Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2011

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-11, 18:33   #141
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.809
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

1. Havfruen, Camilla Läckberg. Denne likte jeg godt. Et oppsving i forhold til alle de andre.
2. Snø vil falle over snø som har falt, Levi Henriksen. Første gang jeg leser noe av Levi Henriksen. Likte denne godt.
3. Din til døden, Gunnar Staalesen. Mitt første møte med Varg Veum. Ikke like bra som Harry Hole, men slett ikke så dum denne heller.
4. Øya under havet, Isabel Allende. Nydelig!

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 18:56   #142
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Januar
1. Åsne Seierstad - Bokhandleren i Kabul.
2. Cathleen Schine - Hund, han og henne i New York.
3. Pascal Mercier - Nattog til Lisboa.
4 Julie Buxbaum - Det motsatte av kjærlighet.
5. Tatiana de Rosnay - Bumerang.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 19:50   #143
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.869
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Januar

All the Pretty Horses av Cormac McCarthy. Hvorfor har jeg ikke lest denne før?! Den er jo fantastisk!
Utrenskning av Sofi Oksanen. Jeg er stuptrøtt etter å ha sittet oppe i natt og lest, men det er den verdt. Løp og les, folkens! (Men debutromanen Stalins kyr er faktisk enda bedre.)
Baby Jane av Sofi Oksanen. Min første bok lest på svensk. Sår kjærlighetshistorie om to psykiske syke kvinner.
Tove Janssons Samlede Tegneserier Bind 1 av Tove Jansson
Charlotte Isabel Hansen av Tore Renberg Morsom. Kanskje i overkant karikert, men morsom.
Innsirkling av Carl Frode Tiller Jeg kan nesten ikke vente med å lese Innsirkling 2.
What I Loved av Siri Hustvedt Bra, men i overkant betraktende. En bok som krever både Googling og grubling.
Blues från et krossad världshus av Sonja NordenswanJeg har lest handlelister med større litterær dybde og bedre skrevet plott.
Stardust av Neil Gaiman og Charless Vess
Det tatoverede budskap av Kristian Olsen Aaju:Ehm. Annerledes.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 10:27   #144
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.229
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

1. The Final Solution av Michael Chabon. Innstendig anbefalt av mannen min, og med rette. Underholdende, finurlig, og til syvende og sist både spennende og trist liten historie ført elegant i pennen av en forfatter jeg vet at jeg burde lese mer av. Og så er jeg glad jeg ikke leste baksideomtalen på forhånd, for det var mye mer tilfredsstillende å oppdage på egen hånd hva (og hvem) den handlet om.
2. Mrs. Fry's Diary av Mrs. Stephen Fry. Underholdende, men ikke på langt nær så morsom som Twitterfeeden hennes. ("Stephen's delighted with his new fridge magnet. So far he's got twelve fridges.") Det aller morsomste med Twitterfeeden er ellers at Stephen Fry selv innimellom svarer på det hun skriver, så det ser ut til at han ikke har noe mot stuntet.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 08:38   #145
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

