Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Jul i svingen på NRK

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-09, 23:18   #121
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Enig med Hyacinth.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 23:24   #122
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

"Håper du tilgir en teit liten dust som meg. Jeg er i hvertfall forferdelig glad i deg."

Vi er vedlig glade i Svingen-folka!

Unnskyld Agnetha

Unnskyld Agnetha, beklager min kjære venn.
Unnskyld Agnetha, nå har jeg vært dum igjen.
Håper du tilgir en teit liten dust som meg.
Jeg er ihvertfall forferdelig glad i deg.

Jeg går meg litt bort, og jeg går litt i spinn.
Jeg blander meg ut og jeg blander meg inn.
Jeg trenger meg av og jeg trenger meg på.
men jeg trengte deg da, og jeg trenger deg nå.

Unnskyld Agnetha, jeg sier det en gang til.
For jeg er så dum, og du er utrolig snill.
Håper du tilgir en teit liten dust som meg
Du er den beste, jeg tar av meg hatten for deg!

Jeg går meg litt bort, og jeg går litt i spinn.
Jeg blander meg ut og jeg blander meg inn.
Men jeg trengte deg da, og jeg trenger deg nå.

Men jeg trengte deg da, og jeg trenger deg nå.

Gammel 07-12-09, 23:24   #123
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi liker serien kjempegodt, S på 4.5 også, men sist den gikk, da han var 18 måneder, var han altfor liten. Det er ikke noe for så små barn. Jeg synes den gir meg både jule- og vinterstemning, den er morsom for voksne og barn, og litt alvorlig også.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 23:26   #124
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fine, fine serien

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 23:26   #125
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Er denne serien så pedagogisk synes du? Jeg liker den muligens ekstra godt fordi den ikke alltid er så pedagogisk. Jeg får nok pedagogikk på jobb, liksom...

"ikke alltid rosa", "familier er ulike", "grunnlag for gode samtaler", det er pedagogisk nok for meg. Men gir ikke julestemning.

Gammel 07-12-09, 23:29   #126
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Snø, røde trehus, toppluer, julekalendre, barn som ikke er på skolen (og det virker jo ikke som noen andre enn Biggen er på jobb heller) gir meg masse julestemning.

Gammel 07-12-09, 23:32   #127
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er denne serien så pedagogisk synes du? Jeg liker den muligens ekstra godt fordi den ikke alltid er så pedagogisk. Jeg får nok pedagogikk på jobb, liksom...

Du sa det jo selv:

Jeg registerer at de fleste rundt meg som ikke liker serien enten ikke har sett den mer enn en eller to ganger eller ikke oppfatter at persongalleriet er veldig karikert. Man kan se serien og ta den som den presenteres, liksom, eller man kan gå litt under overflaten og prøve å se hvorfor den er presentert som den er. Den har veldig fine budskap. Jeg er en av dem som vanligvis reagerer på obsternasige barn, men å si at Klara og Morten var obsternasige i forrige episode synes jeg vitner om at man mangler en helhetlig forståelse.

Gammel 07-12-09, 23:34   #128
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Serien er jo pedagogisk gjennom å være "upedagogisk". Den oppfordrer til samtale, den tar for seg ulike tema som berører barn og familier og det er en veldig riktig etnisk sammensatt bygd.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 23:34   #129
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, men jeg greier ikke helt å se hva det jeg skrev har med pedagogikk å gjøre. Ja, den har gode budskap, men jeg vil ikke karakterisere den som spesielt pedagogisk, nei.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 23:34   #130
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg syns den er ok. Hverken mer eller mindre.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 23:35   #131
Leandra
Superduperaktiv

Leandra sin avatar

Hvor: Vestlandet
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Her elsker vi den alle mann,synes faktisk det er noe av det beste som har gått på barnetvVi har den på Dvd også så ungene har sett den ørten ganger,og de sitter pal alle tre hver gang.

Gammel 07-12-09, 23:38   #132
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Serien er jo pedagogisk gjennom å være "upedagogisk". Den oppfordrer til samtale, den tar for seg ulike tema som berører barn og familier og det er en veldig riktig etnisk sammensatt bygd.

Nettopp det jeg mente.

Gammel 07-12-09, 23:39   #133
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg tror det er lettere å få julestemning av sånt når man ser det sammen med et barn som elsker hele greia og har så mye julestemning at han tar på seg nisselue til hver episode.

Så søtt!

Her koser vi oss alle sammen med Jul i svingen. Storebror på 7 må tørke en tåre innimellom også, akkurat som mor. Eller "jeg har fått noe i øyet" som han kaller det. Jeg vet ikke helt om det er julestemning jeg alltid får, men godstemning er det ihvertfall. Også får vi snakket litt som forskjellige ting, uten at det blir påtatt.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 23:42   #134
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Jo, men jeg greier ikke helt å se hva det jeg skrev har med pedagogikk å gjøre. Ja, den har gode budskap, men jeg vil ikke karakterisere den som spesielt pedagogisk, nei.

