngå, men hvis det egentlig går fint med barna er det noe man må få lov til å velge på vegne av sine barn. Selv om de fleste andre velger annerledes. 8 timer er ganske lenge det også. Jeg mener man bør ha bedre belegg enn å synseføle rundt at lengst er for lenge for å dømme de foreldrene som har behov for den ekstra timen.

De aller fleste barna lider ikke av å være i barnehage 8-9 timer pr dag. Jeg har pleid å ta det opp med foreldrene dersom barna virker veldig sliten(i forhold til normalt), og de aller fleste foreldrene syns det er helt greit og prøver å gjøre noe med det.
De fleste barnehagebarn har jo ikke fritidsaktiviteter hver dag, og den tiden fra de er hjemme fra barnehagen til de legger seg er vel ofte rolig.

For min egen del er det mer viktig hvordan jeg legger opp morgenen og ettermiddagen, jeg prøver å sørge for god tid slik at ikke barna opplever det som stressende, og da har de det bra.

Jeg er forøvrig enig med blåbær at særlig storavdelingene kunne vært flinkere med hviletid. Nå jobber jeg på liten avdeling og der sover de jo stort sett alle sammen, men når jeg jobbet på storavdeling prøvde vi iallefall å sørge for litt rolige aktiviteter på ettermiddagen, spesielt under mørketida,men vi kunne nok vært enda flinkere.

Gammel 11-11-10, 01:02   #160
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg leverer rett rundt kl. 07.30 som regel, da er poden en av de to-tre første. Han hentes alltid før kl. 16, stort sett rundt 15.30 - da er han blant de siste (dvs. det er en 4-5 stykker igjen når han hentes, på avd. er de i alt 19 barn). Så jeg har heller ikke inntrykk av at de er så mange igjen der så seint, men at det gjerne er de samme som kommer rett før kl. 17, det tror jeg på - det bunner vel gjerne i arbeidstid og kjøretid.

Frøkna er alltid den første som leveres på sin lille avdeling (de er bare fire stykker; to barn på 1 år og to på 2 år), men også den første som hentes.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:59.