1. Donna Leon: Opprørt sjø. En av hennes mange om etterforsker Brunetti i Venezia. Snill krim, men gode skildringer fra Venezia.
2. Erlend Loe: Stille dager i Mixing Part. Tja. Jeg har vært litt lei av Loe, men denne var ganske god, synes jeg.
3. Tove Nilsen: Nede i himmelen. Enda en bok om oppvekst på Bøler. Jeg likte den godt. Den var ganske sår og litt trist, men godt skrevet.
4. Helene Tursten: En mann med liten ansikt. Krim. Mitt første møte med etterforsker Irene Huss. Denne likte jeg godt.
5. Michael Nyqvist: Når barnet har lagt seg. Selvbiografi. Denne likte jeg ganske godt.
6. Allison Pearson: Jeg tror jeg elsker deg. Fin! Jeg trodde det var chick-lit, men det var det ikke. Oppvekst fra Wales på 70-tallet, forelskelse og masse David Cassidy.
7. Kjetil Østli: Politi og røver. Om organisert kriminaliltet i Norge. Interessant.
8. Lars Kepler: Paganinikontrakten. Krim. Denne likte jeg veldig godt, jeg kommer garantert til å lese mer av ham.
9. Francesca Simon: Rampete Robin blir rik
10. Francesca Simon: Rampete Robin på ferie. Begge disse høytlesning for barna. Vel, ikke helt min stil, men 5-åringen likte.
11. Lars Kepler: Hypnotisøren. Krim. Her kjedet jeg meg litt på slutten. Det ble litt langdrøyt. Men første halvdel var veldig god.'
12. Pia Hagmar: Saras drøm. Høytlesning for datteren. Har man hestejente, så har man hestejente. Det finnes 18 bøker i serien... satser på at hun vil lese noen selv etter hvert.
13. Val McDermid: Som sunket i jorden. Krim fra Skottland. Jeg liker godt skrivestilen hennes.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 21:24   #146
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.652
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Januar
1. Grethe og Norun: Zofies verden Toern. Råmorsom!
2. Tatiana de Rosnau: Bumerang. Lettlest. Intetsigende. Fort glemt.
3. Kathryn Stockett: Barnepiken. Likte den veldig godt.
4. Paolo Giordano: Primtallenes ensomhet. Ok.
5. Lars Kepler: Paganinikontrakten. Lovende start, men jeg synes ikke den holdt. Kunne med fordel vært 150 sider kortere.
6. JK Rowling: Harry Potter og ildbegeret. Endelig litt kjærlighet og forelskelse. Ellers ikke min sjanger. (Lest høyt for ungen).
7. Sarah Dunn: Den store kjærligheten. Tam. Leste den ut i går, men har allerede glemt hvordan den sluttet.

Februar
8. Assia Djebar: Stort er fengselet. Her ga jeg opp halvveis.
9. Ellisiv Lindkvist: Alt jeg skriver er sant. Lettlest, overfladisk (eller muligens veldig dyp ).
10. Ellinor Rafaelsen: Annas skjebne. Pocket som fulgte med bestemors blad. Dåååååårlige greier.


Sist redigert av Nelly Nickers : 13-02-11 kl 18:13.
Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 21:48   #147
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.906
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men føler du ikke dette målet som et press? Jeg hadde blitt stresset og ikke tord å velge lange bøker, og så hadde jeg lest fort-fort og kanskje ikke fått med meg innholdet.

Måtte sjekke, og ser at jeg leste 15 bøker over 400 sider i fjor - og 5 over 550, så veldig korte er de ikke (ikke alle, i hvert fall ).

1. Odd W. Surén: For hva det er verdt (som alltid underfundig og morsomt, men historien trekker litt ned. 5/4)
2. Ian McEwan: Solar (velskrevet og litt treg begredelighetsskildring med innslag av komikk. 4.)
3. Martin Skjekkeland: Dialektlandet (veldig grunnleggende og lite nyskapende innføring i norsk dialektlandskap. 4/3.).
4. David Nicholls: One Day (seig og bare litt morsom, men gripende og minnefremkallende. 5/4.)
5. Ingvar Ambjørnsen: Galgenfrist (litt poengløs og hardkokt sjangerbastard, men drivende nok. 4.)
6. Amal Aden: Se oss (ikke så godt skrivehåndverk, men rystende skildringer av somalisk miljø. 4/3.)

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 12:17   #148
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

