Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Jåleforumet

Et litt blondt spørsmål om grått hår og farging/bleking

Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-05-13, 21:11   #141
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Et litt blondt spørsmål om grått hår og farging/bleking

Moren min farger håret i en rødaktig bruntone. Hun er 66. For meg så har hun alltid vært slik, så jeg tenker ikke umiddelbart over at det ser kunstig ut. For andre gjør det kanskje det? Min stemor er et år eldre, og hun har sølvgrått hår, helt nydelig, og det passer henne. Jeg tror hun farget det en stund, før hun lot det forbli grått.

Jeg tenker at man får gjøre som det passer en. Men jeg er nok veldig enig i at kullsvart ( eller ulike varianter av blått, lilla og rosa ) farget hår på en gammel dame kan være lite pent og absolutt ikke naturlig. Samtidig tror jeg at jeg ville farget det dersom jeg ble grå veldig tidlig. Jeg er 32, og jeg håper det grå holder seg borte en ti års tid til. Ser jeg på søstrene mine tror jeg det vil bli slik. Og så er jeg blond, så det grå kommer antakelig til å blende inn en stund før det synes.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 21:13   #142
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.626
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et litt blondt spørsmål om grått hår og farging/bleking

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Poenget mitt er at eg virkelig ikkje ser kvifor det skal vere så høgverdig å ikkje farge hår, la vere barbere leggar, ikkje nappe bryn og la mannen klippe seg med kjøkkensaksa kvart tredje år. Kvifor skal det å gjere det beste ut av det en har føles som en er grunn, overfladisk og teit? Og kvifor kan ein ikkje meine at å gjere det beste ut av det en har faktisk gjer en flottere?

Fordi det er en hårfin balanse der og det er en en fare for at man i samme slengen kaller de som eldes uten konserveringsmidler mindre flotte.....

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 21:13   #143
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.714
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et litt blondt spørsmål om grått hår og farging/bleking

Jeg har ikke grått år, men jeg synes jeg kler farget hår bedre. JEG føler meg penere med en dypere, varmere farge. Jeg ser fort litt gusten ut med min naturlige farge. Grått er jo også en kald farge, og mange kler varmere farger bedre.

Men hva andre velger er ingen kampsak for meg. Jeg vil bare ikke bli sett på som et dårligere menneske fordi jeg liker å pynte meg liksom.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 21:14   #144
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et litt blondt spørsmål om grått hår og farging/bleking

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Men der bikker vi kanskje litt over i verdidebatt; hvorfor regnes det som stygt å bli eldre? Eller ikke å bli eldre, for det blir man jo uansett - men å vise aldringstegn.

Dette er jo den interessante og viktige debatten. Ingen hadde syntes det var stygt med grått hår om det ikke ble regnet som stygt med aldringstegn. Det er kulturelt betinget og ingen objektiv sannhet.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 21:14   #145
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.380
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et litt blondt spørsmål om grått hår og farging/bleking

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Tja, det er jo ikke akkurat veldig pakket inn heller.
Hadde jeg f.eks sagt at "de fleste kvinner mellom 30-40 år er finere uten rødt hår" hadde jo ikke det vært en veldig hyggelig ting å si.

.

Og nå er vi tilbake der igjen. Spiller det noen rolle hva andre mener er pent/stygt så lenge man er fornøyd selv? Hvorfor bryr folk seg så mye om hva andre synes. :fatter det fremdeles ikke:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 21:14   #146
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et litt blondt spørsmål om grått hår og farging/bleking

Den dagen alt håret mitt er grått kan jeg endelig farge håret i den fargen jeg skulle ønske jeg opprinnelig hadde uten å måtte styre med bleking først. : silverlining osv.:

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 21:17   #147
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.215
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et litt blondt spørsmål om grått hår og farging/bleking

Jeg har en venninne som hadde mye grått hår før hun var 30, og helt grått da hun var noen få og tredve. Hun prøvde å slutte å farge det en gang, men syntes ikke det var så stas å alltid bli tatt for å være veldig mye eldre. For det ble hun jo. Nå er hun i slutten av førtiåra og har sluttet å farge, og har nesten hvitt hår. Jeg skjønner at det kan være stor forskjell på å kunne trives med total gråhårethet når man er 35 og når man er 55, altså.

