Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreiken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-22, 07:55   #141
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.543
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

I alle dager. Kvalte jeg diskusjonen med fakta?

Litt usikker på hvem du sikter til, men jeg oppfatter i alle fall diskusjonen som noe ala: "Vi som gruppe kan ikke godta lavere reallønnsvekst. Vis til en annen gruppe som gjør det" Hvorpå folk dro frem den ene gruppen etter den andre (alle har jo hatt det i år i 2022, jeg jobber i privat sektor og jeg har gått ned. ALLE har gjort det i Norge i år - krigen i Ukraina, utenlandskabler, dyrere mat og renta opp)

Kan vel bare gjenta mitt argument: Jeg er ikke uenig i at lærerne burde ha høyere lønn. Jeg tviler veldig sterkt på at denne streiken kommer til å gjøre at de får høyere lønn. (Jeg kan selvsagt ta feil) Streik er et lovlig virkemiddel. Streik blant offentlige ansatte er problematisk, streik fungerer ikke på samme måte i det offtentlige som i det private.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-22, 08:07   #142
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.943
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Litt usikker på hvem du sikter til, men jeg oppfatter i alle fall diskusjonen som noe ala: "Vi som gruppe kan ikke godta lavere reallønnsvekst. Vis til en annen gruppe som gjør det" Hvorpå folk dro frem den ene gruppen etter den andre (alle har jo hatt det i år i 2022, jeg jobber i privat sektor og jeg har gått ned. ALLE har gjort det i Norge i år - krigen i Ukraina, utenlandskabler, dyrere mat og renta opp)

Kan vel bare gjenta mitt argument: Jeg er ikke uenig i at lærerne burde ha høyere lønn. Jeg tviler veldig sterkt på at denne streiken kommer til å gjøre at de får høyere lønn. (Jeg kan selvsagt ta feil) Streik er et lovlig virkemiddel. Streik blant offentlige ansatte er problematisk, streik fungerer ikke på samme måte i det offtentlige som i det private.

Godt oppsummert! Jeg stiller meg bak denne.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-22, 08:19   #143
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.661
Blogginnlegg: 262
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Hva som er dårlig lønn må vel sees utfra utdannelse også. (Dessuten kan vi aldri få mer enn 16 års lønnsansiennitet).

Når det gjelder det med utdannelse og erfaring så mener jeg at den må ha konkret relevans i det arbeidet man faktisk har, hvis det skal ha innvirkning på lønn. Jeg har kollegaer med annen utdanning på masternivå (før de ble leger), og det har ingen innvirkning på lønn. Har man jobbet som fastlege i 13 år og går over i et spesialistløp på sykehus får man så godt som ingenting igjen for det lønnsmessig.
I noen debatter får jeg inntrykk av at det er en forventning om at alt man gjør i livet skal lønne seg (ikke nødvendigvis deg, Blondie), og det er jeg uenig i.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-22, 08:36   #144
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.661
Blogginnlegg: 262
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Det er ikke noen tvil om at det er mange grupper som burde hatt et solid lønnsløft, men det kan vel ikke lærerne ta ansvar for? Vi kjemper for rekruttering og for å beholde de som fremdeles er i skolen.

Nå svarer jeg sikkert på alt for mye her, men jeg ser ofte kommentarer av denne typen, siste eksempel er veldig ferskt:
https://www.bt.no/btmeninger/debatt/...ra-barnet-ditt
(mulig ikke alle har lesetilgang)

Jeg vil tro at det er et mindre knippe lærere som fremstiller yrket som en endeløs kamp mot umulige foreldre og barn, men jeg innbiller meg at for stort fokus på dette i mediebildet ikke akkurat inviterer til yrket. For meg ville slike aspekter hatt større betyning enn lønn, den gang jeg skulle velge yrke.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-22, 08:37   #145
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.737
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

I noen debatter får jeg inntrykk av at det er en forventning om at alt man gjør i livet skal lønne seg (ikke nødvendigvis deg, Blondie), og det er jeg uenig i.

Poenget er at det må lønne seg på en eller annen måte. Direkte i penger, bedre arbeidsforhold, mer spennende arbeidsoppgaver eller hva som helst. Det må faktisk være en gevinst på et eller annet nivå. Og når veldig mange slutter og færre kommer til, er det et signal om at det ikke lønner seg på noe nivå lenger. Man kan ikke forvente at folk skal være lærere for samfunnets del, derfor må samfunnet gjøre det attraktivt å være lærer. Sånn er det bare.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-22, 08:39   #146
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.870
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Hva som er dårlig lønn må vel sees utfra utdannelse også. (Dessuten kan vi aldri få mer enn 16 års lønnsansiennitet).