1. Donna Leon: Opprørt sjø. En av hennes mange om etterforsker Brunetti i Venezia. Snill krim, men gode skildringer fra Venezia.
2. Erlend Loe: Stille dager i Mixing Part. Tja. Jeg har vært litt lei av Loe, men denne var ganske god, synes jeg.
3. Tove Nilsen: Nede i himmelen. Enda en bok om oppvekst på Bøler. Jeg likte den godt. Den var ganske sår og litt trist, men godt skrevet.
4. Helene Tursten: En mann med liten ansikt. Krim. Mitt første møte med etterforsker Irene Huss. Denne likte jeg godt.
5. Michael Nyqvist: Når barnet har lagt seg. Selvbiografi. Denne likte jeg ganske godt.
6. Allison Pearson: Jeg tror jeg elsker deg. Fin! Jeg trodde det var chick-lit, men det var det ikke. Oppvekst fra Wales på 70-tallet, forelskelse og masse David Cassidy.
7. Kjetil Østli: Politi og røver. Om organisert kriminaliltet i Norge. Interessant.
8. Lars Kepler: Paganinikontrakten. Krim. Denne likte jeg veldig godt, jeg kommer garantert til å lese mer av ham.
9. Francesca Simon: Rampete Robin blir rik
10. Francesca Simon: Rampete Robin på ferie. Begge disse høytlesning for barna. Vel, ikke helt min stil, men 5-åringen likte.
11. Lars Kepler: Hypnotisøren. Krim. Her kjedet jeg meg litt på slutten. Det ble litt langdrøyt. Men første halvdel var veldig god.'
12. Pia Hagmar: Saras drøm. Høytlesning for datteren. Har man hestejente, så har man hestejente. Det finnes 18 bøker i serien... satser på at hun vil lese noen selv etter hvert.
13. Val McDermid: Som sunket i jorden. Krim fra Skottland. Jeg liker godt skrivestilen hennes.
14. Pia Hagmar: Saras vintersorg. Høytlesning for datteren. Hestebok.
15. Akin Düzakin: Lukas bygger olabil. Bildebok. Stor stas for lillebror.
16. Tor Åge Bringsværd og Anne Holt: Karsten og Petra på skiskole

(så kan man naturligvis mene noe om å sette bildebøker på listen, men bok er bok, og lest er lest. Mener jeg.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 12:26   #149
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

(så kan man naturligvis mene noe om å sette bildebøker på listen, men bok er bok, og lest er lest. Mener jeg.

Det er vel opp til hver enkelt? Jeg setter ikke alt jeg leser på lista, men det er fordi jeg leser mye barne- og ungdoms-litteratur og nostalgilitteratur(bøker jeg leser for 100'ende gang) hele tiden. På min liste vil jeg bare ha bøker jeg ikke har lest før. Jeg syns heller ikke kokebøker og hobbybøker hører hjemme på min liste. Jeg utelater rett og slett alle de bøkene som ikke er med i mitt mål om å lese to bøker i måneden.

Ikke at det er galt å sette opp Karsten og Petra altså, men det må jo være opp til hver enkelt hvordan de bruker listen? Dette er vel ingen konkurranse?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 12:40   #150
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Januar
1. Åsne Seierstad - Bokhandleren i Kabul.
2. Cathleen Schine - Hund, han og henne i New York.
3. Pascal Mercier - Nattog til Lisboa.
4 Julie Buxbaum - Det motsatte av kjærlighet.
5. Tatiana de Rosnay - Bumerang.

Februar
6. Nicholas Sparks - Et vanskelig valg.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 12:49   #151
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.906
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Ikke at det er galt å sette opp Karsten og Petra altså, men det må jo være opp til hver enkelt hvordan de bruker listen? Dette er vel ingen konkurranse?

Det tenker jeg også. Jeg setter ikke opp barnebøker - da vill lista mi vært lang som et vondt år, ettersom de fleste bøkene er på ca. 16 sider og det går en del av dem hver dag. Jeg skriver bare opp voksenbøker som jeg leser for min egen del.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 16:57   #152
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.800
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Jeg skriver opp alt jeg leser fra a til å. Så hadde jeg lest en kokebok fra perm til perm, så hadde jeg ført opp den, også. Jeg leser ikke høyt for ungene, så jeg slipper "problemet" med barnebøker. Men leser jeg en barnebok for min egen del, så fører jeg den opp.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 20:21   #153
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Januar
1. Åsne Seierstad - Bokhandleren i Kabul.
2. Cathleen Schine - Hund, han og henne i New York.
3. Pascal Mercier - Nattog til Lisboa.
4 Julie Buxbaum - Det motsatte av kjærlighet.
5. Tatiana de Rosnay - Bumerang.

