Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Dere har uføreforsikring, sant? Hvis ikke - skaff dere det!

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-12, 11:36   #141
Prøvende
Ingen skravlebøtte
 
Prøvende sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 306
Prøvende er litt kulPrøvende er litt kul
Standard

Sv: Dere har uføreforsikring, sant? Hvis ikke - skaff dere det!

ok, nå har jeg sjekket og dette står i min pensjonsavtale på jobben:

Uførepensjon
Årlig uførepensjon utgjør ca 66 % av pensjonsgrunnlag minus estimert folketrygd. Størrelsen av uførepensjon står i forhold til graden av arbeidsuførhet (minst 20 %). Uførepensjonen kan kommer til utbetaling etter 12 måneder sammenhengende sykdom og sykepenger fra NAV opphører.
Estimert folketrygd er beregnet ut fra folketrygdens regler før 2011.
Det gjøres fradrag i uførepensjonen når det samtidig utbetales arbeidsavklaringspenger fra NAV. Maks samlet utbetaling skal ikke overstige 70 % av pensjonsgrunnlaget.
Pensjonen utbetales i forhold til uføregrad frem til friskmeldingsdato eller oppnådd pensjonsalder. "

Er dette bra(nok) eller helt elendig?

__________________
Hilsen Prøvende
2005, 2008, 2010
Prøvende er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 11:47   #142
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere har uføreforsikring, sant? Hvis ikke - skaff dere det!

Jeg er veldig dårlig på dette Prøvende, så ikke ta alt for god fisk. Men det ser ut til at det du beskriver er en standardavtale. ALle får dette gjennom pensjonen om de blir uføre. Essensen er at det du før utbetalt reduseres til 66 prosent. Arbeidsgiver kan tegne tilleggsdekninger, som vil øke dette. Nei nå er jeg litt på tynt vann.

Det man vil er å sikre seg litt ytterligere, for å leve på 66 % som 40/50 åring er jo ikke ideelt. Derfor kan man tegne uførekapital f,eks, et produkt jeg elsker, som gir en stor engangsutbetaling.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 15:52   #143
Landmann
Når er man utlært?
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 12
Landmann har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Dere har uføreforsikring, sant? Hvis ikke - skaff dere det!

Et godt tips fra trådstarter. Det koster og heldigvis får ikke alle behov for det.

Et annet alternativ (men kanskje ikke helt realistisk for oss alle) er å sørge for at man til enhver tid har såvidt overkommelig gjeld (les: liten gjeld) at man ved sykdom likevel klarer å betjene gjelda med redusert inntekt.

Landmann er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 17:12   #144
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere har uføreforsikring, sant? Hvis ikke - skaff dere det!

Jeg er av de som neppe får meg uføreforsikring på grunn av arvelig ballast. Har hatt via arbeidsgiver tidligere, men privat tror jeg bare jeg kan glemme det. Men jeg har tenkt å undersøke det nærmere, som aleneforsørger blir det jo ekstra viktig.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 17:25   #145
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dere har uføreforsikring, sant? Hvis ikke - skaff dere det!

Jeg trodde at jeg hadde, naiv som jeg er. Blandet ulykke og ufør. Nå er det for sent...

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 17:36   #146
Skjevo
Erfaren
 
Skjevo sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 859
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Sv: Dere har uføreforsikring, sant? Hvis ikke - skaff dere det!

Jeg har fått skaffet forsikring nå, men pga ett tilfelle av senebetennelse og én sykemelding med muskelsmerter, gjelder ikke uføreforsikringen for slik problematikk. Så egentlig er jeg for sent ute med å være føre var.

__________________
Plutten (04) og Tullegull (07)
Skjevo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 20:23   #147
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.942
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere har uføreforsikring, sant? Hvis ikke - skaff dere det!

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Jeg er veldig dårlig på dette Prøvende, så ikke ta alt for god fisk. Men det ser ut til at det du beskriver er en standardavtale. ALle får dette gjennom pensjonen om de blir uføre. Essensen er at det du før utbetalt reduseres til 66 prosent. Arbeidsgiver kan tegne tilleggsdekninger, som vil øke dette. Nei nå er jeg litt på tynt vann.