Jeg har mastergrad og tjener heller ikke mer, i min kommunale jobb (annen etat). Så hva som er god og dårlig lønn kommer vel an på hva man sammenligner med.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-22, 08:53   #147
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.737
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Poenget er at det må lønne seg på en eller annen måte. Direkte i penger, bedre arbeidsforhold, mer spennende arbeidsoppgaver eller hva som helst. Det må faktisk være en gevinst på et eller annet nivå. Og når veldig mange slutter og færre kommer til, er det et signal om at det ikke lønner seg på noe nivå lenger. Man kan ikke forvente at folk skal være lærere for samfunnets del, derfor må samfunnet gjøre det attraktivt å være lærer. Sånn er det bare.

Alternativt kan vi selvfølgelig også bestemme oss for å akseptere at de som jobber i skolen er folk uten utdannelse, for det kommer jo alltid til å være folk som er villige til å gjøre det.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-22, 09:01   #148
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.888
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Er dette dårlig lønn i Norge i dag? Jeg spør oppriktig, fordi jeg rett og slett ikke vet hva som regnes som god/dårlig lønn reelt sett. Mener å ha lest at medianlønna i Norge lå rundt 550 000?

Det er ikke veldig godt betalt for en master i hvert fall. Hvis ikke kommunene kan legge opp til lønnsøkning som monner, kunne kanskje staten gå inn og skrive ned gjeld i Lånekassa ev. gjeninnføre at både renter og avdrag på studielån kan trekkes fra på skatten.

Når man utsetter starten på arbeidslivet ved å ta en master (eller kortere utdanning for den saks skyld) blir det jo dobbelt "straff". I stedet for inntekt gjennom flere år samler man seg opp gjeld i stedet. Hvis noen skal gidde å gjøre det, må de jo kunne leve av lønna etterpå OG kunne betjene gjelda si OG spare til pensjon for å kompensere for de årene de ikke hadde inntekt nå som alle år teller. Pensjonsreformen har jo gjort studering til enda mer av et tapsprosjekt i så måte.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-22, 09:27   #149
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.714
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Jeg er enig med den som skriver at jeg frykter at noe av problemet med rekruttering er at det også i årevis er en fremstilling av læreryrket som helt forferdelig og et slags offer- språk. Det hadde være en fordel om det positive også hadde blitt tatt frem, slik som veldig gode etterutdanningsordninger. Og så sier noen sikkert nå at de ikke har det, men samtlige jeg jobber med har barn på skole med lærere som har svært gode ordninger. Så sjelden er det i allefall ikke.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-22, 09:52   #150
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.543
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Alternativt kan vi selvfølgelig også bestemme oss for å akseptere at de som jobber i skolen er folk uten utdannelse, for det kommer jo alltid til å være folk som er villige til å gjøre det.

JA! Dette er jo kjernen av problemet - det offentlige Norge ER politisk styrt. Lærerne (og sykepleieren) kan streike til de blir blå i fjeset, det hjelper ikke. Det som hjelper er politisk styring av offentlig sektor slik at de ikke blir lønnstapere.

(Parantesen er ikke til deg Input. Men det er ganske skremmende hvordan vi i Norge tar det "for gitt" at offentlig sektor fungerer. Sannheten er at man MÅ putte inn penger, og dette er politisk styrt. ALLE i offentlig sektor har problemer med kostnadskutt. Det vises veldig godt på lærere og sykepleiere - for de er mange, "alle" har et forhold til skole og helse, MEN dette gjelder ALLE. Norge som nasjon er på full vei bort fra sosialdemokratiet med en sterk offentlig sektor)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-22, 09:59   #151
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.338
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg vil tro at det er et mindre knippe lærere som fremstiller yrket som en endeløs kamp mot umulige foreldre og barn, men jeg innbiller meg at for stort fokus på dette i mediebildet ikke akkurat inviterer til yrket. For meg ville slike aspekter hatt større betyning enn lønn, den gang jeg skulle velge yrke.

Jeg syns det er interessant det Zulu skriver, at det kan være helt andre ting enn lønn som kveler lysten for yrket hos mange. Rapportering, byråkrati, stadig endrede læreplaner, overstyring, foreldre, tidspress. Hva det nå er.