Februar
6. Nicholas Sparks - Et vanskelig valg.
7. Jon Gangdal - Jeg tenker nok du skjønner det sjøl.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 20:26   #154
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.935
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Januar
1. The Lost Symbol - Dan Brown. Typisk Brown!
2. On the Road - Jack Kerouac - likte denne veldig godt!
3. Fritt fall - Roderick Gordon og Brian Williams - dårligste av de Tunneler-bøkene hittil!
4. Engelens spill - Carlos Ruiz Zafrón - Vakker!
5. Percy Jackson, The Lightning Thief - Rick Riordan - Helt ok!
6. Løp hare løp - Harald Rosenløw Eeg - retrobok med handling lagt til 80-tallet. Nok en oppvekstbok, men i og for seg godt skrevet! Sånn midt på treet!
7. Små sitroner gule - Kajsa Ingermarsson - lettlest, morsom og koselig!
8. Ulvenatt - Tom Egeland - spennende, velskrevet og min første bok av forfatteren, men ikke den siste.
9. Salvadoreña - Cecilia Samartin - den dårligste av henne som jeg har lest.
10. Den lille prinsen - Antoine de Saint-Exupéry - nydelig og vekker mange tanker!
11. The Postcard Killers - Liza Marklund og James Patterson - helt grei krim, verken mer eller mindre
12. The Book Thief - Markus Zusak - godt skrevet, veldig trist!
13. Innsirkling - Carl Frode Tiller - morsom innfallsvinkel, godt skrevet og jeg gleder meg til bok 2.

februar
14. Lucifers evangelium - Tom Egeland - spennende, god krimbok

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 21:59   #155
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.946
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Januar
1. Noah Gordon: The Physician. Historisk roman om en engelskmann som reiser til Persia for å studere medisin. Jeg leste den for mange år siden og likte den like godt denne gangen. En ordentlig "page turner".
2. Bill Bryson: Shakespeare. Ikke Brysons beste, bærer litt preg av å være et bestillingsverk. Men fremdeles lesverdig.
3. Camilla Läckberg: Isprinsessen. Litt på det jevne.
4. Lois McMaster Bujold: Cryoburn. Den svakeste Miles Vorkosiganboken så langt. Men bare det at det er en ny bok om ham er strålende.
5. Noah Gordon: The Shaman. Veldig frittstående fortsetter av The Physician. God, men ikke så god som den andre.
6. Alexander McCall Smith: The good husband of Zebra Drive.
7. Hanne Vibeke Holst: Thereses tilstand.
8. Alexander McCall Smith: The careful use of compliments.
9. Brandon Sanderson/Robert Jordan: The Towers of Midnight. Trettende bok i Wheel of Time serien. Nå er det bare en igjen og så er det slutt.
10. Alexander McCall Smith: The comfort of saturdays. Jeg liker Isabel Dalhousie.
11. Xiaolu Guo: A Concise Chinese-English Dictionary for Lovers. Fascinerende bok.
12. Frode Grytten: 50/50. Veldig god samling av essays og artikler. Anbefales
13. Connie Willis: Blackout. Jeg går bare og venter på neste bok nå.

Februar
14. Bill Bryson: African Diary. Nesten juks å kalle den en bok, det er 50 sider. Men de sidene som er der er gode.
15. Selma Lønning Aarø: Scener fra et ekteskap. Jeg småler av denne.

Lydbøker
1. Terry Pratchett: Sourcery

2. Rosamunde Pilcher: Snow in April. Suppete bok, men grei bilunderholdning.
3. JRR Tolkien: The Lord of the Rings. Praktfull BBC dramatisering.
4. P G Woodehouse: The adventures of Sally. Ikke særlig spennende eller morsom.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 14:26   #156
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Jeg er enig i at man setter opp det man ønsker selv, dette er ingen konkurransetråd. Håper ikke folk som leser få bøker i løpet av året dropper å delta fordi noen andre leser mye mer. Jeg utelukker kokebøker og barnebøker fra lista her, av samme grunner som Elinblu. Men jeg skulle ønske at tiddelibom og evt. andre kunne ha ført inn bøkene i barneboktråden også, for da "drukner" de ikke i voksenbøker. (Men det er rent egoistiske ønsker. Jeg bruker disse trådene til å inspireres ifht. hva jeg skal lese, og fordi jeg synes det er gøy å få "oversikt" over andres lesevaner. Med en salig blanding så blir det litt mer utfordrende.)

