Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Nå er det jul igjen!

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-08-10, 00:37   #1
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nå er det jul igjen!

Det var temmelig ryddig i stua helt til noen plasserte et telt, et pledd, ørten puter, et lammeskinn og litt mer på gulvet. Så la hun seg. Og siden jeg ville ha ro i huset lot jeg henne gjøre det. *skuer ut på campingplassen*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 10:53   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Min sønn har ikke eget rom, han har lekekrok i stua. Så leker i stua har vi. Masse.

Også til jul, tenker jeg. (Dog skal han få eget rom i løpet av høsten, etter planen... vi får se) Desstuen står (denne uplanlagte) hunden sin seng der juletreet skulle stå/sto sist vi hadde juletre. Lite strategisk (men eneste ledige plass i stua.)

Ryddemessig er nemlig hovedproblemet at vi har så innigranskauen mange flere ting enn vi egentlig har plass til... Når jeg da vil ha julepynt i tillegg blir det kaotisk...

Gammel 05-08-10, 17:27   #3
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er litt sånn at jo bedre plass man har til å lagre ting, jo mer tar man vare på. Derfor ville ikke jeg ha kjeller Vi har ei bod under trappa som bør ryddes snart. Og vi har en garasje som er full, men det er mannens ansvar. Litt av problemet hos oss er vel at jeg er en kaster, mannen ikke. Så vi knives litt.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 20:43   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg rydder alltid i barnas (og mitt) sitt skap før ny årstid.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 22:45   #5
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sesongklær er viktig å ha orden på. Da får du orden i klær, får pakka vekk det som er for lite, får kasta det som ikkje er brukende lengre. Genialt!

Gammel 05-08-10, 23:01   #6
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Haugtussa: jeg aner et marked for rydde-konsulentvirksomhet!

I tillegg til at vi mangler de geniale systemene du nevner (eller, bare har noe halvhjertet som ligner), kommer rotet vårt av:

a) at vi er slitne etter jobb og ikke orker å ta oppvaskmaskina før barna har lagt seg.

b) en lei uvane med å la barna få slenge fra seg jakker og ting på gulvet i gangen

c) at barna får leke nede, og at tiden går så altfor fort fram til leggetid sånn at vi ikke rekker å få dem til å rydde etter seg.

d) at vi har bokhyller med bøker, papirer, DVD-er og annet som er morsomt å dra umotivert utover gulvet.

e) at vi ikke klarer å gjennomføre et system for å arkivere papirer/kaste etterhvert som vi ikke bruker dem mer. Det være seg barnas tegninger, våre regninger, og det bladet jeg skulle lese ferdig...

f) at vi har tomflasker samlet i en sekk klar til å fraktes i butikken, som barna finner og umotivert sprer utover stua. Samme gjelder for returpapir.

g) at klær har en tendens til å forlate kropper på stua (jadda, både store og små trenger av og til å frigjøre seg fra en sokk eller en bukse ). Uten at de havner der de skal, dvs enten i en samlet haug eller rett opp på badet/rommene.

h) kluter. Say no more. Eller jo: middagsrester i ansiktet og på hendene, deretter på klut, deretter på gulvet.

i) manglende tiltak til å 1. lage gode systemer, 2. løpe rundt og plukke opp ting etterhvert som folk drar det utover og 3. implementere strengere oppdragelse av både store og små.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 23:04   #7
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

I tillegg til at vi mangler de geniale systemene du nevner (eller, bare har noe halvhjertet som ligner), kommer rotet vårt av:

a) at vi er slitne etter jobb og ikke orker å ta oppvaskmaskina før barna har lagt seg.

b) en lei uvane med å la barna få slenge fra seg jakker og ting på gulvet i gangen

c) at barna får leke nede, og at tiden går så altfor fort fram til leggetid sånn at vi ikke rekker å få dem til å rydde etter seg.

d) at vi har bokhyller med bøker, papirer, DVD-er og annet som er morsomt å dra umotivert utover gulvet.

e) at vi ikke klarer å gjennomføre et system for å arkivere papirer/kaste etterhvert som vi ikke bruker dem mer. Det være seg barnas tegninger, våre regninger, og det bladet jeg skulle lese ferdig...

f) at vi har tomflasker samlet i en sekk klar til å fraktes i butikken, som barna finner og umotivert sprer utover stua. Samme gjelder for returpapir.

g) at klær har en tendens til å forlate kropper på stua (jadda, både store og små trenger av og til å frigjøre seg fra en sokk eller en bukse ). Uten at de havner der de skal, dvs enten i en samlet haug eller rett opp på badet/rommene.

h) kluter. Say no more. Eller jo: middagsrester i ansiktet og på hendene, deretter på klut, deretter på gulvet.

i) manglende tiltak til å 1. lage gode systemer, 2. løpe rundt og plukke opp ting etterhvert som folk drar det utover og 3. implementere strengere oppdragelse av både store og små.