Frisøren klarte å lete fram et par grå hår på meg sist, men de er svært få og syns ikke i det hele tatt. Siden jeg er i slutten av førtiåra nå, regner jeg med at når jeg begynner å få grått hår så kommer jeg til å være så gammel at det ikke føles problematisk.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 21:19   #148
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.626
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et litt blondt spørsmål om grått hår og farging/bleking

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og nå er vi tilbake der igjen. Spiller det noen rolle hva andre mener er pent/stygt så lenge man er fornøyd selv? Hvorfor bryr folk seg så mye om hva andre synes. :fatter det fremdeles ikke:

Er det greit å mene at andre er stygge altså?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 21:20   #149
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.518
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et litt blondt spørsmål om grått hår og farging/bleking

Jeg tenker at kjipe hårsveiser er kjipe uansett farge. Jeg fikk mine første grå hår da jeg var 22, da jeg var 30 hadde jeg masse, og nå som jeg er 38 er nok 60-70 % av håret mitt hvitt. Og kg er opprinnelig strawberry blonde, så det er ingen garanti, gitt.

Jeg kjenner noen damer tidlig i tredveåra med grått hår som virkelig er nydelige. Jeg er ikke helt klar for det selv ennå, men tenker at en sveis som dette vil bli ganske lekker og effektfullt med ulike grader av hvitt og grått:

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 21:22   #150
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.887
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et litt blondt spørsmål om grått hår og farging/bleking

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Fordi det er en hårfin balanse der og det er en en fare for at man i samme slengen kaller de som eldes uten konserveringsmidler mindre flotte.....

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Er det greit å mene at andre er stygge altså?

Eg forstår ikkje greia eg. Korfor skal det vere så fy-fy å tenke at nokon er flottere enn andre?

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 21:24   #151
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.887
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et litt blondt spørsmål om grått hår og farging/bleking

Ser ikkje bildet ditt, Tally. Ellers er eg enig i det du skriv, kjipt er kjipt uansett hårfarge. Damene som blei vist i nokre innlegg lengre bak her har kule sveisar, flott sminke, super holdning osv.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 21:30   #152
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.380
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et litt blondt spørsmål om grått hår og farging/bleking

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Er det greit å mene at andre er stygge altså?

Ja, skulle det ikke være det? Nå kjenner jeg veldig få stygge personer, men jeg kjenner mange som har hårfarger, klær og sko jeg ikke synes noe særlig om, som ikke er min smak, rett og slett.
Når det er sagt, det er ikke særlig høflig eller pent å si at andre er stygge, men jeg tror det er innenfor det akseptable å skrive hva man synes er stygt og pent eller liker/ikke liker i en diskusjon på internettet som handler om hårfarger.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 21:30   #153
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.925
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et litt blondt spørsmål om grått hår og farging/bleking

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Dette er jo den interessante og viktige debatten. Ingen hadde syntes det var stygt med grått hår om det ikke ble regnet som stygt med aldringstegn. Det er kulturelt betinget og ingen objektiv sannhet.

Forsåvidt. Gjelder jo også hår under armene. Som er stygt på damer, men akseptert hos menn. Jeg innrømmer glad at jeg blir av å se damer med hår under armene. Jeg synes det er urstygt. Jeg synes ikke at grått hår er det.. Ikke grått hår som er delvis utvist heller. Jeg synes kanskje det der litt ustelt ut? Altså ikke sånn "det begynner å komme noen grå hår her og der", men sånn helt grått fem cm på toppen på resten brunt-opplegg.

I USA selger de forresten grå striper til menn. For dem som vil se distingverte ut.

Jeg synes forøvrig ikke det er negativt å gjøre det beste ut av det man har. Det være seg med sminke, hårfarge eller klær. Og det er selvfølgelig lov til å gi en blank F også, om man ønsker det..

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 21:35   #154
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.144
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et litt blondt spørsmål om grått hår og farging/bleking

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg må innrømme at jeg er litt overrasket over hvor mange som mener at det å velge sin naturlige hårfarge - som i mitt tilfelle er grått - framfor en farge fra en flaske, er mindre pent, at det er å ikke gjøre det beste ut av det, at det er regelrett stygt (var det vel noen som sa her), at det er noe folk på min alder ikke kler.

Det er en hårfarge, liksom.

