Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Sorterer du klesvasken?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Hvordan sorterer du klesvasken?
Putter inn hummer og kanari sammen i maskinen 2 0,91%
Skiller ut ull, resten går inn sammen 4 1,82%
Skiller klærne i minst tre kategorier 42 19,09%
Skiller klærne i minst fire kategorier 60 27,27%
Skiller klærne i fem eller flere kategorier 110 50,00%
Jeg vasker ikke klær 2 0,91%
Deltakere: 220. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-08, 21:20   #141
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.091
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Isbading?


Fungerer utmerket.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 21:52   #142
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.495
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men nå var jo ikke du den "verste" sortereren her heller, du var jo så og si lik meg. Det var naziene jeg stusset over, de må jo enten ha svært lite vask, eller vaske døgnet rundt.

Eller mye klær, sånn at en får en hel maskin med en farge, uten at det er tomt i klesskapet.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 01:19   #143
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.322
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg tenker vel bare litt annerledes. Hadde jeg feks. sortert rødt og blått, hadde jeg jo måttet vaske to omganger i stedet for å bruke EN maskin på disse to kategoriene. Så jeg ser jo for meg flere maskiner jo mer man sorterer. I dag tømte jeg skittentøyskurven på to maskiner, en for hvitt og en for mørkt tøy. Hadde jeg sortert ut mer enn det i dag, hadde jeg fremdeles hatt 2-3 maskiner tilgode.


Den logikken er jeg ikke med på. Ikke skiller jeg mellom rødt og blått heller. Jeg skiller ikke mer enn nødvendig, poenget er at tøyet skal vaskes på riktig temperatur og sammen med farger slik at ingen av plaggene blir ødelagt. Jeg hadde ikke sortert annerledes uansett, forskjellen ligger i hvordan det sorterte tøyet blir oppbevart før vask. Og det sparer jeg mye tid på.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 09:00   #144
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.877
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Kokvask
Hvitvask 60
Lyst 60
Mørkt 60
Mørkt 40
Mellomlyst 40
Lyst 40
Rødt 40
Mannens judoklær 40 grader (Vask dem selv, Kaijamann, og ikke la dem ligge og ta plass i dagevis!)
Utetøy som dresser og jakker
Lyst 30
Mørkt 30
Lys ull 30
Mørk ull 30
Håndvask

Er det rart jeg ikke klarer å få bukt med vaskehaugen?

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 11:21   #145
SIS
Aktiv
 
SIS sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 241
SIS er litt kul
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Sue, her.

Vi har fem forskjellige sorteringsdunker på vaskerommet - to 60 grader, to 40 grader (farget/hvitt) og en til ull. Også sorterer vi litt videre utfra det igjen mtp ting som ikke bør vaskes sammen. veldig deilig å slippe den store sorteringsjobben når man skal sette på en vask!

Eg sorterer omtrent slik, berre synd eg ikkje har plass til 5 dunker på vaskerommet

__________________
Mamma til 3
SIS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 14:30   #146
Vito
Weeeee
 
Vito sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.520
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Oj, tror vi ... eller jeg, har ganske mange kategorier

*Kok håndkler
*kok sengetøy
*60 undertøy hvit
*60 undertøy kulørt
*60 sokker
*40 hvit
*40 lyst kulørt
*40 mørkt kulørt
*40 ullsokker
*40 ullgensere
*30 ull

Og så vaskes spesialting hver for seg selv, slik som duker, jakker, gulvkluter osv.

__________________
Den er klok den som forbedrer seg selv og godtar andre.
Vito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 14:34   #147
maribo
Alltid like optimist
 
maribo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 2.603
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Her sorteres det i 40 og 60 og ull - og rosa/lilla/rød, mørkt og lyst. Blir vel flere enn fem det ja...

__________________
Maribo og 3 tuller(00, 02, 06)
maribo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 17:51   #148
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Vito, her.

Og så vaskes spesialting hver for seg selv, slik som duker, jakker, gulvkluter osv.