Januar
1. Arto Paasilinna Harens år Jeg syntes "Kollektivt selvmord" av samme forfatter ikke var noen stor høydare, så forventningene til denne boka var lave. Jeg ble positivt overrasket.
2. Greg Morteson og David Relin Tre kopper te Om Mortesons veldedige prosjekt for skoler i Pakistan og Afghanistan. Jeg likte boka, og det falt noen tårer underveis på tross av forventningene om at dette ble litt for mye veldedighet og amerikapompøst for min smak. Synes dog første halvdel var bedre enn siste, muligens påvirket av at begeistringen for Morteson dalte noe da det virket som om veldedighetsbasillen tok av på bekostning kone og barn.
3. Kjell Magne Bondevik Aung San Suu Kyi Jeg plukket boka raskt med meg fra biografihylla på biblioteket, uvitende om at dette egentlig var en bok stilet til barn. Jeg leste beskjemmet gjennom boka, den var pinlig dårlig både innholdsmessig og språklig. Det hadde jeg nok syntes som tiåring også, tror jeg. Ser at flere deler min oppfatning. Dette sitatet fra boka er ubetalelig: ”Jeg sa jeg var prest, jeg også er". Nuff said.
4. Karin Brunk Holmqvist Potensgiverne For en fantastisk nydelig bok! Ganske forutsigbar, men varm og morsom. Anbefales på det varmeste.
5. Carl I. Hagen Klar tale Vi kom dessverre/heldigvis ikke noe nærmere vi to, selv etter at jeg tok med meg Carl I. Hagen til sengs. Gullkorn som at det ikke er alkoholen i seg selv som er problemet for familiene til alkoholavhengige, det er prisen på alkoholen er det flere av. Hvor dum går det an å bli? Carl I. Hagen skriver bedre enn sin kone, uten at det skal regnes som et kvalitetsstempel.
6. Faïza Gúene Drømmer for gærninger Grei lesning.
7. Trygve Aas Olsen Sex, drap og dårlig ledelse. Hvordan dagbladet mistet troverdighet, penger og lesere. Jøsses, her ver det mye drama. Det ble litt for mye navn og interne greier for min del. Bildegoogling var nødvendig underveis for å opprettholde en viss interesse.
8. Arto Paasilinna Den ulende mølleren Arto Paasilinna tar seg opp for hver bok jeg leser. Denne likte jeg!
9. Lotta Elstad En såkalt drittjobb Forfatteren forteller om livet som stuepike på et Thon-hotell. Jeg synes denne boka har viktige poenger angående deltidsjobbing samt dette at viktige samfunnsnyttige jobber defineres fra offentlig hold som "drittjobber" m.m.

Februar
10. Arto Paasilinna Den elskelige giftblandersken Denne nådde dessverre ikke "Den ulende mølleren" til knærne. Fenget i begynnelsen, men historien var for tynn og tapte seg etterhvert synes jeg.
11. Barbara Ehrenreich Kjøpt og underbetalt. Om (ikke) å klare seg i Amerika Interessant prosjekt å lese om. Men etter å ha kommet halvveis begynte jeg å kjede meg litt.
12. Jon Michelet Mappa mi. En beretning om ulovlig politisk overvåking Jeg synes boka var interessant, jeg.
13. Arto Paasilinna Den senile landmåleren Likte denne bedre enn "Den elskelige giftblandersken", men den var ikke like god lesning som "Den ulende mølleren".
14. Marie Laland Ekeli og Lisbeth Michelsen Bra damer Anbefales på det varmeste! Angrer veldig på at jeg ikke kom meg på utstillingen deres da de var her i området.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008

Sist redigert av Irma : 24-02-11 kl 13:00.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 14:33   #157
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.935
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

For min egen del fører jeg ikke opp annet enn skjønnlitteratur og helst skjønnlitteratur fra ungdomsbøker til voksenbøker. Barnebøker fører jeg i barneboktråden, og eventuelle hobbybøker føres ikke i det hele tatt. Dette er kun for at jeg liker å ha kun skjønnlitteratur jeg velger å lese på lista mi. Skjønner godt at andre har andre kriterier og det er opp til hver enkelt. Det er jo ingen konkurranse, men en tråd for å få tips til bøker man kan lese.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 17:39   #158
Ina
i vesterled
 
