Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Navn og forventninger til uttale

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-12, 09:55   #141
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Finnes det noen autoritet som fastslår hvordan bokstaver og bokstavkombinasjoner som tradisjonelt ikke forekommer i norsk (c, ch, th osv) skal uttales på norsk? Det er jo ikke helt gitt, faktisk. Navnene med disse bokstavene er jo importert fra litt forskjellige språk, som ikke nødvendigvis har identiske uttaleregler.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 09:57   #142
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.201
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Peaches, her.

Hehe, der sa du noe. Charlotte er Sjalotte.

Hmm, da har jeg lært noe nytt i dag også. Ch + vokal får sj-lyd mens ch + konsunant uttales k når det er først i ordet?

Uttalereglene kommer an på hvilket språk det er snakk om. På engelsk uttales jo f.eks. Charles som Tsjaals, men på fransk mer som Sjarl.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 09:57   #143
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Og hva med utenlandske navn som har beholdt opprinnelig skrivemåte? Jeanette, for eksempel, det er vel ingen som insisterer på å uttale det i tråd med norske uttaleregler?

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 09:59   #144
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.201
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Og hva med utenlandske navn som har beholdt opprinnelig skrivemåte? Jeanette, for eksempel, det er vel ingen som insisterer på å uttale det i tråd med norske uttaleregler?

Nei, det tror jeg ikke, men jeg har kjent både en June og en Janet som uttalte navnene sine på norsk. Det er ikke noen sentralt vedtatte, overordnede regler for slikt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 09:59   #145
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.430
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Så med min misforståelse som eksempel, så kan det i noen tilfeller være at foreldre synes det så fint ut med ch i stedet for k i navnet til barnet og ikke tenkte på uttale i det hele tatt. Rett og slett litt navnesminke?

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 10:00   #146
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Uttalereglene kommer an på hvilket språk det er snakk om. På engelsk uttales jo f.eks. Charles som Tsjaals, men på fransk mer som Sjarl.

Så da er det korrekte spørsmålet ikke "hvordan uttales det?", men "hvilket språk er det?"

Ikke noe blærete i det hele tatt.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 10:02   #147
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.977
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Ch uttales i enkelte tilfeller som k, i andre tilfeller som sj, og det finnes vel enda flere uttalevarianter kan jeg tenke meg. Jeg syns dermed at det virker litt vrangvillig å henge seg opp i at man skriver Kamilla eller Kim "feil" om man skriver det med Ch og insisterer på å si Sjamilla og Sjim. Er i så fall Michael også skrevet feil? Mener dere at den "riktige" uttalen av Michael er Misjael? Ikke det nei? Ch er uansett en unorsk bokstavsammensetning, som kan uttales på forskjellige måter avhengig av hvilket språk det kommer fra. Da er det meningsløst å si at det kun finnes en måte å uttale det på på norsk.

Når det er sagt, så synds jeg det er sært å skrive et navn Chamilla hvis det uttales Kamilla med mindre man har aner fra et land der det skrives slik.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 10:02   #148
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.430
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Og på min dialekt uttales Charles som Sjarles.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 10:02   #149
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, det tror jeg ikke, men jeg har kjent både en June og en Janet som uttalte navnene sine på norsk. Det er ikke noen sentralt vedtatte, overordnede regler for slikt.

Det er altså totalt anarki her? Rart at dette ikke er et hyppigere tema i Språkteigen, i grunnen.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 10:02   #150
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Min mann har at navn som ikke er vanlig. Han blir veldig ofte møtt med et "hæ?" når han presenterer seg. I tillegg uttaler veldig mange det med "å" og ikke med "o". Tror ikke det bryr ham så veldig, ei heller at han gidder å korrigere noe voldsomt. Men man kan sikkert gå litt lei.
En gang hadde han en kunde som klaget på noe arbeid som var blitt utført av noen på jobben hans (han er mellomleder i en stor bedrift). De ville ha navnet til mannen min som referanse, og blir drittsure da han presenterte seg, for de mente at han drev gjøn med dem. (Vi har også et litt uvanlig etternavn). Mannen min ble vel etter hvert tilsvarende sur for å ikke bli trodd.

Og Nyx: jeg er også nysgjerrig på navnet ditt!

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 10:02   #151
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Peaches, her.

Så med min misforståelse som eksempel, så kan det i noen tilfeller være at foreldre synes det så fint ut med ch i stedet for k i navnet til barnet og ikke tenkte på uttale i det hele tatt. Rett og slett litt navnesminke?

Jeg har alltid gått ut fra at når folk kaller datteren for Chatrine eller Chamilla og insisterer på at de uttales med K, så er det fordi de ikke vet bedre.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 10:04   #152
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.841
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Jeg uttaler slike navn ut i fra at jeg tror foreldrene har hatt intensjon om at navnet skal uttales på den "vanligste" måten, dvs. Andreee for Andrè. Men jeg stusser alltid over at det er valgt en slik stavemåte, og innrømmer at jeg tenker mitt.

Mitt fornavn har forøvrig to bokstaver som for meg er stumme, men det er et så vanlig og gammelt/godt brukt navn at om man skriver det uten de stumme bokstavene vil ser det helt feilstavet ut. Nå er det imidlertid noen som uttaler den ene av de stumme bokstavene, og noen få som uttaler begge, og jeg tenker i grunnen ikke over det.

Etternavnet mitt ser forøvrig helt feilstavet ut, siden det uttales som et kjent stedsnavn, men ut i fra stavemåten burde det uttales med en annen betoning. Jeg har ikke tall på alle de ulike måtene jeg har sett etternavnet mitt stavet på.

