Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva synes dere om navnesminke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-09, 14:37   #121
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Men kva er galt med Matias? Mattias er jo eit heilt anna navn. Mathias og Matias uttalar iallfall eg likt.

Fordi ingen staver Mathias uten h uoppfordret. Og vi ønsket oss et navn vi ikke måtte stave for folk hver gang vi oppgir det. For det har jeg, og det er litt tungvindt.

Det er noe sånn som 900 Matias mot 8000 Mathias.

Lea uten h er forresten et ganske vanlig etternavn her.

Gammel 18-11-09, 14:37   #122
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ikke særlig glad i navnesminke.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 14:47   #123
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Jeg har sminket navnene til to av barna mine.

John Christian og Theodor Mathias. JC må ofte stave navnet sitt, men det hadde han vært nødt til om han het Jon Kristian også.

Gammel 18-11-09, 14:56   #124
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg foretrekker den enkleste/vanligste/norske skrivemåten på de fleste navn og minst mulig navnesminke.

Mannen min har et C-navn, som også kan skrives med K - en av døtrene våre har et K-navn, som også kan skrives med C (omtrent like vanlig med begge skrivemåter). Omtrent ALLE antar at datteren vår skriver med C, men det er kanskje fordi faren har C-navn?

Gammel 18-11-09, 15:00   #125
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har et C-navn og alle går ut fra at det skrives med K, så jeg må alltid si at jeg skrives med C og H (sikkert vanskelig å tenke seg til hva jeg heter nå, men ).

Gammel 18-11-09, 15:03   #126
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har et C-navn og alle går ut fra at det skrives med K, så jeg må alltid si at jeg skrives med C og H (sikkert vanskelig å tenke seg til hva jeg heter nå, men ).

Chinanina?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 15:03   #127
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Hmm.. vi bruker den internasjonale/engelske varianten av navnet på sønnen vår. Skriver med x i stedet for ks .. Har aldri sett på det som navnesminke. (Ante ikke at det var noe som het det en gang heller så.. )

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 15:06   #128
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Chinanina?

Gammel 18-11-09, 15:06   #129
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Navnesminke og navnesminke. Jeg synes ikke Camilla og Monica er sminkede navn. Da synes jeg heller at Kamilla og Monika er litt uvant fornorsket.

Så jeg synes det er stor forskjell å snakke om Christian og å snakke om Melyzzah.

Helt enig.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 15:11   #130
Barbarella
Bør lage seg en tittel selv

Barbarella sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Og jeg heter det samme som deg, men med K, og jeg må alltid presisere at det er med K og uten H.

I går så jeg forresten en liten Chanelle i byen. Jeg fniste litt for meg selv, men så kom jeg på at vi traff på en særdeles fin vestkantfamilie på ferie i sommer, og de har en liten Chanel. Jeg synes kanskje ikke det er noe særlig mye bedre heller.

Gammel 18-11-09, 15:14   #131
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Barbarella, her.

Og jeg heter det samme som deg, men med K, og jeg må alltid presisere at det er med K og uten H.

I går så jeg forresten en liten Chanelle i byen. Jeg fniste litt for meg selv, men så kom jeg på at vi traff på en særdeles fin vestkantfamilie på ferie i sommer, og de har en liten Chanel. Jeg synes kanskje ikke det er noe særlig mye bedre heller.

Da sønnen min hadde bursdagsfeiring på det lokale lekelandet, var det gratulasjoner til tvillingene Chanelle og Chantelle på tavlen.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 15:16   #132
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Navnet til poden er såpass pretensiøst og jålete som det er, uten pynt.

Når betydningen av navnet er noe så beskjedent som "Opphøyde Sterke Beskytter" er ikke navnesminke nødvendig

Jeg synes unødvendig navnesminking generellt er litt trist da.
Men enkelte navn er jo, for meg, navn som det er naturlig å ha engelsk skrivemåte på, nettopp fordi de er "importert" f.eks. ser "Christopher" mer naturlig ut en Kristoffer for meg.

Gammel 18-11-09, 15:25   #133
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Hvis det å skrive internasjonale navn på den måten som er vanligst der det kommer fra, så er jeg for navnsminke. Barna mine har ikke mindre enn fire c'er i navnene sine, og av de kunne iallefall tre vært k.
Navnsminke av typen Melizzah er jeg ikke så veldig positiv til, derimot.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 15:30   #134
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Minstejenta har navn som begynner på C, hun er oppkalt etter sin oldemor.
Oldemor på sin side, bor på tjukkeste bygda, utbrøt da hun hørte vi skulle bruke navnet hennes "nå har dere sjansen til å skrive det med K da!". Men vi ville hun skulle hete helt det samme. Er egentlig ikke veldig sminket. Vi andre er 100% usminket.

Ikke slik som noe av det som kommer opp her, da snakker man jo teatersminke!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 15:34   #135
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ville de som er helt i mot navnesminke skrevet Sesilie? Min søster heter Cecilie, og det er for meg den eneste måten å skrive det navnet på...

Gammel 18-11-09, 15:38   #136
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ville de som er helt i mot navnesminke skrevet Sesilie? Min søster heter Cecilie, og det er for meg den eneste måten å skrive det navnet på...

Absolutt ikke! (Ja, men så var jo ikke jeg helt imot da)

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 15:40   #137
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Det blilr jo ekstremt den andre veien, synes jeg.

Vel er det mange navn med alternative skrivemåter, der flere skrivemåter er omlag like vanlige (Katrine/Kathrine/Cathrine), men det er jo ikke om å gjøre å at det blir så vanskelig som mulig heller.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 15:49   #138
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Er du gal? Jeg?

Nei, jeg har ikke valgt navn som kan sminkes uten de blir veeeldig rare og zpezielle på en svært kunstig måte. Typ Ehlïn eller Therye. Jeg liker best korte norrøne navn uten mange fantasifulle stavemåter. Artig staving er jo i stor grad pretensiøst fjas eller livsvarig demonstrasjon av manglende smak.

Kan bare signere. Bortsett fra det med norrøne navn. Det er ikke helt min greie. Men heller det enn lange pretensiøse jålenavn. :dukker:

Gammel 18-11-09, 15:56   #139
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg kjenner en Jonny og en Jhonny. Der det ene er en mann og det andre er en dame. Fiffig. (<---- Ser dere, mere bruk av f. )

Jeg har også vært borti det som jentenavn (islandsk? )

Gammel 18-11-09, 15:58   #140
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Nei, absolutt ikke. Cecilie er absolutt best med c'er. Det blir bare rart med s. Møter jeg meg selv i døra nå, eller er det lov å si at bruk av f.eks. c eller h ikke alltid er navnesminke?
Tiddelibom sier det forresten bra.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:28.