Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Kjøkkenhage for nybegynnere

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-06-10, 16:49   #121
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Da har jeg fjernet de bittesmå og mislykkede agurkspirene mine, og sådd salat der i stedet. Resten av spirene vokser fint! Sukkerertene er bundet opp, og poteten ser virkelig ut til å trives. Jeg nevnte at jeg har et eget mojito-hjørne, ja? Et hjørne av kjøkkenhagen kun til mynte?

Må man gjøre noe med gulrota, eller kan den bare vokse villt? Må den tynnes på et eller annet vis?

Gammel 08-06-10, 17:07   #122
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gulrot kan tynnes, men du kan vente til det blir minigulroter du kan spise.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-10, 14:39   #123
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Min "kjøkkenhage" er begrenset til en persille som jeg har plantet i en krukke på balkongen. Jeg leste nemlig et tips om at det var lurt å plante persille sammen med roser for å holde bladlus unna! Jeg har ikke sett noen lus så langt, og kan fryde meg over at persillen bare er en kort armlengde unna middagsbordet.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 22:08   #124
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan går det i kjøkkenhagene deres, folkens? :roper:

Gammel 15-06-10, 22:09   #125
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Hvordan går det i kjøkkenhagene deres, folkens? :roper:

Meg? Med persillen går det utmerket.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 22:15   #126
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Ser ikkje så verst ut, men kanel basilikumen har fått dyr på seg. Får vel finna fram eddiken og laga ein mix i morgon. Krypa skal dø.

Gammel 15-06-10, 22:16   #127
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Standard

Kanel-basilikum, Urt? Så spennende. Hva bruker du den til? Frø eller plante?

Gammel 15-06-10, 22:18   #128
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Plante. Har ikkje hatt den før så det blir eksprimentert litt. Tenk vanlig basilikum med eit hint av kanel. Lukta

Gammel 17-06-10, 11:26   #129
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Kjøkkenhage for nybegynnere

Squash: plantet fire frø inne i en krukke med eksplosiv vekst. Jeg tok den ene ut for noen dager siden, og da fikk den seg et sjokk. Venter i spenning på om den kommer seg.

Rosenkål: har stått ute hele tiden, jeg var bekymret men det ser bra ut nå egentlig, sterk og fin. Ikke videre diger enda.

Sukkererter: har akkurat plantet frø.
Hvitløk: spirer som bare det!
Basilikum: har fire krukker inne og det kan liksom ikke gå feil.
Koriander: også inne, men den er veldig sånn tynn, som dill? Den i butikken har jo skikkelige blader. Den er ganske stor faktisk.

Bønnestengler: kom aldri opp, enten glemte jeg å putte i de store bønnene, ellers har de gått i oppløsning???

Persille: har en som står ute, det er en butikkkjøpt som ser ut til å leve fint med ny jord og krukke.

Rosmarin: tok vare på en krukke fra i fjor som har stått på loftet. Den ser ikke ut til å komme igjen.

Jordbær: har mange krukker fra tidligere år. De fleste har kommet igjen med blomster og greier nå, og noen har faktisk spredd seg på plenen (i borettslaget...). Et par krukker ser helt døde ut, sikkert frosten som har tatt dem.

Urtebedet: sitrontimian, oregano og mynte i store, store mengder (fra i fjor osv). Gir gjerne bort avleggere. Stilkselleri fra i fjor tror jeg også har kviknet til?! Ellers er det persille. Gressløken er fin.

Gammel 17-06-10, 11:52   #130
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Standard

Mynte er grei det første året. Andre året begynner ein å lure på om ein har gjort noko dumt. Tredje året kan ein konstantere at det var dumt. Den sprer seg som eit lite uvær. Går greit å ha den i krukker, men planter ein den i bed, sprer den seg styggfort.
Får alltid lus på vår i tillegg.
Er det lavendel eller rosmarin som skal holda lus vekke frå rosebusker ? Må vel fungera på fleire planter enn berre roser ?

Gammel 17-06-10, 12:21   #131
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Mynten min er rammet inn ja, slik at den ikke tar over verden.

Gammel 23-06-10, 18:22   #132
mirage*
Nybegynner

Medlem siden: Jun 2010
mirage* har et hav av muligheter foran seg
Standard

hei hei

er ny her, men ville si at jeg synes det er veldig flott å ha et sted som dette å kunne gå inn på hvis jeg støter på noen problemer. har vært inne på siden mange ganger, men har først nå meldt meg inn hadde tenkt å vise frem mine kjøkkenhage- merkelapper, men får visst ikke lagt inn bilde enda

i min kj.hage har det faktisk ikke kommet opp noe enda. har nettopp kommet hjem fra en lengre ferie, så jeg har ikke fått begynt før nå.. men jeg synes det virker som om det står bra til, regner med det kommer ganske snart nå når det er så flott vær

ha en fin dag alle sammen

mirage* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 18:25   #133
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Standard

Håkkei, nå står jeg fast. De første reddikene er klare, og takket være Minis hjelp er de allerede innhøstet. ( - det gikk litt fortere enn planlagt)

Så - hva gjør jeg nå? SKal raden for reddik stå tom resten av sommeren? Kan jeg så noe der? hva kan man så såpass sent? Kan jeg så rett ut, eller forkultivere? Hjelp - igjen!

Gammel 23-06-10, 19:59   #134
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Min jordbær har fått gjødsel. Det var en Skikkelig Dårlig Ide TM. Den ser ut til å gi bare blader i år. Mange, fine grønne blader - men altså ingen bær.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-10, 10:32   #135
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Vi spiste selvdyrket salat i går

For første gang ser det ut til at vi får egen avling.
Nå venter jeg bare på gulrøtter, reddiker, purre, salatløk, mais, tomater, agurker og jordbær.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-10, 10:21   #136
Momsi
Nybegynner

Medlem siden: Feb 2008
Momsi har et hav av muligheter foran seg
Standard

Supert med kjøkkenhage

Jeg har plukksalat som er ypperlig til å bruke til både skiver og i salat. Den har blitt stor og fin.
I tillegg har jeg timian, oregano, purreløk, vanlig løk og gressløk.
Mannen min har laget en kjempeflott plantepyramide hvor jeg har markjordbær, noe som er et veldig flott innslag i hagen. Har også et par rekker med vanlige jordbær som vi kan kose og med etterhvert

Momsi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-10, 10:37   #137
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvordan går det med rabarbraen Palmen? Hvis den ikke kommer så er det bare å komme og hente mer, vi har mer enn nok for å si det sånn.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 15:37   #138
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Så - hva gjør jeg nå? SKal raden for reddik stå tom resten av sommeren? Kan jeg så noe der? hva kan man så såpass sent? Kan jeg så rett ut, eller forkultivere? Hjelp - igjen!

Så en ny rad med reddiker.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 18:22   #139
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ikke for sent og så reddikker? :har mere plass:

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 21:34   #140
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Her kommer squash, reddiker og ruccola fint. Sukkerertene ser det verre ut med - noen har vært og spist av toppene av skuddene. Vi har sett små harepuser i hagen flere ganger på forsommeren, så det spørs om ikke de er synderne. Bønnene sådde jeg for bare to uker siden, og jeg har ikke sett noe spiring enda.

Jordbærene vi hadde fra før av ser fine ut - det er bare å krysse fingre for at sneglene holder seg unna i år (i fjor fikk vi bare et modent jordbær). Rabarbraen trives overmåte, og har blitt høstet mange ganger.

Hvor stor avstand må det være mellom reddikene for at de skal få en fin størrelse?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:35.