Det er også et aldringstegn, joda. Men der bikker vi kanskje litt over i verdidebatt; hvorfor regnes det som stygt å bli eldre? Eller ikke å bli eldre, for det blir man jo uansett - men å vise aldringstegn.

Jeg synes ikke det er verdidebatt, men smak og behag. Det trenger ikke ha noe med at man synes aldringstegn er "stygt", men at man rett og slett synes noe er penere enn noe annet. Jeg synes kvinner er penest med mascara, fordi det rammer inn øynene og jeg synes fargede vipper er pent. Og jeg synes en rynket panne er penere enn en botox-panne. Smak og behag og hva en selv ser på som pent/skjønnhet.

Opprinnelig lagt inn av Milfrid

Jeg synes forøvrig ikke det er negativt å gjøre det beste ut av det man har. Det være seg med sminke, hårfarge eller klær. Og det er selvfølgelig lov til å gi en blank F også, om man ønsker det..

Og det Milfen sa.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 21:35   #155
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Et litt blondt spørsmål om grått hår og farging/bleking

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Grått er jo også en kald farge, og mange kler varmere farger bedre.

Nei da! Hvis du begynner å granske dem som har naturlig grått hår så vil du se at det finnes myriader av ulike nyanser. Noen har gylden varme, andre er isende kalde og så finnes det alt mulig i mellom der. Det er også stor forskjell på hvor lys eller mørk gråfargen kan være.

  Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 21:35   #156
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.943
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et litt blondt spørsmål om grått hår og farging/bleking

Det var håret mitt du refererte til som ustelt nå eller, Milfrid?
Eller misforsto jeg hva du henviste til?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 21:40   #157
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et litt blondt spørsmål om grått hår og farging/bleking

Jeg har litt sånn ettervekstnoia, og det er jo ofte sånn det ser ut om man er "litt" grå. Da blir jeg personlig bare litt stressa. Det er ikke det sanne som at alle som har litt grått hår = stygge. Det er MYE mer enn noen hårstrå som spiller inn på om jeg blir fascinert av ei dame og synes hun er fin.

De bildene tidligere her er jo bare lekkert.
Mener jeg.

Jeg synes de fleste harembukser er stygge og, men innimellom ser jeg likevel folk som er smashing i det.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 21:45   #158
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et litt blondt spørsmål om grått hår og farging/bleking

Vi har individuelle, uavengige pereferanser - men det er klart oppfatninger om hva som er pent og stygt i stor grad er kulturskapt. Bare se på barbering derforneden - for noen tiårsiden var det fullstendig viltvoksende hos alle, og ingen syntes det var rart eller stygt eller ustelt eller noe - det var bare sånn det skulle være, liksom. Nå får folk nervøse rykninger i øyenbrynet om det forviller seg et hårstrå utenfor trusekanten.

Om eldre mennesker igjen får høyere generell status i samfunnet, vil folk forbinde grått hår med andre ting enn de gjør i dag, og så kan det plutselig bli kjempefint. Noe alle synes er stas, fordi det er et tegn på klokhet, eller noe. Det er jo sånn det er. Så klart dette også er en verdidebatt, i tillegg til andre ting. Vi har jo en ungdomsglorifiserende kultur nå som er relativt ny, historisk sett. Vi opphøyer de helt unge på en måte som ville vært helt utenkelig tidligere. da var det gjerne omvent, dog - at de godt voksne hadde for mye makt på bekostning av unges integritet og selvverd.

Og hva som er pent og moteriktig og flott henger selvfølgelig sammen med hva/hvem som har status i samfunnet.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 21:45   #159
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.925
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et litt blondt spørsmål om grått hår og farging/bleking

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Det var håret mitt du refererte til som ustelt nå eller, Milfrid?
Eller misforsto jeg hva du henviste til?

Ditt? Nei. Ikke ut fra de bildene du la ut her i alle fall. Da kom du i den andre kategorien. Jeg tenker på mennesker med halve håret en farge og hele en annen. Og da uavhengig av fargen på det håret som vokser ut igjen. Det ser like usselt ut på en blondine på 20 som vokser ut svart-fargen.

Det jeg så hos deg var at du begynner å få grått hår. Det er ikke styggere på en dame enn på en mann. I mine øyne.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 21:52   #160
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.943
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et litt blondt spørsmål om grått hår og farging/bleking

åh, ok

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no