Ina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.689
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Januar
1. Anne Holt & Even Holt: Flimmer
2. Alexandra Beverfjord: Kretsen
3. Mala Naveen: Desiland
4. Gaute Heivoll: Før jeg brenner ned
5. Trude Teige: En hjelpende hånd
Februar
6. Maria Amelie: Ulovlig norsk

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 17:42   #159
Maysen
Nyter et nytt liv
 
Maysen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Innlegg: 1.229
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Januar:
1) Victoria Hishop; Hjemreisen: Veldig bra bok, kanskje ikke like bra som Øya, men likte den veldig godt.
2)Lars Kepler; Paganinikontrakten: Godt å lese krim igjen, og denne var like bra som Hypnotisøren.
3) Cecilia Samartin; Mofongo: Litt tung å komme i gang med, men tok seg bra opp etterhvert. Overraskende slutt for meg.
4) Kate Morton; Den glemte hagen: En fantastisk fin bok, fin balansegang mellom gammel og ny fortid og nåtid. Likte denne veldig godt.
5) Carl Frode Tiller; Innsirkling: Denne likte jeg veldig godt. Begynnelsen av boka var utrolig bra. Synes kanskje den siste delen tapte seg litt, men alt i alt en bok som innfridde forventingene.

Februar
6) Tatiana de Rosnay; Saras nøkkel: Veldig god bok, fikk vel frem deet meste av følelses registeret når jeg leste denne.

__________________
Mamma til tvillinger født august 07.
Maysen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 21:47   #160
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

1. Donna Leon: Opprørt sjø. En av hennes mange om etterforsker Brunetti i Venezia. Snill krim, men gode skildringer fra Venezia.
2. Erlend Loe: Stille dager i Mixing Part. Tja. Jeg har vært litt lei av Loe, men denne var ganske god, synes jeg.
3. Tove Nilsen: Nede i himmelen. Enda en bok om oppvekst på Bøler. Jeg likte den godt. Den var ganske sår og litt trist, men godt skrevet.
4. Helene Tursten: En mann med liten ansikt. Krim. Mitt første møte med etterforsker Irene Huss. Denne likte jeg godt.
5. Michael Nyqvist: Når barnet har lagt seg. Selvbiografi. Denne likte jeg ganske godt.
6. Allison Pearson: Jeg tror jeg elsker deg. Fin! Jeg trodde det var chick-lit, men det var det ikke. Oppvekst fra Wales på 70-tallet, forelskelse og masse David Cassidy.
7. Kjetil Østli: Politi og røver. Om organisert kriminaliltet i Norge. Interessant.
8. Lars Kepler: Paganinikontrakten. Krim. Denne likte jeg veldig godt, jeg kommer garantert til å lese mer av ham.
9. Francesca Simon: Rampete Robin blir rik
10. Francesca Simon: Rampete Robin på ferie. Begge disse høytlesning for barna. Vel, ikke helt min stil, men 5-åringen likte.
11. Lars Kepler: Hypnotisøren. Krim. Her kjedet jeg meg litt på slutten. Det ble litt langdrøyt. Men første halvdel var veldig god.'
12. Pia Hagmar: Saras drøm. Høytlesning for datteren. Har man hestejente, så har man hestejente. Det finnes 18 bøker i serien... satser på at hun vil lese noen selv etter hvert.
13. Val McDermid: Som sunket i jorden. Krim fra Skottland. Jeg liker godt skrivestilen hennes.
14. Pia Hagmar: Saras vintersorg. Høytlesning for datteren. Hestebok.
15. Akin Düzakin: Lukas bygger olabil. Bildebok. Stor stas for lillebror.
16. Tor Åge Bringsværd og Anne Holt: Karsten og Petra på skiskole
17. Belinda Starling: Bokbindersken. Historisk fra London i midten v 1800-tallet. Denne likte jeg veldig godt. Foreløpig årets höjdare.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no