Hvordan klarer du å fylle opp ei vaskemaskin med gulvkluter? Vasker du hele huset hver dag?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 22:04   #149
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg sorterer vel omtrent sånn:

Kulørt 60 grader (håndklær, underbukser og annet som tåler 60 grader)
kulørt 30 eller 40 grader penvask eller ull
hvitt 95 grader (kluter)
hvitt 60 eller 75 grader (gjerne håndklær og kluter)
hvitt 30 eller 40 grader penvask eller ull

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 22:04   #150
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.557
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg stemte feil. Vi (les: jeg) sorterer ikke i 3, men 4 kategorier. Ull, hvitvask, kulørt 30/40 grader, kulørt 60 grader. Og så har man "spesialvask", som dresser, votter o.l.

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 22:09   #151
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Vanlige klær sorteres i lyst, mørkt og rødt. Og så håndduker for seg selv, samme med ull og sengetøy.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 22:22   #152
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.020
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Sorterer i fem eller flere kategorier, og etter at vi fikk nytt sorteringssystem i hus, skittentøysskuffer fra IKEA, så er klesvasken blitt en lek. Nå er det slutt på å stå med hodet ned i skittentøyskurven og grave i skitne klær for å få vasket klær!

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 22:27   #153
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.636
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Dette var en av de kjedeligste trådene jeg har lest her på FP! Jeg mener, hvor interessant er det å lese om de uendelige mulighetene man har for å skille skitne klær fra hverandre? Selve spørsmålet var litt interessant altså - pollen - men presiseringene tror jeg er det jeg hurtigst har scrollet meg forbi noen gang.

*selv sorteringsnazi med minst 7 kategorier bare så det er presisert*

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 22:39   #154
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.322
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Dette var en av de kjedeligste trådene jeg har lest her på FP! Jeg mener, hvor interessant er det å lese om de uendelige mulighetene man har for å skille skitne klær fra hverandre? Selve spørsmålet var litt interessant altså - pollen - men presiseringene tror jeg er det jeg hurtigst har scrollet meg forbi noen gang.

*selv sorteringsnazi med minst 7 kategorier bare så det er presisert*

Likevel - mer enn 150 innlegg.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 22:39   #155
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.020
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Dette var en av de kjedeligste trådene jeg har lest her på FP! Jeg mener, hvor interessant er det å lese om de uendelige mulighetene man har for å skille skitne klær fra hverandre? Selve spørsmålet var litt interessant altså - pollen - men presiseringene tror jeg er det jeg hurtigst har scrollet meg forbi noen gang.

*selv sorteringsnazi med minst 7 kategorier bare så det er presisert*

Absolutt enig. Jeg har heller ikke lest tråden, bare svart. Det vil si, jeg leste første og siste innlegg før jeg svarte, man kan jo aldri vite med tråder, denne kunne jo ha tatt en spennende og uventet vending og handlet om noe helt annet.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 22:41   #156
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.322
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Absolutt enig. Jeg har heller ikke lest tråden, bare svart. Det vil si, jeg leste første og siste innlegg før jeg svarte, man kan jo aldri vite med tråder, denne kunne jo ha tatt en spennende og uventet vending og handlet om noe helt annet.

Men, neida. Folk har bare en trang til å fortelle om hvor flinke de er til å sortere vasken sin. Det er tydelig at dette er et lite debattert emne, og at det er et stort behov.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 22:48   #157
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.636
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Du har forløst noe stort nå safran! Kanskje blir et eget underforum?
Safrans sorteringsseksjon?

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 22:49   #158
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.322
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 23:18   #159
MorStine
*elsker ENGA*
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.042
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Likevel - mer enn 150 innlegg.

Flinke Safran som starter så inspirerende tråderDu ser jo hvor mye de engasjerer

__________________
fra MorStine og femmerbanden; '99, '00, '04, '06. Pg '20 Fem flotte gutter!
MorStine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 23:18   #160
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Tenkte det samme som Miss Norway, så at tråden var på 8 sider og regnet med at den hadde sporet kraftig av. Høres ut som om den ikke har det.

Jeg driter vel i hvordan andre sorterer (enig med Miss Norway at selve pollen er ok), men dersom noen har voldsomt behov for å vite om mitt system så er det som flg;

- hvitt 60 grader - håndklær, undertøy
- hvitt/lyst 40 grader = finvask, vanlige klært
- mørkt 60 grader - håndklær, undertøy
- mørlt 40 grader - finvask, vanlige klært
- ull

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klesvask


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no