Det man vil er å sikre seg litt ytterligere, for å leve på 66 % som 40/50 åring er jo ikke ideelt. Derfor kan man tegne uførekapital f,eks, et produkt jeg elsker, som gir en stor engangsutbetaling.

Det alle får er 66% av max 6G. Tjener man over 6G kan det mao bli et betraktelig kutt.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 20:29   #148
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere har uføreforsikring, sant? Hvis ikke - skaff dere det!

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Det alle får er 66% av max 6G. Tjener man over 6G kan det mao bli et betraktelig kutt.



Milfrid og andre:
Har dere slike dekninger gjennom arbeidsgiver er arbeidsgiver pålagt, men dere kan også etterse, å tilby dere fortsettelsesforsikring. Selskapene er bare forpliktet til å tilby innen 6 mnd etter slutt, men dere har altså krav på å få tegnet videre dekning uten å levere helseerklæring. Lurer på om jeg har skrevet det tidligere i tråden. Anyhur.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 21:09   #149
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.995
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere har uføreforsikring, sant? Hvis ikke - skaff dere det!

Vi har - heldigvis, for jeg har blitt kronisk syk.

Men jeg vil legge til at selv om man blir kronisk syk i ung yrkesalder, så er det ikke selvsagt at man blir ufør. NAV ønsker at færrest mulig føres tidlig over på ufør, noe som i og for seg er helt greit - MEN da får man heller ikke utbetalt sine forsikringer. Myndighetene har også begrenset forsikringsselskapenes mulighet til å betale ut pensjonsforsikringer til syke, slik at selv om man har forsikringer som skal dekke opp for de resterende 34% så får man ikke det utbetalt - for ifølge myndighetene så skal det ikke være lukrativt å være syk. Utrolig trist - for hvem ønsker og velger vel å være syk?! Det villeste er at det kun gjelder for ansatte i det private - er man ansatt i det offentlige så får man forsikringene utbetalt. Så langt når likhetssamfunnet
Jeg får utbetalt en liten sum hver mnd, og er selvsagt glad for de kronene, men det når ikke langt. Det er absolutt ikke et slikt liv jeg så for meg da jeg tok en utdanning og et aktivt yrkesliv - men på en annen side så er jeg glad for at bor i Norge hvor man kan bli syk uten at man mister alt.
Som sagt - bare et lite apropos til denne diskusjonen. Selv om man er syk over mange år, og kanskje ikke kommer ut i yrkeslivet igjen, så er det ikke automatikk i at forsikringene blir utbetalt - ihvertfall ikke med det første.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 18:54   #150
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Dere har uføreforsikring, sant? Hvis ikke - skaff dere det!

Tar opp denne tråden igjen.
I forb. med helseerklæringen: vil forsikringsselskapet kreve å få innsyn i dokumentene til fastlegen / årsaker til sykefravær?

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 18:55   #151
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere har uføreforsikring, sant? Hvis ikke - skaff dere det!

Opprinnelig lagt inn av vestlandsfanden, her.

Tar opp denne tråden igjen.
I forb. med helseerklæringen: vil forsikringsselskapet kreve å få innsyn i dokumentene til fastlegen / årsaker til sykefravær?

Ja.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 19:07   #152
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Dere har uføreforsikring, sant? Hvis ikke - skaff dere det!

Jeg har to leger: fastlege og Volvat. Kan de kreve innsyn også hos legen i Volvat?

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 21:50   #153
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.699
Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere har uføreforsikring, sant? Hvis ikke - skaff dere det!

Selvsagt. Hvorfor skulle de ikke det?

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 22:24   #154
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere har uføreforsikring, sant? Hvis ikke - skaff dere det!