Men jeg har jo inntrykk av at mange lærere liker veldig godt selve faget sitt, det som skjer i klasserommet og i møte med elever.

Ekko hadde et veldig fint program her om dagen, der tre lærere hadde en god samtale om hva de tenker inngår i en drømmeskole, og den var fin på mange måter, blant annet ved at det er så deilig å høre folk fra ulikt ståsted ha en ordentlig samtale, som ikke skal være "debatt". Men den startet veldig ut fra et VI HAR IKKE TID OG DET ER SATT AV FOR LITE TID TIL Å VÆRE KONTAKTLÆRER og egentlig et litt "sutrete" utgangspunkt, men når de fikk snakket seg varme seg i mellom, så ble det en sånn fin samtale om hva som er bra og hva de får til og hva de kan bygge på, og jeg syns det var herlig å høre på.

https://radio.nrk.no/podkast/ekko_-_...2-cd00e08d5038

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-22, 10:28   #152
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.943
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns det er interessant det Zulu skriver, at det kan være helt andre ting enn lønn som kveler lysten for yrket hos mange. Rapportering, byråkrati, stadig endrede læreplaner, overstyring, foreldre, tidspress. Hva det nå er.

Men jeg har jo inntrykk av at mange lærere liker veldig godt selve faget sitt, det som skjer i klasserommet og i møte med elever.

Ekko hadde et veldig fint program her om dagen, der tre lærere hadde en god samtale om hva de tenker inngår i en drømmeskole, og den var fin på mange måter, blant annet ved at det er så deilig å høre folk fra ulikt ståsted ha en ordentlig samtale, som ikke skal være "debatt". Men den startet veldig ut fra et VI HAR IKKE TID OG DET ER SATT AV FOR LITE TID TIL Å VÆRE KONTAKTLÆRER og egentlig et litt "sutrete" utgangspunkt, men når de fikk snakket seg varme seg i mellom, så ble det en sånn fin samtale om hva som er bra og hva de får til og hva de kan bygge på, og jeg syns det var herlig å høre på.

https://radio.nrk.no/podkast/ekko_-_...2-cd00e08d5038

Det jeg har hevet ut er det jeg har tenkt om ulemper ved læreryrket også. Beklageligvis er det sider ved yrket som ikke lar seg løse enkelt.

Og så hørte vi nok samme EKKO-sending, og jeg tenkte det samme.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-22, 11:00   #153
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.669
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Ja, jeg er helt enig i at det må jobbes aktivt for å rekruttere flere og beholde godt kvalifiserte lærere i skolen. Men lønn er ikke det eneste virkemiddelet, og kanskje heller ikke det mest utslagsgivende. Heldigvis, hadde jeg nær sagt, for å satse på brattere lønnsutvikling nå tror jeg er fåfengt.

Omleggingen av lærerutdanningen til mastergrad var et godt grep, men det er med all sannsynlighet fortsatt stort forbedringspotensiale i å forberede lærerstudentene på hva som venter dem i yrket. Det er mange lærere som slutter etter kort tid i praksis, og den trenden er det viktig å få snudd.

Flere yrkesgrupper inn i skolen, styrke "laget rundt eleven", har jeg også stor tro på. Her er det mye politisk vilje for tiden, og jeg håper vi får se konkrete resultater også.

Gode ordninger for kompetanseutvikling og etter- og videreutdanning er allerede på plass, og vil nok fortsette å være det. Det er viktig.

Men til syvende og sist er det arbeidsmiljø, trivsel og ledelse som sannsynligvis er det som gjør at lærerne velger å bli. Jeg våger meg på å lenke til denne forskningsrapporten fra Kunnskapssenteret igjen, (husker ikke om jeg la den inn her eller i gruffetråden), hvor det blir pekt på at det ikke nødvendigvis er de økonomiske insentivene som har betydning for om lærere blir i skolen, men arbeidsbetingelsene. Økt lønn kan ikke
kompensere for dårlige arbeidsbetingelser, ledelse eller skolemiljø.

Og ja, jeg skulle også ønske at de lærerne som stikker hodet sitt fram i media var mer opptatt av å framsnakke yrket sitt enn å klage på foreldre. Snowflake-debatten er sikkert viktig å ta, den, men når lærerne deltar i den - som lærere - blir det etterlatte inntrykk (hehe, lært av Aftenpodden ) at det å være lærer suger, ikke at foreldre må ta seg sammen.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-09-22, 11:23   #154
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.338
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Hvor mye praksis har man i utdanningen, egentlig?