Pedagogikk handler jo mye om oppdragelseskunst.
Som fag har pedagogikk både en teoretisk og praktisk side. Teoretisk dreier det seg om å beskrive og drøfte oppdragelse og undervisning og belyse forholdet mellom disse virksomhetene og individ, samfunn og kultur. Praktisk dreier det seg om gjennom ulike undervisnings- og oppdragelsestiltak å legge til rette for læringsprosesser for tilegnelse av kunnskaper og ferdigheter, holdninger, normer og verdier og for utvikling av de ulike sider ved menneskets personlighet.

http://no.wikipedia.org/wiki/Pedagogikk

Gammel 07-12-09, 23:46   #135
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jaja, whatever, jeg er trøtt i dag. Jeg mener bare at finnes adskillig flere tv-serier med mer pedagogisk vinkling enn denne. Jeg sier ikke dermed at serien er upedagogisk. Jeg vet dessuten veldig godt hva pedagogikk er.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 23:46   #136
Tove
XXX

Tove sin avatar

Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er en av dem som vanligvis reagerer på obsternasige barn, men å si at Klara og Morten var obsternasige i forrige episode synes jeg vitner om at man mangler en helhetlig forståelse.

Javel...

Gammel 08-12-09, 11:05   #137
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg tror det er lettere å få julestemning av sånt når man ser det sammen med et barn som elsker hele greia og har så mye julestemning at han tar på seg nisselue til hver episode. Eller hvis det er ting man selv har sett som barn. Jeg skjønner jo at ikke Jul i Svingen er helt tingen når man bare er 16 måneder.

Kanskje jeg skulle prøve det... Guttungen fikk med ei nisselue med sise pakke fra bokklubben. Den er onesize og skal visstnok passe de fleste hoder, sto det. Den er litt fleksibel i stoffet, så det er mulig det ja. Jeg VET at jeg har en gutt med en hodeomkrets noe under snittet. Men når de klarer å alderstilpasse bøkene til at han er rett over et år, så sender de liekvel med en nisselue som passer.... hans mor. Jepp, den passer MEG. Så kanskje JEG skulle ta på meg nisselue når jeg ser jul i svingen, kanskje det hjelper på julestemningen min? Jeg kan ta på guttungen også, vi har en i størrelse lite 16 mnd gammelt hode også. Men den sitter neppe på lenger enn introen da ...

Gammel 08-12-09, 11:26   #138
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Ble litt inspirert av denne diskusjonen til å spørre 6-åringen hva han synes om Svingen: "Det er kjempebra!" 2 1/2-åringen synes det er gøy når de to minste ungene er med.

For oss tror jeg det viktigste bidraget til julestemning er at hele familien sitter sammen og ser på serien hver kveld i adventen. Og for at det skal gå må det være litt til alle - og det synes jeg det er!

Digger Svingen!

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 11:52   #139
Anuk

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

JGuttungen er knapt 16 mnd, og kunne ikke brydd seg mindre. Men han sitter til sin mors store glede gjerne i armkroken min og ser skomakergata, og synes tøflus er en artig kar... Ja, det er nok mest nostalgi som gjør at jeg liker skomakergata, men det gir meg i det minste julesteming, så da så.

Ja men det er klart, han er jo alt for liten for den serien. Det er helt andre ting som gir en koselig TV-stund for de små barna. Serien passer nok best for dem som kan relatere seg til barna i Svingen og deres problemstillinger.

Vår 2. klassing er midt i målgruppa. Hun bare gisper av måten Viktoria oppfører seg på. Og er nesten i sjokk over hvordan Marvin lurte ungene til å måke snø for seg. Og holdt på å le seg i hæl av Klara som lagde sin egen tekst på julesangen osv. Da tror jeg man som voksen ser serien på en annen måte også.

I fjor så vi Blåfjell sammen og elsket den. Året før så vi barnas superjul og den var kjempegøy. I år stilte vi oss tvilende til om Jul i Svingen kunne nå opp til samme høyder, men jammen tror jeg den er den beste hittil. (vi elsker advent!)

Til sammenligning har jeg ikke sett skomakergata hverken som barn eller sammen med barn, og jeg skjønner ikke filla av hva folk maser om den for ennå. Den var jo bare dum!

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 12:49   #140
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Noe av det koseligste med adventsseriene er at hele familien sitter sammen og ser på. Til og med den overstøyende Barnas superjul () hadde vært koselig, så lenge vi hadde sett den sammen og ungene hadde likt den.

Jul i Svingen faller godt i smak her. Eldstemann på 5 1/2 digger Marvins rare påfunn. Til og med minsten på 2 1/2 år sitter som spikret foran fjernsynet.

Selv om Agnetha kjefter en del på Marvin, så synes jeg det oser kjærlighet av forholdet deres. I Linus i Svingen-serien som ble sendt om søndagene i november, hadde de et veldig bra forhold med mye mindre krangling og diskusjoner enn det som er i julekalenderserien.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:44.