Altså, nå bare ler jeg her. Jeg har vært endel syk siste årene, slik at jeg har litt oversikt, men ikke den hele og fulle over hvor mange ganger jeg har vært hos lege og sykemeldinger og slik. I går fikk jeg nytt helseerklæringsskjema å fylle ut, for vi tenkte vi skulle utvide død og uførhet med "Kritisk sykdom". Når jeg begynner på spørsmålene så må jeg ganske kjapt gi tapt. Kan de ikke bare hente inn hele journalen og lese selv...
*Har du i løpet av de siste 5 år vært sykemeldt i mer enn 1 uke sammenjengende? Oppgi både siste og evt. tidligere sykemeldinger siste 5 år. Tidsrom, årsak/diagnose, hvem sykemeldte deg?
*Har du i løpet av de siste 5 år vært hos fastlegen? Årsak/diagnose, når, hvor, er du frisk nå?
*Har du i løpet av de siste 5 år vært hos annen lege(r)? Årsak/diagnose, når, hvor, er du frisk nå?
*Har du i løpet av de siste 10 år vært undersøkt, innlagt, behandlet eller kontrollert ved sykehus, klinikk, kursted eller annen helseinstitusjon? Årsak/diagnose, når, hvor, er du frisk nå?
Osv.

Jeg datt av og fant ut at jeg uansett sikkert ville få avslag pga BMI, familiær kreft, diabetes og familiær hjertesykdom og gidder ikke å sende inn i det hele tatt. Så får jeg bare ha de dekningene vi har og satse på at det holder og at det verste ikke inntreffer.

Men seriøst, når de allikevel skal ha samtykke til å innhente all informasjon, hvorfor ikke bare gjøre det? For jeg vil jo selv måtte be om journalutskrift for å kunne fylle ut dette.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 22:35   #155
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dere har uføreforsikring, sant? Hvis ikke - skaff dere det!

Jeg prøvde for litt siden, men får jo ikke det, med alle mine skavanker. Men jeg har søkt, for som han i banken sa, du kan ikke få noe mer enn et nei.

  Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 23:09   #156
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere har uføreforsikring, sant? Hvis ikke - skaff dere det!

Opprinnelig lagt inn av vestlandsfanden, her.

Jeg har to leger: fastlege og Volvat. Kan de kreve innsyn også hos legen i Volvat?

Det som skjer er at du selv blir ansvarlig for å opplyse om diverse og hvis du ikke gjør det kan det bli regnet som svik, og du vil ikke få noen utbetaling for det uansett.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 23:13   #157
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere har uføreforsikring, sant? Hvis ikke - skaff dere det!

Kan de forresten gi avkortning (?) på allerede eksisterende forsikring når man sender inn nytt helseerklæringsskjema? Altså at de setter forbehold for nye sykdommer som har dukket opp etter tegning av opprinnelig avtale?

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 23:22   #158
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere har uføreforsikring, sant? Hvis ikke - skaff dere det!

Hmm det tror jeg de kan ja. Ikke avkortning, (kutt i summen man får utbetalt) men forbehold i dekningen.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 08:07   #159
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.051
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dere har uføreforsikring, sant? Hvis ikke - skaff dere det!

Opprinnelig lagt inn av Mirasol, her.

Kan de forresten gi avkortning (?) på allerede eksisterende forsikring når man sender inn nytt helseerklæringsskjema? Altså at de setter forbehold for nye sykdommer som har dukket opp etter tegning av opprinnelig avtale?

Ikke på den eksisterende nei, det tror jeg ikke.
Jeg ringte mitt forsikringsselskap og hørte om jeg kunne høyne utbetalingen på den jeg har, men da måtte jeg sende et nytt helseerklæringsskjema for den ekstra summen. Da lot jeg være gitt, hadde aldri fått noe som helst da. Men jeg skjønte da at evt forbehold da bare gjaldt den ekstra summen, men helt sikker er jeg ikke.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 10:34   #160
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Dere har uføreforsikring, sant? Hvis ikke - skaff dere det!

Jeg fikk ikke uføreforsikring
Nå har jeg jo vært snart sykmeldt et år, så kanskje ikke så rart, men likevel. Isj.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no