For Montessorilærere (som tar sin utdanning etter lærerutdanning), så er praksis helt integrert, og jeg tror de syns det er enormt verdifullt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-22, 11:38   #155
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.669
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Det varierer litt, både etter studiested og hva slags lærerutdanning du tar. I grunnskolelærerutdanningen og integrert lektorutdanning ligger praksis på ca 100 dager, mens PPU-veien har betydelig mindre.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-09-22, 11:40   #156
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 9.005
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Skolene opplever et enormt press etter §9a slo til for fullt. Vi opplever lærere og assistenter som står helt uten stillingsvern om foresatte setter seg på bakbeina og krevet at deres elev ikke skal være i nærheten av en voksen på skolen. Det kan være en hendelse der et barn blir kjeftet på. Er foreldrene gale nok og smarte nok så ender vi kanskje å måtte plassere bort en voksen og ødelegge for en hel del av skolen. Det fordi jusen for elevens beste står over stillingsvern, rektors styrerett og tanken for det beste for alle de andre elevene ikke teller om en forelder har bestemt seg for å ta noen.

Det er skremmende og deprimerende å jobbe når en eller to foreldre bestemmer seg for at noen ikke kan jobbe i nærheten av deres barn. Lærere og assistenter i skolen er enormt utsatte - og dere kan knegge av det, men jeg kjenner til en sak der nettopp det jeg beskrev ovenfor skjedde - og det er snakk om en episode og foreldre som ikke vil at den ansatte skal få bygge opp tilliten igjen.

Lærere er ikke mennesker i noen foreldres øyne, de har ikke stillingsvern i følge loven, det er det bare foresatte som har når samarbeid skjærer seg.

På skolen min går vi med knallrøde tall for å følge opplæringsloven. Ringer vi kommunen og sier at vi trenger hjelp for å gi gode tilbud får vi, uten unntak, beskjed om å løse det innenfor rammen. Kommunene er ikke villige til å sette av penger for å lage gode lag rundt elevene. KS nekter å si at det er en fordel med utdannete lærere og dermed taper skolen og elevene og fokuset på lærernes ansvar er veldig mye større enn fokuset på KS og hvordan de har misligholdt lønnsvekst for lærerne år for år, og hvordan vi har tapt mye (anerkjennelse og tillit) på å bli overført fra stat til kommune.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-22, 11:42   #157
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.036
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreiken

Må bare si at lokallaget her har en daglig streikepodcast klokka 11.45, og vi har akkurat fått sms om at den er utsatt på ubestemt tid fordi de venter på "viktige nyheter". Kjenner pulsen øker nå.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-22, 11:43   #158
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.543
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Det jeg har hevet ut er det jeg har tenkt om ulemper ved læreryrket også. Beklageligvis er det sider ved yrket som ikke lar seg løse

Søsteren min er lærer og jeg er overbevist om at det som er utfordringen er rammebetingelser som ikke kan løses av hver enkelt lærer (og heller ikke av hver enkelt skole ...) Selv ville jeg aldri ha blitt lærer per nå.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-22, 11:44   #159
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 9.005
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

PPU har 13 uker praksis, på et år - lærerutdanningen har omtrent 22 uker fordelt på fire år.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-22, 11:45   #160
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.920
Blogginnlegg: 349
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

det er jo egentlig helt meningsløst for både lærerne og min yrkesgruppe(sykepleierne) og andre i som jobber med å gi de tjenestene vi har som en del av vårt velferdssamfunn, å streike.

Tvungen lønnsnemd lønner seg big time for arbeidsgiver. Overhodet ikke for arbeidstaker. Streikeretten er uthult og har kun symbolmakt i alle de tjenestene hvor streik ikke betyr reelle, målbare økonomiske tap for arbeidsgiver, tenker jeg.

Måten KS forvalter sitt ansvar som arbeidsgiver på, gir meg en dårlig smak i munnen - måten de oppfører seg på under en streik, gir meg sterke "vi bryr oss ikke"-vibber, og det synes jeg er veldig leit, all den tid kommune-Norge faktisk trenger velutdannede folk som kan yte de tjenestene kommunene er pålagt å yte til innbyggerne sine.

Man har rett til skolegang, rett til forsvarlig helsehjelp og en hel haug med andre ting. Å behandle velutdannede fagfolk som kommunene faktisk trenger for å kunne oppfylle disse rettighetene, dårlig, er både skikkelig ugreit og uetisk, synes jeg.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no