Har du vært hjemme hos meg?

Dersom rydde-konsulent-virksomhet startes melder jeg meg på jeg altså

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 00:13   #8
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg hadde seriøst fått hetta om eg hadde det slik. Men eg trur kanskje ikkje du har det i deg å ha det anneleis? Eg tenker at slik ting er noko en har i seg eller ikkje har i seg. I mitt liv kunne det ikkje ramla meg inn å ha klutar liggande på golvet eller å ha tomflasker stående i en sekk i stua. Dette er ikkje meint som kritikk altså, men eg trur at en start er å ta slike store ting før du begynne med orden i skap og skuffer.

Men eg trur ALLE kan lære seg det!

Gammel 06-08-10, 00:39   #9
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Men eg trur ALLE kan lære seg det!

Håper det

Gammel 05-08-10, 23:05   #10
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Halleluja, Kanina!

Gammel 05-08-10, 23:06   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Eller hos meg.

Legg til en hund som har vannskål det ofte er vann rundt, drar teppene sine rundtom i stua og selv om hun røyter minimalt drar inn en del sand...

Gammel 05-08-10, 23:07   #12
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Åjaaa! SAND! Don't get me startet!

Gammel 05-08-10, 23:42   #13
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Åjaaa! SAND! Don't get me startet!

Tørr kommentar fra Mann her om dagen: "Fordelen med at vi blir boende i andre etasje, er at den sanda vi måtte trekke med oss inn, blir liggende i trappa."

Gammel 06-08-10, 01:22   #14
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Ja, det håper jeg også. Hvis ikke er jeg lost case.

Gammel 06-08-10, 08:07   #15
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Neivel, hvor ville du hatt tomflaskene, da Haugtussa?

Og så må du bestemme deg: kan alle lære seg det, eller er det noen som ikke har det i seg?

Gammel 06-08-10, 09:21   #16
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

En kan lære seg det med å gå inn for det, mens nokre ikkje treng lære det for en har det i/med seg.

Tomflasker har eg i en pose i skapet under vasken. Når den posen er full pante eg.

Gammel 06-08-10, 09:22   #17
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

En kan lære seg det med å gå inn for det, mens nokre ikkje treng lære det for en har det i/med seg.

Tomflasker har eg i en pose i skapet under vasken. Når den posen er full pante eg.

Ah, men ser du, en sånn pose hadde barna mine godt klart å finne. De finner jo papir-dunken under vasken, så hvorfor ikke. Dessuten har vi åpen kjøkkenløsning. Så selv om ryggsekken med flaskene, klar til å tas med til butikken, egentlig sto på kjøkkenet, står den helt plutselig, av seg selv, inne på stua. Jeg tror vi har en husnisse eller noe, jeg.

Ja, jeg har det nok ikke i meg å løpe etter klutene (nei, jeg mener barna) til enhver tid. (Men nå har Hassel blitt riktig så flink til å henge opp kluten, i det siste.)

Gammel 06-08-10, 10:25   #18
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

til denne trådens tittel. Mei, hva tenker du på! Nyte hver årstid!

Og til Kanina. I hear you. Jeg har det heller ikke i meg i perioder. Men mitt beste ryddetips er en god venninne på telefonen! Da glemmer jeg hvor kjedelig rydding er, og vips har jeg fått gjort masse samtidig som jeg har skravlet i to timer. Win win.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 11:08   #19
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Klart det er håp for oss, kanina! Jeg tror definitivt det er noe man kan lære seg. Men jeg tror ikke man kan lære seg alt på en gang. En ting om gangen så blir det rutine etterhvert. Jeg er fortsatt underveis.

Jeg startet med Flylady en gang. Jeg kom så langt at jeg fikk på mascara og vasket vasken.

Gammel 06-08-10, 11:15   #20
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg startet med Flylady en gang. Jeg kom så langt at jeg fikk på mascara og vasket vasken.

Jeg også. Men hadde skikkelig ren vask noen dager da

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:45.