|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#122 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Ble du slått som barn?
Det må være ufattelig provoserende.
![]() |
#123 |
Passiv
|
![]() Sv: Ble du slått som barn?Nei, aldri. |
![]() |
![]() |
#124 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ble du slått som barn?Jeg klarer ikke lese her uten å begynne å gråte. Jeg blir så inderlig trist og lei meg når jeg ser hvor mange som har opplevd å bli mishandlet som barn. Stakkars dere! |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Ja ikke sant. Redselen for å bli slått eller psykisk terrorisert har for meg vært værre enn selve slag/lugging/stygge ord. Det kjipeste er at mamma fremdeles snakker stygt til meg, rakker ned på meg og ungene mine. Og så skjønner hun ikke hva hun driver på med en gang. Jeg hater at hun har et sånt tak på meg, jeg er jo liksom voksen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ble du slått som barn?Jeg fikk ris med flathånda ved flere anledninger. Ble også kløpet i øret og fikk såpe i munnen min når jeg snakket stygt. Jeg synes det er leit at de skulle gjøre sånne dumme ting og jeg har sverget på at det ALDRI skal skje mine barn.
![]() |
#127 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Ble du slått som barn?Jeg blir virkelig trist når jeg leser hva mange av dere har opplevd. Og jeg syntes det er utrolig vondt å vite at mange barn idag også har slike oppvekstvilkår.
![]() |
#128 |
Gjør så godt som jeg kan.
![]() Sv: Ble du slått som barn?I mitt tilfelle, så var det mange som så, noen reagerte med telefoner til bv og bv kom på meldt hjemmebesøk og vi ungene var truet til å si at vi hadde det bra, samtalen med bv foregikk, mens våre respektive satt i samme rom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
![]() Sv: Ble du slått som barn?Nei, aldri.
![]() |
#130 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Ble du slått som barn?Jeg ble en gang lagt over knærne til pappa og fikk et klask i baken. Jeg aner ikke hvor gammel jeg var, men husker det svært godt.
![]() |
#131 |
frakoblet
|
Det var mange som visste noe. Familie og venner visste godt hva som foregikk, men ingen hverken sa eller gjorde noe. Jeg oppsøkte rådgiver på skolen og fortalte alt da jeg var 17, men heller ikke hun gjorde noe. Hun visste at jeg da hadde flyktet til søsteren min fordi jeg ikke turte å bo hjemme, og at jeg ikke klarte å gjennomføre heldagsprøven fordi han hadde slått og truet meg kvelden før.
Det er de heldigvis. Og det å snakke med barnet i enerom er viktig, og ikke noe foreldre kan motsette seg at barneverntjenesten gjør.
![]() |
#132 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Så og si alle visste at jeg og min bror hadde det veldig dårlig, men ingen gjorde noe. Ja, jeg er veldig bitter i grunnen, men prøver å ikke tenke på det. Bitterhet går jo bare utover meg selv, og tross alt har det gått veldig bra med både meg og min bror. Men at folk kan se på at barn lider uten å gjøre noe som helst, det synes jeg i grunnen er ganske ufattelig.
![]() |
#133 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Ble du slått som barn?Jeg fikk noen dasker på rompa og hånda, pluss en del risting i armen. Ikke som en bevisst og systematisk del av oppdragelsen, men mer et uttrykk for frustrasjon når min mor slapp opp for andre metoder. Det påvirket ikke forholdet vårt verken da eller seinere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ble du slått som barn?Husker at både ris og husarrest var flittig brukte sanksjonsmidler i barndommen, som aller siste utvei. Tror nok det avhenger litt av hvor en vokste opp og sosial tilhørighet det der. Når jeg tenker på det i dag så er det mer som en erkjennelse av at man fikk som fortjent snarere enn mishandling. Hadde blitt travelt hos barnevernet mange steder på 70-tallet om dagens lover hadde kommet allerede dengang....
![]() |
#135 |
|
Jeg husker en gang da jeg var 16-17, at jeg traff hun som hadde vært min klassestyrer gjennom hele barneskolen. Jeg kommer fra et veldig lite sted, og alle visste at jeg hadde flyttet hjemmefra og hvorfor.
![]() |
![]() |
#136 |
Gangster girl
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ble du slått som barn?Ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Ble du slått som barn?Ut fra denne tråden, virker det som om det er temmelig vanlig å ha blitt slått som barn. Det overrasker meg. Kanskje jeg har vokst opp i en boble?
![]() |
#138 |
Aktiv
Medlem siden: Jul 2008
![]() ![]() |
Jeg viste ikke at dette var galt, jeg tenkte aldri over at foreldrene mine gjorde noe som ikke var lov, det skjønte jeg først senere.
![]() |
#139 |
I mål
|
Det tenker jeg også. Og så lurer jeg på hvor mange av dem jeg kjenner IRL som også har blitt slått. Har alltid tenkt det ikke er noen, men det er sikkert feil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Elsker gamlis- godis
![]() Sv: Ble du slått som barn?Liten avsporing; jeg falt ned trappa som 3-4 åring på 70-tallet og fikk armen ut av ledd. Min mor har fortalt meg i ettertid at de insiterte på å snakke med meg i enerom på legevakten og at de stilte mange spørsmål til hvordan dette kunne skje. Jeg hadde visstnok også fortalt min mor at de hadde spurt meg om det var noen som hadde gjort dette mot meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|