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Dette er bittelitt på siden, men hva med navn som Maren/Karen hvor det er helt vanlig med to ulike uttalemåter? Jeg har nemlig merket meg at folk som kommer fra et område hvor det er vanlig å uttale navnet på en bestemt måte insisterer på å bruke denne uttalemåten til tross for at personen har presentert seg ved å bruke den andre uttalemåten. Er det like feil å konsekvent kalle noen "kaarn" (hvis det er det som er vanligst for deg) til tross for at hun presenterte seg som, og foretrekker å bli kalt, "karEn" som det er å insistere på å kalle Andrè for Andræ?

Jeg har to venninner som heter Karen og kalles hhv. "karEn" og "kaarn"; en trønder og en østlending. Fin måte å skille dem fra hverandre på.

Østlending-Anders'er har jeg faktisk aldri tenkt p å kalle for "anners", selv om jeg har en i nær familie som heter det.

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Det er jo det samme som Eva og Elin. Her er det også to betoningsmåter.

Har Eva to betoningsmåter? Jeg sier Eva med trykk på E, er den andre betoningsmåten med trykk på a?

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 10:06   #153
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Har Eva to betoningsmåter? Jeg sier Eva med trykk på E, er den andre betoningsmåten med trykk på a?

To ulike tonem, antar jeg. Ikke to ulike trykk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 10:08   #154
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Har Eva to betoningsmåter? Jeg sier Eva med trykk på E, er den andre betoningsmåten med trykk på a?

Trykk og intonasjon er ikke det samme. Norsk har to tonemer, ofte illustrert med forskjellen på uttalen av "bønder" (tonem 1) og "bønner" (tonem 2). Trykket er det samme, som du hører, men uttalen litt forskjellig likevel.

Jeg har et navn de aller fleste uttaler med tonem 2, men faren min, som er fra Vestlandet, har ikke tonem 2 i dialekten sin og sier det med tonem 1. Jeg oppdaget ikke hvor rart han sa navnet mitt før jeg tok forkurs i lingvistikk på universitetet.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 10:14   #155
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Og hva med utenlandske navn som har beholdt opprinnelig skrivemåte? Jeanette, for eksempel, det er vel ingen som insisterer på å uttale det i tråd med norske uttaleregler?

Åjodda. Spesielt lærere, de er helt eksepsjonelt flink til det.

:født på slutten av 70-tallet og kjenner opptil flere med navnet:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 10:14   #156
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Nyx: Hva i alle dager heter du da?

Jeg irriterer meg over de som sier navnet mitt med feil tonem spesielt andre navnet. Men tror ikke jeg bruker å korrigere noen, untatt å være veldig tydelig i presentasjonen. Og ja jeg vet det er en dialekt greie, men svigersfamilien klarer i det minste å si navnet mitt slik jeg selv sier det (så godt som). Vi hadde mange navn som ble strøket av listen pga forskjellig uttale av meg og mannen når vi skulle navngi våre barn.

Jeg spør om jeg er usikker, men som oftest så hører jeg et navn før jeg ser det skriftlig. Om jeg ikke hører de først, så leser jeg navnet som det skrives.

Foreldre som gir barna sine svært sminkede navn, tenker jeg mitt om, men bruker ikke si noe.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 10:17   #157
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.845
Blogginnlegg: 215
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg tror Frp-ere uttaler det Kim.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 10:18   #158
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.841
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

To ulike tonem, antar jeg. Ikke to ulike trykk.

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Trykk og intonasjon er ikke det samme. Norsk har to tonemer, ofte illustrert med forskjellen på uttalen av "bønder" (tonem 1) og "bønner" (tonem 2). Trykket er det samme, som du hører, men uttalen litt forskjellig likevel.

Takk for svar! Jeg er ikke helt stødig på begrep innen uttale, innser jeg nå. Jeg får skylde på at jeg er ingeniør.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 10:19   #159
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Jeg er lærer og jeg syns det er vanskelig å lese opp navnene til elevene første skoledag fordi jeg er redd for å uttale feil. Dette opplyser jeg om i forkant og ber elevene rette på meg hvis jeg sier feil. Etterpå pugger jeg dem. Er mange navn som uttales annerledes enn slik jeg staver det i hodet mitt - det viktigste er å spørre, og skulle noen bli fornærmet av den grunn får det bare være.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 10:20   #160
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Nyx: Hva i alle dager heter du da?

Jeg irriterer meg over de som sier navnet mitt med feil tonem spesielt andre navnet. Men tror ikke jeg bruker å korrigere noen, untatt å være veldig tydelig i presentasjonen. Og ja jeg vet det er en dialekt greie, men svigersfamilien klarer i det minste å si navnet mitt slik jeg selv sier det (så godt som). Vi hadde mange navn som ble strøket av listen pga forskjellig uttale av meg og mannen når vi skulle navngi våre barn.

Faren min skjønner rett og slett ikke hva jeg mener når jeg gjør oppmerksom på at han sier mitt (og min storebrors) navn med feil tonem. Så jeg har i grunnen innfunnet meg med at jeg heter noe annet på hans dialekt. Han har også sin egen uttale på min lillebrors og min datters navn, han uttaler r-en (rulle) der vi østlendinger slår den sammen med konsonanten etter. I lillesøsters tilfelle synes jeg det lyder riktig fint, men det ville hørtes veldig rart ut hvis jeg brukte samme uttalen på østnorsk.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no